Hur märker man att hanarna kan ryka ihop? *lååååångt*

Sv: Hur märker man att hanarna kan ryka ihop? *lååååångt*

Varför Staffordshire terrier, det finns ju så många andra fina raser att välja bland???

Därför att det är den rasen vi tycker bäst om,vi gillar dom jättemycket,och den kommer passa bra in i vårat liv,lagom storlek,lagom pälsvård,orkar mycket,en bra familjehund.

Finns ingen ras som är i närheten av att vara så intressant som staffen är för oss,därav beslutade vi att välja staff,och tro och hoppas på att det inte kommer bli några problem med våran andra kille.
 
Sv: Hur märker man att hanarna kan ryka ihop? *lååååångt*

Titeln Korad kan väl inte en Staffe få?

Håller med dig om att det finns hundar från arbetande linjer o det borde vara dessa som går i avel o inte bara de som har rosetter som meriter.
Fö tror jag inte att det kryllar av uppfödare som satsar på sådan avel.

Min polare som skulle skaffa sig en ny Staffe letade länge innan hon fastnade för kennel Ballstaff.

Nej det klart att de inte kan. Vad jag menar är att så många tror sig ha värsta avelsmaterialet i sin valplåda. Ungefär som att det springer drösvis med Grand Prixämnen i alla fölhagar, om bara uppfödaren fick bestämma.
Men att sist och syvenes så är det få som har i avel att göra. Och det är få som blir bra tjänstehundar, eller korade. Nu pratar jag om hundar generellt.
Det var så jag menade.
Däremot kan individen för den skull vara en mycket trevlig tävlings och familjeindivid för det.

Så jag skulle köpa, kastrera och tycka om min vackra hund. Avel kan andra få syssla med.
 
Sv: Hur märker man att hanarna kan ryka ihop? *lååååångt*

Då är vi helt överens!
Hur många av oss har inte drömt om att våran valp skulle gå i avel o tillföra rasen något enormt bra, speciellt om det är den första hunden vi har?

mvh
 
Sv: Hur märker man att hanarna kan ryka ihop? *lååååångt*

Då är vi helt överens!
Hur många av oss har inte drömt om att våran valp skulle gå i avel o tillföra rasen något enormt bra, speciellt om det är den första hunden vi har?

mvh

Typ de flesta. Min första hund var den vackraste labbe-tik man kunden tänka sig. Fanns nog inget mer lämpligt för avel..:angel:
Men man lär sig.
 
Sv: Hur märker man att hanarna kan ryka ihop? *lååååångt*

Ni har rätt,vi kommer nog satsa på kastrering för att minska risken att det händer något,då är dom kastrerade bägge två. Tack för alla synpunkter! :bow:
 
Sv: Hur märker man att hanarna kan ryka ihop? *lååååångt*

KLokt val =) Om nu ska kastrera skulle jag rekommendera att inte vänta för länge med det. Kastrering minskar testosteronutlösta beteenden - inte invanda diton. Det vet du säkert redan, men min senaste kastrerades vid 8 månaders ålder, och faktiskt väldigt trevligt att han t ex aldrig ens fattat vad man 'ska med en löptik till'. Han markerar heller inte hemmavid, och ganska lindrigt bortavid. Det är ju inga 'stora' grejer, men ändå ganska skönt.

Sen när exakt är lagom att kastrera är ju individuellt och även de lärde tvistar om det. Väntar man längre får de ofta mer massa osv, men man riskerar få ev 'nackdelar' med en hane, kastrerar man innan de ens är könsmogna så kommer ju inte ens vissa saker dyka upp - men å andra sidan säga det de kan få mindre massa, växa mer och bli större/få längre ben osv. Och att de kan 'fastna' i den fas man kastrerar i, dvs de kan bli 'barnsliga' till sättet även i vuxen ålder osv om man kastrerar tidigt.

Jag har ju en snart 2½ åring som är tanig, för långbent och för stor och ibland beter sig som han svarare vore 2½ månad. Å andra sidan så riesen kan vara hemskt sena med den mentala mognaden osv (det brukar skämtas om att de brukar bli vuxna och resonliga strax innan de dör av ålder *s*) och han växte som ogräs långt innan kastreringen och var 'för stor' redan vid 6 mån ålder (och hade problem av att växa för fort). Och inte ovanligt de ser ut som vandrande spjälstaket tills de är 2 - 3 år heller. Så är omöjligt säga vad som ev beror på kastreringen och inte. OM nu höjd osv skulle bero på kastreringen eller ha 'förvärrats' av det - så jag skulle utan att blinka göra omd et, fördelarna överväger ändå.
 
Sv: Hur märker man att hanarna kan ryka ihop? *lååååångt*

Att det blir "mindre massa" spelar då oss ingen roll alls,finns nog massa så det både räcker och blir över endå! :D

Ska kastrera så tidigt som möjligt,som sagt våran nuvarande hund kasterades sent (3 år) och han har det då inte blivit nån skillnad på,mer än att han har lättare att hålla vikten. Men han är ju blandras,så då var ju valet självklart att vi skulle kastrera,dock så tog det lång tid pga att han var en omplacering,fick han när han var ett år ca,och var i dåligt skick,ville inte göra några större ingrepp,utan vi jobbade mest på att få han att "leva" och fungera.

Nu kommer vi ju att ha helt andra förutsättningar och kunna välja själva när han ska kastreras,vilket kommer bli så tidigt som möjligt.

Och angående ett "barnsligt" beténde,vi var in på djuraffären här om dagen med våran snart 7-åring,kom fram en dam och sa att han var så söt och verkade så duktig där inne med alla människor och hundar,sen frågade hon mig hur gammal han var,jag svarade att han snart blir sju,då frågade hon; Månader?
Jag höll på att sätta tuggummit i halsen av skratt,förklarade för damen att han snart fyller sju ÅR! :D

Åter igen,tack för alla råd och synpunkter,ni är väll för goa! :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur märker man att hanarna kan ryka ihop? *lååååångt*

Förstår inte varför breakstick ska vara så upprörande:grin:

För att det ska räcka med att jag säger ge fan i den andra hunden. Mot förmodan att de ryker ihop ska det räcka med att jag tar min hund i nackskinnet och lyfter bort den. Att behöva redskap för att få min hund att släppa en annan hund är ju bara obehagligt, lite mera koll måste jag väl ha på min hund än så..
 
Sv: Hur märker man att hanarna kan ryka ihop? *lååååångt*

"Så jag skulle köpa, kastrera och tycka om min vackra hund. Avel kan andra få syssla med."

Fast det väldigt viktigt att hålla en bred avelsbas! Problemet med dagens avel är ju att många för att inte säga de flesta bara använder rosett-plockare eller högt presterande/tävlande hundar i sin avel. Om man i de mindre raserna behöll sina hanar okastrerade skulle vi få fram långt mycket sundare och bredare avelsbas för framtiden. I vår ras talar vi mycket om att behålla hanarna till avel, i största möjliga mån. Önskvärt är att alla uppfödare pratar med sina valpköpare om detta. När hunden är vuxen och utvärderad (röntgad, mh-testad etc) så kanske han är en fantastisk individ att avla på, eller inte. Är han det, är det ju synd om han är knipsad.

För övrigt kan jag meddela att min egen hund är kastrerad vilket jag tycker är supertrist. Hans kastrering beror på sjukdom, så jag hade inget val. Jag tycker vi ska behålla våra hanar i Sverige okastrerade, de genererar en större avelsbas som är alla till gagn. Speciellt valpköpare!
 
Sv: Hur märker man att hanarna kan ryka ihop? *lååååångt*

Det är främst ett problem med hanhundar och det behöver inte handla om att de slåss intill döden utan även mindre skador kan orsaka hål i plånboken efter ett veterinärbesök. Händer det flera gånger kan det bli riktigt dyrt. Och man ska alltid ta hundrasens avelsbakgrund i beaktning, det är inget man ska blunda för.

Jag känner till en familj som hade två schäfertikar som skadade varandra rejält plötsligt en dag när den ena var tre år och den andra fem år.

Det blev dyrt för båda hundarna med dränage och stygn etc. Lyckligtvis var familjen hemma och fick isär tikarna, men det var verkligen blodigt allvar.

Vi har alltid haft hane/tik och det fungerar ju i regel utan problem. Men, som Escodobe tar upp så är det vår slyngel som bestämmer över den äldre.

Förresten, en tid hade vi två hanar och det fungerade utmärkt, men det var kanske beroende på att de var fredliga hanar. Den ena (den äldsta) var iofs inte särskilt förtjust i okända hanhundar/bekanta, men vår yngsta gillade han. Han ville ju lära honom allt han kunde. :D


Men en fråga till TS - varför inte en tik?
 
Sv: Hur märker man att hanarna kan ryka ihop? *lååååångt*

Så som jag har hört så slåss tikarna för livet,medans hanarna slåss om vem som bestämmer typ,alltså när två tikar ryker ihop så blir oftast skadorna allvarligare. Men det är som sagt något jag hört bara,någon som hört detsamma?

Ang att inte välja tik så är det dels pga att jag gillar helt enkelt inte tikar,tycker tikar är "falska bitchar" :o,hanarna är mycket mer ärliga,och lättare att få ner på jorden. Lika vid löp så kan tikarna bli som en helt annan hund. Jag väljer gärna han-djur,både hund,katt och häst, (dock så har jag ett sto nu....:cool: )då jag som sagt tycker att hanar är ärligast,och roligast att jobba med.

Löpen kommer bli jobbiga,pga att våran nuvarande hund fortfarande är sugen på löptikar.

Är rädd för livmodersinflamation och liknande.

Detta är MIN erfarenhet av tikar,och så klart så förstår jag att alla tikar inte är så,men som sagt,MIN erfarenhet.
 
Sv: Hur märker man att hanarna kan ryka ihop? *lååååångt*

Jag måste nog hålla med om att hanar oftare försöker göra upp rent kraft/rangmässigt, men utan att vara bblodiga fiender generellt, medan två tikar som fattat misstycke för varandra, de slåss på bokstavligt talat blodigt allvar. Sen kan säkert undantag finnas åt alla möjliga håll.

Dock kan skadorna bli nog så besvärliga även om två hanar 'bara' gör upp, det beror på hur betten tar.
 
Sv: Hur märker man att hanarna kan ryka ihop? *lååååångt*

Och jag vill lägga till att om man väljer kamphundsras, så får man vara beredd på att ALLA slagsmål utan större ansträngning lätt blir till liv och död. Dom slåss oftare mer, intensivare och "fastnar" i situationen så att säga.

Min erfarenhet med könen är raka motsatsen just i min ras. Tikarna behöver tid på sig, men dom har alltid blivit goda vänner till slut trots bråk i början. Hanarna fungerar enbart om den ena/båda är veka, låga i rang och inte har behovet att hävda sig i någonting. Har dom det, så blir det rätt så oundvikligt slagsmål och dom skadorna är inte roliga. På 2-3 minuter kan dom göra riktigt mycket skada.
 
Sv: Hur märker man att hanarna kan ryka ihop? *lååååångt*

Gäller detta även två kastrerade hanar?

Jag skulle klassa äldre hanen som vek faktist,då han blivit "attackerad" 2 ggr ute så har han aldrig sagt i från,utan försökt ta sig därifrån fortast möjligt.

Bägge ggr slutade det i småsår.

Mammas förra pudel och min bodde i hop ett bra tag när jag fick lov att flytta "hem" för en tid,pudeln var också hane,och det var aldrig något problem,även fast pudeln flög på min ett antal ggr.

Min har aldrig bitit eller skadat varesig djur eller människa.

Vi planerar att ge dom ben på separata platser,leksaker har vi inte så mycket,då vi anser att leker gör man inte inne,utan då ligger man och vilar,matskålar kommer att ställas i ett varsit hörn,och yngstingen kommer att kastreras så fort det bara går. Om dom lämnas ensamma hemma så får en bo uppe och en nere.

Om det absolut inte kommer att fungera alls,så adopteras den ena till mamma.
 
Sv: Hur märker man att hanarna kan ryka ihop? *lååååångt*

Med två kastrerade är oddsen mycket bättre, och är den ena vek så är det ungefär så bra som det kan bli :)

Om den ena viker undan vid eventuell utmaning/rangmätning/etc så brukar det sällan bli bråk.
 
Sv: Hur märker man att hanarna kan ryka ihop? *lååååångt*

Detta är MIN erfarenhet av tikar,och så klart så förstår jag att alla tikar inte är så,men som sagt,MIN erfarenhet.

Roligt att du säger så, jag har nämligen två helt ärliga och underbara tikar medan hannarna (hos mamma och bror) är helt falska och skulle sälja din själ för ett öre. :rofl: Brorsans hanne är också extremt manipulativ, han vet att han inte får skälla, gör det ändå och vid tillsägelse ger mig en sån här klockren blick:

Puss_in_boots1.jpg


det är ju å syyyynd om honom, så liten och snäll som han är :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
622
Senast: Emmi
·
Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 049
Senast: movi
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 072
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp