Hur man får en...

sussisus

Trådstartare
kräsen hund att äta mat.

Jo, man viftar över matskålen och låtsas att man viftar bort flugor som tänker äta maten!;)
Vips så far vovve dit och äter upp käket.:D

Tänk att det ska behöva ta 4 år innan vi hittat ett bra knep att få vovven att äta sin mat.
Och innan ni säger att man kan vänta ut en hund som matvägrar - det funkar inte med Izor för han är ointresserad av mat, har alltid varit dessutom. Godis är jättegott, men mat näe.
vi skulle nog kunna lämna vad som helst i matväg framme utan att han bryr sig - det enda Izor har "snattat" är chips som liten och då tog jag honom på bar gärning och sedan dess får även snacks/godis vara i fred.
Ute äter han ingenting förutom gräs (Izor betar som en hel häst ibland, utan att spy efteråt).

Det är både skönt och lite problematiskt att ha en matointresserad hund. Man blir väldigt påhittig att hitta på lösningar de gånger vovve måste ha medicin (typ piller inbakta i riktigt gott godis).
 
Sv: Hur man får en...

Varför kan du inte vänta ut hunden? Och inte ge den någonting annat att äta?

Har aldrig hört talas om en hund som svält ihjäl sig själv.
 
Sv: Hur man får en...

Bara en fundering:

Tar han maten som godis? Alltså - om du är ute och går och ber honom att göra ngt, säger bra och slänger till honom en kula (antar att kan äter torrfoder?) som om det vore godis, tar han det då?

Min är som din och tycker "mat i matskålen" är det tråkigaste som finns, så han får det mesta av sin mat som godis på promenaderna.

Kan vara ett sätt att få honom ätt äta bättre om han skulle syna flug-bluffen :laugh:
 
Sv: Hur man får en...

Jag har haft en bovve som inte var så matglad... Verkar vara typiskt för den rasen!
Hoppas att flugjagandet fortsätter att funka! Annars kan du pröva detta:

Vi gömde all hennes mat i huset, så fick hon gå och söka maten, bakom gardiner, i skor, under mattan osv! Mat dax blev till en rolig arbets stund!

Lycka till!
 
Sv: Hur man får en...

Jag skulle vänta ut hunden. En hund är inte så dum att den svälter sig till döds, utan den äter när den blir hungrig.

Om man ger hunden godis osv istället för maten, så vet ju hunden om det = om jag matvägrar, så får jag något godare.
 
Sv: Hur man får en...

Hihi, det var ett kreativt och annorlunda sätt att få hunden att äta. Alla sätt är bra utom de dåliga.:D

Vad dryga ni är som tjatar om att vänta ut hunden när hon redan skrivit att det inte funkar på hennes hund, det funkar faktiskt inte på alla hundar och då kan det finnas bättre sätt. Min hund funkar det inte heller att "svälta", då äter hon bara sämre och sämre. Jag har fått prova mig fram och hittat ett sätt som funkar för henne med, färskfoder på morgonen och torrfoder på kvällen.:)
 
Sv: Hur man får en...

Hihi, det var ett kreativt och annorlunda sätt att få hunden att äta. Alla sätt är bra utom de dåliga.:D

Vad dryga ni är som tjatar om att vänta ut hunden när hon redan skrivit att det inte funkar på hennes hund, det funkar faktiskt inte på alla hundar och då kan det finnas bättre sätt. Min hund funkar det inte heller att "svälta", då äter hon bara sämre och sämre. Jag har fått prova mig fram och hittat ett sätt som funkar för henne med, färskfoder på morgonen och torrfoder på kvällen.:)
Hur många hundar känner du till som svultit ihjäl sig?
 
Sv: Hur man får en...

Vi ger inte Izor godis istället för mat, fel av mig att skriva så att ni tror det.
Max en näve godis per dag - och då ingår träningsgodiset i detta.
 
Sv: Hur man får en...

Nu börjar jag tröttna på tjatet om att hundar inte svälter ihjäl sig!:(

Ni som har hundar som äter maten med glädje - grattis, verkligen! Jag avundas er ska ni veta.:laugh:
Men ni måste nästan ha en matointresserad hund själv för att veta hur det är.

Och förmodligen - i Izors fall - så ligger det i generna då hans pappa verkar vara likadan (vilket vi har fått reda på först nu på senare år).
 
Sv: Hur man får en...

våran kille kan vara lite dålig på att äta ibland tyvärr. Men något som vi har märkt är att han nästan uteslutande äter när både husse och matte är hemma samtidigt. Han brukar också börja äta om vi lagar middag åt oss själva som luktar gott. När jag torkar blodpuddingsbitar i micron och han tycker att det luktar smaskens brukar han också äta. Knasiga jycke ;) :p
 
Sv: Hur man får en...

Här stampar man i golvet för att sätta igång hungern, mycket effektivt!


Min hund är beredd att i princip svälta ihjäl sig, hon gillar inte mat och det är tyvärr ett rasbundet problem :(

edit: Läste ditt inlägg nogrannare nu och såg din visningsbild, är det möjligtvis en kerry blue terrier? isåfall är det kanske inte ett sammanträffande att din beskrivning (även ständigt gräsätande) passar perfekt på min hund, hon är nämligen en wheaten terrier.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur man får en...

Hur många hundar känner du till som svultit ihjäl sig?

svälter ihjäl sig själv gör dom förmodligen inte. Däremot kan jag tänka mig att det inte vore trevligt att ha en hund av bara skinn och ben, med ingen energi alls.. Och det är väl inte heller så bra att låta hunden bestämma när det är matdax och inte?
 
Sv: Hur man får en...

Förutom hanhundar som inte kan äta pga alla hundar i området är tikar och löper samtidigt..
 
Sv: Hur man får en...

Min hund var säkert kinkig pga många orsaker. Tex:

omplacerad hos oss
tonårshormoner
åt ett foder som han fes av och fick lös mage av, kanske magont?

Iallafall vi bytte till färskfoder och ett annat torrfoder men det luktade inget så han undvek dem. Vi tjatade på med 2 ggr om dagen men märkte snart han inte var hungrig förrän på kvällen.

Till slut bytte vi torrfoder som luktar kött uppblött och nu äter han hela dagsransonen sent på kvällen ca vid 23! En ordentlig portion för hans str men det behövs för han behöver bli lite rundare. Han får inte kraftig motion utan mer hjärngympa och är lat hela dagarna tills em kommer så jag förstår hans upplägg helt!

Jag orkar inte hålla på och truga, säger inte ens varsegod. En hungrig hund äter! Visst gör det ont när han inte åt men nu kan jag pusta ut! Hela dagarna kan han sukta efter vår mat och det blir ju träningsgodis i pyttebitar men han får inget förrän kvällen kommer som sagt.

YEY :banana: 2-0 till oss! Maten samt bilåkning i bur! Och han har bara bott hos oss sedan midsommar!
 
Sv: Hur man får en...

Här stampar man i golvet för att sätta igång hungern, mycket effektivt!


Min hund är beredd att i princip svälta ihjäl sig, hon gillar inte mat och det är tyvärr ett rasbundet problem :(

edit: Läste ditt inlägg nogrannare nu och såg din visningsbild, är det möjligtvis en kerry blue terrier? isåfall är det kanske inte ett sammanträffande att din beskrivning (även ständigt gräsätande) passar perfekt på min hund, hon är nämligen en wheaten terrier.

Izor är en dvärgschnauzer.
 
Sv: Hur man får en...

våran kille kan vara lite dålig på att äta ibland tyvärr. Men något som vi har märkt är att han nästan uteslutande äter när både husse och matte är hemma samtidigt. Han brukar också börja äta om vi lagar middag åt oss själva som luktar gott. När jag torkar blodpuddingsbitar i micron och han tycker att det luktar smaskens brukar han också äta. Knasiga jycke ;) :p

:D
Riktigt så knasig är inte Izor, han bryr sig inte så mycket om om alla är hemma. Däremot brukar han gärna äta sitt mellanmål (han ska helst äta tre gånger om dagen enligt veterinärrekommendationer) när vi ska äta middag.
 
Sv: Hur man får en...

Förutom hanhundar som inte kan äta pga alla hundar i området är tikar och löper samtidigt..

Jag höll på att tacka gud för att Izor inte blir så knäpp när det är löptikar. Men visst blir han påverkad, men mest att han springer omkring med nosen i backen, pinkar och ska stoppa näsan där löptikarna pinkat.
Utom när bästa vännen går förbi då hon löper och Izor sitter i fönstret, då försöker vovven yla och blir lite ledsen.
 
Sv: Hur man får en...

Min hund var säkert kinkig pga många orsaker. Tex:

omplacerad hos oss
tonårshormoner
åt ett foder som han fes av och fick lös mage av, kanske magont?

Iallafall vi bytte till färskfoder och ett annat torrfoder men det luktade inget så han undvek dem. Vi tjatade på med 2 ggr om dagen men märkte snart han inte var hungrig förrän på kvällen.

Till slut bytte vi torrfoder som luktar kött uppblött och nu äter han hela dagsransonen sent på kvällen ca vid 23! En ordentlig portion för hans str men det behövs för han behöver bli lite rundare. Han får inte kraftig motion utan mer hjärngympa och är lat hela dagarna tills em kommer så jag förstår hans upplägg helt!

Jag orkar inte hålla på och truga, säger inte ens varsegod. En hungrig hund äter! Visst gör det ont när han inte åt men nu kan jag pusta ut! Hela dagarna kan han sukta efter vår mat och det blir ju träningsgodis i pyttebitar men han får inget förrän kvällen kommer som sagt.

YEY :banana: 2-0 till oss! Maten samt bilåkning i bur! Och han har bara bott hos oss sedan midsommar!

Vad bra att det har löst sig för dig och din vovve.:laugh:

Tro mig, vi har försökt med allt under årens lopp.
Sedan drygt ett år får Izor Hill's ID-mat i mindre portioner tre gånger/dag - enligt veterinärrekommendationer, för Izor har vid två tillfällen fått magsjuka (troligtvis för att han slickar i sig löptikspink) med övernattning hos veterinär med dropp som följd.

Så inte nog med att ointresset för mat, Izor har lite känslig mage också. Inte en helt bra kombination, tycker jag i alla fall.
 

Liknande trådar

Hundhälsa OBS! Långt inlägg. Har ett problem med min hund som är en spetshane på 3,5 år. Har haft honom i ca 1,5 år och under den tiden har han...
Svar
10
· Visningar
9 020
Senast: Hgfy
·
Övr. Hund NU har jag försökt allt jag kan komma på men ingenting fungerar och tålamodet och orken börjar liksom försvinna och jag känner mig lite...
2
Svar
21
· Visningar
2 888
Senast: Jojjo
·
Övr. Hund Hur länge kan en hund gå på ris + kokt mat-diet? Saken är den att efter vovven kom hem från Albano förra veckan så kastar han sig...
Svar
7
· Visningar
12 671
Senast: Krasux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp