Hur märker man att gräset inte räcker?

A

Aip

Tidigare år har alltid betet tagit slut i sommarhagen och när man ser att det är på upphällningen blir det naturligt stödfodring med hö.

Men i år har jag en mycket större hage och det finns massor med gräs kvar. Dock ser det inte så värst näringsrikt ut. Nu är min häst en riktig liten fetgris så om hon skulle råka gå ner några kilo (typ 100 ... :crazy:) så gör det inget, men jag vill ju inte att hon ska få någon näringsbrist heller.

Så hur vet jag om betet räcker eller inte?
 
Förutom att man kan se det på om hästen ändrar hull så kan man tänka på följande i näringssynpunkt:

*återväxten är näringsrik även när den "bara" är fem cm så nu när gräset inte växer så mycket mer får man tänka på att näringen börjar så sakterliga avta, när det slutar växa kan du se på när folk slutar klippa sina gräsmattor tex... ca 1 dm är toppengräs och innehåller mycket näring.

*högt gräs (halvmeter-en meter) är näringsfattigt och innehåller mest vedämnen och annat detta brukar funka bra till fångponnyer och en lägre variant är lagom till ridhästar...

Det bästa du kan göra är att kolla hennes hull regelbundet för att kunna sätta in stödutfodring innan revbenen börjar synas.
 
Revbenen syns? - På det hull hon har klarar hon sig fram till jul i en grushage ... :crazy:
 
Välkommen i klubben :smirk:, har också en sådan som klarar sig till jul i en grushage *suck*.

Men han brukar brukar bli rätt odräglig när det inte finns nog att tugga på i hagen (försöker äta när jag leder och rider på ett sätt han aldrig beter sig när han fått normalt med mat).

Dessutom protesterar de vid utsläpp när gräset är slut, de går helt enkelt inte vidare ut i hagen och äter, utan stannar vid grinden och stirrar uppfordrande på den som släpper ut i dem.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 807
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 924
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 375
Senast: MayGrace
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 496
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp