hur lever muslimer egentligen?

Sv: hur lever muslimer egentligen?

Antingen kan vi beratta om Islam, generellt vad Islam gar ut pa ... fast det ar nog enklare och mer informativt att googla.:p Eller ocksa kan vi beratta om landers kultur, men da ar religionen secondary och betydligt mer oviktig an annat runt manniskorna. Man kan lika lite beratta om Muslimer generellt som man kan beratta om Kristna generellt.
Du skulle absolut inte vilja ha nagot att gora med Westbora Baptist Church i Florida och kanner med all sannorlikhet ingen som pa nagot satt kan jamforas med dem ... men de ar Kristna, precis som den mest moderna prast i Stockholm. Fundera pa vad du undrar over sa svarar vi.:)
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Det ar dags att utfordra hastar och valla puppie:D Jag aterkommer med svar pa forsta fragan, sa gott jag kan.:)
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

jag vill veta mer om människorna som utövar islam
och kanske något om vilka grundvärderingar islam står för och förmedlar - kanske jämfört med den "svenska grenen" av den protestantiska kristendomen.
Jag kan inte precisera mer än så. Jag vet ju inte ens vilka värderingar som jag själv har som har sitt ursprung i den dåvarande svenska statskyrkan, som har format det svenska levernet. Men kanske kunde jag hitta skillnader från andra religioner om jag gav mig in på det.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

jag vill veta mer om människorna som utövar islam och kanske något om vilka grundvärderingar islam står för och förmedlar - kanske jämfört med den "svenska grenen" av den protestantiska kristendomen.
Jag kan inte precisera mer än så. Jag vet ju inte ens vilka värderingar som jag själv har som har sitt ursprung i den dåvarande svenska statskyrkan, som har format det svenska levernet. Men kanske kunde jag hitta skillnader från andra religioner om jag gav mig in på det.

Det ar aldeles for breda fragor. Du maste sjalv hitta lite smalare fragestallning. Det ar som att fraga, "vad ar det for skillnad pa Svenskar och Engelsman?" omojligt att svara pa.

Jag har insett att jag vet alldeles för lite om hur människor från andra kulturer och religioner lever. Jag vet hur man lever när man är en synnerligen otroende ameo i smålandet :p, men utöver det är min kunskapsbas synnerligen snäv...

Det jag främst funderar över är kvinnor som täcker huvudet på olika sätt. Jag vet inte ens om det bara är muslimska kvinnor som gör så?? :o Men för att förenkla så kallar jag dem för muslimska kvinnor rakt över.

Nej det ar inte bara Muslimska kvinnor. Djupt troende Judiska kvinnor tacker ochsa haret, en uppsjo av olika bade katolska och protestantiska samfund lika sa. Huvudbonaden ser annorlunda ut beroende pa kulturen i ovrigt, liksom ocksa for att visa sin religion.

Igår fick jag möjlighet att ställa en fråga till en muslimsk tjej, som jag länge funderat över (hon läser samma program som jag på universitetet, fast på distans - vi ses ibland men jag känner henne inte alls). Hon har alltid haft "någonting" baktill under sin huvudduk, så det nästan ser ut som att det sitter en skalle till bakom huvudet och jag har varit så nyfiken på om det är en så stor tofs hon har O_o eller hur man fyller ut och varför.
Svaret jag fick var typ att det är en modedetalj som hon tycker är snygg och att det är nån form av utfyllnad och "vår lilla hemlighet". Problemet är att hennes svar har gett mig ännu fler frågeställningar och följdfrågor...

Kan liknas vid "push-up" BH.:p

Så nu radar jag upp ett gäng frågor och funderingar om muslimska kvinnors leverne och hoppas på att det finns några allmänbildade bukefalister (som kanske är muslimska kvinnor själva :idea: ) som kan ge mig lite bra svar och stilla min nyfikenhet! (och ja, jag vädrar väl lite fördomar också - fördomar som jag har just för att jag inte vet hur det fungerar!)

Var/hur sprids modet som vänder sig till de muslimska kvinnorna? Det är ju helt uppenbart ett annat mode än det som de flesta svenskar följer (mer eller mindre)
Finns det någonstans (typ nån sida på nätet) där man kan få se hur det ser ut på riktigt när de fyller ut under huvudduken så som jag beskrev ovan?

Som redan namnts i traden. Det ar for att det ska se ut att vara tjockare och mer har och kvinnor med sjal sprider det mellan sig. Om kvinnorna har en "rock" (i Mellan Ostern heter det 'Abaya') har de oftast mycket snygga och tamligen vanliga klader under. I Sverige gissar jag att deras mode ar en blandning mellan Svenskt och hemlandet.

När tar kvinnorna av sig sina huvudbeklädnader och vilka "får" se dem utan? Går de påklädda inomhus hemma med familjen också, eller är det bara när de går utanför dörren de täcker sina huvud?

Det beror helt pa den kultur och familj de lever i. For vissa ar det bara kvinnor och maken som kan se haret, for andra ar det alla och man bar bara sjalen da och da.

Är det så att muslimska män bryr sig mindre om utseende än "andra män", med tanke på att de (väl?) inte "får" se kvinnorna otäckta förrän de lever till sammans? Eller är det så att min fördom stämmer, att de flesta äktenskap ändå är arrangerade?

Muslimska man bryr sig precis lika mycket om utseendet som alla andra man. Vissa gjor det andra inte.
Det beror, aterigen, helt pa familjen och kulturen om man arrangerar aktenskap eller inte. I de fall jag kanner de som har arrangerade aktenskap har det varit manniskor (bade man och kvinnor) fran Indien, bade hindu och Kristna och kristna Araber likaval som Muslimska. Jag har absolut ingen aning om hur Muslimer i Sverige gor.

Vad är det som gör att vissa av kvinnorna lever med täckt huvud medan andra går barhuvade?

Kulturen och hur djup religiosa de ar.

Och hur ser de täckta kvinnorna generellt på barhuvade kvinnor - om de kommer från den egna kulturen eller från andra kulturer?

En Muslimsk kvinna som tacker haret ser val en barhuvad Muslimsk kvinna ungefar som en djupt troende Svensk ser en tjej i kort-kort kjol. En del tycker att det ar okay andra inte.

Och till sist - när jag gick i skolan fick vi nog faktiskt bara lära oss om religioner väldigt teoretiskt, nästan inget om hur man lever i de länder där religionerna ifråga dominerar. Jag gick i skolan när de arbetsinvandrade grekernas barn dök upp här och var i klasserna, en och annan turk fnns nog också men i övrigt väldigt få ickesvenskar i skolan.
Har skolorna idag blivit bättre på att lära ut hur det fungerar hos andra eller är det fortfarande locket på och för lite kunskap?

Min vaninna som ar larare i en Fitja skola (utanfor Stockholm) med bara invandrarbarn har manga nationaliteter i samma klass, med manga religioner. (Det var samma sak nar jag undervisade i Amerikanska skolan i Saudi dar det finns valdigt manga gast arbetare) Det gjor det omojligt att ga in pa kulturella studier ... det finns for manga kulturer att valja pa. VAd man i stallet forsoker ar att sprida tolerance. Det spelar ingen roll vad din bakgrund ar, vi kan lara oss fran varandra och framfor att undvika att se andra som "weird" eller bara konstiga.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

jag vill veta mer om människorna som utövar islam
och kanske något om vilka grundvärderingar islam står för och förmedlar - kanske jämfört med den "svenska grenen" av den protestantiska kristendomen.
Jag kan inte precisera mer än så. Jag vet ju inte ens vilka värderingar som jag själv har som har sitt ursprung i den dåvarande svenska statskyrkan, som har format det svenska levernet. Men kanske kunde jag hitta skillnader från andra religioner om jag gav mig in på det.

Jag förstår att det är svårt att fråga om man inte har några som helst kunskaper, mitt tips är att söka lite på nätet, Wikipedia får inte allt rätt men den ger i alla fall en grund att stå på och söka sig vidare ifrån.

Det största "grupperna" inom islam är Shiamuslimer och Sunniterna http://sv.wikipedia.org/wiki/Shia Här finns lite mer att läsa om Shiamuslimer, deras historia och grundtankarna. Det finns även länkat vidare om Sunniterna. Sen ska man åter igen vara medveten om att det skiljer sig även inom de grupperna, beroende på var i världen de är.

Du kan även titta på den protestantisk kristendom som är den "vanligaste" formen i sverige idag men även den finns i mängder av olika varianter. Längre ner på den här sidan http://sv.wikipedia.org/wiki/Protestanter finns ett diagram över hur den har delat upp sig i olika trossamfund. Så även om man är med i svenska kyrkan och anser sig vare protestant så kanske man inte vill bli ihop knuffade med alla de andra inom samma trosinriktning.

Jag hoppas att det kan ge dig en grund att stå på och som kan göra frågeställningarna lite enklare. Jag är dåligt på hur det faktiskt levs i de olika tros inriktningarna så de frågorna törs jag inte svara på, men jag är intresserad av hur olika man kan tro trots att man tillhöra samma religion.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Halvt kl
Det jag har fått höra apropå att gifta sig med en muslim är följande:
- Barnen anses ärva pappans religion (en muslimsk kvinna som vill att barnen ska uppfostras enligt islam bör alltså gifta sig med en muslimsk man)
- En muslimsk man bör gifta sig med en kvinna som tror på gud. Kristendom, islam, judendom och i viss mån även hinduism är helt ok. Vet inte hur det är med mindre religioner än så (det talade vi inte om).
- Anledningen till detta sades vara att en person som inte tror på gud helt enkelt inte kan förstå en fundamental del i muslimens liv och att äktenskapet därför inte är att rekommendera.

Sedan väljer ju alla hur de vill tolka koranen, precis som kristna väljer hur de vill tolka bibeln.

(källa: imamen på moskén här på hisingen i GBG ... Så det är väl en sanning bland alla andra.)

Jag tror att den där Imamen kom rätt i prick på hur det flesta muslimer, som jag känner, resonerar.
Och jag tror att det är ett sätt att se på de som många kan relatera till.
Två människor som ser på, för dem, viktiga saker rätt så lika har nog lättare att komma överens och förstå varandra trots varandras olikheter.
Tex två idrottare låt säga längdskidåkare och friidrottare har nog lättare att först varandras sätt att leva än om den ena var mest förtjust i att sitta framför datorn och spela.
Min allra bästa vän är praktiserande kristen och hennes far är präst i svenska kyrkan, vi är jättenära varandra och har varit så länge. Jag känner mig väldigt nära henne och speciellt när hon är "extra" kristen tex vid jul, påsk etc.

Mina föräldrar har alltid gillat henne och hennes familj och menar på att de förstår oss på ett annat sätt än ateister eller icke praktiserande kristna
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Lat mig saga sa har ... Kristna och Muslimer i, tillexempel Egypten, har mycket mer gemensamt an Kristna i Egypten och Kristna i Sverige. Okenlandskapet, svarigheten med vatten, spraket, fattigdommen, det historiska arvet och en hel massa andra saker gor att de i samma omrade har mer gemensamt med varandra an med andra av samma religion nagon annan stans i varlden.

Det där känner jag igen mig i sååååååå mycket.
När jag är i mina föräldrars olika hemländer och OLIKA kulturer så visst känner jag en samhörighet genom släktskap och religion MEN jag har mycket mycket mycket mer gemensamt med de människor som jag "tillhör" här i sverige.
människor jag har växt upp med med samma intressen, samma sommarminnen till speciella låtar, vi har liknande vanor sätta vara trots våra skillnader.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

börja med frågorna jag ställde i ursprungsinlägget...
Jag kan inte vara mer konkret än så, för jag har liksom INGEN ANING om vad jag ska fråga om ens...

Oftast består huvudbonaden av två delar den undre delen fungerar då lite som att pannband och ser ut som ett större pannband, med uppgift att hålla undan håret från ansiktet.
Personligen så kan jag inte använda hijab utan att ha ett sånt band under för jag blir tokig på att ha hår i ansiktet:crazy:
De flesta samlar ihop håret i en tofs eller knut baktill det är helt enkelt mer bekvämt att ha håret ihopsamlat under och frisyren ser bättre ut när du tar av hijaben om du haft håret uppsatt plus att det helt enkelt ser vackrare ut än om det är helt platt baktill.
I vissa länder, tex Dubai, Qatar har det varit mode att bulla upp det jättemycket och det har bara blivit mer och mer och det har nu spridit sig även hit till sverige.
Hur man bär sin sjal beror på tradition och mode. Jag har nog aldrig sett en mellanösterntjej bära samma typ av sjal som en tjej från Bosnien.
 

Liknande trådar

Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 367
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 086
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp