Hur lösa sommarlov för mellanstora barn?

Derivata

Trådstartare
Tanken slog mig just, hur löser man sommarlov för barn som är så där mittemellan? Hur länge går barn på fritids?
Mina barn är i dag 6 och 8-år så än är det fritids som gäller, men samtidigt så känns det som att det inte är så många år bort innan den stora kommer att vilja gå hem efter skolan. Ensam någon timme på eftermiddagen känns ok, men hela dagar som ett sommarlov innebär njää. Vi brukar kunna fixa sex veckor ledigt på somrarna med överlappning, men det är fyra veckor ytterligare som ska lösas.

Hur länge gick era barn på fritids och hur löste ni sommarloven efter det?
 
Mina barn är i samma åldrar och jag funderar över samma.

Tror många löser det genom att ha överlappande semester. Men hur ensamstående gör vet jag inte alls 🤔
 
Dom gick väl på fritis till dom gick i fyran. Sen var dom hemma. Vete sjutton hur vi löste det. Var nog inga problem. Vi jobbade ju mycket kväll och så levde min pappa som kunde rycka in. Ungarna hade inga problem med att vara ensamma så länge det fanns mat i kylskåpet.
 
Barnet går på mellanstadiet. Det kommer bli 6 veckor den här sommaren då vi båda jobbar men hon är ledig. Jag jobbar hemma pga corona hela sommaren med undantag för enstaka dagar då jag kommer behöva åka in till jobb. Jag tänker att hon får roa sig på nåt sätt. Min mamma kan nog ta med henne till stranden eller liknande ibland annars får hon väl leka med nån kompis eller läsa eller roa sig själv.

Jag kan börja jobba tidigt och sluta tidigt så kan vi åka och bada efteråt. Kanske äta middag på stranden.
 
Tanken slog mig just, hur löser man sommarlov för barn som är så där mittemellan? Hur länge går barn på fritids?
Mina barn är i dag 6 och 8-år så än är det fritids som gäller, men samtidigt så känns det som att det inte är så många år bort innan den stora kommer att vilja gå hem efter skolan. Ensam någon timme på eftermiddagen känns ok, men hela dagar som ett sommarlov innebär njää. Vi brukar kunna fixa sex veckor ledigt på somrarna med överlappning, men det är fyra veckor ytterligare som ska lösas.

Hur länge gick era barn på fritids och hur löste ni sommarloven efter det?
Farmor och mormor har en vecka var har vi kört hela tiden. I år är det tyvärr inte möjligt då så vi har bara ett par veckor semester tillsammans och en vecka jobbar jag hemma från semesterort, så mormor kan hänga med barnet utomhus på em.

Sedan har vi en vecka fritids kvar innan fritids tar slut för oss dvs halva denna sommar går vi klass 3 och har fritids, nästa halva är vi klass 4 och har inte.
 
Senast ändrad:
Ok, ja men det kräver ju att det är rör sig om enstaka veckor och att lägret sammanfaller med just den tiden man behöver det.
Lägren går ju över hela sommaren så man kan ju välja vecka efter när föräldrarna behöver det. (från när jag var liten minns jag). Men det stämmer att det ju bara blir en vecka.
 
Vi var hemma. Ibland någon släkting som hälsade på i 1-2 veckor under den tiden båda föräldrarna jobbade. Det var uppladdat med mat i kyl/frys så det var inga problem att vara ensamma, det var vi ju i några timmar efter skolan ändå så nu blev det bara lite längre.
 
Det finns fritidsklubb för mellanstadiebarnen under sommaren. Vår klubb öppnar dock inte förrän kl. nio, så det förutsätter att barnen kan ta sig dit själva om föräldrarna börjar arbeta tidigare. Det är möjligt att det går att få beviljat utökat fritids om behov finns, jag har för mig att jag läst något om det på kommunens sida någon gång.
Mina barn har dock inte behövt nyttja klubben i någon större utsträckning. Äldsta barnet gick nog någon dag mellan fyran och femman, men i övrigt har de varit hemma.
Överlag har de sovit länge, så det har inte blivit många timmar utan vuxna. Ibland har de följt med kompisar och badat eller gjort något kul ihop med mormor, eller så har någon av oss föräldrar kommit hem vid lunch eller slutat tidigare.
 
Det finns fritidsklubb för mellanstadiebarnen under sommaren. Vår klubb öppnar dock inte förrän kl. nio, så det förutsätter att barnen kan ta sig dit själva om föräldrarna börjar arbeta tidigare. Det är möjligt att det går att få beviljat utökat fritids om behov finns, jag har för mig att jag läst något om det på kommunens sida någon gång.
Mina barn har dock inte behövt nyttja klubben i någon större utsträckning. Äldsta barnet gick nog någon dag mellan fyran och femman, men i övrigt har de varit hemma.
Överlag har de sovit länge, så det har inte blivit många timmar utan vuxna. Ibland har de följt med kompisar och badat eller gjort något kul ihop med mormor, eller så har någon av oss föräldrar kommit hem vid lunch eller slutat tidigare.

Jag tror att mitt barn lätt kommer sova till kl. 11, minst. Vilket innebär att när hon väl vaknat och ätit frukost så har jag jobbat mer än halva min arbetsdag. Jag är morgonmänniska och kan välja mina tidersjälv, bara jag jobbar mina 8 timmar om dagen.
 
Jag tror att mitt barn lätt kommer sova till kl. 11, minst. Vilket innebär att när hon väl vaknat och ätit frukost så har jag jobbat mer än halva min arbetsdag. Jag är morgonmänniska och kan välja mina tidersjälv, bara jag jobbar mina 8 timmar om dagen.
Det låter ungefär som vår situation. Det har aldrig varit några problem med våra tre än så länge.Annat än något enstaka tjafs dem emellan, som man fått avstyra. Sedan får man ju vänja sig vid att komma hem till rätt mycket disk och tomt kylskåp på daglig basis (även om de plockar undan också, förstås) :love: :p.
 
Sambons barn är också 6 och 8 och de får helt enkelt hänga en del på fritids. Dom bor varannan vecka hos oss och sambon brukar vara hemma minst två veckor med dom. Jag jobbar inte fulla veckor just nu (f-ledig) så när dom är hos oss behöver dom inte gå på fritids varje dag. Vissa dagar har dom turen att leka med kompisar och kan vara där. Men jag fattar inte hur många löser 10 veckors ledigt. När jag var liten (är 28 år) så behövde jag inte gå en dag på fritids. Kan förstå barnens besvikelse över att behöva gå dit på sommaren.
 
Tanken slog mig just, hur löser man sommarlov för barn som är så där mittemellan? Hur länge går barn på fritids?
Mina barn är i dag 6 och 8-år så än är det fritids som gäller, men samtidigt så känns det som att det inte är så många år bort innan den stora kommer att vilja gå hem efter skolan. Ensam någon timme på eftermiddagen känns ok, men hela dagar som ett sommarlov innebär njää. Vi brukar kunna fixa sex veckor ledigt på somrarna med överlappning, men det är fyra veckor ytterligare som ska lösas.

Hur länge gick era barn på fritids och hur löste ni sommarloven efter det?
Tills de är tio får de ju gå på fritids. Jag antar att de får vara hemma själva när de fyller elva? Eller vara hos mor- eller farföräldrar, om man har den möjligheten.

Sen finns det ju läger och kollon och en massa sådana aktiviteter att tillgå också.
 
Sambons barn är också 6 och 8 och de får helt enkelt hänga en del på fritids. Dom bor varannan vecka hos oss och sambon brukar vara hemma minst två veckor med dom. Jag jobbar inte fulla veckor just nu (f-ledig) så när dom är hos oss behöver dom inte gå på fritids varje dag. Vissa dagar har dom turen att leka med kompisar och kan vara där. Men jag fattar inte hur många löser 10 veckors ledigt. När jag var liten (är 28 år) så behövde jag inte gå en dag på fritids. Kan förstå barnens besvikelse över att behöva gå dit på sommaren.
Varför skulle de vara besvikna? Mina barn är supernöjda med att vara på fritids hela dagarna, det är ju sommarlov det med.
 
Varför skulle de vara besvikna? Mina barn är supernöjda med att vara på fritids hela dagarna, det är ju sommarlov det med.
8-åringen här är inte nöjd över att ”behöva” vara på fritids delvis över sommaren. Han surar en del över det och hade hellre varit hemma, men å andra sidan har han ju kompisar på fritids. Visserligen är flera av kompisarna hemma och då tycker han att det är orättvist att han inte också kan vara hemma hela lovet. Det är ju trots allt ändå tider som ska passas och man blir väckt på morgonen osv när man ska till fritids.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Destiny_D
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 740
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 385
Senast: Nixehen
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 425
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp