Hur löser ni fodring på vardagar?

Isse - Lady & Lucky

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, hur löser ni fodringar på vardagar? Jag går i skolan och mina föräldrar jobbar.
Än är det inget problem då dem går på bete men jag tänker till vintern. Dem får frukost ca 06 och vi är inte hemma förens halv fyra.
Jag söker alltså en lösning så att dem inte ska ha så många timmar utan att få tugga.
Fri tillgång är inte aktuellt då det handlar om en lättfödd D-ponny, en C-ponny som i nuläget är skadad och går därför själv i mindre hage samt en annan D-ponny som är något mer svårfödd men eftersom hon går med den andra kan dem inte ha fri tillgång.
Är halm en bra idé?
Räcker det med frukosthö och en rejäl famn halm o sedan hö när vi kommer hem eller behöver dem hö under dagen också?

Tack på förhand
//den nyfikne
 
Ja, som rubriken lyder, hur löser ni fodringar på vardagar? Jag går i skolan och mina föräldrar jobbar.
Än är det inget problem då dem går på bete men jag tänker till vintern. Dem får frukost ca 06 och vi är inte hemma förens halv fyra.
Jag söker alltså en lösning så att dem inte ska ha så många timmar utan att få tugga.
Fri tillgång är inte aktuellt då det handlar om en lättfödd D-ponny, en C-ponny som i nuläget är skadad och går därför själv i mindre hage samt en annan D-ponny som är något mer svårfödd men eftersom hon går med den andra kan dem inte ha fri tillgång.
Är halm en bra idé?
Räcker det med frukosthö och en rejäl famn halm o sedan hö när vi kommer hem eller behöver dem hö under dagen också?

Tack på förhand
//den nyfikne

Känns som lunchgrind är något för dig.
 
Halm av foderkvalitet är bra för att förlänga tuggtid. Det du ska tänka på är att halm innehåller en del energi (kan vara 2-5 MJ per kilo) och ingen protein. Du måste alltså ta höjd för att hästarna kan få i sig en hel del energi av halmen. Jag har under flera år fodrat med ett hösilage med ganska hög proteinkvot (ca 10) och kompletterat med halm i lådor på dagarna. Vi använder plastlådor från Tjuvamossen. Det går att använda dem både med och utan en skiva med stora hål i. För halm använder vi dem utan skivan. Ett tag när betet var lite knappt här och våra hästar behövde mer protein hade jag lusern hackad strå i lådorna, då med skivorna. För hö/hösilage gör jag lite olika.
 
Det beror på hur lång tid det tar för dem att äta upp frukosten? Man får räkna hur många timmar det blir från sista tuggan frukosthö och tills ni kommer hem och kan fodra igen.
Håller med om att lunchgrind låter passande!
 
Lunchgrind i någon form om du inte bor så att det ofta töar/fryser. De brukar frysa fast då enligt min erfarenhet så då fungerar lunchboxar i någon form bättre. Annars så skulle jag ge fri tillgång på halm under dagen och fodra morgon, em & kväll med ett hö med lite högre proteininnehåll. Har man mycket lövsly på markerna och orkar ta till vara på det så är det också fint att slänga ut i hagarna under vintern som inte allt för energirik ”pysselmat”.

Jag har mina halvblod på fri tillgång på hö/silage när det ligger nog med snö för att de inte ska komma åt så mycket gräs men de äter ändå ofta hellre halmen i ligghallen när det är tråkigt väder och de inte riktigt vill gå ut. Just nu föredrar de till och med halmen över betet som finns kvar :grin:
 
Lunchgrind! Kolla Buffé lunchgrind och feed-x. Jag har båda varianterna och det fungerar klockrent. Om du kan ansluta till el så är Buffé bra för den går på timer. Om du inte kan ansluta till el så är feed-x enklare för den vrider du upp som en äggklocka.
 
Ja, som rubriken lyder, hur löser ni fodringar på vardagar? Jag går i skolan och mina föräldrar jobbar.
Än är det inget problem då dem går på bete men jag tänker till vintern. Dem får frukost ca 06 och vi är inte hemma förens halv fyra.
Jag söker alltså en lösning så att dem inte ska ha så många timmar utan att få tugga.
Fri tillgång är inte aktuellt då det handlar om en lättfödd D-ponny, en C-ponny som i nuläget är skadad och går därför själv i mindre hage samt en annan D-ponny som är något mer svårfödd men eftersom hon går med den andra kan dem inte ha fri tillgång.
Är halm en bra idé?
Räcker det med frukosthö och en rejäl famn halm o sedan hö när vi kommer hem eller behöver dem hö under dagen också?

Tack på förhand
//den nyfikne

Lunchgrind tror jag skulle funka för er om ni kan få till det i hagen.
Ni kan ju också testa om det funkar med småmaskigt hönät, då tar det lite längre tid för dom att äta.
I nätet kan man också gömma höt bland halmen så får de lite att pilla med.
 
Ja, som rubriken lyder, hur löser ni fodringar på vardagar? Jag går i skolan och mina föräldrar jobbar.
Än är det inget problem då dem går på bete men jag tänker till vintern. Dem får frukost ca 06 och vi är inte hemma förens halv fyra.
Jag söker alltså en lösning så att dem inte ska ha så många timmar utan att få tugga.
Fri tillgång är inte aktuellt då det handlar om en lättfödd D-ponny, en C-ponny som i nuläget är skadad och går därför själv i mindre hage samt en annan D-ponny som är något mer svårfödd men eftersom hon går med den andra kan dem inte ha fri tillgång.
Är halm en bra idé?
Räcker det med frukosthö och en rejäl famn halm o sedan hö när vi kommer hem eller behöver dem hö under dagen också?

Tack på förhand
//den nyfikne
Jag jobbar hemifrån så har inte detta problemet men håller med om att lunchgrind skulle kunna vara ngt för dig. Tycker absolut att dom behöver äta hö under dagen.
 
Lunchgrind eller fri tillgång på halm funkar nog. Hos oss har vi halm i en balkupa i hagen på vintern. Då behöver inte hästarna vara hungriga utan har att tugga på hela dagen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
667
Senast: warg
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 477
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp