Hur många allergitabletter per dag?

tanten

Trådstartare
Det är knottsäsong och jag blir väldigt allergisk.

Eftersom det är en hemmadag och trädgårdsvistelse som gäller tog jag en tablett Loratadin i morse. Nyss var jag ut barbent och fick ett par stick på benen och ett vid ögat. Snabbt in och tog en till. Sitter nu här och väntar på att svedan och kliandet vid ögat ska ge sig.

På paketet står det en om dagen. Någon som fått bekymmer av att dosera mer än så? Vad kan hända?
 
Att ta en tablett precis när du behöver effekten är helt värdelöst. Förbered dig en vecka, eller i säsong - ta hela säsongen. Det är först då du får effekt.

Jag har av misstag (glömska) överdosterat och inte fått någon biverkning. Men ring sjukvårdsupplysningen om du är osäker.
 
Jag tror du får bättre effekt av att använda något annat också. Kortisonsalva lokalt funkar för mig. Jag tycker inte att det blir mer effekt av loratadin, när jag tar två tabletter istället för en.

Till skillnad från Lovisaleonora tycker jag att det fungerar utmärkt att ta bara vid de tillfällen jag får en reaktion.
 
Att ta en tablett precis när du behöver effekten är helt värdelöst. Förbered dig en vecka, eller i säsong - ta hela säsongen. Det är först då du får effekt.

Jag har av misstag (glömska) överdosterat och inte fått någon biverkning. Men ring sjukvårdsupplysningen om du är osäker.
Aha!
Jag fick rådet av sjukvärden att medicinera när jag ska vistas i miljöer där det finns knott. Fast det var några år sedan.

Då ska jag vara mer noga och komma ihåg tabletten varje morgon. Men när det blir akut hjälper tabletten ju inom några minuter.
förra sommaren fick jag ett bett på armen och det blev en röd svullen "orm" som ringlade iväg från bettet i hastigheten ½ cm i minuten. Det la sig direkt när jag tog en tablett.
 
Jag är väldigt känslig, och jag får inte full effekt förrän efter tre dagar på tabletterna. Det är rätt stor skillnad mellan första och tredje tabletten, om jag säger så.
 
Som sagt ska man ta medicinen rätt länge på förhand. Dock märker jag sedan genast ifall jag glömt en tablett, och då hjälper det rätt snabbt om jag tar en "vid behov".

Jag brukar ofta ta två loratadin, men då på läkares ordination.
 
Det är knottsäsong och jag blir väldigt allergisk.

Eftersom det är en hemmadag och trädgårdsvistelse som gäller tog jag en tablett Loratadin i morse. Nyss var jag ut barbent och fick ett par stick på benen och ett vid ögat. Snabbt in och tog en till. Sitter nu här och väntar på att svedan och kliandet vid ögat ska ge sig.

På paketet står det en om dagen. Någon som fått bekymmer av att dosera mer än så? Vad kan hända?

Har du provat Kestine? Det är den enda allergitabletten som har indikation mot myggbett och borde således även hjälpa ganska bra vid knott. I övrigt fungerar den precis som en vanlig allergitablett.
Kestine kan du dessutom ta 1-2 tabletter per dag och du kan således exempelvis ta 1 tablett per dag samt en ytterligare när du vistat i knott/myggmiljö.

Läs mer här;
http://www.kestine.se/Kestine-och-myggbett/Kestine-och-myggbett
 
Har du provat Kestine? Det är den enda allergitabletten som har indikation mot myggbett och borde således även hjälpa ganska bra vid knott. I övrigt fungerar den precis som en vanlig allergitablett.
Kestine kan du dessutom ta 1-2 tabletter per dag och du kan således exempelvis ta 1 tablett per dag samt en ytterligare när du vistat i knott/myggmiljö.

Läs mer här;
http://www.kestine.se/Kestine-och-myggbett/Kestine-och-myggbett
Se där vad man lär sig.
jag frågade på apoteket först gången jag köpte mot myggbett och de sa att alla hjälpte lika bra för det var samma sak i dem. Men även det är några år sedan...
Googling visar att det är olika verksamma substanser i mina tabletter och i Kestine. Får investera i Kestine på måndag.

Bukepedia :bow:
 
Se där vad man lär sig.
jag frågade på apoteket först gången jag köpte mot myggbett och de sa att alla hjälpte lika bra för det var samma sak i dem. Men även det är några år sedan...
Googling visar att det är olika verksamma substanser i mina tabletter och i Kestine. Får investera i Kestine på måndag.

Bukepedia :bow:
Ja, alla ska vara lika bra så sätt men det är ändå bara Kestine som gjort studier och fått godkänt för att ha indikation mot just myggbett
-vilket i sig kan hjälpa dig bättre i detta fallet. Men samma sak i dom är det ju inte riktigt, finns flera olika substanser att välja mellan som sagt. Hoppas de hjälper dig bra! :)
 
Se där vad man lär sig.
jag frågade på apoteket först gången jag köpte mot myggbett och de sa att alla hjälpte lika bra för det var samma sak i dem. Men även det är några år sedan...
Googling visar att det är olika verksamma substanser i mina tabletter och i Kestine. Får investera i Kestine på måndag.

Bukepedia :bow:
Det finns dessutom en till verksam substans - Cetirizin - om du skulle behöva prova något ytterligare. Men börja med att prova Kestine.

För rätt många år sedan var det bara Loratadin som fanns receptfritt, de övriga bara på recept.
 
Jag reagerar alltid på säsongens första myggbett med att få jättesvullnader (typ 5-kronor) som kliar och lätt går hål på, hål som vätskas.
Jag försökte med Clarityn, men de hade ingen som helst effekt, inte ens om jag tog två tabletter.
För mig hjälper en tablett Acura eller en tablett Cetirizin, och de hjälper mig inom en timme jag tagit tabletten och de hjälper hela dagen.
Vilket påminner mig om att jag bör skaffa ett gäng tabletter till semestern (ska hyra stuga i annat län, kanske reagerar på deras mygg).
Dessutom lindrar tabletterna kliet på fötterna (har eksem där) när inte det räcker med att smörja fötterna med vanlig salva/kräm.

En annan sak som hjälper mig med myggbettsklådan är Xylocain salva, dock inte lika bra som allergitabletterna men det lindrar i alla fall för stunden.
 
Tack buke! Jag får alltid stora märken och sår för att myggorna älskar mig och det kliar alltid satan från betten. Tar allergimedicin mot gräspollen men i dagsläget inte varje dag. Nu ska jag ta tabletter om jag blir myggbiten också! Kortisonsalva funkar bra också mot kliandet, har en kortisonfri variant hemma mot eksem och klåda men den är tyvärr inte alls lika effektiv.

För övrigt när mina allergibesvär är som värst är det skönt att kunna ta två tabletter av Kestine; en på morgon och en vid läggdags. Då känns det som att det hålls en hög nivå av medicinering dygnet runt och jag vaknar inte med allergiska besvär.
Mvh tjejen med tabletter, nässpray och ögondroppar i högsta hugg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Då 1177 har svikit mig för första gången (fick prata med stressad tant som inte hörde ett ord av vad jag sa, blev något fel med...
Svar
13
· Visningar
4 408
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 571
Senast: Vallmo
·
Kropp & Själ Jag längtar efter den dagen jag faktiskt får använda min hjärna igen! Det är 5 år sedan jag började med min epilepsimedicin Lamotrigin...
2 3
Svar
51
· Visningar
10 312
Senast: Stollan
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 662
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp