Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

B

Borka2008

Ni som är inackorderade i kollektivstall, vad har ni för regler och rutiner hos er?
Hur definerar ni kollektivstall? Hur håller ni samms etc? Har sammankallt till stallmöte och det vore intresant att se hur ni gör med rutiner, hur ni löser konflikter. Vad ni har för regler etc?
________________________________________________________________
Nu till storyn, jag kom hem från stallet igår kväll. Riktigt jäkla ap förbannad. Jag är bra på ignorera saker och sopa av saker och ting från mina axlar.Men denna gång var jag verkligen så arg att jag sammankallade till ett stallmöte för att få slut på alla tönterier. Det är rena rama dagiset, och då vill jag påpeka att det är "18 år åldersgräns" på de som hyr box.

Det är massa elakt förtal, lögner etc. Man jävlas med att sopa in bajs, kiss, stora "pälsbollar" etc i andras boxar etc. Det pågår en massa onödigheter helt enkelt. Och jag har i ett års tid bara skitit i detta.

Tillråga på allt möttes jag av denna attityd av fröken fräken:
"-aha, å vad fan ska detta möte vara bra för?"[/I]*personen suckar, stönar och säger allt i bitchigt tonläge*
"-ja till exempel lösa konflikter, disskutera saker och ting för att få en bra stämning" *förvånad*
"-å du tror att det ska lösa något, att det ska bli bättre?"

VAAAAA???Vad är det för *PIIIIIIIP* attityd?
Har man ett så fattigt liv att man tycker det är kul att snacka skit och leka prinsessan på ärten?

Jag tänker inte tolerera skit snack. Stallet är min gröna oas, där finns mitt livs kärlek. Jag köpte inte honom för papprernas skull (för det har han inga) MEN för att det var kärlek. Att jag njuter av att vara i stallet, att jag räknar ner varje minut tills jag ska få åka dit ser jag som min stora lycka. Jag spenderar 6-7 h i stallet varje dag, det är frivilligt! Det gör att jag mår bra, att hästen mår bra. Jag är lycklig!

Jag är så otroligt sjukt nöjd med mitt val av häst. Fast jag inte är den bästa ryttaren, fast han inte har några fina papper, fast han inte är speciellt skolad!
Det finns inget egentligen att vara avundsjuk på? Eller sticker det verkligen så i ögat att jag och vissa andra är lycklig och inte vise versa?

När det handlar om människor uppstår det imellan åt konflikter.
Men att man med ren och skär villja vill ha det så??
Att man överhuvudtaget inte vill ha en bra stämning?
Ja, alltså jag fattar ingen ting.:confused:
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Jag har varit i kollektivstall sen innan jag fick egen häst och min erfarenhet är att det oftast är dom vuxna som är värst. :angel: Dom har hunnit skapa principer, blivit trångsynta, pretantiösa, bittra och har en massa personliga problem med arbete, familj eller annat. :o Usch, elaka jag... Jag menar såklart inte att det gäller alla. Överlag tycker jag att det brukar vara bra stämning i kollektivstallen faktiskt.

-05 startade jag en lösdrift i ett stall där jag brukade ha min häst på bete om sommrarna och har sen dess drivit det kollektivt. Alla hjälps åt med allt men jag har ansvaret att ta in nya hästar, hålla möten, planera, beställa hö, skriva listor osv. Jag har dock ingen större rösträtt än ngn annan utan vi har demokratiski. Det har ju fungerat olika bra men vi har eg aldrig haft några personliga konflikter utan isf har det varit så att man haft problem med en person som inte sköter sina åtaganden, inte städar efter sig eller slarvar vid fodring. Jag som "ansvarig" försöker först och fränst alltid stämma av hur folk trivs och samtidigt har jag ju själv häst på lösdriften och är ju inte helt opartisk rent personligt. Om jag hör klagomål eller upplever problem själv så försöker ja ta reda på om det är fler som upplever samma sak och om problemet verkar kvarstå och inte var en engångsgrej/misstag. Om det upprepas pratar jag med personen i fråga, och om ingen sådan kan pekas ut så kallar jag till möte. Ev får man införa nya rutiner.

Hos oss är det viktigt med god stämning så detta är ngt som jag försökt ta upp redan när en person kommer och tittar på en ledig plats i lösdriften. Vi har även 2 provmånader med möjlighet till uppsägning utan uppsägningstid för att se att 1. Hästen fungerar med flocken, 2. Att fodringar och annat sköts enligt ök och 3. Att hästägaren kommer överens med oss som redan har sina hästar här. Som du säger är stallet en plats där många har hela sin fritid och där vill man kunna slappna av och vara glad. Detta tog våra förra stallägare på stort allvar och såg hellre att vi tog in få hästar än att vi hade svårt att komma överens.

Om jag kallar till möte för att ngt inte sköta så vet alla att de kan be mig ta upp ngt om de själva inte vill, så att ingen behöver känna sig påhoppad eller utpekad, men man får såklart själv ta upp det man vill och det brukar de flesta göra. Jag talar om vad som inte fungerat, varför det är viktigt att det fungerar och att det är nolltollerans på vissa saker. Dåligt beteende är något som man ofta kan härleda till en person och isf tar jag det med den personen mellan 4 ögon och inte i grupp.

Hos oss får man inte stå kvar om man inte följer rutiner och håller god stämning. Om man beslutar på ett möte att det inte är tillåtet att sopa skit in i andras boxar, så är även en sån liten sak viktig om man vill behålla sin plats. Efter som att det stör stämningen om man slarvar/missköter sig/stör/provocerar. Om man har problem med en rutin eller regel så får man ta upp det med mig, eller stallägaren, så kan vi försöka ändra den och göra en kompromiss som majoriteten godkänner, men man kan inte alltid göra alla helt nöjda. Man får ge och ta. Demokrati gäller.


I ditt fall skulle jag tala om på mötet vad jag tycker är ett problem för mig och varför. Be om att hitta en lösning som innebär att båda parter blir nöjda. Men gäller det gnabb folk imellan skulle jag be om att få ett möte med de personer som det gäller, samt stallägaren. Det är inget som hela gruppen behöver sitta o lyssna på om de inte är berörda. För som sagt, om någon jävlas med folk i sin omgivning är det nog ingen som stallägaren vill ha kvar i sitt stall. Oftast finns det dock en orsak bakom ett beteende.
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Själv har jag alltid haft min häst i ett litet privatstall men har nu flyttat in i ett större stall. Det är inte fullt men vi är ändå ganska många.
Jag var väldigt orolig över hur det skulle funka och så.
Men har nu stått här i två veckor och jag är så otroligt glad och lättade över hur bra man har löst allt i vårt stall.

Vi har stallmöten där alla är med, man planerar vilka som fodrar, släpper ut på vilken dag i vilken vecka att bra tag framåt så alla har det på det klara..
Bestämmer även om det behöver en dag till att bygga hagar, städa eller dylikt.

Tycker vi har bra rutiner och underbara människor!!

Väldigt trist när man hör om hur folk agerar... när det är tjafs och gnäll över saker som egentligen är ganska meningslösa. Finns det regler i stallet så får man ju följa dom, annars får man väl flytta. Att vara trevlig och visa respekt mot andra i stallet (hästar och ägare) borde man inte ens behöva påpeka utan det är nått jag tycker man bör vara när man står i ett stall med andra..
Framför allt, alla är vi där för att vi älskar hästar!
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Man jävlas med att sopa in bajs, kiss, stora "pälsbollar" etc i andras boxar etc.

Jag erkänner villigt att jag sopar in skit i andras boxar - om de lämnat det ute i stallgången utan att ta rätt på det.
Men det är kanske inte av den anledningen dina stallkamrater gör det?
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Det är ett ganska omoget och provocerande sätt att ta rätt på ett problem på, genom att ge igen. Men ack så vanligt. Ta istället kontakt med personen i fråga och be dem tänka på att sopa ordentligt efter sig.

Man löser inte slarv med att slarva tillbaka. Dvs sopa in skiten i folks boxar istället för att slänga det på gödselstacken. Det slutar oftast med att man börjar jävlas med varandra och ingen vet i slutändan vad som startade det hela. Istället blir det dålig stämning och folk börjar leta fel hos andra.
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Jag tolkar din tråd som att du är en av "kollektivarna" och inte ansvarig för stallet?

Isåfall är det svårt..... Om inte viljan finns hos berörda så finns den inte, så krasst tror jag det är ofta när det blir såhär.

I min erfarenhet av den typen av kollektivstall, så är det näst intill omöjligt att hålla en god stämning och enas om vad som ska gälla och att uppsatta regler följs osv, om det inte finns en huvudansvarig. Det blir en massa olika viljor och en massa små påvar som vill bestämma och försöker rekrytera anhängare till "sitt" läger osv.

Jag står i ett kollektiv just nu, men det drivs på ett sätt som gör att det fungerar. Vi delar på sysslor kollektivt, men stallägaren är den som bestämmer och sätter reglerna, denna står själv i stallet. Funkar hur bra som helst, ingen otrevlig stämning, skitsnack eller ö.h.t krångel runt vad som gäller. Ett toppenställe!
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

när jag stått i kollektiv stall har man haft stallmöten x ggr per år eller om något speciellt måste tas upp med alla parter.

visst har det funnits folk som inte skött sitt emellanåt,men så är det nog i de flesta stall,såna som inte tar upp skiten efter sin häst osv...

klara regler och att alla får vara med och bestämma hur stallet ska skötas,har det varit någon/några som inte haft samma åsikt så har det röstats för/mot.

hoppas det löser sig,man vill kunna slappna av och pyssla med sitt i stallet inte tjaffsa och må dåligt!

Mvh Arabizar
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Jo, jag vet... *skäms* :o

Men ibland får man frispel på att det alltid är samma person(er) som "glömmer" att sopa efter sig, trots att ordningen är en ständigt återkommande punkt på alla stallmöten. Ofta samma person(er) som glatt ignorerar att vattenkaret är tomt och att de har skrivit upp sig på fyra pass den här månaden och inte tio som alla andra.

Men så är det ju med kollektivstall, det är alltid någon som är övertygad om att "någon annan" fixar mat och vatten åt deras häst när de åker på semester. Man får fokusera på det som fungerar bra, och på sin egen häst.
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Ja fick inte riktigt klart för mig exakt varför du kallade till stallmötet och hur du hade lagt upp det (mötet). Vet inte heller om detta är en "skriva-av-sig-tråd" eller om du vill ha råd & tips..........?

Det som ofta fungerar i ett kollektivstall är att man sätter upp regler för "allt" - inklusive någon sorts uppföranderegler. När/om det uppstår situationer är det reglerna man relaterar till, inte "eget tyck". Det blir då mycket lättare att ta upp frågor på ett "opersonligt" sätt.

Om någon kallade till stormöte pga att den var f-b-d över något (utan att ha meddelat VAD i förväg) hade jag nog reagerat med "attityd". Kanske.... :crazy:

Hoppas i alla fall att stämningen hos er blir bättre! Kanske skulle ni försöka hitta på något riktigt kul tillsammans. Alternativt ta dit en beteendevetare som är duktig på gruppsykologi som kan hjälpa er...................... Läste en artikel om det i ngn gammal Ridsport-special (då handlade det om barn och mobbing, men du säger ju att det är rena dagiset....! :angel:).
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

I mitt stall kör vi kollektivt, men jag har "sista ordet". Inte för att jag utnyttjar det speciellt ofta, för det mesta har vi samma syn på saker som tur är!

Jag har lagt upp det så eftersom jag upplever att det är just det som är problemet i många kollektiv - ingen är "chef", ingen bestämmer. Alla kommer inte överens och alla kan inte ta gemensamma beslut (jobba tillsammans i grupp) det är bara att konstatera.

Håller med att det krävs regler för det mesta i ett kollektiv, vet alla vad som gäller från start funkar det (inkl att en viss person har "sista ordet").

Vi har inte regelbunda stallmöten, men hör jag minsta lilla klagan/skitsnack samlar jag alla och så reder vi ut det hela. Som stall"chef" försöker jag mitt yttersta för att hålla alla glada och nöjda. I något fall har jag sagt upp en hyresgäst som inte passat in i gruppen och haft en tom box i stället.

Min princip är att jag inte vill ha någon som är sur/tvär/arg att ta hand om min häst. Vad är nästa steg efter att ha sopat in skit i boxen? Den kanske inte får någon lunch, den kanske får ett rejält rapp på väg ut till hagen?
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Min princip är att jag inte vill ha någon som är sur/tvär/arg att ta hand om min häst. Vad är nästa steg efter att ha sopat in skit i boxen? Den kanske inte får någon lunch, den kanske får ett rejält rapp på väg ut till hagen?

Hoppsan, nu känner jag att jag måste svara.

Sopa in annans skit i boxen i irritation över att samma person alltid lämnar skit i stallgången, det har hänt att jag har gjort. Att låta det gå ut över hästen däremot är inte ett friskt beteende!! Här ligger, i mitt tycke, det närmare till hands att resonera att den som upprepade gånger slarvar och glömmer sopningen av stallgången (eller vad det nu kan vara) är den som glömmer lunchfodring och täckesbyten.

Fast jag har aldrig upplevt att det varit några stora problem i kollektivstall. Det är lite enstaka gnissel och olika åsikter,någon enstaka miss, men över lag har jag bara upplevt god stämning.
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Ja visst! Förlåt jag kanske var otydlig, med detta menade jag helt enkelt att jag tycker att man måste ta tag i saker snabbt och inte låta det bli värre och värre. Dvs precis som du säger; prata med den som upprepade gånger inte sopar efter sig etc att man slipper ha surare och surare människor i stallet så att "trots" sakerna inte eskalerar. Och sen också samla ALLA i stallet så att alla får höra samma sak.



/Lewina
 
Senast ändrad:
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Precis! Det gäller att ha en bra kommunikation för att det ska fungera på bästa sätt.
Människor är ju olika, vissa är slarviga, andra mer åt det pedantiska hållet. Har man då från början kommit överens om vilka regler och vilken nivå man vill ha i stallet är det lättare att komma överens. Om jag har sju stallkamrater som tycker att det är OK att inte plocka upp skit efter sig, då kanske det är jag som får lära mig att leva med det.
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Nä, det var inte bara en skriva av mig tråd:D Det gjorde jag i slutet bara som en slut kläm :p
Mest var det bara för att se hur ni andra har det med ansvar, konfliktlösning etc. Då vi uppenbarligen är väldigt väldigt dåliga på det.

Vi står på en anläggning, vår "chef" är en verksamhetsledare för anläggningen och inte så mycket insatt egentligen vad som försegår i stallet.
Vi hyr och sen måste vi se till att det funkar bara.
Var så arg ännu idag att jag var tvungen att prata med honom, det kändes väldigt bra och han är underättad om vad som försegår nu.

Hos oss är man nog duktig på att städa undan efter sig. Gör man i ordning hästen och den råkar, kissa och bajs i gången så strör man bara lite spån på det och sopar sedan in det i någon annans box. Skyffel vad är det? Lättare att sopa in det i någon annans box ju (ironisk, och jag resonerar själv INTE så)
Men det är det här med skit snack, sprida rykten om det ena och det andra. Det är där skon klämmer hos oss.

Jag tycker att man får irritera sig på andra. :crazy:
"Ingen kan ju vara lika perfekt som jag" ´resonerar många.MEN frågan är varför vissa inte vill lösa problemen. Mår man bra av att gå å vara sur och grinig liksom och känna att man störsig på andra.

Hade jag varit rik hade jag byggt mitt eget stall så hade man sluppit dårhuset.
Varför jag själv ville satsa på kollektiv var att man får sällskap, träffar andra människor, kan rida ut ihop, ordna stallcup, fika, mocka tillsammans. Samtidigt så kan man alltid att ge sig iväg ut i skogen/banan ensam med sin älskade vän om man känner för kvalitets tid.....Ja, så hade jag hoppats på.
Man kan inte älska alla, men man kan väll värna om att ha en god stämning i alla fall....
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Jag är så otroligt sjukt nöjd med mitt val av häst. Fast jag inte är den bästa ryttaren, fast han inte har några fina papper, fast han inte är speciellt skolad!
Det finns inget egentligen att vara avundsjuk på? Eller sticker det verkligen så i ögat att jag och vissa andra är lycklig och inte vise versa?

Antingen har man köpt en för billig häst, så får man skitsnack efter sig, och sin "tattar" häst. Den kostade ju bara så mycket, då måste den vara helt värdelös? Så kan den inte hoppa 5meter eller göra 1043492pirutter på rad. Varför står den inte redan på slakt :eek:?
Eller så köper man en jätte dyr, fin välskolad häst som hoppar allt man ser osv. Då är man en uppblåst snobb, som inte kan någonting och kommer förstöra hästen och så köpte man den bara för att glänsa.

Så kommer det alltid vara. Man kasta skit, och det finns alltid små kluriga vägar att hitta på skitsnack. Hur nöjd man än är över sin häst kommer alltid någon sedan och förklara att si och så gör din häst och det är inte bra, och du rider si och så för du är värdelös. Jag är supernöjd med min häst, men jag har skit då och då. Orka dock inte bryr mig, jag vet hur läget är, det är bra och vi båda är nöjda :D!
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Jag förstår inte, jag tycker alltid det är så tjaffsigt i stall. Nu står jag i ett jättebra stall, men vi hade en bråkmakerska och hon blev utslängd där ifårn förra månaden (tyvärr drog hon med sig en bra tjej oxå) men nu är det åter igen samma trevliga stämmnig!

Det värsta jag har varit med om var förra stallet jag stod i var när två vuxna människor vägrade prata med varandra på ett stallmötet, eller i stallet. de tyckte man inte skulle få ställa ut sin häst i gången bara för att få slippa prata med varnadra ifall man skulle behöva be den ena flytta på hästen för att ifall den var i vägen om man skulle för bi med kärran om man mockade! Hur barnsligt är inte det.

Herregu´om någon lämnar lite skit i stallgången hjälps man väl åt att hålla rent istället för att vara barnslig och säg "det är din skit" eller soppa in det i nån box! Men tyvärr så finns det ju små tänkare i världen som inte kan tänka utanför sitt eget ego!
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Antingen har man köpt en för billig häst, så får man skitsnack efter sig, och sin "tattar" häst. Den kostade ju bara så mycket, då måste den vara helt värdelös? Så kan den inte hoppa 5meter eller göra 1043492pirutter på rad. Varför står den inte redan på slakt :eek:?
Eller så köper man en jätte dyr, fin välskolad häst som hoppar allt man ser osv. Då är man en uppblåst snobb, som inte kan någonting och kommer förstöra hästen och så köpte man den bara för att glänsa.

Ja det där har jag hört jo....både den ena versionen och den andra. Det är dock bara den andra som "berör" mig då han är en korsningshäst:p och inte har så fina papper. Det andra har jag hört om hur andra pratar om andra...*suck*

MEN jag blir så trött. Varför ska det tjabblas om allt?
Och vem tror man att man är som har rätt att dömma ut andra, deras ridning och val av häst? Oavsätt om det är en "gatukorsning" eller en "fin" häst?

Det ända jag anser att man får lägga sig i som "utomstående" är om hästen far illa. Dvs den inte får mat, daglig tillsyn, utevistele, ren box, kompisar och lite stimulans på ett eller annat sätt. Sen anser jag personligen att allt annat är upp till var och en! Alla har väll olika mål med sin häst.
Och om jag vill spendera massor med tid häst så är det upp till mig, och någon annan är kanske bara beredd att ge hästen det absolut nödvändigaste så är det upp till den.

Man kan inte älska alla, men en vuxen nivå är väll det minsta man kan begära.:idea:
Trode det bara var i vår lilla småstad man körde med fulheter, men det är tydligen inte bara småorten som gör det.....
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Är det något rent konkret som inte fungerar? Eller är det bara allmänt dålig stämning?

Att diskutera kring "dålig stämning" på ett stallmöte tror jag blir svårt, och frågan är om det leder någonstans. Man lär nog passa sig noga för att påstå att andra ägnar sig åt lögner och förtal - även om så är fallet blir stämningen sällan bättre av att ryktesspridaren/lögnaren får detta påtalat.

Mitt tips är att ni försöker hålla er kring sakfrågor under stallmötet. "Jag tycker det känns tråkigt att det skyfflas in skit i min box när det är nymockat, kan vi inte komma överens om att bära ut det istället?" leder troligtvis till en bättre diskussion än "Jag tycker det är tråkigt att ni snackar skit och är avundsjuka."
Med andra ord, var lite smart ;)
Vill de andra sänka sig till sandlådenivå, låt dem göra det men haka inte på själv.
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

hehe, vad är kollektivstall? :angel:


VARFÖR åldersgräns på stallplats? (haha 16 åring e jag :P )


alltså förstår din aggrigation! jag o min lilla pålle e skitdåliga på ridning, vi lullar mest omkring i skogen och "leker indian" (barbacka osv) men han är mitt liv och säkert känns det kasst att man vill fara till stallet för att träffa hästen men inte fara till stallet för ngt annat, som att hänga med stall"kompisarna"

tkr själv att riktigt duktiga ryttare/hästägareär de som lyssnar till sin häst.. inte de som har mest pengar och vinner mest pokaler.. missförstå mej inte då jag vet riktigt dåliga hästägare som har "billiga" hästar och jättebra som har "dyra" hästar

stallmöte är ju jättbra sätt att ta upp saker på, (håller med luleå om hennes syn på diskussionsämne ;) ) men om de är sådär bitchiga mot dej så vet jag int va man ska göra :confused: det är väl bara att ignorera.. att ge tillabaka löser ju inga problem ;) men man kan ju alltid sopa över skiten som en pers. ha sopa in i din box i dens egen box :devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

MEN jag blir så trött. Varför ska det tjabblas om allt?
Och vem tror man att man är som har rätt att dömma ut andra, deras ridning och val av häst? Oavsätt om det är en "gatukorsning" eller en "fin" häst?

Det ända jag anser att man får lägga sig i som "utomstående" är om hästen far illa. Dvs den inte får mat, daglig tillsyn, utevistele, ren box, kompisar och lite stimulans på ett eller annat sätt. Sen anser jag personligen att allt annat är upp till var och en! Alla har väll olika mål med sin häst.
Och om jag vill spendera massor med tid häst så är det upp till mig, och någon annan är kanske bara beredd att ge hästen det absolut nödvändigaste så är det upp till den.

Man kan inte älska alla, men en vuxen nivå är väll det minsta man kan begära.:idea:
Trode det bara var i vår lilla småstad man körde med fulheter, men det är tydligen inte bara småorten som gör det.....[/QUOTE]
[/COLOR
]


Känner igen mig alltför väl i ovanstående....

Jag har haft häst både i kollektivstall och inhyrd på större anläggningar - det är likadant överallt! (Ett j***a tjafsande)
Sedan drygt 10 år har jag förmånen att ha hästarna hemma i eget stall på gården - vilken lycka!
Inget tjafs om in & utsläpp, vems tur det är att.... vem som har/inte har gjort vad det nu kan vara....
Lägger jag ifrån mig något ligger det där till nästa gång jag kommer dit (i många stall verkar folk ha svårt att skilja på "mitt" och "ditt")

Jag önskar er alla "kollektivare" lycka till - och unnar er alla lyxen och glädjen av att ha egen häst i eget stall framöver;)
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 126
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 147
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp