Hur löser man hästvakt på egen gård? (utbruten från Snackistråd eget stall/gård del 2)

finapina

Trådstartare
Ursäkta om jag hoppar in här med en helt annan fundering.Ni med små stall, typ 2-3 hästar som är utan inackorderingar, hur löser ni hästvakt när ni är borta? Vi reser mkt sällan men har nu barn som ska börja studera och flytta lååångt bort. Kunde ju vara trevligt att kunna åka och hälsa på nångång i året iaf. Hästvakt över en dag fixar sig nog med hjälp av goda grannar.Dock inte säker på att dom vill åta sig i flera dagar med utsläpp/insläpp ,mocka osv.Mina föräldrar är för gamla och har noll intresse.Hur gör ni?
 
Ursäkta om jag hoppar in här med en helt annan fundering.Ni med små stall, typ 2-3 hästar som är utan inackorderingar, hur löser ni hästvakt när ni är borta? Vi reser mkt sällan men har nu barn som ska börja studera och flytta lååångt bort. Kunde ju vara trevligt att kunna åka och hälsa på nångång i året iaf. Hästvakt över en dag fixar sig nog med hjälp av goda grannar.Dock inte säker på att dom vill åta sig i flera dagar med utsläpp/insläpp ,mocka osv.Mina föräldrar är för gamla och har noll intresse.Hur gör ni?
Använder min mamma men skulle säkert kunna be lite hästfolk i närheten också
 
Ursäkta om jag hoppar in här med en helt annan fundering.Ni med små stall, typ 2-3 hästar som är utan inackorderingar, hur löser ni hästvakt när ni är borta? Vi reser mkt sällan men har nu barn som ska börja studera och flytta lååångt bort. Kunde ju vara trevligt att kunna åka och hälsa på nångång i året iaf. Hästvakt över en dag fixar sig nog med hjälp av goda grannar.Dock inte säker på att dom vill åta sig i flera dagar med utsläpp/insläpp ,mocka osv.Mina föräldrar är för gamla och har noll intresse.Hur gör ni?
Mina går på lösdrift så jag brukar kunna be en vän att byta vattnet och se så att de mår bra.
 
Ursäkta om jag hoppar in här med en helt annan fundering.Ni med små stall, typ 2-3 hästar som är utan inackorderingar, hur löser ni hästvakt när ni är borta? Vi reser mkt sällan men har nu barn som ska börja studera och flytta lååångt bort. Kunde ju vara trevligt att kunna åka och hälsa på nångång i året iaf. Hästvakt över en dag fixar sig nog med hjälp av goda grannar.Dock inte säker på att dom vill åta sig i flera dagar med utsläpp/insläpp ,mocka osv.Mina föräldrar är för gamla och har noll intresse.Hur gör ni?
Det där är ju enda nackdelen med egen gård. Vi har ändå kunnat lösa det med lite olika lösningar varje gång. Dels har vi grannar med häst - vi hjälper dem när de åker bort och de hjälper oss. Vi har även haft ett par unga vänner med lägenhet i stan men längtan till landet (och hästvana förstås) som har bott på vår gård när vi varit borta. Vi har laddat kyl och frys med mat och bil med bensin och sett till att de kan ha det riktigt bra här.
 
Ursäkta om jag hoppar in här med en helt annan fundering.Ni med små stall, typ 2-3 hästar som är utan inackorderingar, hur löser ni hästvakt när ni är borta? Vi reser mkt sällan men har nu barn som ska börja studera och flytta lååångt bort. Kunde ju vara trevligt att kunna åka och hälsa på nångång i året iaf. Hästvakt över en dag fixar sig nog med hjälp av goda grannar.Dock inte säker på att dom vill åta sig i flera dagar med utsläpp/insläpp ,mocka osv.Mina föräldrar är för gamla och har noll intresse.Hur gör ni?
När jag var tonåring passade jag en del gårdar åt bekanta. Så hör dig för bland de som har äldre tonåringar.
Där jag bodde innan hade jag och grannen ett samarbete där vi bytte tjänster. Sjukt tacksamt!
Vänner och familj har ställt upp. Men det underlättar om man gör det en årstid där de slipper mocka t.ex.
 
Ursäkta om jag hoppar in här med en helt annan fundering.Ni med små stall, typ 2-3 hästar som är utan inackorderingar, hur löser ni hästvakt när ni är borta? Vi reser mkt sällan men har nu barn som ska börja studera och flytta lååångt bort. Kunde ju vara trevligt att kunna åka och hälsa på nångång i året iaf. Hästvakt över en dag fixar sig nog med hjälp av goda grannar.Dock inte säker på att dom vill åta sig i flera dagar med utsläpp/insläpp ,mocka osv.Mina föräldrar är för gamla och har noll intresse.Hur gör ni?

Mina går på lösdrift så hästvakterna slipper in- och utsläpp. Brukar oftast få hjälp av svågern och svägerskan med att fodra, vattna och kolla så allt är bra. Vi hjälper dom när dom behöver.
 
Ursäkta om jag hoppar in här med en helt annan fundering.Ni med små stall, typ 2-3 hästar som är utan inackorderingar, hur löser ni hästvakt när ni är borta? Vi reser mkt sällan men har nu barn som ska börja studera och flytta lååångt bort. Kunde ju vara trevligt att kunna åka och hälsa på nångång i året iaf. Hästvakt över en dag fixar sig nog med hjälp av goda grannar.Dock inte säker på att dom vill åta sig i flera dagar med utsläpp/insläpp ,mocka osv.Mina föräldrar är för gamla och har noll intresse.Hur gör ni?

Är vi borta en kväll så är det grannen som är både djur- och hästintresserad. Vi byter tjänster kan man säga. vi tar hand om deras getter och höns och de tar hand om våra hästar.

Är vi borta en längre tid (1 vecka, aldrig mer) så bor min kompis här. Jag kan välja vilken av tre möjliga men än så länge har det varit en kompis, vi sällan bort Överhuvudtaget.

Jag skulle troligen kunna deala med vilken hästgranne som helst egentligen och de skulle rent spontan kunna komma hit och be mig om samma sak.
 
Skulle jag behöva vara borta en natt under vintern så fyller jag påsar med mat och ber pappa eller grannar kasta in det i hagen och ger vatten om det behövs under den korta tiden.
Krubbmat kan dom vara utan den korta tiden.

Under sommaren så tycker jag att jag kan vara borta lite längre och kan be pappa eller grannar vattna hästarna. Påverkar inte mina hästar att vara utan krubbmaten några dagar på sommaren.

Pappa och mina grannar kan inte häst, pappa kan mest genom att kunna leda en häst och ta på och av grimma och 2 grannar hästrädda men ingen behöver gå in i hagen till hästarna. Nummer till hästkuniga som kan komma om det är något och nummer till vet har dom om det skulle vara något.
 
Ursäkta om jag hoppar in här med en helt annan fundering.Ni med små stall, typ 2-3 hästar som är utan inackorderingar, hur löser ni hästvakt när ni är borta? Vi reser mkt sällan men har nu barn som ska börja studera och flytta lååångt bort. Kunde ju vara trevligt att kunna åka och hälsa på nångång i året iaf. Hästvakt över en dag fixar sig nog med hjälp av goda grannar.Dock inte säker på att dom vill åta sig i flera dagar med utsläpp/insläpp ,mocka osv.Mina föräldrar är för gamla och har noll intresse.Hur gör ni?
Jag har min häst i ett litet stall, med tre hästar. Stallchefen brukar åka iväg någon gång då och då. Oftas på sensommaren när hästarna går på betet ich det är mindre broms. Jag åker då ut en gång om dagen och checkar av. I andra fall får jag åka morgon och kväll. Någon granne ger lunchhö. Jag fixar höboxarna på morgonen så de har mat, ytterligare en gång.
Mitt tips är att åka när det är sensommar. Då vet man att det inte är stekande varm, mindre med flygfän och hästarna kan gå ute.
 
En granne fick hjälp av flera så då blev det inte så mycket för var och en trots installade hästar. Mina går på lösdrift så de behöver tillsyn av vatten och sig, fodret brukar jag fixa innan jag åker om jag är borta en vecka.
 
Jag har två hästar på lösdrift med fri tillgång på mat från en bal som ställs ut så det dagliga arbetet är inte så betungande. Reste mycket i mitt förra jobb och då tog mina föräldrar som bor granne med mig hand om dom.

Framför allt sommartid händer det ju att jag är ute och seglar eller reser tillsammans med mina föräldrar. Då brukar jag anlita min granne eller någon annan hästvan vän i närheten som kan titta till dom.
 
Jag har haft vänner med samma förutsättningar som jag så vi har hjälpt varandra. Dom hjälper fortfarande mig fast dom inte själva har häst. Har mina på lösdrift och förbereder så mycket som möjligt. Jobbar på enkla system för att underlätta om jag blir tvungen att ge något pass till mindre hästvan.

Fundera på om du vet någon i närheten med samma förutsättningar som du och se om ni kan hjälpa varandra.
 
En granne fixade åt mig. Hon var gammal hästmänniska och bedrivit avel som yngre och riktigt riktigt kunnig men numera långtidssjukskriven och tyckte det var trevligt att få hjälpa till. :-) Hon hjälpte till 1-10 dagar i sträck.
 
Nu har jag en lösdrift också, och ofta fri tillgång på grovfoder, ska vi bort kan hästarna vara ute just den tiden (som aldrig är särskilt lång) så det bara är för någon att kolla vatten och så hästarna är i hagen och se så dom lever.
Så åker vi bort görs allt så smidigt det bara går.


Har även (häst)kompisar/släktingar som brukar Kunna bo hos oss, då är det inte livsnödvändigt att släppa ut dygnet runt i lösdriften då de kan ta in/utsläpp/mockning osv.
Vi har även andra djur som behöver mer tid än hästarna egentligen.

Jag har bott på egen gård i några år nu med minst två och som mest fyra/fem hästar och har aldrig varit så oberoende.
Har inte och vill inte ha inackorderingar.
 
Min erfarenhet är att man får sänka sina krav. När man åker iväg funkar det inte med foder flera gånger om dagen och en massa tillskott och sånt. Man får tänka att hästarna ska överleva och må bra medan man är borta.

Nu går mina på lösdrift med fri tillgång på grovfoder. Vissa hästar får kraft också, men inte när jag är iväg. Det ska hästvakterna slippa för det kan bli lite stökigt med unghästar. Så alla får enbart grovfoder när jag är iväg. Och ingen behöver mocka när jag är iväg. Det blir alltid lite mer jobb både före och efter att jag åker, men det är ju så det är.
 
Nu har jag inte gård, men jag brukar ställa upp som gårdsvakt till släkt och vänner när dom åker bort. Då bor jag på gården och sköter allting.
 
Mamma och syster bor i närheten och vi har flera grannar som är hästkunniga. Förbereder allt så det bara är foder, vattenkoll och översyn av djur.

Vintertid är vi sällan bortresta alls, men har möjlighet att ha hästarna på lösdrift om vi skulle åka bort = djurpassaren slipper in/ut och mockning (har bädd isf som mockas m traktor i slutet av säsongen).
 
De stod på lösdrift, ett av sambons vuxna barn (båda har hästkunniga sambos) blev beordrade att byta vatten och kolla att alla mår bra morgon och kväll.

När jag var barnflicka använde familjen avbytartjänst.
 
De står på lösdrift.
Hittills har jag haft medryttare alt hyresgäst av vårt extrahus som kollat vatten och att de verkar må bra.
På längre semestrar utomlands haft utvald vän som är mycket kunnig som utöver hästvakten tillgänglig för frågor på telefon och eventuell transporthjälp till akuta veterinärbesök.

Skönt för hästvakten med backup och för mig att veta att jag har någon jag verkligen litar på som kan göra en bedömning av situationen om man inte har möjlighet att ta mig hem eller för den delen kanske inte är ständigt nåbar på telefonen.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi ska bygga nytt stall. Är precis i början av planeringsstadiet nu. Valet är mellan ett stall som är precis vid boningshuset (nuvarande...
2
Svar
28
· Visningar
2 414
Övr. Barn Hej på er =) Jag skulle bara vilja höra hur ni gör och även lite tips av er som bor på egen gård och tar själva hand om hästarna och...
Svar
12
· Visningar
1 582
Senast: Hortensia
·
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 487
Senast: Linnea_
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 380
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp