Hur lugnar jag ner min häst?

Suzette

Trådstartare
Jag har ett väldigt piggt sto på 7 år som verkligen inte kan lugna ner sig efter en galopp eller efter att ha hoppat ett hinder. Det är verkligen omöjligt att få ner henne i form och i en kontrollerad trav, utan istället börjar hon trava extremt fort och med huvudet så högt upp som det bara går. Släpper jag lite på tyglarna börjar hon galoppera direkt.
Innan jag började ta hand om henne för ett år sedan hade ingen jobbat med henne i galoppen, vilket i början resulterade i sken. Nu har hon mycket bättre kontroll i galoppen och hon skenar inte, men det är som sagt svårt att få henne att tagga ner.

Jag har testat att lägga små volter där jag ställer henne inåt, men det slutar bara med att hon nästan går omkull för att hon är så taggad och springer så fort. Enda gången hon faktiskt lugnar ner sig är när man får ner henne i skritt och ger henne långa tyglar, men så fort man kortar tyglarna lite så är huvudet uppe i taket igen och hon vill bara galoppera.

Vill tillägga att innan jag börjar med galoppen under ett ridpass så går hon jättefint och kontrollerat i både skritt och trav, trots att hon är en väldigt pigg och framåt häst.

Någon som har något tips på vad jag kan göra? Övningar på hästryggen, från marken, NH-övningar, utrustning man kan använda m.m.?

/Suz
 
Sv: Hur lugnar jag ner min häst?

Bör kanske nämna att hon har blivit kollad av veterinär, equi-terapeut, kiropraktor och massör ett flertal gånger, sadelns bom har ändrats, andra bett har testats.
 
Sv: Hur lugnar jag ner min häst?

Det finns tyvärr bara ett svar på denna fråga: Träna, träna och åter träna...

Ta hjälp av en duktig tränare, är mycket svårt att ge råd utan att ha sett hästen.

Min unghäst (ponny) är likadan har dock blivit bättre efter månader av träning. Det viktigaste är att inte ge sig. Tar det 1h för hästen att skritta efter att ha hoppat. Ja, ge den den tiden. Efter ett tag tar det kortare tid. Bli inte arg.

Själv har jag ett stoit sto som reser sig om man begär för mycket eller tar för mycket i tyglarna (inget fel på hästen, är kollad, hon är sådan i temperamentet). Med mig har hon aldrig rest sig och jag har lärt mig vad jag ska göra när hon är alltför på. Det som hjälper är att rida FRAMÅT oftast i trav. Trava på volter, åttvolter m.m byt varv ofta, variera ridvägar, kräv inget av hästen utan att den ska lugna ned sig. Rid lätt långsammare än vad hästen trava, prata lugnande, smek den över halsen, ta och ge, håll inte ett tygeltag mer än några sekunder, eftergift. Direkt hästen lugnar ned sig ska den ha MYCKET beröm. Fortsätt sedan övningen. Det viktigaste är att inte ta för mycket i tyglaran, inte småhålla. Ta ETT tygeltag, lätta direkt hästen lyssnar det minsta. Ta igen. Gör en miljon halvhalter. Hästen ska ha beröm om den lugnar ned sig bara en millisekund. Det handlar om känsla.

Det som hjälper bäst på min är att ge henne lång tygel ta fötterna ur stigbyglarna och småprata med henne. Detta hjälper även ute. I början kunde hon inte galoppera utan att bocka hela tiden. Nu är det evigheter sedan hon bockade senast.

Hästens kondition är också viktigt, dess styrka. Min protesterar, springer iväg utan att lyssna på ryttaren, när hon är trött och inte orkar. Begär inte mer än vad hästen är mogen för.

Är hinder problemet så börja med bommar på marken istället. Gör många övningar med många avsakningar. En bra övning är att gallopera på volt över bommarna där hästen ska sakta av till trav mellan bommarna. En annan övning är att lägga ut två bommar med ca 16.5 m mellanrum. Börja med att trava över den första, sakta av till skritt tre steg trava sedan över den andra. Sedan kan man göra en volt mellan bommarna. Ge dig inte förrän hästen kan galoppera över bommar i femtioelva olika serier. Börja inte hoppa förrän du kan galoppera över vanliga bommar på marken. Ge hästen tid.

Man kan inte börja springa innan man kan gå.
 
Sv: Hur lugnar jag ner min häst?

Tack så jättemycket för tipsen. När jag tänker efter så kräver jag nog ganska mycket av henne... efter en galopp känns det som att jag inte har kontroll på henne om hon inte går i form, men kanske lägger jag för stor vikt på det. Borde kanske som du säger bara fokusera på att göra henne lugnare genom att få henne att tänka på annat, genom att göra volter, serpentiner m.m. Ska verkligen testa det du säger och bara ta det lugnt. Har lätt för att stressa upp mig har jag märkt..

Och det här med hoppning, det är inte hindren som är problemet. Hon är superduktig på att hoppa och tycker det är jätteroligt, det är om jag vill trava lite mellan hoppen som hon blir totalt ofokuserad. Hon vill ju hoppa! :) Men det kommer väl med tiden också. Som du säger ligger det nog mycket i hästens kondition också, och även om hennes kondition inte är dålig så har hon kanske inte satt de "rätta musklerna" än.

Tack igen för svaret :)
 
Sv: Hur lugnar jag ner min häst?

Testa att sätta upp en bana med koner, bommar osv där det är olika "uppgifter" på olika sektioner. Tex liten volt i trav, galopp 30 meter, skritt på en volt, trav 10 meter, halt, galopp 40 meter, sicksack mellan koner i trav, galopp 30 meter, skänkelvikningar i skritt... Så att det hela tiden finns ett nytt moment att koncentrera sig på, huvudfokus ska ligga på att utföra momenten, oavsett hur kasst de utförs, inte på att hålla hästen lugn och fin.
En annan sak som är svår att tänk på är att ibland när hästen är het behöver man snarare driva på mer än att sitta och hålla tillbaka för glatta livet. Driv in allt det där heta i handen och fånga upp det istället!
 
Sv: Hur lugnar jag ner min häst?

Detta är också mycket bra idé. Med min hoppetossa fungerar aktivering bäst, att hela tiden få henne att tänka. Jag fattar aldrig galopp på samma ställe flera gånger i rad utan försöker hela tiden att aktivera henne. Sedan ökar jag kraven succesivt, men går alltid tillbaka till de lätta övningarna med jämna mellanrum så hon får känna, åh vad jag var duktig idag.

Min ridlärare påminner mig hela tiden om att inte kräva för mycket. Hon går nu på lågstadiet. Träna in en sak till det sitter innan man börjar med nästa.
 
Sv: Hur lugnar jag ner min häst?

Tackar så jättemycket för era tips. Tog tipset om aktivering till mig och idag satte jag upp fyra koner som jag bl.a. red olika stora volter runt, red slalom och övade på att trava till första, skritta till andra, sedan trava igen osv. Lade även ut några bommar på en stor volt och lät henne både skritta och trava över, på olika ställen varje gång så hon fick fokusera på att ha rätt längd på stegen.
Hon blev inte supermycket lugnare, men JAG tänkte positivare vilket förändrade både hennes och min inställning mycket. Jag var lugn och även om hon inte saktade ner så markant så märkte jag att kontrollen blev bättre när hon hade mer att fokusera på än att bara springa på volt/i spåret.

Så tack så jättemycket för tipsen! :) Ska fortsätta så här.
 
Sv: Hur lugnar jag ner min häst?

Förutom att ta hjälp av en tränare så bör du tänka på att vara avspänd o inte dra. Om du är spänd alstrar du MER energi o dragandet ger motstånd.
 
Sv: Hur lugnar jag ner min häst?

Jag tycker att du har fått många kloka svar och bra idéer!

Alla hästar är så olika, så ibland får man prova olika saker tills man hittar rätt "knapp". Men det som kan vara bra att tänka på är att prova den "knappen" i kanske två-tre veckor. Ser du inget resultat - byt metod. Ser du resultat - håll fast vid den metoden konsekvent och fuska inte även om du själv har en dålig dag :).

Ett sätt är att be om galopp, gärna på en plats där hästen är mindre framåt (kanske inte på en öppen äng alltså, om din häst älskar att galoppera på ängar). Be sedan om halt. Om hästen är så pigg att hon är farlig och du känner dig tryggare från marken, så hoppar du av och håller i henne (du kan t.ex. ha grimma utanpå tränset, och ta med dig ett grimskaft och sen hålla i det). Hon kommer antagligen att hoppa runt, gå i cirklar o.s.v. i X antal minuter (oftast tar det sjukt lång tid första gången). Under tiden står du helt lugn, tyst och stilla (på så sätt visar du henne vilken sinnesstämning du vill att hon ska ha, och vad hon ska göra). Det kan ta lång tid första gången, så gör det när du faktiskt har tid att stå stilla i en timme om det är så. Men det fräna är, att det kommer en stund då hon faktiskt "släpper", och bara står stilla. Då berömmer du, står kvar en stund, och går hem. Det är en väldigt häftig upplevelse, och din häst kommer att få större förtroende för dig när hon känner sig lugn med att följa dina kommandon.

Inga stora åthävor, ingen big deal. Valsar hon runt som en galen så kan du också ta med dig en grimma och grimskaft och binda i en stolpe i ridbanan/ något träd eller vart du nu är. Sen sätter du dig lite längre bort och läser en tidning, tills hon står stilla.

Det som är bra med den här metoden, tycker jag, är att det brukar funka som en väckarklocka för hästen. Nästa gång tar det väldigt mycket kortare tid att få hästen att förstå att den ska stå stilla. Att man vill att hästen just ska stå stilla (och inte skritta t.ex.) är för att det du ju egentligen vill åt är att ändra hästens inställning eller sinnesstämning från att tänka "spring!" till att tänka "ok, det är lugnt". Om du tränar hästen i att ändra sinnesstämning, så har du en harmonisk häst.

Att träna hästen genom att göra tempoövningar och t.ex. träna trav, skritt, galopp mellan koner håller hästen aktiv och tränar muskler och hjärna, men det får inte hästen att ändra sinnesstämning, utan den är fortfarande på hugget och kräver aktivering. Jag vill själv hellre ha en häst som jag kan galoppera i full fart, och som jag sedan kan be om halt och hästen står lugnt. Det är fullt möjligt, helt obereoende av ras.
 
Sv: Hur lugnar jag ner min häst?

Googla på crazy horsetecnique o kolla om det kan passa dig :-) En jag känner har beskrivit det bra i sin blogg o det är ett bra sätt att jobba med heta hästar.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 965
Senast: mily
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
824
Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
765
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 279
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp