hur lever muslimer egentligen?

Sv: hur lever muslimer egentligen?

Och det finns inga skarpa gränser mellan kultur och religion...

Du prater om en " Muslimsk kultur" I ett omrade med flera religioner, dar Islam ar den nyaste religionen. Jag vet med storsta sakerhet att manniskor ur de andra religionerna skulle oponera sig.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Gör jag?
Såvitt jag vet har jag inte pekat ut några särskilda områden alls... Och det handlar fortfarande om att jag VILL LÄRA MIG MER om muslimers liv och leverne.
Du kan väl inte påstå att man kan särskilja vad som är religion och vad som är kultur, oavsett vilken region man pratar om?
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Det ar mojligt att det var nagon annan som pekade ut omraden, Nord Aftika, "Nara Ostern" etc. Visst formar religionerna sin kultur, men dar har alla religioner varit med och format. Kristendom och Judedom har funnits i regionen langre an Islam och jag kan med sakerhet saga att de inte anser sig tillhora en "Muslimsk kultur", lika lite som nagon som ar Kristen Svensk sedan generationer tillbaka men bor i ett Muslimskt omrade i Sverige anser sig tillhora en Muslimsk kultur.
 
Senast ändrad:
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Gör jag?
Såvitt jag vet har jag inte pekat ut några särskilda områden alls... Och det handlar fortfarande om att jag VILL LÄRA MIG MER om muslimers liv och leverne.
Du kan väl inte påstå att man kan särskilja vad som är religion och vad som är kultur, oavsett vilken region man pratar om?

Vi forsoker lara ut, men du vill inte riktigt lamna dina invanda fordommar. Muslimer, Kristna (flera mycket annorlunda denominations finns i Mellan Ostern) och Judar lever ocksa i samma omraden. Kulturen har darfor formats av alla religioner, slitningarna emellan dom inte minst, och alla utovar sin religion men lever i samma samhalle. Man firar sina egna religiosa hogtider, men talar samma sprak och har i ovrigt samma bakgrund och forstaelse for regionala "happenings".
Aterigen ... ordet 'Muslimsk' hanvisar till en religion medan kultur hanvisar till en grupp manniskor som lever med liknande ideer, vanor och sociala 'behaviors'.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Och det handlar fortfarande om att jag VILL LÄRA MIG MER om muslimers liv och leverne.
Du kan väl inte påstå att man kan särskilja vad som är religion och vad som är kultur, oavsett vilken region man pratar om?

Men hur menar du att man ska svara när du vill lära dig mer om muslimers liv och leverne, när det riktiga svaret är att det finns så många muslimer som lever på så olika vis att det inte riktigt går att svara på den frågan med ett samlat grepp?

Det är klart att religionerna har påverkat kulturerna och kulturerna har påverkat religionerna, men det gör det ju ännu mer omöjligt att svara på hur "muslimer lever".

Du envisas ju med att hålla fast vid en kategorisering som inte motsvaras av något i verkligheten.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Nu är det väl olika som sagt beroende på var man är men när jag var i Dubai tillsammans med min pojkvän (som är muslim) så lade jag märke till en skillnad som jag var tvungen att fråga om där. Alla som jag såg bar huvudduk och täckte sig såg väldigt rika ut, och rätt snobbiga om man får säga så :p
Frågade om det var något speciellt med dessa människor och de tillhörde tydligen en speciell högsocietetsgrupp. Annars hade övriga muslimer där bara vanliga kläder och det var liksom ingen skillnad i deras livsstil eller annat än vad vi har här.

Och ang att det ska vara krav på att man konverterar för att gifta sig med en muslim är inte sant.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Och ang att det ska vara krav på att man konverterar för att gifta sig med en muslim är inte sant.

Halvt kl
Det jag har fått höra apropå att gifta sig med en muslim är följande:
- Barnen anses ärva pappans religion (en muslimsk kvinna som vill att barnen ska uppfostras enligt islam bör alltså gifta sig med en muslimsk man)
- En muslimsk man bör gifta sig med en kvinna som tror på gud. Kristendom, islam, judendom och i viss mån även hinduism är helt ok. Vet inte hur det är med mindre religioner än så (det talade vi inte om).
- Anledningen till detta sades vara att en person som inte tror på gud helt enkelt inte kan förstå en fundamental del i muslimens liv och att äktenskapet därför inte är att rekommendera.

Sedan väljer ju alla hur de vill tolka koranen, precis som kristna väljer hur de vill tolka bibeln.

(källa: imamen på moskén här på hisingen i GBG ... Så det är väl en sanning bland alla andra.)
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

- Anledningen till detta sades vara att en person som inte tror på gud helt enkelt inte kan förstå en fundamental del i muslimens liv och att äktenskapet därför inte är att rekommendera.

Så skulle jag säga att det ofta funkar för kristna också. Jag skulle tex inte kunna eller vilja vara gift med en troende kristen eftersom jag själv inte är religiös, och jag skulle inte se med blida ögon på att min partner försökte ge våra barn en kristen uppfostran.

Jag känner också flera kristna som säger just som du skriver i det citerade, fast om kristendom, då.

Det blir ett onödigt exotiserande av islam om man framhåller sådana saker som "muslimska". Jag skulle snarare tro att en del religiösa resonerar så där, oavsett vilken religion de har.

(Judiska män, tex, behöver ju få sina barn med en judisk kvinna för att barnen ska bli judar.)
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Det har du rätt i. Jag tänkte väl mest framhålla att det inte handlar om någon blind regel utan att det finns en viss logik bakom som gör att en troende "bör" gifta sig med en annan troende. Ungefär som att det finns en viss logik i att inte äta fläskkött när man befinner sig i varma länder.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Men hur menar du att man ska svara när du vill lära dig mer om muslimers liv och leverne, när det riktiga svaret är att det finns så många muslimer som lever på så olika vis att det inte riktigt går att svara på den frågan med ett samlat grepp?

Det är klart att religionerna har påverkat kulturerna och kulturerna har påverkat religionerna, men det gör det ju ännu mer omöjligt att svara på hur "muslimer lever".

Du envisas ju med att hålla fast vid en kategorisering som inte motsvaras av något i verkligheten.
Först så ställdes väl en del frågor angående detta med att kvinnor täcker sina huvud i olika omfattning. Vad är det t.ex som gör att de väljer att täcka mer (burqa) eller mindre? Varför täcker de sina huvud över huvudtaget?

OM man läser på wikipedia om islam så står det att det är den dominerande religionen i mellanöstern. Vi kan börja där, eftersom det är där merparten av muslimerna finns och det är där religionen har sitt ursprung.

Jag tycker mig kunna urskilja skillnader i såväl traditioner som religionsutövning mellan Sverige och "mellanöstern". Jag kan inte sätta fingret på exakt vad dessa skillnader består i, men nog sjutton finns det väl skillnader som är ganska generella? Gör det inte det, så UPPLYS MIG om det, istället för att idiotförklara mig för att jag ställer korkade frågor!
Det går även bra att tala om lite mer generellt vilka skillnader som finns mellan olika geografiska områden eller inriktningar inom islam.

Jag ÄR medveten om att det finns flera religioner i området och jag ÄR medveten om att det finns massor av olika inriktningar både i stort och smått. Men om det inte fanns NÅGOT gemensamt alls inom islam eller inom kulturen där de flesta är muslimer - som skiljer dem från andra kulturer och religioner - så hade det ju liksom inte varit någon religion. :banghead:
Det är ju uppenbart att det finns andra som förstår vad jag frågar efter, så Petruska: om inte denna förklaring räcker för dig, kan du inte vara snäll och bara blunda för denna tråd då?
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Så skulle jag säga att det ofta funkar för kristna också. Jag skulle tex inte kunna eller vilja vara gift med en troende kristen eftersom jag själv inte är religiös, och jag skulle inte se med blida ögon på att min partner försökte ge våra barn en kristen uppfostran.

Nu är kanske frågan inte riktat till just dig utan mer allmänt, men varför måste man anta att bara för att man är religiös själv så påtvingar man sina barn detta? En tro är ju ens egen och borde väl vara något som barnen själva får välja. Annars blir det ju snarare hjärntvättning och alltså ingen riktig "tro" på gud, tycker inte det borde räknas som att man är religiös då :p Så är man religiös så borde man väl ha detta i åtanke att barnen själva ska hitta sin väg till tron. Eller har jag fel?

edit*
Vart kanske lite väl ot :o
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

(Judiska män, tex, behöver ju få sina barn med en
judisk kvinna för att barnen ska bli judar.)
Fast det stämmer inte längre.
Se rättsfallet med Tomer Shalit. Hans pappa var israelisk jude och hans mamma icke-jude från Skottland. Alla familjens barn är födda i Israel och de blev inte judar, men domstolen ändrade det till att alla barnen skulle anses vara judar by default trots deras skotska mamma. Efter det rättsfallet så ska alla israeler födda i Israel anses vara judar ifall deras föräldrar vill vara det.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

<snip>
Det blir ett onödigt exotiserande av islam om man framhåller sådana saker som "muslimska". Jag skulle snarare tro att en del religiösa resonerar så där, oavsett vilken religion de har.

(Judiska män, tex, behöver ju få sina barn med en judisk kvinna för att barnen ska bli judar.)

Katolikerna i Florida ar mycket strangare pa det an vad vissa Muslimska grupper ar och vagrar att viga en Katolik med en icke katolik. Sa jag tror att det ar som du sager, det beror helt pa vem man pratar med.
(Interessant svar fran Ramona angaende Judarna!)
Jag vet flera Kristna kvinnor som gift sig med Muslimska man och flyttat till Saudi Arabien, dar sager lagen att en kvinna inte maste konvertera aven om det ar recommenderat. ... daremot maste en icke Muslimsk man konvertera till Islam om han gifter sig med en Muslimsk kvinna.
Varje land i Mellan Ostern har sina egna lagar och forordningar, och aven sina egna kulturella egenheter, precis som i Europa.

<snip>
Jag tycker mig kunna urskilja skillnader i såväl traditioner som religionsutövning mellan Sverige och "mellanöstern". Jag kan inte sätta fingret på exakt vad dessa skillnader består i, men nog sjutton finns det väl skillnader som är ganska generella? Gör det inte det, så UPPLYS MIG om det, istället för att idiotförklara mig för att jag ställer korkade frågor!
Det går även bra att tala om lite mer generellt vilka skillnader som finns mellan olika geografiska områden eller inriktningar inom islam.

Skillnaderna med Sverige beror pa vilket land i Mellan Ostern du pratar om. Ska vi prata om Syrien, Libanon eller Saudi? Det ar som att jamfora Sverige, Frankrike och Spanien. Mellan Ostern ar inte en homogen grupp lika lite som Europa ar det.

Jag ÄR medveten om att det finns flera religioner i området och jag ÄR medveten om att det finns massor av olika inriktningar både i stort och smått. Men om det inte fanns NÅGOT gemensamt alls inom islam eller inom kulturen där de flesta är muslimer - som skiljer dem från andra kulturer och religioner - så hade det ju liksom inte varit någon religion. :banghead:
Det är ju uppenbart att det finns andra som förstår vad jag frågar efter, så Petruska: om inte denna förklaring räcker för dig, kan du inte vara snäll och bara blunda för denna tråd då?

Lat mig saga sa har ... Kristna och Muslimer i, tillexempel Egypten, har mycket mer gemensamt an Kristna i Egypten och Kristna i Sverige. Okenlandskapet, svarigheten med vatten, spraket, fattigdommen, det historiska arvet och en hel massa andra saker gor att de i samma omrade har mer gemensamt med varandra an med andra av samma religion nagon annan stans i varlden.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Men om det inte fanns NÅGOT gemensamt alls inom islam eller inom kulturen där de flesta är muslimer - som skiljer dem från andra kulturer och religioner - så hade det ju liksom inte varit någon religion. :banghead:

Själva tron är ju så klart gemensam. Tron på Allah och på Muhammed som hans profet. Men tron är ju olika viktig, olika utformad och ges olika uttryck, både på gruppnivå och på individuell nivå. Det är ju därför inte alla muslimska kvinnor bär slöja, tex, och det är därför en del döljer sig mycket mer än andra (även frivilligt).

Både den polske katolske (mycket stränga) präst som är familjepräst i den katolska delen av min familjekrets och till exempel Runar Sögaard är kristna, men de är nog i stort sett inte eniga om någonting, förutom att de tror på Gud, Jesus och den helige ande. Jag känner dessutom flera kristna som inte ens tycker att katoliker är kristna. Ändå pratar vi ju om kristendom som en religion. På likartade vis är det med islam, spretigt och olika.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Skillnaderna med Sverige beror pa vilket land i Mellan Ostern du pratar om. Ska vi prata om Syrien, Libanon eller Saudi? Det ar som att jamfora Sverige, Frankrike och Spanien. Mellan Ostern ar inte en homogen grupp lika lite som Europa ar det.
och jag har ju också bett att få veta mer om skillnader som är geografiska

Det finns väl INGA homogena grupper i samhället, oavsett var man befinner sig. Men det finns ofta fler gemensamma nämnare inom olika grupperingar.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

och jag har ju också bett att få veta mer om skillnader som är geografiska

Det finns väl INGA homogena grupper i samhället, oavsett var man befinner sig. Men det finns ofta fler gemensamma nämnare inom olika grupperingar.

Vilka geografiska skillnader menar du?
Vilka gemensamma namnare kan du beratta om Europa som "grupp"? Jag forstar arligt inte vad du fragar efter. De gemensamma namnare som formar en kultur mest ar landskap, mat, isolation fran andra grupper och ekonomiska mojligheter. Jag forsoker verkligen beratta sa mycket som mojligt, efter 30 ar i Mellan Ostern har jag ju sett en del, men du staller inga fragor som jag forstar hur jag ska besvara.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Det är svårt att ställa frågor om det man inte kan sätta fingret på riktigt. Var lite behjälplig, du känner ju kulturerna väl! :)

Ameo tycks mig ha en rätt klar uppfattning i Att det är stora skillnader på människor i muslimska länder, precis som ni beskriver. Kanske kan ni berätta lite om hur öppet och liberalt det är i vissa delar/ samhällsklasser, så andra får ta del av hur stor bredd det faktiskt är på "muslimer"
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Eftersom jag knappt varit utanför Småland, så kan jag inte komma med några konkreta gemensamma nämnare åt något håll. Jag är en rätt insnöad smålänning helt enkelt.
Upplys mig om det som är viktigt att veta, helt enkelt. Är det inget som är viktigt att veta, bra då klarar jag mig ändå...
 
Senast ändrad:
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Problemet ar att det skulle bli en bok bara att forsoka forklara skillnader. Jag berattar jatte garna och forklarar hur saker fungerar, men jag maste ha mer klara direktiv. Har kanns det som att det mycket latt kan missforstas. Jag kan tillexempel inte beratta om Syrien da landet ar sa oerhort olika mellan Kurder och Syrier. Kurder i Syrien har mer gemensamt med Kurder i Irak och Turkiet an med andra Syrier oavsett vilken religion Kurderna eller Syrierna i fraga har.
Jag svarar garna pa fragor, men de kan inte vara sa "flytande" utan maste vara lite mer direkta.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

börja med frågorna jag ställde i ursprungsinlägget...
Jag kan inte vara mer konkret än så, för jag har liksom INGEN ANING om vad jag ska fråga om ens...
 

Liknande trådar

Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 334
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 084
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp