Hur lite pengar klarar man sig på i månaden?

CosmicQueen

Trådstartare
Sitter här och funderar hur lite man eg klarar sig på..
Hur mkt tjänar ni och hur mkt utgifter har ni varje månad? Klarar ni er på det som blir över?
 
Hur lite pengar man kan klara sig på är nog individuellt, det beror ju på vad man har för hyra, om man har en häst som är dyr i drift osv... :o

När jag gick i gymnasiet (för ca 7 år sedan) levde jag på lite drygt 2000 kr/månad (studiebidrag 640:- + inackorderingsbidrag på 1400:-, inget mer...). Då bodde jag i en etta tillsammans med min pojkvän (som också hade 2000 kr/månad att leva för). Hade då ingen häst eller andra djur, ingen bil och en hyra på 1800:- att dela med pojkvännen. Det är klart att vi hade inte några pengar över men vi klarade oss...

Fram tills i somras pluggade jag på högskola, hade en hyra på ca 3000 kr en häst som är väldigt dyr i drift och levde på studiemedel 6400:-/månad. Det funkade också. Nu jobbar jag så nu är jag superrik (i allafall jämfört med tidigare :smirk:). Tyvärr anpassar man sin livsstil mycket efter hur mycket pengar man har att röra sig med, jag har inga som helst problem att göra av med lönen trots att jag har varit van vid att snåla rejält innan... :p
 
Jag får nästan 3000 kr i månaden.. får betala 1200 kr till mamma för mat o så. Har en häst som i genomsnitt kostar mig ca 1600 kr i månaden. Får alltså inte så mkt över men klarar mig iaf! :)
 
Jag går på a-kassa och får ut ca 9000kr/månad. Sen har jag hemutgifter för ca 7000kr och hästen och egan utgifter för de sista 2000kr. Jag brukar inte ha ett enda öre kvar efter att alla räkninga är betalda...lika hemskt varje måndas slut.
 
Går på studielån :crazy:

Får 6.900 kr i månaden

Har fasta utgifter:

Hyra 3000kr
Mat och hygienart. 1000 kr
Telefon 200 kr
Försäkring: 100 kr
Internet 80 kr
Bilplats: 220 kr
Bensin: 400 kr
Bilföräkring/skatt: 300 kr
Ridning: 500 kr

Tja.. har kvar efter fasta utgifter sisådär 1.100 kr i månaden.. De tar slut snabbt! ;)
 
Stämmer så bra det här att man lär sig leva efter sina tillgångar!
Jag har haft ganska mycket pengar att röra mig med. När jag jobbade som restaurangchef fick jag ut 14000-15000kr, gulp det låter mycket men då fick jag slita!! Men då hade jag en kanonfin lägenhet 3600/månad o hästen uppstallad i ett nytt stall nära ridhus så hon kostade nog runt 4000kr totalt/månad. Jag lagade sällan mat om jag inte hade kompisar hemma.
Slutade där o började jobba som personligassisten fick då ut 10000-11000kr. Men hade flyttat ihop med min sambo o har ett väldigt billigt boende, eget stall o upplever ff att jag lever gott. Just nu är jag dessutom mammaledig o försöker spara så mycket dagar som möjligt men jag lär mig leva efter mina tillgångar. Känner mig sällan fattig!

Svårt att säga hur lite pengar du kan klarar dig på!? Men du ska räkna så att du kan ha ett litet sparande(typ 200kr/mån) o har råd med bra mat det glömmer många. Sedan beror det ju också på vars du bor.
 
har inte du egen häst? Eller betalar du inte den själv? Är bara nyfiken eftersom jag har för mej att du har en häst, du behöver såklart inte svara om du inte vill :)
 
Nä, inte klarar jag mig om man hårddrar det hela. I bland lever jag på Havregrynsgröt i flera veckor. Blir trist, men är näringsriktigt och nyttigt. När jag fick min ekonomiska svacka så blev det gröt i 1 månad...morgon/middag/kväll..det enda jag hade råd med. Men konstigt nog var det mycket mättande samt att jag inte drabbades av trötthet i form av näringsbrist. Jag får aldrig något över på min lön, men jag försöker att inte bry mig så mycket. Varför deppa har jag kommit fram till...blir ju inte bättre då ?! För den dagen kommer väl då jag kan unna mig något. Men å andra sidan...är krogen eller shopping så hemskt upplyftande ??..Näe, inte direkt. I vart fall om man gör det så ofta.
 
Utan veterinärräkningar så har jag utgifter på ca 4700kr inkl stallhyra. Men ingen mat till mig eller boende. Har två lån (en dator ett "pengalån") som tar 1400kr/mån, utan dem skulle jag kunna leva på studiemedel utan att jobba men nu är det som det är.

Får ut ca 4000kr från jobbet och så fullt studiemedel så jag har pengar över. Ska fixa körkort för dem i år.

Innan jag hade lånen etc så kostade jag, hästen och vår mat samt boende (egen lägenhet) 6500kr/mån och jag hade 6000kr över att "göra vad jag vill med". Jobbade då på ICA med kvällar och helger = mkt OB.
 
Jag lever på studiemedel, 6900:-/mån

Hyra 3600:-
Andra räkningar ca 500:-/mån
Skolutgifter (böcker, kåravg, etc) ca 300:-/mån
Mat 1200:-
Katten 250:-/mån (mat, sand, försäkring)
Lokaltrafik ca 300:-
dator 400:-

Kvar blir ca 400:- till kläder och nöjen, inte mycket direkt... Det är bara att hoppas att skorna håller hela vintern osv...
 
Eftersom jag går på studielån och har kass ekonomi så har jag mina hästar hemma hos mina föräldrar. De bor 30 mil bort :cry: men det är enda alternativet i nuläget

Nirak
 
Jag har förtillfället en knaper period och klarar mig på väldigt lite pengar.

Har lön ca 11000:- lite mer om jag jobbar övertid samt extra på mitt andra jobb.

Hyra 4500:- inkl el
Telef: 300:-
Bensin 1200:-
Bilen kostar ca 400:- i skatt och förs.
Mat och sånt 1000:-
Pållen 2200:- inkl försäkring

Det blir typ 9500-9600 kr i utgifter/månad sen ibland lite mer/mindre.
brukar ha ungefär 500:- att roa mig för om jag inte har någon övertid.

Dock så äter jag sällan för 1000:- köper mycket storpack med pasta och ris, och handlar mycket då det är billigt och sparar i frysen.
Nu till våren ska jag börja gå till och från jobbet och bara försöka använda bilen på helgerna om jag måste och då räknar jag med att mina bensin kostnader halveras om inte mer. Hästen är till salu så den kostnaden försvinner så småning om också.
Allt mitt överskott går till att betala av ett lån som jag har till min pappa.

Det går att klara sig på en liten summa varje månad man får bara tänka sig för innan man göra saker. Köpa mat i storpack sparar man mycket pengar på, skaffa ett busskort istället för bil om du inte har ett stor behov av bilen och skaffa ingen telefon fören du känner att du har råd med den.
 
Ja man kan sannerlige säga att man anpassar sig till det man har. Jag är imponerad av att ni klarar er :bow: :bow:

Själv jobbar jag får ut ca 13000-14000

Hyra 2800
lån 1000
mat 700
katter 300
bil 900
övriga räkningar 3000

Och ändå är jag ofta fattig :cry: men jag ifs inne i ett shoppingtrauma :devil: :devil:

Som Sagt jag är imponerad :bow: :bow: och borde nog tänka över mina utgifter lite mer :angel:
 
Nu svarar jag för min kommade situation eftersom jag är på gång att köpa häst inom den närmsta tiden
( förutsatt att jag hittar någon :) )


Lön: ca 17000:- ( före skatt )
Lön: ca 11560:- ( efter skatt )

Hyra: 2000:-
Mat: 1500:-
Telefon: 167:-
Bilkostnad: 300:-
Sparande: 500:-
El: 100:-
Lån: 1000:-
försäkring: ?
Hästhyra : 1000:-


Kvar ca 5000 kronor
 
Just nu är det lite kärvt.. Får 8300 från akassan. Försöker spara minst 2000 varje månad för vi måste köpa ny bil innan sista april.
Hyran med parkering är 4700
Mobil och tele ca 7-800
Mat och hygien ca 2000
Mina pengar brukar ta slut direkt men brukar få av sambon när jag behöver.. :D
 
Lite kärvt är bara förnamnet. :angel: :angel:
Jag sa ju upp mig från ena jobbet,men ångrar inte det en sekund, mår bättre nu. :) Men det blir ju lite kärvt med pengar nu... Har iaf fått så jag jobbar 50% på andra stället, blir ev mer. :)
Får ut ca 6.500.- efter skatt och sedan ca 3.000.- från A kassan. Men har ju fasta avgifter på ca 7.500.- varje månad så det blir inte så mkt kvar...närmare bestämt 2.000.-. Det ska räcka till bensin, mat, nöjjen mm.
Letar ju ett nytt jobb ca 50%, så att jag får jobba heltid, men det vet man ju inte hur länge det kan ta innan jag hittar.

Intressant att höra hur lite ni andra kan klara er på. Snålar och sparar man ordentligt så kan man nog klara sig på rätt lite, iaf en kortare period. :)
 
hmm.. jag sitter i en rätt svår sits.. men har bestämt mig för att klara mig (och DÅ gör jag det..) Ska köpa häst nu.. så här har jag räknat på ett ungefär:

Hyra: 3000:- (när jag flyttar till eget alltså, nu betalar jag 1700 för att bo med syster å hennes sambo..)
Mat: 1000:- (nu e de billigare det också 750:-)
telefon: 1000.- (ÄLSKAR att prata i tele, ska försöka få ner räkningen nu..)
El: 400:-
Försäkring på hästen: ???
Stallhyra: 1700:-
Foder: 300:-
Hovis: 500:- (räknade hovis/mån för att vara säker på att jag klarar mig..)
Detta ger totalt: 7900:-

har beräknat att jag ska få runt 9000:- i månaden i lön (lite säkert just nu då jag precis bytt jobb...)
Så jag har alltså kring 1000:- att "leva" på, men en del kommer ju att gå till träning å sånt.. *ler*
 
hemförsäkring?
vaccination och avmaskning?
snösulor +broddar?

ev utrustning?
ev veterinärvård?

Låter alldeles för tajt.
 
Vaccination och avmaskning är ju inte ofta , slår man ut det på en månadsavgift så blir det inte många kronor.

Ev utrustning: har hon den utrustningen som hästen behöver nu , så får man helt enkelt spara till det man vill köpa utöver det ..

Veterinärvård är ju viktigt, men har man en täckande försäkring så behöver man ju bara lägga ut med självrisken.

Hemförsäkring däremot tillkommer ju om man vill bo tryggt så att säga :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 693
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 360
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 278
Senast: G-uldlock
·
  • Artikel
Dagbok Jag försöker vara pepp och framåt. Låtsas att jag har ett bra liv att se fram emot. Men jag är så jävla misslyckad med allt. Och innerst...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 019
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp