Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

I dag hade en riktigt jäkla ap bra ridtur idag och det var lugnt och skönt i stallet. Underbart att få en lugn stund och bara få vara med den man älskar mest.:love:

Ja, vi får se hur det går på vårt stallmöte sen. Jag har ett ända mål med detta, och det är att det ska bli lugnt och skönt i stallet. Och hoppas naturligvis att alla vill detsamma :confused:

Jag tror ju helt säkert på att hästarna känner av om det är käbbel. Som jag sagt tidigare, man kan inte älska alla. Men för hästarnas skull, om inte annat så kan man ju försöka prata ut om det finns något som bubblar under ytan.
Jag är inte den som vill ge igen. Det har jag aldrig energi för. Det är väll enklare att prata tycker jag. Och skönare. Allt blir ju bara som en ond cirkel.
Och vem blir oftast lidande, hästarna då ryttarna springer omkring och är grininga.

Det är ju tur att man vet vart man har sig själv i alla fall. Och vad man GÖR och INTE gör. :D
Hästen är som en familjemedlem för mig, djur har alltid betytt mycket för mig :love:och det är även dem jag prioriterar över allt annat.

Jag är en ny hästmänniska, har dock alltid älskat hästar.
Man blir ju alltid "varnad" för oss, hästmänniskor alltså.
Men vad är det som gör att vissa blir så knepiga?
På ett eller annat sätt har man ju något stort man har gemensamt, kärleken till våra håriga stora fyrbenta vänner. Kan man inte glädjas åt varandras framsteg? Och om det går dåligt peppa varandra. Kanske ge varandra tips etc och hjälpa varandra frammåt och inte bakåt?
Ja, jag lever väll i en fantasi värld. Kanske det bara existerar i mitt lilla huvud.

Hur som haver, jag vill ialla fall ge ett försök till att få en bra stämning. Funkar det inte så är jag i alla fall nöjd med att jag försökte.
Egentligen träffar man ju inte de andra i stallet så ofta så det går ju kanske att leva med i värsta fall. Så länge man själv vet att man gör det bästa man kan av allt och alla situationer....Är man inte nöjd med sig själv, hur kan man då bli nöjd med någon annan?:idea:

Den som lever får se!:angel:
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Skriver upp på komihåglistan:

Aldrig ta emot inackorderingar.
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

nä, jag tror bara att man får vara försiktig med vem och vad man "släpar in".
Jag tvivlar inte på att det GÅR att få det att fungera. Har troligtvis bara hamnat i fel sällskap:mad:
Det är inte stallet som skapar stämningen, det är människan:idea:
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Jag har uppenbarligen haft en himla tur, stod helinackorderad i ett stall i hela 2 veckor pga stort stall och mycket skitsnack. Nu står jag återigen i ett litet kollektivstall med plats för 5 hästar men änsålänge är vi endast 3 personer med varsin häst varav stallägaren är en. Såhär gör vi iaf hos oss:

Antalet pass per månad Vi delar antalet pass per månad per häst man har och får sen skriva upp sig i en almanacka vilka pass man tar, det behöver inte vara exakt tex 5 pass/vecka utan en del veckor kan man ta mer pass och andra mindre beroende på hur livssituationen ser ut, sen är det inte katastrof om någon råkar ta ett pass eller två förlite någon månad utan vi är mänskliga och de flesta har ju faktiskt ett liv utanför sin häst.

Ordning och reda För allas trevnads skull så ser vi till att försöka hålla ordning i stallet, dvs torra täcken som inte används hänger man upp på respektive täckeshängare. Har man smutsat ner i stallgången så sopar man efter sig mm. Inga konstigheter utan ren vett och etikett.

Problem Dem tar vi tag i på en gång, känner man att man har problem med något tar vi upp det med berörd person på en gång. I annat fall tar vem som helst i stallet upp en dag och tid för stallmöte så får man försöka se till att få fram en tid där alla kan samlas samtidigt. Tar sakligt upp problemet och kompromissar fram till en lösning. I vårt stall har vi oftast väldigt liknande åsikter vilket i regel gör det lätt för oss att komma fram till en bra lösning. Vi ser helt enkelt till att prata väldigt mycket med varandra och vi bemöter alltid varandra med RESPEKT. För att det skall vara roligt att åka till stallet, vi har våra hästar för att vi älskar dem och älskar att umgås med dem och göra roliga saker i stallet, vi vill vara kompisar med varandra, hjälpa varandra, ge stöd och ha roligt ihop som jag tror att alla har som syfte med sitt hästägande och då måste alla jobba för det också.

Skitsnack, lögner, dumheter som att skicka in skit i varandras boxar osv finns inte med på vår karta utan alla sköter sitt och visst ibland kan en skithög ligga kvar eller gången osopad efter någon som har mockat om den personen fått brottom iväg men vi gör ingen större grej utav det utan HJÄLPS ÅT att återställa ordningen och alla vet att det är ingenting som är okej att göra i längden då åker man ut, men enstaka gånger med vettig anledning hakar vi inte upp oss på. Utan som jag sa tidigare vi behandlar varandra med respekt, visar man inte respekt för varandra får man packa sina saker och söka sig någon annan stans.

Så fungerar det iaf hos oss och det fungerar alldeles utmärkt utan skitsnack eller annat tok :)
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Jag har varit i kollektivstall sen innan jag fick egen häst och min erfarenhet är att det oftast är dom vuxna som är värst. :angel: Dom har hunnit skapa principer, blivit trångsynta, pretantiösa, bittra och har en massa personliga problem med arbete, familj eller annat. :o Usch, elaka jag... Jag menar såklart inte att det gäller alla. Överlag tycker jag att det brukar vara bra stämning i kollektivstallen faktiskt.

.
:eek: jag oxå tkr det!! inte alla, men vissa..

men vad är kollektivstall? :rofl:
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Jag är trött på att inte "folk" lyssnar på vad man säger i stallet...
Jag tycker att hästarna kan gå ut före 9,00 på morgonen och få hö i hagen (det har hänt att dom inte kommit ut föräns 12 ja till och med 14,00) sen vill jag att dom(hästarna) går in efter 18,00 så att dom tjejer som går i skolan ska hinna mocka inna hästarna släpps in.. I dag va dom in släppta före kl16,00 min dotter har inte äns kommit hem från skolan då + att dom inte hade fått nåt i krubban heller, man kan ju tycka att "folk" kunde slängt in lite hö iallafall.
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Du vet att det är lag på att hästar inte får stå installde mer än 16h/dygn va? Nåt att berätta för dina stallkompisar...
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Låter som ni har det bra! Så skulle jag också vilja ha det, avis!:love:
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Beror på vem du frågar:D
Oftast betyder att man är lite flera och ska dela på arbetsuppgifterna vid in/utsläpp och fodring. Oftast står man för sin egen mockning och naturligtvis sin hästs motion och omvårdnad.
Fördelen oftast är att det blir lite billigare eftersom man gör allt jobb själv och att man får sällskap på banan eller ut i skogen om man så vill. Nackdelen är att det kan bli onödiga konflikter....vissa stall verkar vara bra på att lösa dem. I
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Och det (16 timmar) är ändå på tok för länge anser jag...
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Jag är trött på att inte "folk" lyssnar på vad man säger i stallet...
Jag tycker att hästarna kan gå ut före 9,00 på morgonen och få hö i hagen (det har hänt att dom inte kommit ut föräns 12 ja till och med 14,00) sen vill jag att dom(hästarna) går in efter 18,00 så att dom tjejer som går i skolan ska hinna mocka inna hästarna släpps in.. I dag va dom in släppta före kl16,00 min dotter har inte äns kommit hem från skolan då + att dom inte hade fått nåt i krubban heller, man kan ju tycka att "folk" kunde slängt in lite hö iallafall.

Gahhh, det är ju fullkomligt oacceptabelt!Ja, sådant har vi inte problem med iaf! Mycket annat men hästarna får mat och in och utsläpp på bestämda tider.
Det är ialla fall ngt man kan vara stolt över hos oss! Där drar vi alla mycket jämt!:grin:
 
Sv: Hur löser ni konflikter i ert kollektiv stall?

Och det (16 timmar) är ändå på tok för länge anser jag...



Självklart håller jag med dig om att det är alldeles förmånga timmar i en box, men det är trots allt bra att det finns regler som man måste följa sen finns det ju ingenting som säger att man inte kan ha dem ute mer än 8 h per dag. :) Vi släpper tex ut hästarna kl 06,00 och dem går in vid 20-21 på kvällen vilket känns bra för miig iaf :)
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 117
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 146
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp