Hur löser ni jul, nyår, midsommar osv?

Vår stallägare räknar inte med att någon annan tar pass på storhelger. Däremot så är vi välkomna att göra det och jag skulle nog säga att lunch och intag görs i stort sett alltid av någon annan än stallägaren som då tar utsläpp och nattning.
 
De som vill/kan tar pass på jul/nyår. Alla som inte tar några pass betalar 150 kr som delas upp bland dom som tar pass. Dvs de som tar något pass på jul eller nyår får betalt av de som inte tar några pass. Det brukar funka jättebra:up:
 
Vi har rullande schema alla helger, med fyra moment per dag. Frukost, utsläpp, lunch och insläpp. Som regel tar stallägaren kvällsfodring alla dagar, behövs avlastning nån gång så tar den som kan.

En sak har jag litet svårt med hos oss - att schemat rullar hela året. Det betyder att om tolv av femton hästar går ute dygnet runt på sommarsäsongen så måste ändå alla femton hästägare turas om att ta ut och in de tre innehästarna. Det är som det är och bara att gilla läget.
(Det positiva är väl att det är okomplicerat om ytterligare någon häst behöver stå inne nån natt av olika anledningar.)
 
Stall med 9 hästar.
Stallägaren tar alla utsläpp samt lunchfodringar/nattfodring måndag -fredag.
Alla helger gör inackoderingarna, faller jul ect på helgerna så är det inhyrda som gör det. Midsommar går alla hästarna ute så det är inga problem.
De inhyrda brukar dock ta jul/nyår om de kan för att stallägaren ska slippa :)
 
Senaste stallet jag stod i där vi var fler så skrev en upp sig på det en kunde. Det gällde att vara snabb så att en fick de pass en önskade sig. Jag jobbade alltid kvällar/nätter under den tiden så jag brukade ta utsläppet när jag slutade på morgonen.
 
Riktar mig främst till er som inte har eget litet stall, utan som antingen driver eller står i ett lite större stall, kollektivt eller med personal vardagar.
Hur löser ni det med ut- och insläpp på julafton, nyår, midsommar etc? Rullande schema? Man skriver upp sig när man kan? Blir det rättvist eller är det samma personer alla helger? Berätta hur det funkar hos er :)
oftast är det personal även helger och större helger med eller någon bland inackorderade som funkar som inhoppare. Så har det varit på de större stallen jag arbetat innan. Ingen har heller behövt ta heldagar utan de flesta hästarna har vilat under juldagarna så enbart foder- och ut-in pass.
Idag när jag driver eget sköter jag nästan allt själv men har inhoppare om det skulle behövas. Storhelger tar jag dock alltid själv, ser det som en service för de som står här att de ska kunna vara lediga och inte passa tider under juletiden.
Alla hästar, både de i verksamheten och mina privata får två veckors vila under jul och nyår så bara det känns som massa extra tid
 
Står uppstallad på ridskola och storhelger fördelas mellan privathästägare, andra intresserade och personal (som också har hästar uppstallade). Men det är ideell hjälp, personalen får inte betalt utan fyller upp om något pass inte kan fyllas. Har hittills inte varit några problem , om någon tar få pass en storhelg så tar de fler nästa storhelg.
 
och




Nu var det inte riktigt så jag menade men;

Ja hon jobbar, men har inget jobb, dvs, hon är inte fastanställd hos någon annan. Jag var slarvig när jag skrev.

(och inte för att det är relevant men; nej de varken äger eller hyr gården, de betalar bara elen. Allt löpande underhåll sköts av den vars häst hade sönder det. Vi stängslar våra egna hagar osv. Bestämmer stallägaren att någons grushage ser sliten ut, då får hästägaren se till att köpa och fördela nytt grus i hagen osv.)
Hon är egenföretagare menar du, och ni betalar för de tjänster som hon utför?
 
Det har faktiskt aldrig varit något problem i något av stallen jag stått i, det har alltid varit någon/några som varit frivilliga.
 
En sak har jag litet svårt med hos oss - att schemat rullar hela året. Det betyder att om tolv av femton hästar går ute dygnet runt på sommarsäsongen så måste ändå alla femton hästägare turas om att ta ut och in de tre innehästarna. Det är som det är och bara att gilla läget.

Vi har bestämt att om det är färre än fem hästar (av 25) som vill ha ett pass så stryks det från schemat. Det går inte att hatta fram och tillbaka, utan om t ex färre än fem vill ha insläpp den 15 maj så blir det ett par dagars förvarning och sedan ställer man in dem fram tills fem eller fler vill ha dem på hösten.

Vi har sex hyresfria veckor under betessäsong (men en lägre betesavgift för de som stannar) då inget ingår i stallet och stallvärden är ledig, då får de som vill ha hästarna inne ta hand om allt själv.
 
8 hästar. Bara lördagar och söndagar kollektivt, man får skriva upp sig för 3-4 pass per månad.

De flesta stall jag haft har haft helgdagar kollektivt och det har inte varit supersmidigt jämt.
 
Vi (kollektivstall med 10 hästar) har ett system att man inför kommande månad fyller i en lapp där man markerar vilka pass som är gröna (går bra), gula (funkar men undviker om det går) och röda (kan ej). Sen har vi en "pusselansvarig" som sätter ihop ett komplett och så rättvist som möjligt schema.

På en 30-dagarmånad blir det ju 12 pass per häst, och vi räknar med att i normalfallet ska 6 av dem vara utsläpp/insläpp och andra hälften lunch/kväll som ju är lättare pass. Ibland går det inte att få exakt rättvis inom månaden, men då noteras det och det brukar ordna upp sig till nästa månad istället. :)

Storhelgerna brukar fungera bra, alla försöker alltid ta något pass iaf och vi är t.ex många som tycker det är mysigt med antingen en julaftonsmorgon i stallet, eller att dra dit på kvällen som ett avbrott från släktträffen. ;)

Tidigare hade vi systemet att någon satte upp lapp och så fyllde var och en själva i vilka pass de ville/kunde ha, men då blev det ju alltid någon stackare kvar i slutet som fick massa pass som kanske inte alls fungerade och så blev det bytes-kaos.
Nuvarande system fungerar guld för oss iaf! Underlättar också att vi har varierande arbetstider bland hästägarna, vilket gör att olika pass passar olika bra och vi får bra balans. :)
 
Står (med två hästar) i stall med 20 hästar där alla i normalfallet går på lösdrift. En "normal" vecka under vinterhalvåret sköter stallägarna morgonsysslorna (fodring + fylla på vatten) på vardagar och övriga pass är fördelade på antalet hästar så att varje häst har "sina" fasta pass under en vecka. De pass som finns är morgonfodring helger, lunch alla dagar, kväll alla dagar samt mockning och fylla på halm i ligghallarna alla dagar. Under jul o nyår gör vi undantag från det fasta schemat så att man skriver upp sig på de pass man kan ta. Har hittills funkat mycket bra, passen blir hyfsat jämnt fördelade på oss i stallet och jag upplever att de flesta hästägarna har bra "arbetsmoral" och anstränger sig för att kunna ta de pass som är lite svåra (julaftons kväll och nyårsdagens morgon, till exempel...) :)

Vi hanterar påsken likadant som julen, men inte midsommar eftersom vi har andra rutiner på sommaren. Då går samtliga hästar ute dygnet runt, så då har vi bara två arbetspass per dag (fylla på vatten o kolla hästar morgon o kväll), och dessa fördelas rullande över hela sommarperioden, midsommar inkluderad. Kan man inte ta sina pass får man byta, vilket också fungerat bra!
 
Riktar mig främst till er som inte har eget litet stall, utan som antingen driver eller står i ett lite större stall, kollektivt eller med personal vardagar.
Hur löser ni det med ut- och insläpp på julafton, nyår, midsommar etc? Rullande schema? Man skriver upp sig när man kan? Blir det rättvist eller är det samma personer alla helger? Berätta hur det funkar hos er :)
Jag älskar stallpasset på morgonen på julafton. Innan barnen kom red vi alltid på julafton och nyårsaftonen.
Jag är ofta nykter, dricker sparsamt på nyårsafton,så kan jag ta utsläpp nyårsdagen. Stallchefen bor på gården så hon tar insläpp. Just under nyårskvällen har vi hästarna inne pga raketerna. Vi läser av varandra, vi har delat stall ihop i så många år att vi vet vad den andre vill utan att fråga.
 
Nu har jag eget stall med mina tre hästar + en inackordering där jag tar alla pass året runt. Men för några år sen stod jag i kollektivstall. Vi hade visst många pass tilldelade varje vecka beroende på antal hästar, jag som var den enda med mer än en häst tog flest pass. Vi gjorde samma på jul och nyår. Man skrev upp sig som det passade och pratade med varann ifall någon skulle resa bort osv.
 
Riktar mig främst till er som inte har eget litet stall, utan som antingen driver eller står i ett lite större stall, kollektivt eller med personal vardagar.
Hur löser ni det med ut- och insläpp på julafton, nyår, midsommar etc? Rullande schema? Man skriver upp sig när man kan? Blir det rättvist eller är det samma personer alla helger? Berätta hur det funkar hos er :)
Vi har bara service helgfria dagar så övrig tid sköter vi våra hästar själva. Vissa går samman och skapar "in/utsläppsgrupper" och vissa av oss andra (som jag) köper det jag kan om någon ur personalen ändå vill jobba och sköter resten själv. Så länge jag inte behöver passa exakta tider är det ganska soft att sköta sig själv röda dagar, bor så nära stallet att det inte spelar någon roll och ett skönt avbrott på julafton t.ex. att åka till stallet, få lite luft, pussa lite på hästen och önska henne god jul.
Utsläpp nyårsdagen är inte kul, men det har alltid löst sig med någon som ändå är där och som är mutbar... :D
 
Står på mellanstor ridskola. Personalen fixar morgonfodring, utsläpp, fodring lunch och em åt privathästarna på vardagarna. Intag sköter vi själva och kvällsfodring sker efter schema. Det fördelas ut hur många kväll respektive morgonfodringar varje hästägare har varje månad, i snitt blir det ca 2 pass varje månad.

På storhelgerna gäller samma som vanliga helger, man får pass fördelat efter hur många som finns tillgängliga. Passen är:
Morgon: morgonfodring, utsläpp, mockning åt ridskolans hästar, förbereda em-maten samt lunchfodra.
Kväll: kvällsfodra, mocka spiltorna, fylla på vatten åt de som har hink samt sopa

Intag av ridskolans hästar sker av ridskoleelever som är med i något som kallas ryttarsatsningen där man är typ halvfodervärd på en ridskolehäst. De är även med på vårt schema så man har inte en morgon ensam, utan är alltid flera.

Passen fördelas genom att vi träffas och pratar ihop oss. Brukar inte vara några större problem, även om det alltid är någon som har svårare än andra
 
Har stått i stall med antingen rullande schema eller att man skriver upp sig på de pass man kan.
I stallet med rullande schema kunde/kan man byta/sälja bort sina pass till någon villig
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 763
Senast: svea
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 155
Senast: Milosari
·
Ekonomi & Juridik Ni som står i något form av kollektivstall, hur gör ni med stallpass i ert stall? Jag har, tyvärr, haft oturen att stå i några...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 314
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp