Hur man trillar av?

Turali

Trådstartare
Har ni några bra tips på hur man ramlar av på ett "bra vis" (= med mål att klara sig undan brutna ben och känna sig skapligt fit for fight efteråt), om ni hinner tänka så långt?

Jag har ridit till och från under några år, men peppar peppar, klarat mig undan olyckor. Antalet gånger jag åkt av kan inte ens räknas på tio fingrar, och när det hänt har det varit flera gånger på samma häst vid samma tillfälle.

Nu kanske jag inte skulle träna på att trilla av, men har man någon tanke i bakhuvudet kanske det inte skulle kännas lika obehagligt nästa gång. Jag känner i alla fall att jag blir lite låst av rädslan att flyga av och göra mig illa.
För att ta ett exempel, hoppning är inte min grej - men jag kan ändå envisas med hoppa för att jobba med problemet. Jag känner mig säker på de hästar jag hoppar med eftersom de aldrig vägrar, men den ena är över 180 i mkh, och den andra är bockglad fjording. Någon gång lär jag åka av, tips på hur man ramlar?
 
Sv: Hur man trillar av?

Hej!

Här kommer dagens tråkigaste svar: Fallteknik, fallteknik, fallteknik.

Om man tex lär sej på judo(är det väl som har många kast??) hur man ska ramla kan man ta med sej det till ridningen och på så sätt lära sej ramla utan att skada sej (så mycket)..

Annars är det väl det vanliga: slappna av, ta inte emot dej med händerna (eller huvudet för den delen), om det går kan man rulla ihop till en boll så man rullar vidare istället för att tvärstanna.. Försöka få fallet i en "flytande" rörelse.. Tyvärr tar ju reflexerna över så det är träning träning träning som gäller..

/Lavinia, bruten handled, sönderslitna ledband i knät och diverse mindre blåmärken och stukningar..
 
Sv: Hur man trillar av?

Ouch... det lät inget vidare. Dina skador alltså, inte svaret ;)

I och för sig kanske jag kan träna lite fallteknik på fjordingen nu när det är snö ute... eller så blir det ofrivillig sådan eftersom hon är så yster.
 
Sv: Hur man trillar av?

Har lärt mig fallteknik (vilket kommer med mitt jobb och inte hästarna) och även fallit av ett antal gånger, men med nästan inga skador av fallen. De skador jag har fått har kommit av tramp från hästen eller att hästen också fallit och landat på mig. Lite enkelt kan man säga att man försöker göra som småbarn. Titta på dem de blir inte rädda när de faller utan förblir mjuka i kroppen (avslappnade) fast dom tappar balansen. När man sedan blir lite äldre så vet man ju att man kommer att trill och spänner sig.

Finns något som kallas livräddarsitts när man rider. Titta på folk som rider fälttävlan eller galopp på hög nivå. När saker börjar gå åt skogen så drar de alla upp benen. Om man har tur kan man ibland också se att de nästan skjuter iväg sig själv från hästen. Sedan gör dom som Lavinia skriver rullar ihop sig (drar in armarna och kryper ihop). Ofta ser man sedan att de rullar iväg bort från hästen och blir till sist stående på alla fyra.
 
Sv: Hur man trillar av?

Hej
När jag var liten så gick jag på stockholms ridklubb där gick tant Ella och knuffade av oss för att vi skulle lära oss falla på rätt sätt, hon sa alltid fall på så stor yta som möjligt av kroppen.
Peppar Peppar än har jag inte brutit eller gjort mig illa när jag fallit av, tappat luften har ju hänt men inte mer.
Ska tillägga ätt jag idag är 50+ så vi håller tummen att det inte blir något illa nu heller.

Lycka till :bump:
 
Sv: Hur man trillar av?

Jag försöker slappna av så mycket som det går. Jag har än så länge peppar peppar inte slagit mig fördärvad.
 
Sv: Hur man trillar av?

Haha..

Jo jag är en riktig mes. Håller i mej allt vad jag kan och släpper inte förrän jag redan ÄR skadad.. Och dessutom envisas min kropp med att ta emot sej.. Hopplöst.. Jag har tom fått röntga nacken ett par gånger, men klarat mej undan skelettskador där iaf:-).

Jag är helt enkelt ett utmärkt exempel på hur man INTE ska göra när man dimper i backen..

Nu förtiden rider jag bara snälla hästar... Eller ja alltså, min egen.. och hon slänger inte av.(jag har ramlat av henne en gång men det var mitt eget fel.. Hon tvärvände och jag fortsatte framåt- då hann jag inte ta emot mej och skadade mej inte heller:-)).

/Lavinia, undviker markkontakt!
 
Sv: Hur man trillar av?

Det finns på vissa ställen kurser i fallteknik. Den jag känner till utgår ifrån judo.

Själv brukar jag tänka att jag är en trasdocka. Helt avslappnad i alla muskler och bara låta sig flyga genom luften. När man åker av tycker jag tiden står stilla, så man hinner tänka en hel del.

En gång åkte jag av min medryttarhäst som jag precis börjar rida. Det jag tänkte under luftfärden var att jag inte fick släppa tygeln. När jag reste mig till sittandes hade jag fortfarande tygeln i handen :D Det var lixom det värsta jag kunde tänka mig då, att hästen skulle komma hemspringandes till stallet utan ryttare.
 
Sv: Hur man trillar av?

Haha, men är inte det lite typiskt? Inte släppa tygeln?

Har ni några bra bilder/filmer på bra avramlingar? Satt och gick igenom "avramlingstråden" förut, fanns väl exempel på både bra och riktigt otäcka.
Tack för alla tips!
 
Sv: Hur man trillar av?

Jag tror det är bra att vara riktigt avslappnad när man faller av, oftast när jag har ramlat av så brukar jag liksom låta kroppen "ge upp" och bara falla och jag har inte fått någon skada värre än ett blåmärke än så länge *peppar peppar*. Detta har dock mest varit när jag redan suttit en bra stund på hästryggen och vet att det kommer gå åt pepparn, det blir lite svårare att hinna ställa in sig mentalt vid plötsliga avramlingar som vid hoppning.
 
Sv: Hur man trillar av?

Oftast reagerar bara kroppen av sig själv. Ibland hinner man tänka men det är svårt att säga konkret vad man tänker då... Först och främst på att hålla sig kvar! :p
Inte ta emot med händerna- sett en tjej bryta handleden som en torr kvist när hon tog emot sig med handen :crazy:
Försöka runda ryggen och dra in huvudet.
Brukar landa på sidan av kroppen, lår, rumpa, ryggslut. Känns nog minst.

En sak som satt sig i mitt huvud har varit att hålla kvar i hästen... :crazy: Det kan kännas värre om man ramlar av på en uteritt och hästen sticker hem och riskerar skada sig, än att jag trillar av och får nåt blåmärke. För jag har lyckats ramla och hålla kvar hästen genom att ha kvar greppet i tygeln, en gång landade jag ståendes, men en gång i en snödriva och det gick bra.
Men det där är ingen höjdartanke. :cool: Senaste gången jag ramlade av, höll jag kvar i tygeln för att hästen inte skulle sticka hem (idiotiska jag, det var typ 300 m till stallet...). Men hästen blev uppbromsad och vänder upp mot mig där jag fallit av på rygg och trampar mig på bröstet... 650 kg... :( Men det gick bra efter omständigheterna, inget brutet eller sprucket.
 
Sv: Hur man trillar av?

Har inga direkta tips att ge, trillar av rätt mycket men jag tycker inte jag hinner tänka alls, jag har nog en bra "fallinstinkt" :D, gör inte alltid likadant, rullar ibland ihop mig, landar ibland på fötterna, men har aldrig -peppar,peppar- slått mig direkt. Visst lite blåmärken och när jag landar på huvudet -vilket jag gör rätt ofta- har jag haft lite huvudvärk några dagar efteråt, men jag har aldrig inte kunnat sitta upp igen direkt. Och det är ju det som är det viktiga :rofl:
"Tyvärr" har jag dck inga fenomenala avramlingar på film ;)
 
Sv: Hur man trillar av?

Jag har tränat olika kampsporter i flera år, och vid min näst senaste avtrillning så visade det sig att det satt sina spår: Jag flög rakt över hästens huvud och i landningen så gjorde jag en klassisk "judorullning" (sök på judo front fall på yourube så tror jag att det kommer upp något) och kom upp på fötterna igen :p Sedan stod jag där och undrade vad sjutton som hade hänt :rofl: Inte ett blåmärke fick jag! Nästa gång hade jag inte lika tur tyvärr, men det visar ändå att vissa grejer sätter sig i benmärgen.
 
Sv: Hur man trillar av?

Fast det är ju bara när man ramlar av rakt framåt av en tvärnitande eller bockande och sparkande häst som man kan hålla kvar i tyglarna och de också åker av framåt. När jag var liten hade jag en häst som slängde av mig ständigt på detta vis. Oftast landade jag på fötterna och stod mot hästen när jag var av.

Idag om jag ramlar av är det oftast åt sidan på hästen. Inte menat från varken mig eller hästen att så skall ske. Då ligger ju tyglarna kvar över hästens hals och är helt omöjlig att hålla kvar i om man landar på marken utan att stå själv. Att då krampaktigt tvinga kvar tyglarna i handen skulle leda till att man släpas med en skrämd häst i smärta.

Jag ramlar som sagt inte ofta av nu förtiden, tänker oftast steget före och tar inga risker. Men när jag åker av sådär åt sidan så när faktum är att nu finns det bara en väg nämligen av. Då ser jag till att få loss fötterna och skjuter mig själv bort från hästen och landar som en boll. En gång ramlade jag rakt ner på ryggen och huvudet dunkade i efteråt, men annars så gör kroppen automatiskt som jag beskrev. Den slappnar också av när jag inser faktum. Försöker dock oftast bli kvar på ryggen, men när faktum är där då slappnar jag istället av.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur man trillar av?

Ramla av medan du fortfarande har en chans att styra lite hur du hamnar ;) det är mitt väl använda tips. Sitter kvar tills jag förtstår att antigen bestämmer hon när hon tycker det är dags för den mördande stöten eller så trillar jag nu å vet ungefär vart jag hamnar. Haha, låter ju helt knäppt.. men har fått för mig att jag då kan trycka ifrån å slipper hamna mellan benen eller för närma henne ifall hon vrider till sig i krumbukten. Har bara blivit stampad 1 g och sparkad 1 g av x antal avåkningar så lite teknik måste jag ju...:D
 
Sv: Hur man trillar av?

Min bror tränade Arkido i många år, en kampsport som går ut på att använda sig av motståndarens rörelse energi för att slänga omkull den andre. Han sa till mig att man ska "söka" sig mot marken. Alltså när man känner att; "helvete, nu åker jag av", så börjar man fokusera på marken. Försök inte klamra dig fast då slår du dig bara värre när du väl tar mark. Det här låter väl kanske lite flummigt men om du fokuserar på marken förbereder sig kroppen automatiskt på hur den på bästa sätt ska ta emot sig, inte lika elegant som en katt men efter en mänsklig kropps förutsättningar.
Denna metod har fungerat fint för mig. Ramlade av en gång efter ett hinder och blev inte ens öm! :)
 
Sv: Hur man trillar av?

På Brittish Racing Scol för blivande jockey's har man nyligen skaffat en plasthäst där eleverna får lära sig att störta. Det är rätt respektingivande att störta från jockeysits på en häst över 170 men de får landa mjukt. Att störta från ett fullblod i full fart kan dock vara lite annorlunda. Första gången jag gjorde det minns jag inte fallet då det gick så fruktansvärt fort. Men jag minns tydligt ljudet när jag landade. Det knakade till ordentligt i hela kroppen. Hade jag inte haft hjälm, skyddsväst och haft korsade tyglar och halsrem hade det säkert gått mycket illa...
Det lär väl ta ett tag innan man har tillförlitlig statistik på att fallträningen gjort nytta. Men jag tror på att man skall lägga lika mycket energi på att träna hur man håller sig kvar. Saker som att rida med halsrem och korsade tyglar när man rider ut eller fort minskar risken för allvarliga skador...
 
Sv: Hur man trillar av?

Jag förstår inte riktigt, hur hjälper korsade tyglar och halsrem när man faller av hästen? :)
 
Sv: Hur man trillar av?

På Brittish Racing Scol för blivande jockey's har man nyligen skaffat en plasthäst där eleverna får lära sig att störta. Det är rätt respektingivande att störta från jockeysits på en häst över 170 men de får landa mjukt. Att störta från ett fullblod i full fart kan dock vara lite annorlunda. Första gången jag gjorde det minns jag inte fallet då det gick så fruktansvärt fort. Men jag minns tydligt ljudet när jag landade. Det knakade till ordentligt i hela kroppen. Hade jag inte haft hjälm, skyddsväst och haft korsade tyglar och halsrem hade det säkert gått mycket illa...
Det lär väl ta ett tag innan man har tillförlitlig statistik på att fallträningen gjort nytta. Men jag tror på att man skall lägga lika mycket energi på att träna hur man håller sig kvar. Saker som att rida med halsrem och korsade tyglar när man rider ut eller fort minskar risken för allvarliga skador...

Skulle du vilja förklara "korsade" tyglar!? Sist jag red satte jag på en halsrem på min bockglada fjord men jag känner mig tveksam till att jag skulle ha nytta av den vid en serie bockningar. Jag hoppas jag har fel!
 
Sv: Hur man trillar av?

Har förklarat detta lite i en annan tråd om fallteknik. Men att rida med korsade tyglar eller "brygga" och halsrem är något alla som håller på med galopp får lära sig. Men av någon anledning inte många andra...
Man rider med händerna tätt ihop, ca en dm och fingrarna "limmade" mot nacken på hästen. Man låter sen vänster tygel löpa genom vänster hand direkt till höger hand och höger tygel löper på samma sätt från höger hand till vänster hand. Man får då en "brygga" på ca en dm mellan händerna som man kan ta stöd av mot hästens nacke när den bockar. Man har hela tiden ett par fingrar i halsremmen om hästen skulle hoppa till eller ställa sig. Det är ganska vanligt att unghästar bockar sig in i galoppen av ren glädje. Då kan bryggan vara räddningen...
Och skulle man åka av framåt så är risken mindre att man landar med huvudet först då man med hjälp av bryggan påbörjar volten över nacken på hästen...
Helst skall man ha en irländsk martingal med för att undvika att hästen trampar på tyglarna om man åker av.
När man väl lärt sig rida med korsade tyglar är det sen dags att lära sig korta upp tyglarna snabbt och på rätt sätt. Sen kan man väl säga det att rider man med korta läder och jockeysits så blir man mindre känslig för att hästen bockar...
 

Liknande trådar

Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 160
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 130
Senast: Ramona
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 283
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 200
Senast: Treo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp