Hur ligger sadeln?

aglaonema

Trådstartare
Hur ser detta ut?
474118A8-AE1C-43CB-BB37-1A1AA0694FDD.jpeg
 
Jag tycker den nog kan vara lite smal, men det är svårt att se. Anledningen till att tyngdpunkten är fel (för långt bak) KAN vara fel bomform (för svängd) i kombination med något för smal (tippar bakåt).

Men det är jättesvårt att göra annat än gissa utan att se det hela live.
 
Hur ser längden på sadel ut att vara? Det är en wintec isabell dressyrsadel med rött järn och jag tycker nog den är lite smal, kunde prova byta till vitt järn istället. Har hästen rak eller svängd rygg då? Wintecsadlar är ju rätt svängda.
 
Hur ser längden på sadel ut att vara? Det är en wintec isabell dressyrsadel med rött järn och jag tycker nog den är lite smal, kunde prova byta till vitt järn istället. Har hästen rak eller svängd rygg då? Wintecsadlar är ju rätt svängda.

Rak eller svängd tycker jag man lättast ser när hästen rör sig, t.ex. vid longering. Det är ju hur ryggen ser ut i arbete som är intressant :)
 
Wintec ska de vara hyfsat raka i bommen (blir dock mer svängda av vidare järn), prova det vita och se om tyngdpunkten hamnar längre fram. Prova då också lägga lite tryck med ena handen i sadeln och dra med andra handflatan under hela bossan. Du känner då om du har mer/mindre tryck någonstans; är den för rak blir det gissningsvis mindre på mitten och för svängd mindre längre bak.
För att känna om vidden är bra, dra fingrarna från manken och neråt precis under kanten på sadeln, det ska då vara lätt att dra fingrarna. För tight = för smal.
 
Hur ser längden på sadel ut att vara? Det är en wintec isabell dressyrsadel med rött järn och jag tycker nog den är lite smal, kunde prova byta till vitt järn istället. Har hästen rak eller svängd rygg då? Wintecsadlar är ju rätt svängda.
De äldre Wintec är svängda, sen blev de rakare.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: liiinnea
·
Utrustning Tjo, har några sadlar som just nu är upplagda på det jag hittade i källarn som jag skulle vilja få upp på väggen istället.🙈 Vilken typ...
Svar
1
· Visningar
285
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 631
Senast: caballus
·
Utrustning Hej, Har provat en sadel från Lippo på min häst och försöker nu komma fram till vilken modell det faktiskt är. Någon som vet var på...
Svar
2
· Visningar
472

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp