Hur löser du?

Fiorano

Trådstartare
Om du rider en (ung) outbildad häst som inte är så balanserad än, som i galoppen gärna lägger sig rejält i handen och inte riktigt tar skänkeln och hästen uppfattas som spänd och "okoncentrerad"-hur löser du det? Jag har en väldigt klar uppfattning hur jag gör men i en konversation ikväll pratade jag med en ryttare som har just detta bekymmer och vi söker lösning på h e l t olika sätt. Därför undrar jag hur ni andra dressyrnissar gör :D?
 
Om du rider en (ung) outbildad häst som inte är så balanserad än, som i galoppen gärna lägger sig rejält i handen och inte riktigt tar skänkeln och hästen uppfattas som spänd och "okoncentrerad"-hur löser du det? Jag har en väldigt klar uppfattning hur jag gör men i en konversation ikväll pratade jag med en ryttare som har just detta bekymmer och vi söker lösning på h e l t olika sätt. Därför undrar jag hur ni andra dressyrnissar gör :D?

Fattar galopp håller galoppen men orkar inte hästen låter jag den bryta av. Tycker ju mer man pressar ju värre blir det. Ju mer de orkar o ju mer avslappnade de blir med tiden ju mer kan man galoppera. Står gärna i lätt sits o kan jag så galopperar jag gärna ut med sällskap 😃
 
Nu är inte jag en dressyrnisse men just nu håller jag på och rider en unghäst som gör precis så.

Jag rider ut och galopperar den, "lyfter upp huvudet" på den och ger sedan tyglarna helt. Dyker den gör jag om. Jag skänklar på och ser till att den håller galoppen, står i lätt sitts.
Jag vill att den ska få egen framåtbjudning och tycka det är kul.

Jag är av den tanken att mixtra med galopp på en unghäst på ridbana/ridhus är som att lobotomera hästen.

Ut ut ut och galoppa tills hästen har stärkt sig och fått en bra galoppskänkel inlärt, takt och balans. Sedan olika tempon (fortf ute) och när drt sitter, först då skulle jag det vidare till ridbanan och verkligen börja själva träningen/utvecklingen av galopparbetet.
 
Håller med @Seabaz

Vid de tillfällen jag rider på banan gör jag många fattningar. Noggrann med att fattningen blir bra, galopperar bara att par steg, bryter av och ger beröm. Många skrittpauser där man låter hästen nollställa lite.

Vid galopp ute, huvudet upp, fältsits och framåt. Gärna hitta längre sträckor där hästen kan hitta sin egna rytm. Inte korrigera eller jobba själva galoppen i överkant förrän bjudning finns.
 
Är ingen dressyrnisse heller men jag ställer mig upp i fältsits och driver fram mer. Gärna ute. Låter dem galoppera på friskt framåt
 
Min ena hade svårt med galoppen i ridhus/paddock, mest berodde det på styrkan än balansen i hans fall då han har stor galopp.

Testade då och då galoppen i ridhus för att se hur långt vi kommit men annars byggde jag upp han ute i backar med galoppen tills han utan problem kunde galoppera på mer begränsad yta.
 
Tack för era svar! Vi är uppenbarligen på samma linje. Synd att det är så svårt att få bort folk från den där volten.
 
Jag tycker ju jag har misslyckats om hästen lägger sig så pass i handen i galopp. Då får jag backa bandet och skaffa ett språk som gör att jag kan påverka balans och formge. Antingen avsuttet först och sen uppsuttet i skritt och sen trav.
Då har jag inte varit med om att det skulle bli några större problem.
Om hästen verkligen står emot skänkeln eller bara inte vill fram pga balansproblem brukar märkas då.
Om man ser till att de formges korrekt och i balans och underhalsen sugs upp brukar de flesta få bjudning och svara på skänkeln.
Har man balansproblem vill man inte alltid springa fort och öka på de balansproblemen.
 
Tack för era svar! Vi är uppenbarligen på samma linje. Synd att det är så svårt att få bort folk från den där volten.

Volt som cirkel eller ridbana?

( Om cirkel så skulle jag aldrig våga harva runt på vilt i galopp på en obalanserad bebis :eek: Således skulle även jag rida rakt fram ute, möjligen träna fattning på långsida på banan).
 
Om du rider en (ung) outbildad häst som inte är så balanserad än, som i galoppen gärna lägger sig rejält i handen och inte riktigt tar skänkeln och hästen uppfattas som spänd och "okoncentrerad"-hur löser du det? Jag har en väldigt klar uppfattning hur jag gör men i en konversation ikväll pratade jag med en ryttare som har just detta bekymmer och vi söker lösning på h e l t olika sätt. Därför undrar jag hur ni andra dressyrnissar gör :D?
Är osäker på hur ung och outbildad häst du syftar på. Men, det är väldigt sällan/aldrig hästar lägger sig tungt på bettet de första gångerna man galopperar uppsuttet. Tvärtom så har man oftast för lite i handen. Men skulle det ske så skulle jag bara rida på i "lagom" fart framåt med så mjuka svängar som går (på fyrkantsspåret oftast, men skär av hörnen). Alltså precis samma sak som man gör med hästar som har för lite stöd i handen. Det löser sig liksom efter några gångers ridning, bara man inte börjar krångla och greja för mycket.

En häst som är lite mer riden gör jag övergångar på. Trav-galopp-trav. Undviker som vanligt att svänga hastigt, dvs jag försöker att planera vägen så bra som möjligt. Gå på rälsen, håll takten. Allt för att inte sätta hästen i mer obalans än nödvändigt.
 
Senast ändrad:
Volt som cirkel eller ridbana?

( Om cirkel så skulle jag aldrig våga harva runt på vilt i galopp på en obalanserad bebis :eek: Således skulle även jag rida rakt fram ute, möjligen träna fattning på långsida på banan).
Volt som i volt på ridbanan. Så fort hästen kommer ut på en långsida och ska bli rak händer vad jag skrev i översta inlägget. I mitt tycke går hästen för lite på raka spår så den vet inte ens hur den ska hantera kroppen.
 
Kan tillägga att jag, på en inridningshäst, väntar med att galoppera tills jag har ett någorlunda lagom sug i bettet i trav. Accepterar de inte bettet alls i trav så lär de inte göra det i galopp. Det brukar ta några gånger (2-5 gånger uppsuttet) innan jag galopperar. Någorlunda lagom sug har, enligt mig, inte så mycket att göra med att hästen har huvudet och halsen på något speciellt sätt.

Skritt rider jag inte i på helt kort tygel första veckorna. Jag tycker att skritt är den gångart som hästarna har svårast att hitta "dragläget" de första veckorna uppsuttet.
 
Kan tillägga att jag, på en inridningshäst, väntar med att galoppera tills jag har ett någorlunda lagom sug i bettet i trav. Accepterar de inte bettet alls i trav så lär de inte göra det i galopp. Det brukar ta några gånger (2-5 gånger uppsuttet) innan jag galopperar. Någorlunda lagom sug har, enligt mig, inte så mycket att göra med att hästen har huvudet och halsen på något speciellt sätt.

Skritt rider jag inte i på helt kort tygel första veckorna. Jag tycker att skritt är den gångart som hästarna har svårast att hitta "dragläget" de första veckorna uppsuttet.
Denna är mer riden. Har startat LC-LB, men det blir alltid problem på långsidor i galopp då den hänger sig och drar.
 
Denna är mer riden. Har startat LC-LB, men det blir alltid problem på långsidor i galopp då den hänger sig och drar.
Ok, då hade jag tänkt lite öppna på långsidorna, varvat volt- långsida med öppna- volt osv. Hade lagt in några språng med hästen rak då och då, men tänkt svag öppna igen innan hästen blivit för stark. Samt gjort övergångar, galoppfattningar, på fyrkantsspåret.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 086
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 496
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 356
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 192
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp