Hur löser ni jul, nyår, midsommar osv?

Problematisk

Trådstartare
Riktar mig främst till er som inte har eget litet stall, utan som antingen driver eller står i ett lite större stall, kollektivt eller med personal vardagar.
Hur löser ni det med ut- och insläpp på julafton, nyår, midsommar etc? Rullande schema? Man skriver upp sig när man kan? Blir det rättvist eller är det samma personer alla helger? Berätta hur det funkar hos er :)
 
Stallägaren bor 100meter från stallet så hon tar flest pass(alltid) men är glad för avlastning runt högtider.
Så vi får välja mer fritt men behöver inte ställa upp mer än annars :)
 
I mitt förra stall var det ägarna i huvudsak, men om de behövde nån annan så frågade de runt bland inackprderade om nån kunde hjälpa.
Jag tyckte i och för sig många ville komma och klara av stallet på julaftons morgon, och hjälptes vi åt.
 
Ett stall där jag känner stallägaren mycket väl har alla pass 363 dagar om året så julafton och juldagen har hon inte utan då får hästägaren ta hand om sina egna hästar, hur dom inhyrda löser det är upp till dom själva.
 
När jag stod inackorderad så pratade vi med varann om någon skulle jobba eller iväg under högtidshelgen sen skrev vi upp oss på stallpassen utefter det. Om någon skulle resa bort runt nyår så kanske denne tog fler pass runt jul exempelvis.
 
Man pratar med varandra. Många gånger har vi olika favorittider de dagarna och det har alltid gått att pussla ihop.
 
Vi har en stallvärd som har morgonfodring och utsläpp på vardagar. Helgmorgnar samt alla insläpp och kvällsfodringar roterar vi. Schemat görs strikt utifrån den ordning hästarna står i stallet, och så får man byta om det inte passar. Om stallvärden vill vara ledig på klämdagar eller mellandagarna så läggs det in i schemat, om hon vill vara ledig någon dag där många jobbar så efterlyser vi en vikarie som då hoppas över nästa gång på morgonschemat. Vi har 25 boxar och det är alltid någon som är hemma över jul och nyår plus att folk är schyssta och hjälpsamma i vårt stall, så det brukar lösa sig med byten. Det är så vitt jag vet ingen som har behövt avstå från att resa bort eller så för att ta sitt pass.
 
Vi kommer överens, helt kollektiva pass. Samma i förra stallet. Hittills har det alltid löst sig utan problem.
 
Vi har 6 pass varje helgdag; frukost, utsläpp, lunch, eftermiddag, insläpp, kväll.

De är värda olika många 'poäng' (2,3,1,1,3,2 resp) och vi räknar ut hur många poäng det blir totalt (julafton, juldagen, annandagen, nyårsafton, nyårsdagen och 13dagen*) och delar på antalet hästar i stallet. Sen får man skriva upp sig på det antal poäng som varje 'häst' får. Oftast brukar det lösa sig, för alla gillar olika tider och alla firar lite olika.

Dock så har stallägaren de senaste åren bestämt att insläpp julafton och nyårsafton görs var för sig, vilket komplicerat saker

Hon har också ibland blivit sur när vi som jobbar inte kunnat ta vissa dagar/tider pga jobb, och är ganska oförstående till detta. (hon jobbar inte själv, utan lever på oss inhyrda).

*på våren har vi en samlad lista för påskafton, påskdagen, annandag påsk, kristihimmelfärd, 1maj, och midsommar, enligt samma system.
 
Vi har en lista med extrajourer för storhelger. De fördelas i början på året och det brukar lösa sig med byten om det behövs.
 
(hon jobbar inte själv, utan lever på oss inhyrda).

Detta fick mig att fnissa till. Du menar att ni alla som hyr in er hos stallägaren tar alla passen alla dagar om året eller det är bara över storhelgerna?
Om det bara är över storhelgerna så har denne som jobb att ta hand om era hästar!
 
Hon har också ibland blivit sur när vi som jobbar inte kunnat ta vissa dagar/tider pga jobb, och är ganska oförstående till detta. (hon jobbar inte själv, utan lever på oss inhyrda).
Så stallägaren jobbar inte med att hyra ut och sköta stallet då? Hon har inte köpt/hyrt stallet och marken och lägger inget jobb på det? Eftersom hon inte jobbar? De som sitter i kassan på Ica jobbar inte heller utan de lever på de som handlar? O_o
 
Två i stallet med varsin häst. Först bodde jag på gården och stallkompisen köpte tjänster. Stallkompisen flyttade in i huset bredvid stallet och sedan flyttade jag 30 min bort och vi gjorde om till lösdrift. Vi är där en gång var om dagen, bestämmer förmiddag eller eftermiddag veckovis. Vi har heller inte mycket vi måste göra mer än tillsyn och vintertid lägga in mer mat. Skura vattenbalja o fylla på tillräckligt med vatten, mocka ligghall och städa matplatsen kan ju göras passet före/efter om man har ont om tid men tillsyn måste ju såklart fixas och det har hittills inte varit några problem alls.

Ingen av oss har väl supernoga traditioner. Möjligtvis mer än att jag vill vara där på nyårsnatten eftersom det räcker att ta hand om min häst så håller den andra sig lugn. Min stallkompis brukar ta hand om min häst en dag vid jul så. Tex iår är jag i stallet förmiddag 23:e och eftermiddag 25:e och i min hemstad däremellan. Men skulle de åka bort har jag inga som helst problem att vara hemma över jul heller. Jag har aldrig sett mitt hästägandet som något begränsande utan som en varje dag väl vald del av mitt liv så det är faktiskt ickeproblem för mig.
 
Alla pass finns redan på schemat. Midsommar går hästarna ute, jul är kanske mest problematiskt om många åker bort, men brukar lösa sig med byten av pass och mockning
 
Så stallägaren jobbar inte med att hyra ut och sköta stallet då? Hon har inte köpt/hyrt stallet och marken och lägger inget jobb på det? Eftersom hon inte jobbar? De som sitter i kassan på Ica jobbar inte heller utan de lever på de som handlar? O_o

och

Detta fick mig att fnissa till. Du menar att ni alla som hyr in er hos stallägaren tar alla passen alla dagar om året eller det är bara över storhelgerna?
Om det bara är över storhelgerna så har denne som jobb att ta hand om era hästar!


Nu var det inte riktigt så jag menade men;

Ja hon jobbar, men har inget jobb, dvs, hon är inte fastanställd hos någon annan. Jag var slarvig när jag skrev.

(och inte för att det är relevant men; nej de varken äger eller hyr gården, de betalar bara elen. Allt löpande underhåll sköts av den vars häst hade sönder det. Vi stängslar våra egna hagar osv. Bestämmer stallägaren att någons grushage ser sliten ut, då får hästägaren se till att köpa och fördela nytt grus i hagen osv.)
 
Vi är två i stallet (plus två på lösdrift som hjälper till om de kan och det behövs) och vi kommer överens och hjälps åt helt enkelt. Funkar bra för oss! :)

Förra året var jag bortrest både jul och nyår, i år kommer jag vara hemma så antar att vi delar på in och utsläpp så som vi gör vanliga helger. En av oss tar in och den andre ut och så varierar vi 'rättvist' och anpassar oss i hög grad om någon har något speciellt planerat.

Ingen av oss äger stallet utan hyr bara boxplatser. Stallägaren har ingen häst och är bara inblandad i visst underhåll och ingenting i den dagliga driften.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 765
Senast: svea
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 156
Senast: Milosari
·
Ekonomi & Juridik Ni som står i något form av kollektivstall, hur gör ni med stallpass i ert stall? Jag har, tyvärr, haft oturen att stå i några...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 314
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp