Hur luktar du?

makarontanten

Trådstartare
Jag är intresserad av lukter:p

Detta är ingen direkt seriös tråd, men jag undrar ändå.

Alla människor luktar något, deras hem luktar "speciellt" av dem, och varför blir det så?

Jag möter en del personen som bara luktar så himla gott, och de har varken parfym eller annat på sig, kanske inte ens har duschat samma dag men luktar gott ändå. Jag kommer hem i andras hem och känner lukten av ren tvätt, nystädat, nyduschat mm, utan att personen ens städat eller duschat. I vissa hem luktar det go mat, utan att personen lagat mat. Varför?

Jag duschar varje dag, städar, tvättar, rengör och lagar mat regelbundet ( en del skulle kanske kalla mig överambitös med städning och tvätt, men iallafall inte "äcklig" i bemärkelsen om tråden nu). Hos mig luktar det inpyrt matfett, rök ( jag röker på balkongen), och instängt, trots att hunden luktar gott, jag håller mig ren och tvättar och städar regelbundet ( flera gånger i veckan) samt vädrar varje dag. Har dessutom doftljus tända ofta mm.

Hos min nattmatte som exempel, så röker hon inomhus, städar inte så ofta, lagar sällan mat, är inte jättenoga med hygienen, har också hund ( tänker på hunddoften som kan bli av smutsig och blöt hund mm, ändå luktar det inte illa hos henne. Varför hos mig?

Har också en granne/vän som luktar så jäkla fräscht, trots att hon kommer ner i pyamas eller morgonrock dagen efter utekväll/ fest som vart med på rökiga balkonger dagen innan och alltid luktar somrig blomma ändå......Hon röker precis som jag , men luktar alltid gott..

När andra lagar mat, vi kan ta tex köttbullar, så luktar det gott av just köttbullar. När jag gör köttbullar, så luktar hela min lägenhet ingrott fett och nästan "svett" av stekoset. Har ni vart med om liknande? Varför så olika lukter hos olika folk?
 
Sv: Hur luktar du?

min första tanke är att du borde se över ventilationen i din lägenhet.
kolla att ventilationen är öppen i badrummet och köket och att luftspalter vid/bakom föntren är öppna.
 
Sv: Hur luktar du?

Oj, det är ju massor med faktorer som spelar in.

Ventilationen i hus/lägenhet.
Gamla/nya möbler
mögel
städning
Diet, hur nyttigt du äter vilken doft du utsöndrar
hygien
användning av fläkt vid matlagning
mycket smutstvätt?
tandborstning?
djur?

osv


alla faktorer spelar in och tillsammans ger dem då en doft i hemmet.

(sen har jag hört att vi människor är menade att tycka om lukten från människor vi genetiskt passar bra att få en avkomma med. Dem vi tycker luktar illa matchar vi inte bra med. Exempelvis så tycker man oftast att sina syskon inte luktar vidare gott )
 
Sv: Hur luktar du?

Jag har ingen aning om vad jag luktar, det beror nog på vad jag gör också, men jag hoppas att jag överlag luktar gott. Mina barn tycker det i alla fall. Jag luktar "mamma" säger de.

Jag vet inte vad mitt hem luktar, dock aldrig rök eller mögel för inget av det finns här. Har 2 hundar och en katt. Tycker ingen av dem luktar illa trots att de typ aldrig badas (hundar ska bara badas om det VERKLIGEN behövs, inte annars, i alla fall min ras). Ibland kan det lukta häst trots att hon bor 1 mil från mig. Kanske luktar det lita damm ibland? Men jag känner inte att det luktar illa, eller att jag luktar illa. Det får dock andra tala om för mig i så fall :P
 
Sv: Hur luktar du?

Jag tycker att man oftast kan känna på lukten om det är ett hem där människorna som bor där trivs och är lyckliga eller om det är tvärtom.
 
Sv: Hur luktar du?

Kolla om du har det där veckade röret som brukar gå upp från fläkten, i dem brukar man hitta både det ena och det andra mumsigheter. Det kan vara där ifrån den o-goda lukten kommer ifrån. Det går oftast att skruva ner för rengörning (eller byte om man vill göra roligare saker i sitt liv;) )
 
Sv: Hur luktar du?

Ja man har forskat på det...
Kvinnor fick lukta på använda skjortor från olika män (som ej använt parfym/deo) och avgöra vilken som de gillade/attraherades av.
Det visade sig att kvinnorna generellt föredrog lukten av de män som hade en så olika MHC grupp (inblandad i immunförsvaret/ sjukdom) som de själva, vilket sedan spekulerades i om det kunde vara så att avkomman då fick ett bättre immunförsvar och därav skulle klara sig bättre...
Om kvinnorna åt p-piller istället så föredrog de snarare lukten av de män som hade samma MHC grupp, alltså helt tvärtemot...

Förlåt för OT....
 
Sv: Hur luktar du?

Hos mig luktar det nog inte annat än frisk luft eftersom jag fortfarande har fönster öppet typ dygnet runt och luktar det något beror det på temporära anledningar som tex matlagning eller nysåpamoppade golv.
Jag avskyr dofter i hem, det ska inte lukta något i sånt tycker väl jag. Folk vädrar för lite! Jag har en extremt känslig näsa för 'hemdofter'.
 
Sv: Hur luktar du?

Luktar nog rätt sött av allt socker jag proppar i mig :o. Fast hemma tycker jag inte det luktar så mycket. Ibland efter rökelser och kaffe, te men inget extremt. Däremot inget hem för allergiker då hår lätt samlas överallt och det fort. Så säkert luktar det både hund, katt och häst men jag själv är så van att jag inte känner det.

Edit: röker inte längre så inget sånt äckel och då jag gjorde det gjorde jag aldrig inomhus. Nu står jag knappt ut med röklukt. Luktar blä.
 
Sv: Hur luktar du?

Jag luktar nog djur av diverse slag :o och olja, diesel och sådant, efter pysslandet i bussgaraget.

Vet inte vad jag luktar när jag är ren. Utan tvål, schampoo och sådant. Min lukt, så att säga.

Här hemma luktar det nog hund, katt och nybakat. (bakar nästan varje dag :p)
Om råttorna har varit framme och burarna städats luktar det nog råtta, mindre trevligt.

För övrigt så luktar min sambo underbart! När han luktar som han är helt enkelt.
Jag blir helt förälskad när jag är riktigt nära honom :o
 
Sv: Hur luktar du?

När jag kommer hem och öppnar dörren luktar det oftast en blandning av nyeldat och sköljmedel :) :love:
I bland lutar det ve och fasa kattlåda från källaren, om någon alldeles nyss har varit där och slarvat med att krafsa :o Men det försvinner som tur är ganska fort!

I förra huset luktade det fasansfullt trots att jag hade samma livsstil då som nu, det berodde på huset i sig helt enkelt, olika faktorer.
 
Sv: Hur luktar du?

Kl

Vad kul att läsa era svar:)

Jag har en moster som det alltid luktar glass hos, särskilt i källaren, och jag har ingen aning om varför. Tror inte de äter glass så ofta, men har aldrig frågat.

Igår var en luktens dag hos mig. Hade jobbat natten och kom hem på morgonen. Då luktade det faktiskt gott när jag öppnade dörren. Undrade om det var doftljuset jag haft tänt på kvällen, men kom fram till att det var två hyacinter som hade börjat blomma. På eftermiddagen gjorde jag köttbullar och tvättade. För att få fram sköljmedellukten i lägenheten, så brukar jag låta några fleccejackor få självtorka och just i hallen då brukar det lukta gott någon dag.

Igår förstörde dock köttbulleoset alltihopa:D. Nu luktar hela lägenheten "svett" igen kände jag när jag kom in från morgonpromenaden idag. Min vän och granne var dock nere på kaffe igår kväll och sa att det luktade gott ( det är ju hon som alltid luktar somrig bomma) av just köttbullarna.

Har vi helt enkelt olika sätt att känna lukter på?

Kommer ihåg för ett tag sedan när jag kom till jobbet på kvällen. Eftersom jag är rökare och hatar att lukta rök, så duschar jag och byter kläder varje dag. Oftast görs detta på em, då hunden fått sina långpromenader, middagen är lagad för att slippa stekos på de rena kläderna mm. Hade iallafall inte kommit in i duschen denna dag alls och kände mig allt annan än fräsch när jag kom till jobbet. Tyckte jag stank fisk som jag lagat och rök från ciggen då också.. DÅ kom en kollega fram och sa att jag luktade gott och jag trodde först hon skojade. Det gjorde hon inte och jag fattade ingenting. Det är inte så att hon brukar säga annars att jag luktar illa, men ändå:p..
 
Sv: Hur luktar du?

Hos mig luktar det nog inte annat än frisk luft eftersom jag fortfarande har fönster öppet typ dygnet runt och luktar det något beror det på temporära anledningar som tex matlagning eller nysåpamoppade golv.
Jag avskyr dofter i hem, det ska inte lukta något i sånt tycker väl jag. Folk vädrar för lite! Jag har en extremt känslig näsa för 'hemdofter'.

Jag vädrar ett antal gånger per dag ( eller nja, hunden ska ut på balkongen och dörren får stå öppen under tiden) och på sommaren står det öppet dygnet runt, stängs bara till när jag röker där, för att slippa få in röken.

Jag vet inte hur du bor, men jag bor ganska centralt i en stad och det är inte alltid trevligt att få in dofter utifrån istället. Höll på att spy här i somras, då min manliga granne var tillsammans med en asiat. Jösses, hon friterade mat flera gånger per dag och allt gick in till mig om jag hade öppet. Första två dagarna luktade det gott, men sen:yuck:...

Men jag älskar när det luktar nystädat. Det finns sådana hem även om det inte är nystädat. Jag undrar hur de lyckas:D
 
Sv: Hur luktar du?

Jag luktar lite "stuga" (bor i gammalt hus där vi måste riva ut trappen, en liten mögelskada där), men inte direkt mögel. Har en kollega som luktar mögel dock, hoppas dom är medvetna om det och fixar sitt hus. Jag är väldigt luktkänslig så efter någon timma hemifrån så känner jag hur jag själv luktar, eller när jag kommer hem känner jag hur det luktar hemma.
Jag kan störa mig i 2 dagar om jag skalat vitlök, sitter fast i händerna hur länge som helst!
Luktar väl också av hudvård/hårvårdsprodukterna jag använder, Lush typ. Men har valt deras oparfymerade/milda grejer så det är inget överväldigande. Har jag tagit på mig parfym går alla på jobbet runt och letar efter kanelbullarna som bevisligen måste finnas någonstans hehehe.
Och så luktar jag väl lite häst ibland :).

Men ens egen egna-doft, den känner man ju inte! Min sambo luktar supermysigt i sin hud dock :).
 
Sv: Hur luktar du?

Jag luktar nog mest rök och lite parfym. Plus lite häst och svett på en dålig dag ;). Själva hemmet luktar nog rätt neutralt (ganska nybyggt).

Gillar dofter, speciellt lite distinkta sådana som påminner om hemtrevlighet men kanske inte är sådana där findofter.
 
Sv: Hur luktar du?

kl

Jag är superkänslig för matos och andra otrevliga lukter. Jag strävar till att det ska dofta ren tvätt här hemma, men det gör absolut inget om det inte doftar alls.

Om det luktar matos tar jag genast itu med städning och tvätt. Det värsta jag vet är lukten av stekt lök eller köttfärs. Jag sätter alla lökskal i en liten påse innan jag kastar dem, bara för att undvika lökstanken.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 587
Senast: Exile
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 116
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 395
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 357
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp