hur lever muslimer egentligen?

Sv: hur lever muslimer egentligen?

och du bara fortsätter ägna dig åt ordvrängeri... :meh:

Fast min första reaktion när jag läste den aktuella meningen var ungefär som Petruskas, så den kan förstås på det sättet.

Jag är född i Småland och bodde där till jag var nitton år då jag raskt flyttade dagen efter att jag tagit studenten. Anledningen var att jag kände oerhört liten samhörighet med den "identitet" som man förväntades ta (inte öppet naturligtvis, men underförstått) i den småländska småstad jag växte upp i. (Bortsett från att jag älskar ostkaka:D.)

Min nästa hemstad blev London och där råkade det bli så att flera av mina närmaste vänner var muslimer (främst från Egypten, detta var dock decennier innan min egen kärleksaffär med landet ifråga inleddes). Olikheter och språkförbistring till trots kände jag mig inte mindre hemma tillsammans med dem än jag gjort med vissa av de personer jag vuxit upp med och så har det fortsatt. Det finns nog faktiskt få ställen som jag känner mig så främmande på som när jag ibland besöker min födelsestad (vilket jag kallar den, min hemstad är Uppsala). Trots att jag tycker mycket om mina släktingar.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

hade man läst lite till i tråden så kanske man hade insett att vi några inlägg tidigare skojat lite om min egen småländska bakgrund, det var därför jag skrev som jag gjorde.

Grejen är att jag förstår fullständigt att det givetvis finns variationer mellan muslimer både på grupp- och individnivå. Men någonstans känns det ändå som att muslimska kvinnor med täckta huvuden har NÅGOT gemensamt, som jag antar går att härleda till att de är muslimer. Men jag har ju liksom inlett hela tråden med att förklara att jag kan alldeles för lite om detta och vill lära mig mer. Då förväntar jag mig inte att bli idiotförklarad för att jag inte vet saker och ting, det är ju liksom DÄRFÖR jag har startat tråden.

Och jag TROR att smålänningar som generell grupp har mer gemensamt med varandra än de har med muslimer som generell grupp. Men det finns SJÄLVKLART smålänningar som är muslimer och alla andra tänkbara variationer.
Glömde att det var buke jag var på och missade tydligen att ta med alla eventualiteter... :grin:
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Jag förstår ärligt inte vad du far efter. De muslimska kvinnor som bär slöjs har väl det gemensamt att de är muslimska kvinnor som bär slöja. Om du sedan räknar de muslimska kvinnor som bär slöja ibland till samma grupp vet jag ju inte.

Jag förstår inte varför du alls vill prata om muslimer som generell grupp? Tråden visar ju övertydligt att inte ens den mycket mindre gruppen smålänningar verkar ha särskilt mycket gemensamt.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Ett allmänt intresse för något (i det här fallet; den muslimska kulturen) man inte vet något om är väl en jättebra anledning att vilja starta trådar?
Jag har iallafall uppfattat det som att ameo vill veta mer om själva kulturen och traditioner än att diskutera enskilda personligheter som folk i denna kultur har (ameo får gärna rätta mig om jag har fel). Därför faller det väl sig naturligt att prata om muslimer som generell grupp?

Jag är till exempel inte alls kristen (snarare mega-ateist), däremot tillhör jag ju den "kristna" kulturen och är döpt, firar jul, påsk etc (att sedan många av de här traditionerna härstammar från forntida traditioner behöver vi ju inte ta upp här) och skulle inte alls ha något emot att bli ihopklumpad med övrig kristen kultur (dvs typ hela västvärlden) om folk skulle vilja diskutera det på ett generellt plan.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Jag förstår ärligt inte vad du far efter. De muslimska kvinnor som bär slöjs har väl det gemensamt att de är muslimska kvinnor som bär slöja. Om du sedan räknar de muslimska kvinnor som bär slöja ibland till samma grupp vet jag ju inte.

Jag förstår inte varför du alls vill prata om muslimer som generell grupp? Tråden visar ju övertydligt att inte ens den mycket mindre gruppen smålänningar verkar ha särskilt mycket gemensamt.

Men, det är väl också en lärdom? Att "de där" har kolikungar, får skoskav och hittar vardagslycka. Precis som vi. Och att de är underbara individer allihop. precis som du och jag, och alla andra.


Generellt kan jag väl ändå säga att bland de mäniskor jag jobbar med har jag hittat så mycket generositet och så mycket värme att det slår alla andra arbetsplatser jag varit på. Med hästlängder. Det är det enda generella jag kommer på.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Jag förstår inte varför du alls vill prata om muslimer som generell grupp? Tråden visar ju övertydligt att inte ens den mycket mindre gruppen smålänningar verkar ha särskilt mycket gemensamt.
du behöver inte förstå, du behöver inte heller anstränga dig för att svara eftersom du ändå inte förstår vad du ska svara på... :idea:
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Ett allmänt intresse för något (i det här fallet; den muslimska kulturen) man inte vet något om är väl en jättebra anledning att vilja starta trådar?
Jag har iallafall uppfattat det som att ameo vill veta mer om själva kulturen och traditioner än att diskutera enskilda personligheter som folk i denna kultur har (ameo får gärna rätta mig om jag har fel). Därför faller det väl sig naturligt att prata om muslimer som generell grupp?

Jag är till exempel inte alls kristen (snarare mega-ateist), däremot tillhör jag ju den "kristna" kulturen och är döpt, firar jul, påsk etc (att sedan många av de här traditionerna härstammar från forntida traditioner behöver vi ju inte ta upp här) och skulle inte alls ha något emot att bli ihopklumpad med övrig kristen kultur (dvs typ hela västvärlden) om folk skulle vilja diskutera det på ett generellt plan.
Jamen typ så!

Man kan också berätta om olika inriktningar inom islam och olika fraktioner inom dessa också. Geofrafiska skillnader? Osv...
Dvs det man inte fick lära sig i skolan, där åtminstone vi bara lärde oss om det teoretiska som vilket år Mohammed föddes (var det 632 e.kr?) och liknande. Jag vet typ liksom INGENTING om muslimer och deras leverne...
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Jag har läst tråden. Dock läste jag inte igenom hela innan jag svarade utan bara det som var nytillkommet sedan sist. Så ursäkta om jag missade skämt etc.

Det här med att ta med alla eventualiteter: för en del människor, jag är en av dem, kan det vara provocerande att tycka sig se tendenser till att dela in människor i grupp. Anledningen är i mitt fall (jag kan naturligtvis inte uttala mig generellt, men jag gissar att jag inte är helt ensam) är att jag genom åren faktiskt varit vansinnigt frustrerad av försök att bli "gruppindelad" baserat på egenskaper som kön, ålder, blabla istället för person vilket i förlängningen var försök att göra mig till en annan person. Att bestämma hur jag "ska" vara och bete mig och bedöma mig och mitt arbete utefter hur gruppen "är" inte hur jag är.

Därmed inte sagt att jag tycker att man när man känner att man vet för lite om whatever skall acceptera en populärbild. Att försöka skaffa sig egen kunskap (som du gör här) är bäst och ofta slutar det med att man har ännu fler frågor än när man började.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Ja det är väl bättre att fråga och erkänna att man faktiskt inte vet än att köra de vanliga fördomarna att "så här är det"
För muslimer är individer precis som vi och alla andra, men just traditionen med slöja är ju intressant.
Och jag ser i mitt jobb som förskollärare på en förskola med många barn med svenska som andraspråk en hel del olika varianter och inte ens mina kollegor som jobbat med detta i många år vet allt.
Men det är helt ok att fråga föräldrarna, de som kan förklara det på svenska berättar gärna :)
Så jag vill gärna veta mer om allt eg :)
För jag har fördomar inpräntat i mig, men är medveten om dem så jag motarbetar dem hela tiden.
Har även fördomar om min egen hårfärg så :rofl:
Både den blonderade varianten och min egen originalfärg :)
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

ofta slutar det med att man har ännu fler frågor än när man började.
och det var ju just så detta började, att jag frågade en tjej om håruppsättningen under slöjan och det fick mig att börja fundera mer åt alla håll och kanter...
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

<snip>
Något jag observerat är att det verkar vara väldigt olika hur slöjan ser ut. Vissa är bara svarta. Andra är väldigt vackert broderade och vissa verkar ha en lite tunnare slöja ovanpå den svarta. Den tunna är då oftast i någon stark färg.

Det beror pa varifran de kommer. Pa storre delen av Arabhalvon (Saudi, Oman, Kuwait, Dubai, Bahrain, etc) ar de traditionellt svarta, liksom den langa (ofta siden) rocken som dar heter abaya. Egypten har ocksa traditionellt svart nar kvinnorna valjer att bara huvudduk och abaya. Numera ar det fortfarande oftast svart, (da alla anser att deras lander ar bast och de inte vill se ut som om de kommer fran nagot land med traditionellt andra farger) men de blir mer och mer elegant designed. Massor med broderier och farger. Riktigt fina faktiskt.

fel modet med slöja sprids för att kvinnorna inte vill få sin hals avskuren tex eller bli utstöt av släkten

Det kanske stammer i vissa fall, men pafallande ofta valjer kvinnan sjalv. Jag vet fall dar mannen/foraldrarna vill att kvinnan ska vara mer "fri" men hon vagrar och fortsatter att kla sig traditionellt. Jag vet ocksa manga kvinnor som fatt valja om de vill "hitta en man" sjalva eller om familjen ska arrangera ett aktenskap som valt ett arrangerat aktenskap. Kulturen ar sa olika att det ar svart for oss att forsta hur de kan valja nagot sadant sjalva.

Ett allmänt intresse för något (i det här fallet; den muslimska kulturen)
Det ar inte en muslimsk kultur, att vara muslim innebar att man foljer Islam som religion. Det ar som att saga att man ar Kristen eller Ateist ...
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Ett allmänt intresse för något (i det här fallet; den muslimska kulturen)

Därför faller det väl sig naturligt att prata om muslimer som generell grupp?

skulle inte alls ha något emot att bli ihopklumpad med övrig kristen kultur (dvs typ hela västvärlden) om folk skulle vilja diskutera det på ett generellt plan.

Problemet är ju att det inte finns "en muslimsk kultur", precis som det inte heller finns en kristen. Vilket i det här fallet betyder att ett resonemang kring själva frågeställningen är en oundviklig del av svaret.

Jag skulle inte heller ta illa upp om någon ville diskutera "kristen kultur" under antagandet att hela västvärlden är kristen, men jag skulle försöka förklara varför frågan var felaktigt ställd.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Det ar inte en muslimsk kultur, att vara muslim innebar att man foljer Islam som religion. Det ar som att saga att man ar Kristen eller Ateist ...

Hur ska man uttrycka det då?
Det måste väl ändå vara så att i länder där islam är den huvudsakliga religionen har religionen "smittat" den allmäna kulturen? Jämför att jag lever i en kristen kultur utan att vara kristen.
Är att bära slöja religion eller kultur eller kanske lite av båda?
Jag fattar väl också att inte alla invånare i den arabiska regionen (främre asien och nordafrika?) är troende.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Jag är ungefär i samma sits som din bror, förutom att jag inte konverterat. Min kille, min livskärlek, är muslim. Inte strikt muslim. Han dricker ibland bland annat. Men det vet ju inte hans familj som är strikt troende muslimer. Hans mamma vet att vi är tillsammans men vi kan inte gifta oss sen om inte jag konverterar. Det är ett krav muslimska familjer har.
Min kille säger att jag måste tänka igenom det här ordentligt innan jag tar ett beslut om att konvertera eller ej. Han säger att jag kommer vara precis som jag är nu i sådant fall.

Jag undrar hur det är för sin bror som konverterade till muslim för att hans flickvän var det (men hon var ett speciellt strikt troende), hur går det för dom och hur har han ändrats? Om han nu har ändrats.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Alla dar ar inte Muslimer. I den Delen av varlden finns ocksa de aldsta Kristna samfunden. En man forklarde en gang for mig hur trevligt det var dar Han kom fran, dar lag kyrkan, mosken och synagogan sida vid sida och mitt emot lag baren dar alla traffades efter services. :D
Definitionen av kultur relaterar till en "society" som delar ideer, vanor och "behavior". (Det ar for tidigt, jag kommer inte pa nag on oversattning av behavior heller.) Sa allt har format manniskorna dar, inte bara den egna religionen, men grannens ocksa.

Kulturen ar kanske Arabisk eller Nord Arfikansk, religionen ar Muslimsk, Kristen, eller Judisk.
 
Senast ändrad:
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Jag är ungefär i samma sits som din bror, förutom att jag inte konverterat. Min kille, min livskärlek, är muslim. Inte strikt muslim. Han dricker ibland bland annat. Men det vet ju inte hans familj som är strikt troende muslimer. Hans mamma vet att vi är tillsammans men vi kan inte gifta oss sen om inte jag konverterar. Det är ett krav muslimska familjer har.
Min kille säger att jag måste tänka igenom det här ordentligt innan jag tar ett beslut om att konvertera eller ej. Han säger att jag kommer vara precis som jag är nu i sådant fall.

Jag undrar hur det är för sin bror som konverterade till muslim för att hans flickvän var det (men hon var ett speciellt strikt troende), hur går det för dom och hur har han ändrats? Om han nu har ändrats.

Nej, det är verkligen inte ett krav alla muslimska familjer har. Men har nu just hans familj ett sådant krav, är det ju bara du som kan ta ställning om du vill leva under sådana påtryckningar eller om din kille är stark nog att stå upp för dig. För mig verkar det dock helgalet att konvertera till en annan religion pga yttre påtryckningar, och inte pga egen fri vilja och övertygelse. Då skulle ju din kille lika gärna kunna konvertera till vilken-livsåskådning-du-nu-tillhör?
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Tja, konverterar hon till Islam från kristendomen så är det ju "same, same bur diffrent" ungefär och är hon ateist nu då är det väl just det hon gör om hon konverterar?
 

Liknande trådar

Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 334
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 084
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp