Hur lösa sommarlov för mellanstora barn?

8-åringen här är inte nöjd över att ”behöva” vara på fritids delvis över sommaren. Han surar en del över det och hade hellre varit hemma, men å andra sidan har han ju kompisar på fritids. Visserligen är flera av kompisarna hemma och då tycker han att det är orättvist att han inte också kan vara hemma hela lovet. Det är ju trots allt ändå tider som ska passas och man blir väckt på morgonen osv när man ska till fritids.
Det kanske är därför? De flesta barn där vi bor går på fritids, så mina barn är helt kontanta med att föräldrar sällan är lediga hela sommarlovet.
 
Det kanske är därför? De flesta barn där vi bor går på fritids, så mina barn är helt kontanta med att föräldrar sällan är lediga hela sommarlovet.
Jo det är nog mycket därför. Flera föräldrar som antingen jobbar hemifrån eller som har lyckats få ihop semester till ett helt sommarlov. Då blir det liksom hela tiden ”Varför kan inte ni också vara hemma hela sommaren som X mamma kan?”
Samtidigt vet man ju att skulle vi gå hemma allihopa i 10 veckor så skulle ju det mesta av tiden innebära att bara vara hemma och inte kanske hitta på massa roliga saker varje dag som dom verkar tro. Dom blir ju uttråkade när dom går hemma också.
 
Här slutar nästan alla barn fritids i fyran. Så nu har äldsta barnet haft ett läsår utan fritids och vi har
löst det genom att han har fått vara hos mormor ett par dagar varje lov, någon dag ensam hemma och någon dag har vi varit lediga eller jobbat hemma. När coronan kom kunde han inte längre vara hos mormor, men istället har vi jobbat hemma så det löste sig väldigt smidigt.

Nu på sommarlovet ska vi ta ut de sista föräldradagarna för lillasyster, så det blev bara en vecka som han ska vara hemma innan semestern börjar. Då kommer vi jobba hemma pga covid och han ska vara på dagläger.

För ett par år sedan kändes det otroligt långt borta att han skulle kunna klara av att vara hemma ensam en hel dag och nu känns det helt normalt.
 
Hm, inser att det är dags att börja spara pengar till hockeyläger, fotbollsskolor och gud och hans moster.

Eventuellt kan vi hoppas på att min mamma fortfarande är så pigg då att de kan komma med husvagnen några veckor i juni och i alla fall utgöra någon sorts fast punkt.
Svärmor som också hon bor en bit bort har redan deklarerat att hon tar hand om så många barnbarn ändå :grin: Farfar är tyvärr inte riktigt lämplig.

Här har vi möjlighet till fritids upp till 6:an, men det känns som i alla fall den äldste kommer att vilja gå hem, världen utanför fritids börjar vara så mycket mer spännande.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Mina avkommors friskola har bara fritids t o m sommaren då de slutat trean. Visserligen kan man vända sig till kommunen för fritidsomsorg på närmsta kommunala skola under de andra somrarna på mellanstadiet, men med tanke på problematiken på vår närmsta sådan så nej, bara nej. Den äldste tycker det är livet på en pinne att få vara ensam hemma och rå sig själv, men alltför många veckor blir inte bra. Hen skulle vända dygnet helt, äta dåligt och inte vara ute särskilt mycket nämligen så hen fick åka mycket på läger under första ensamma sommaren. Den yngsta är inte alls lika entusiastisk till att åka bort utan familjen och gillar att rå sig själv däremot. I sommar så blir det inga läger eller cuper pga Coronan, men det kommer att lösa sig genom att jag kan sitta hemma och jobba, tack vare Coronan.

I övrigt tror jag många föräldrar saxar sina semestrar för att få ihop det med barn som inte riktigt kan vara ensamma många heldagar än. Jag och pappan till barnen är skilda, så jag jobbar alla veckor i sommar när jag inte har dem hos mig.
 
Jag var hemma, käkade vattenmelon och glass så det sprutade ur öronen :D
Hängde med kompisar, rände runt ute. I bland var någons förälder hemma och tog med hela gänget till bad, annars åkte vi själva tunnelbana dit vi behövde.
Bara jag talade om för mamma vad jag hade för planer under dagarna kunde jag göra lite som jag ville.

Det var bästa delen av sommarlovet när man helt utan föräldrar kunde göra vad man ville. Trist när de gick på semester och plötsligt var hemma hela tiden. Störigt! :mad:
Men jag var också väldigt självständig och så, så det kan ju vara annorlunda för andra.
 
Min dotter är 11, har precis gått ut fyran. I fyran (och slutet av trean) har hon åkt hem någon dag i veckan med bussen och varit själv hemma tills någon kom hem, men några dagar har hon varit på fritids. Det blir inte någon aktiv fritid när hon är själv hemma, blir mest dator/ipad.

Tanken var att hon skulle vara på fritids i sommar, men vet inte hur mycket det blir, jag jobbar ju hemma nu. Eftersom vi bor på landet så kan hon dock inte hitta på mycket själv, utan någon måste köra, och det är inte alltid det fungera att göra det mitt på dagen pga jobbet. Då är det bättre att hon är på fritids, för de hittar ju på olika saker där, och hon kan också själv gå hem till kompisar i byn.

Jag tänker att hon ska vara på fritids i femman också, men fortsätta att åka hem någon dag i veckan. Samma sommaren mellan femman och sexan, fritids några dagar i veckan och kanske hemma någon dag, kanske hitta något läger med övernattning. De får vara på fritids tom vårterminen i sexan, så nästa är är sista sommaren med fritids.

I vår kommun kan barn som inte har fritidsplats ändå vara på fritids på lov (man betalar då för de dagar de är där), så även om vi skippar fritids i femman så skulle hon kunna vara på fritids sommaren mellan femman och sexan. Sex veckor själv hemma är lång tid tycker jag. Hittills har vi inte överlappat semestern så mycket (1-2 veckor något år), men får kanske göra det mer längre fram.
 
Förra året var dottern 9 och då blev det 2v fritids, ngn dag hemma om ngn av oss föräldrar var ledig. Sen ett par dagar själv hemma, med sambo jobbande 10 min bort. Var hos kompisar eller så var de hos oss. Förberedde lunch i kylen.
Sen ngn vecka hos mormor och morfar.
Försöker få 4 veckor gemensam semester, vissa år har det blivit 3. Då har hon haft ngn av oss iaf 5v.

I år har hon inget fritids att gå till men van att vara själv hemma.
Så nu hemma själv 2v, doch är jag ledig 1dag/v och sambon slutar 11 fredagar. Förbereder lunch i kylen. Sambo jobbar 10 min bort. Får gå till kompis som bor nära om hon vill.
Sen flyger hon till mormor och morfar och vi kommer 1v efter.
3v semester med båda oss, 1 extra vecka med bara pappa då jag jobbar.
Sen blir det ngn vecka ensam hemma tills skolan börjar igen.
 
Hm, inser att det är dags att börja spara pengar till hockeyläger, fotbollsskolor och gud och hans moster.
Vi betalar mellan 142 kr inklusive mat per dag till 290 kr exklusive mat per dag för läger och dagläger i år. (Då tillkommer medlemsavgiften i föreningen.)

Ett tips är att få barnen intresserade av föreningar/sporter med låga avgifter och som har läger med övernattning alt. dagläger som barnen själva kan ta sig till. Det är inte helt enkelt när dagläget börjar 9:00 och barnet ska skjutsas dit och hämtas kl. 15:00. Då blir det ändå inte så mycket jobbat eller så får man organisera samåkning om man känner de andra barnens föräldrar.
 
Mina barn går på lågstadiet. De avskyr fritids så de är hemma. Så länge det finns mat är de nöjda. De spelar, tränar agility, åker till kompisar... vi bor på landet, känns som det är rätt vanligt här att barn inte går på fritids.
 
Min 10-åring och 12-åring ska vara hemma själva på dagarna i sommar. Första sommaren för 10-åringen. De sover länge, leker med kompisar och spelar. Är det nåt så ringer de. Vi är lediga 5 veckor bara.

Jag trodde heller aldrig att det skulle gå när barnen var yngre men de utvecklas och plötsligt så går det. Jag har länge undrat över 12-årsgränsen de har på många ställen för att barn ska få bada ensamma, men n när min 12-åring är i den åldern känns det plötsligt helt ok. Jag har släppt iväg honom med vänner till närmsta sjön ett par gånger redan.
 
10 snart elva åringen är hemma om hon vill. Leker hos kompisar i byn som också är hemma, hänger med mig på jobbet (oftast faktiskt...) annars. Men om man pratar ihop sig med andra kompisar kan man ju lösa många dagar på så vis. Så är man inte helt ensam.
 
Hm, inser att det är dags att börja spara pengar till hockeyläger, fotbollsskolor och gud och hans moster.

Eventuellt kan vi hoppas på att min mamma fortfarande är så pigg då att de kan komma med husvagnen några veckor i juni och i alla fall utgöra någon sorts fast punkt.
Svärmor som också hon bor en bit bort har redan deklarerat att hon tar hand om så många barnbarn ändå :grin: Farfar är tyvärr inte riktigt lämplig.

Här har vi möjlighet till fritids upp till 6:an, men det känns som i alla fall den äldste kommer att vilja gå hem, världen utanför fritids börjar vara så mycket mer spännande.

Kolla hur det ser ut i kommunen, här erbjuder de sommarläger, alla som ansöker får minst en vecka men beroende på hur många som söker så kanske man inte får den inriktning som man mest önskar. Första åren kostade det 200 kr för en vecka men nu tror jag det är helt kostnadsfritt. Här har det varit olika inriktningar som djur och natur, vattenskoj, mat och bak, programmering, dans, skapande osv. Min barn har tyckt att det har varit superskoj och lärt känna många nya vänner dessutom.
Jag har jobbat hemifrån så det har inte varit något problem för oss, även om ungarna har kunnat tyckt att det har varit tråkigt att jag inte kan sticka ifrån och åka och bada med dem varje dag. Men jag har kunnat stökat om så jag har kunnat vara ledig någon dag ibland och gjort saker de veckor vi inte har haft semester. Inte till så mycket hjälp för dig. ;)
 
I år blev det en veckas fritids för blivande 10-åringen (han går hem när han känner för det närsomhelst efter lunchen). Sedan blev det friidrottläger en vecka 9.30-13.30 där vi samkörde med hans kompis föräldrar. Sedan har han varit hemma med sina snart 15-åriga systrar och det har fungerat bra. De har cyklat in till stan och ätit lunch med oss och de har spenderat några dagar vid havet hos morfars (på Coronaavstånd). Jag tror det blir tuffare nästa år då de äldsta kommer att sommarjobba, får se om fritids känns mer intressant då?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Destiny_D
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 743
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 386
Senast: Nixehen
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 435
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Montevideo
  • Framridning inför träning

Omröstningar

Tillbaka
Upp