Bukefalos 28 år!

Hur lindra tandsprickning?

Bexzor

Trådstartare
När min äldsta hade ont av tandsprickning så fick han flytande alvedon, men numera vill jag helst undvika läkemedel om det går.

Minstingen är 16 månader och 2 veckor, och har 5 tänder (2 uppe och 3 nere). Han är lite efter i tänder då de enligt statistiken ska ha betydligt fler så vem vet om alla saknade tänder kommer nu :nailbiting: Han får äpple och knäckebröd att bita på, samt att vi borstar tandköttet ofta för att lindra. Det märks att han är smärtpåverkad, men det hjälper med att ha något att bita/gnugga på därav mitt avvaktande med alvedon.

Har ni några andra tips? Bitring biter han bara sönder med de andra tänderna han har :grin:
 
Jamen, åh att jag inte tänkte på grönsaker. Men skulle även vilja ha tips som inte innebär mat, sonen tillhör en av de barn som får tänka lite på matintaget :)
 
Har man ett barn utan stopp-känsla , som väger 16 kg redan vid 16 månaders ålder så vore det bra om man kunde variera mellan mat och andra saker som kan lindra :)
broccoli innehåller nästan ingenting alls. Det lilla han kan få för smärtlindring försvinner om han bara t.ex. går i en trappa.
 
Hittade tips på en annan sida om att frysa in en handduk/snuttefilt, så den verkar hjälpa :)
 
Har man ett barn utan stopp-känsla , som väger 16 kg redan vid 16 månaders ålder så vore det bra om man kunde variera mellan mat och andra saker som kan lindra :)
Fast å andra sidan är det väl i så fall toppen om han skulle få smak på att gnaga på just broccoli...
 
När min äldsta hade ont av tandsprickning så fick han flytande alvedon, men numera vill jag helst undvika läkemedel om det går.

Minstingen är 16 månader och 2 veckor, och har 5 tänder (2 uppe och 3 nere). Han är lite efter i tänder då de enligt statistiken ska ha betydligt fler så vem vet om alla saknade tänder kommer nu :nailbiting: Han får äpple och knäckebröd att bita på, samt att vi borstar tandköttet ofta för att lindra. Det märks att han är smärtpåverkad, men det hjälper med att ha något att bita/gnugga på därav mitt avvaktande med alvedon.

Har ni några andra tips? Bitring biter han bara sönder med de andra tänderna han har :grin:
Alltså om han har så pass ont att du märker att han är smärtpåverkad så är det verkligen läge för panodil eller liknande.

Varför låta honom lida i onödan?
 
Varför låta honom lida i onödan?

Vart kan du/ni tolka att han lider?

Tråden handlar trots allt handlar om att lindra tandsprickning :) Letar även fram lite meningar, som du/ni verkar ha missat i er läsning. Inte någonstans finns det att läsa att han lider i onödan, men ja i den mån det går så försöker jag hellre ge honom saker som lindrar smärtan utan att det innebär läkemedel. Men givetvis får han läkemedel om inget annat hjälper. Jag är inte kallhjärtad även om ni verkar tolka det så :meh:


När min äldsta hade ont av tandsprickning så fick han flytande alvedon, men numera vill jag helst undvika läkemedel om det går.

*klipp, klipp * Det märks att han är smärtpåverkad, men det hjälper med att ha något att bita/gnugga på därav mitt avvaktande med alvedon.

Har ni några andra tips? Bitring biter han bara sönder med de andra tänderna han har :grin:
 
Vart kan du/ni tolka att han lider?

Tråden handlar trots allt handlar om att lindra tandsprickning :) Letar även fram lite meningar, som du/ni verkar ha missat i er läsning. Inte någonstans finns det att läsa att han lider i onödan, men ja i den mån det går så försöker jag hellre ge honom saker som lindrar smärtan utan att det innebär läkemedel. Men givetvis får han läkemedel om inget annat hjälper. Jag är inte kallhjärtad även om ni verkar tolka det så :meh:
Du skrev att det märks att han är smärtpåverkad.

Så varför inte bara ge honom lite effektiv smärtlindring?
 
Just broccoli hade jag inte varit rädd att ge. Hellre det än äpple och knäckebröd faktiskt om man är orolig över matintaget. Rå broccoli är lite svårtuggad och dessutom lite "former" så att säga. Har den kommit från frysen för inte såååå länge sedan lindrar den ju med kylan också. Inte ens till mig själv som är rätt duktig på att stoppa i mig saker hade jag oroat mig över just den biten. Blev varnad för att ta en djupfryst grönsak direkt från frysen dock för köldskador men låter man den ligga så den inte är riktigt lika mycket isbit så att säga har jag inte oroat mig för att ge den till barnet. Dottern snuttade massor på just broccoli när hon började få tänder och det verkade hjälpa bra.
 
Äpple får han till fruktstund, och knäckebröd efter maten så det blir inget extra matintag. Kanske skulle skrivit det i första inlägget :idea:

Iofs skulle han kunna få bl.a rå broccoli till mellanmål, vi får prova :p Än så länge hjälper en kall handduk att snutta på, och att borsta tänderna. Och att sitta i mammas knä nästan hela tiden :love:
 
Här i Österrike används ofta Veilchenwurzel för barn att tugga pa, är som en hard träbit. Ska tydligen vara smärtlindrande men jag har inte provat än. Vet tyvärr inte om det finns i Sverige eller vad det heter pa svenska.
 
Har man ett barn utan stopp-känsla , som väger 16 kg redan vid 16 månaders ålder så vore det bra om man kunde variera mellan mat och andra saker som kan lindra :)

Det finns lindrande gel på apoteket, minns inte vad den heter dock (inte den som tipsades om i tråden)

Och 16 månader - 16 kg :eek: Det är dubbelt så mkt som min 12 månaders och jag tycker hon är tung att bära på :o
 
Det finns lindrande gel på apoteket, minns inte vad den heter dock (inte den som tipsades om i tråden)

Och 16 månader - 16 kg :eek: Det är dubbelt så mkt som min 12 månaders och jag tycker hon är tung att bära på :o

Tack, får kika apoteket :)

Han vägde runt 8 kg när han var drygt 6 veckor :o (orkar inte kolla exakt) Men han föddes 1 vecka innan BF med en bastant vikt på 5.270 gram så han har följt sin kurva hela tiden men nu äntligen börjar det sakta ner :up: Då han dessutom har problem med luftvägarna sen födseln så är vi noga med vad han äter, och hur ofta.

Jag gjorde tabben att gå rundvandring på Varbergs fästning när han var 6 månader, det var tungt att bära! :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp