Hur luktar färsk kyckling?

Saeta

Trådstartare
Ja, hur ska det lukta egentligen? Skulle tillaga en gryta idag och använde färsk kyckling. När jag öppnade förpackningen luktade det (enligt mig) ruttet ägg. Alltså oerhört vidrigt. Enligt en i hushållet luktar kyckling så. Men jag tyckte inte att det luktade speciellt trevligt alls. Sååå, hur ska färsk kyckling lukta?
Datumet var bra, inhandlades igår från city gross.

Kan ju tillägga att det var 2 förpackningar med 4st filéer i varje, och båda luktade.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur luktar färsk kyckling?

Lite blandade åsikter alltså :P kanske beror på hur känslig man är?
 
Sv: Hur luktar färsk kyckling?

Jag tycker kyckling luktar "underligt" på något vis så det är säkerligen inget fel på din :)
 
Sv: Hur luktar färsk kyckling?

Kan lukta apa ibland, tycker jag. Sambon köpte t.ex. tupp (iofs) som fick ligga i kylen 1-2 dagar. Det luktade såpass mycket päck att jag fick hålla för näsan varje gång jag skulle ha något i kylen, och höll mig på andra våningen när han lagade till den :p
 
Sv: Hur luktar färsk kyckling?

Kl

Men kyckling som luktar ruttet ägg? Nä den skulle jag INTE äta!
 
Sv: Hur luktar färsk kyckling?

Vi har kyckling rätt ofta på jobbet (jobbar i storkök) och det är då otaliga kilon som vi handskas med. Det luktar purket kan jag lova men det är inget fel på dom trots det :p
 
Sv: Hur luktar färsk kyckling?

Okej men jag litar på att det helt enkelt verkar lukta lite... ja.. purket xD ruttet ägg kanske var fel ordval av mig, men något liknande iallafall. Hur som helst smakade det ju normalt :)
 
Sv: Hur luktar färsk kyckling?

Det är normalt att det luktar typ ägg-fjärt ;) när man öppnar en förpackning med kyckling, det är ngt med förpackningen typ vacum eller likn. Det försvinner när den luftats lite
 
Sv: Hur luktar färsk kyckling?

I Sverige packas typ allt färskt kött i nån typ av gas som ska göra att ytan inte oxiderar (om jag minns rätt). Den luktar asäckligt. Ska försvinna dirept dock

En bra regel är annars att inte äta grejer som luktar illa :p
 
Sv: Hur luktar färsk kyckling?

Då skulle jag aldrig kunna äta kött, för jag tycker att allt otillagat kött luktar vidrigt. Kyckling likaså! :D

Om du låter tex köttfärs stå några dagar längre än det ska i kylen och sen öppnar förpackningen ska du få känna på vidrig lukt ;)

Till de som är osäkra på hur kött luktar när det blivit dåligt; offra någon köttbit och lämna ett tag (minst en vecka efter utgångsdatum) i kylen och lukta sedan på det. Ni kommer inte vara osäkra efter det!
 
Sv: Hur luktar färsk kyckling?

Jag citerar Gandalf: "When in doubt, always trust your nose". :D

Har aldrig varit med om att kyckling luktar ruttet ägg. Ganska neutralt tycker jag, men det luktar ju inte direkt gott heller. Men luktar det ruttet så skulle jag tveka. Hur ser färgen ut?
 
Sv: Hur luktar färsk kyckling?

Okej :P alltså absolut, men eftersom en annan i hushållet sa att kyckling brukar lukta så så vart jag ju osäker, och han brukar ändå laga kyckling ofta. Den såg helt normal ut, som färsk kyckling ska se ut :)
 
Sv: Hur luktar färsk kyckling?

ofta luktar det prutt om vakuumförpackat kött tycker jag. skölj och se om det blir annorlunda?
dåligt kött däremot luktar mycket mycket illa.
 

Liknande trådar

Äldre Jag har en kyckling som legat i kylskåpet sedan i söndags. Den var köpt färsk men jag frös in den direkt så jag kan inte gå på datumet...
Svar
5
· Visningar
3 728
Senast: Csillag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp