Hur livet för ett 10-årigt hbl kan te sig

N

Natural

Det började med att hästen köptes till barnen närdom var små. Barnen växte upp och hästen stod i hagen. Inget intresse fanns alls. Till slut kom diverse människor som var intresserade av hästen, men vid diskussion om pris hörde de aldrig av sig igen. Det fanns dom som hade hästen på prov, men vid diskussion om pris, stod hästen hemma på stallbacken helt plötsligt.

Sen kom en annan tjej och hade hand om hästen över sommaren. Sen kom hästen hem igen. Sen kom jag dit och ville hitta ett bättre hem för hästen. Hittade någon människa men då ville inte ägaren längre.

Så hästen skickades iväg till en ridskola för "tillridning", när hästen kom tillbaka och hade rest runt över halva sverige, sa dom att det var den bästa hästen i stallet.

Men hästen hade blivit huvudskygg och gick knappt att få på grimman. Hästen korvade ihop halsen i ett tappert försök att "vara till lags" och tuggade och trampade frenetiskt så fort man satte sig på ryggen, gick knappt undan för skänkeln. Hade näsblod vid ansträngning. "Bra jobbat".

Hästen var hemma igen och den var mager men då visste jag inte om att den kommit hem.

Fick kontakt med en tjej som hade tagit sig an denna häst men hade ett problem. När hon skulle sitta upp tog hästen bara några steg bakåt och satte sig på rumpan. Den vägrade att ta ett endaste steg.

Sen hjälpte jaghenne och problemet löste sig. Hon red på skogspromenix-nivå. Det är ju perfekt för hästen. Men jobbet var visst viktigare än det djur man tagit sig an.

Hästen stod i hagen och blev riden då och då. Sen kom ett utav barnen och ville helt plötsligt ta hand om sin gamla häst, men det intresset varade bara så länge någon annan var intresserad.

Så det var ett himla tjafs hit och dit om vem som egentligen skulle ta hand om hästen, men ingen tog ju hand om den överhuvudtaget. Sen när tjafset tröt och den ena gett upp, var ju inte den andra intresserad och då stod hästen där igen mager, med långa hovar och tappskor.

Bestämde mig för att göra ett försök till att hitta ett gott hem. Tog hem hästen, verkade den, matade den.

Hittade en annan tjej som hade hästen på prov. Allt var så bra så bra, hästen är fin och har till o med en farfar som varit OS vinnare. Hon skulle föda upp hästen som var så mager.

Helt plötsligt börjar näsblodet igen och hästen fungerar inte heller i korset. Vill ej galoppera i ridhus (felbehandling tidigare mån tro?)

Allt hade ju fungerat vid prov på hemma plan. Helt plötsligt var det det ena med det andra felet som dök upp. Svullet bakben och broskaktig has + nosblodet...

Hon vill ej satsa på en häst i behov av vård, därför står nu hästen på stallbacken igen.

Ägaren orkar varken bry sig att köra hästen till slakt eller att kolla med veterinär.

Körde förbi nu ikväll för att lämna släpet, hästen var ej i hagen. Kollade i stallet, stod där inne med gödsel och skit på marken, luktade fränt överallt. Kände revbenen återigen (trots att hon skulle ha ätit upp sig sen sist enligt senaste tjejen?)

Stackars liten, vad göra??? Trots att hon har försäkring vill/orkar inte ägaren bry sig om självrisken eller ens en enda krona. Är hon inte frisk är det inte lätt att hitta ngn som vill ta sig an henne.

Så här är det för många hästar, snacka om att vara utnyttjad av all välvilja och illvilja. Helt sönderriden på ridskolan, som förbytt när hon kom hem. Ådragit sig en hel del skador bevisligen.

Nu ska hon till en annan släkting som har fler hästar och mkt hagar. Är hon inte i form för ridning hoppas jag att hon håller för att bara gå på bete. Hoppas att hon får mat och vatten och verkning.

Tänk vad maktlöst att vara häst, ändå ett halvblod i halvblodsfixerade och halvblodstäta sverige, fin svettfux. Brukar annars vara mkt travare som blir felskötta och runtflyttade, men det förekommer väl nog nästan lika mkt bland andra raser.

Skitsamma vad det är för häst, men tänk vilket helvete att stå ensam igen, fullt med gödsel i boxen, kan inte ligga, har inget att äta förutom när hon kommer ut i hagen igen.

fy fan för mänskligheten!
 
Ja jag håller med dig, fy fan för folk! :mad:

Men ska jag vara kall? - Avliva hästen.. det känns som att den har haft det förjävligt för många ggr. :smirk:
Och eftersom man bara kan lita på sig själv..oftast.. och du själv inte kan ta hand om hästen så..(jag uppfattade det så iaf) kanske det vore bäst om den fick somna in.

Ruggig historia har den haft iaf :(
 
Fy fabian!
Tyvärr är det allt förmånga av våra fyrbenta vänner som har det som hästen du berättade om.
Men kanske vi kan göra ett gemensammt försök att hjälpa pållen? Jag pm: ar dig, vetja!
 
Jag fattar inte riktigt hur nära du är hästen. Den verkar ju inte vara din, men du har brytt dej genom tiden utan att riktigt komma åt den??
 
Stackars häst. En sådan oansvarsfull människa som ägaren till denna häst borde inte få ha djur.
 
Hästen bor väldigt nära mig. Jag har nog med hästar själv och har även samlat på mig hästar jag tyckt synd om som stått i dikeskanter kedjad för att agera gräsklippare med hovar som skulle räcka ända ner till skåne.

Och en anna häst var ensam i en hage, bara gick där. Men det finnsalltid en gräns, tyvärr kan man inte rädda alla i hela världen det är synd om.

Har nu åtta hästar och kan inte ta mer. Har försökt att hjälpa ägaren till denna hästen att få iväg henne till ett bra hem, men det har alltid varit ngt som strulat.

Självklart är det ingen som vill ta hand om hästen nu när hon har skador och är stel i korset och bakdelen.

Jag vete sjutton vad man kan göra. Samtidigt förstår man ju att hästen är lite skadad i huvet m tanke på hur mkt den har fått stå ut med. Den kan ju knappast vara lugn och trygg, den är van vid att vara sin egna ledare. Det är såna grejjer man hela tiden får ändra om. Hon lär sig på varje ställe att gå över folk o.s.v. Det är många som inte bryr sig om sånt, det har man ju märkt på hästens beteende.

Efter varje ställe som hon vart på har hon div. nya olater, hon lär sig ju nya beteendegrejejr hela tiden.

stackars henne.
 
Förstår hur du känner dig, men som sagt man kan inte rädda alla (tyvärr) :smirk:

Jag må verkar kall men återigen efter att ha läst det du skrev, försök att få ägaren till att avliva hästen.
Den kan kanske repa sig bra hos någon seriös person.. men är det verkligen värt att riskera att den hamnar
hos ännu en person som inte bryr sig?
 
Jo jag håller med dig, det är bättre att slippa den där skiten ärligt talat!

Det får liksom vara nog nu, jag har försökt att hjälpa till just för att jag tycker synd om hästen men men...

Dottern har ju fått hästen men det är ju farsan som står som ägare. Det är iaf hon som bestämmer och skulle aldrig tillåta slakt, även fast hon inte bryr sig annars.

Tror inte det är så lätt att ändra i hennes hjärna, vi får se vad som händer!
 
har god lust att ge ägaren till hästen en HÅRD smäll på käften!! Ghaaa jag HATAR att läsa sånthär skaffar man sig en häst eller ett djur överhuvudtaget hamster som häst spelar ingen roll dom ska man ta hand om iaf
Att skaffa häst åt sina barn för dom tjatat 1 vecka är totalt dumt man VET att barn tröttnar(oftast) om inte föräldrarna själva är intresserade. Som förälder ligger HELA ansvaret hos DIG att se till att hästen/djuret mår bra får mat och motion. DDu kan inte komma efter 1 år och säga ojsan mitt barn tröttnade JAG är ju rädd för hästar what too doo :confused: what too doo???? :confused:

Jag skulle om jag var du gå till dom som har hästen och säga antingen säljer ni hästen till en symbolisk summa till någon som vill ta hand omhästen eller så ringer jag och anmäler er för djurplågeri!!!
Och skaffa inte ett nyss djur som ni sedan tröttnar på!!!
 
Läste det du skrev.. stackars häst. Ingen häst är värd det liv du berättat om. Önskar ibland att man hade all världens tid o pengar.. men så är ju inte verkligheten..tyvärr. blir både arg o lessen! du verkar ha försökt med allt utan att det har gett resultat. Det borde få finnas ett prob "körkort" för att få köpa häst!
 
jag hoppats inte att jag har missförståt något nu men de var ett sto va??
med bra stam varför ä de då ingen som har varit intresserad av att ta föl???
om dom nu har velat ha hästen såld och priset har verkat vara för högt bör dom ju gem ed sig se med egna ögon att hästen har de skit dåligt och sälja hästen de finns alltid någon som kan ta hand om den jag hade gärna gjort de om jg hade haft tid och pengar de finns ju en masa organisationer å så! även om vissa tror att de bästa är att avliva hästen så tycker inte jag att dom bör göra de!
 
Jo men grejjen är den att ägaren är totalt svinrik, men också otroligt snål(tycker många rika blir det(?) ;)
Han har inget behov av att sälja hästen och han vägrar likaså gå ner i pris för han menar att det är det hästen är värd.

Dessutom inser ju inte han hur hästen mår, att den har det skitdåligt, att det är synd om den, och han fattar inte att hästar kan ha känslor. Så han kommer väl aldrig sälja hästen p.g.a. den anledningen och även gå ner i pris!.

Men jag har försökt snacka med honom och försökt få honom att inse att det är ingen som betalar så mkt för hästen. Hon är ju kanonfin i stam o så men det har alltid misslyckats att ta föl efter henne (dom som har provat har sagt det iaf) så då är hon inte värd så mkt.

Dessutom har hennes utbildningsnivå sjunkit rejält sen hon slutade att bli riden när hon var yngre. Utbildningen har stannat av och glömts bort. Och kan hon inte avla, vem vill ha henne då?

Nu är hon ju inte i ngt bra ridskick alls, det är ju mkt jobb man får lägga ner innan hon är värd sina pengar i utbildning då. Det är ju det folk värderar oftast, knappast personlighet (det e ju bara på människor livet är värt ngt även utan utbildning ;)

lite hopplöst
 
hmm,.synd att de inte går att ta föl på henne!
har dom verkligen kollat de!
hon är ju ändå bara 10 år vad ska dom ha för henne då??
 
30.000:-, men jag tror han möjligtvis, om man tjatar som fan, kan gå ner till 25.000:-

Hon är ju försäkrad o allt, men måste ju kollas just nu med alla konstigheter som dykt upp, det är ju självrisken man måste ta.

Jag tror dom har kollat det där med o ta föl efter henne. Är ju många som tänkt på det men det har aldrig fungerat dom ggr dom provat.
 
jag håller med Sablar 22...Det är nog bäst att denna häst får sluta sina dagar...Annars kan det kanske bli som så igen att den onda visan börjar om... :(
 
:mad: Usch vad arg jag blir! Det verkar som om manniskor som har gott med pengar inte tycker att de borde ta ansvar for nagot annat an sina pengar! Och sa olika det kan vara, min granne har en hast som hon kopte nar han var 4 ar. Han ar en "pacer" och dog inte till att tavla med. Hon var 11 nar hon kopte JR. Hon tranade honom, tavlade, red i skogen och hade kul. Nu ar han 25. Forra aret kunde hon antligen ta "hem" honom, han hade bott hos hennes foraldrar sedan hon gifte sig. Hosten 2001 byggde hon & hennes man kak bredvid var och da hade hon antligen rum att bygga stall och hagna in hagar. Nu gar han i hagen och skrotar tillsammans med hennes nya ridhast och ett shettisfol (som trodde att det gick bra att dia honom :D istallet for mamma som tyvarr blev avlivad pga av sjukdom) Han har det himmelskt bra, slapar ibland omkring pa hennes & mina barn, far ga pa langpromenader i skogen och latsas att han ar 4 igen och bli alldeles spattig nar han ser kaniner :D Nar den oundvikliga dagen kommer att han inte har nagon livskvalitet langre far han ga pa en sista langpromenad och bli begraven i bjorkdungen bredvid Jill. Sa bra som han haft det borde _alla_ hastar fa ha det, om jag fick bestamma skulle sadana som din granne fa aterfodas som en hast som blev behandlad precis sa som han behandlat sin dotters!
 
Här har vi livet för mitt fullblod, lägg dock till att hon är i stort sett blind och har varit det sedan födslen... Har bytt ägare minst 10 GÅNGER och är ett år äldre än det aktuella halvblodet...

Hon ska nu avlivas, jag har fått bukt med mycket på henne, men hennes sargade psyke och förstörda syn kan jag inte göra mycket åt, så Trapalanda väntar...

Så snälla gör allt som står i din makt för att rädda eller befria hästen... Annars blir någon som jag (och många andra) grundlurad och får ta det svåra steget att avliva hästen, som ens hjärta värker för...

//E
 
Blir så förbannad och ledsen när jag läser detta. Finns alltför många liknande exempel på detta. Kan du inte kontakta Svenska hästars värn? De skulle kanske kunna hjälpa till och ge hästen ett bättre liv. Hoppas att hästen får en lösning snart för så här får det inte gå till. Suck.. :(
 
Om du läst hela historien om lady_vips häst så tror jag att du skulle förstå att hästen inte går att ha kvar.

lady_vip: Så enormt tråkigt för dej, men jag vet att du gör rätt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 906
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp