Hur många av er vaccinerar mot botulism?

Svar Ja Alex

Närå, men om man säger som så...hade jag bott kvar uppe i Norrland hade jag definitivt vetat hur och när osv...höet var slaget och hur det var vänt osv. Men nu när man häckar i GBG vet man nada...Här köps det partier till höger och vänster...så jag har absolut ingen koll nu.
 
Re: Svar Ja Alex

Förståeligt, men FRÅGAR du övht?

Om alla hästarägare började kräva "ursprungsanalys" skulle det hållas bättre koll.

Sen att höuppköparna skulle ljuag sig blå är en annan femma, mend e ljuger sig blå om analysresultat redan nu, så vad är skillnaden?

(Sammandrag av samtal mellan stor höuppköpare/höförsäljare i Stockholm och en bonde:

Bonden: Mja, det här är ju fjärdeskörd så den är ju inte så lysande..*kliar sig på hakan*

Höuppköpare: Äh, lasta på det med, det blandas sen i alla fall.

Bonde: Mjo, men det var väldigt dåliga värden i det där tydligen...

Höuppköparen. Det frågar de inte efter i alla fall, och gör det det så har jag analyser de kan få titta på, ingen fara, lasta på det med du!

Nåååågon som förstår varför jag ALDRIG skulle köpa hö i "andra led". Bodde jag i t ex GBG skulle jag ta mig besväret att få hö direkt från bonde i alla fall.

(Samtalet ovan var mellan Stockholms STÖRSTA höleverantör, leverar till många ridskolor, travstall, Solvalla (oups..*s*) och vääääääääldigt mmånga privatstall. Bonden är "min" höleverantör. Det aktuella partiet hade jag analyserat och det hade 13 gr srp per kg foder. Vilket var anledningen till att jag var där, jag ville ha etts nack med bonden och fråga vad han menade med att leverera så kasst hö... (Det visade sig att han av misstag gett mig fjärdeskörd istället för förstaskörd. Jag fick det utbytt mot förstaskörd..64 gr srp/kg foder..för 1 kr/kg... Skräphöet gick för 2.60 kr/kg plus moms till ovetande "stackars" Stockholmare... ;))

Så, om jag så bodde mitt i storstaden så skulle jag bemöda mig om att köpa direkt av bonde. Trots transporter etc blir det billigare i slutändan =)
 
Re: Svar Ja Alex

Jo, men det glömde jag skriva...I och med flytt till grannen så har jag fått det jag velat....snart... Alltså: en stallägare som FAKTISKT bryr sig om höanalyser...hon sa t.o.m i går att: Bonden som ska leverera ensilaget ÄVEN ska göra en analys...då sa ju jag att: Är du säker på att den bonden inte har ett gamalt analys papper och visar upp...lite misstänksam är man ju...men hon sa att: han säljer till väldigt många hästägare...och är tydligen mån om att dom ska få bra grovfoder...Så jag väntar och ser...
 
Kadaver i fodret ger oftast inte botulinumtoxin typ B utan typ C el D, jag kommer inte på rak arm ihåg vilket.
.

Nu börjar jag undra lite :confused:. I en artikel skriven av Jones 1996 sägs det att hästar är mycket känsliga för typ B och att just den typen svarar för 80% av botulismfallen. Vidare sägs det i en annan artilkel skriven av Briggs 1997 att typerna A och C svarar för resterande fall. Vaccinet klarar typen B. Du säger att kadaver i fodret oftast inte ger typen B. Själv har jag ingen aning.

Då kommer nästa rysare: Här går veterinärerna ut och säger att det är risk för botulinum om det finns döda djur i ensilaget. 80% av fallen är typ B och om typ B inte kommer av kadaver utan av typ C eller D, som du säger, så är man ju verkligen ute och cyklar då det gäller informationen om varför man vaccinerar.

Ser du hur tokigt det hela är......dvs vaccinet tar typ B, 80% av fallen är typ B, enligt referens men typ B kommer inte från kadaver enligt dig och man vaccinerar för att man är rädd för kadaver i ensilage :confused:
 
Kan det vara så att man kan tänka sig vissa tekniska hjälpmedel som minskar risken att få med sig nåt djur in i balarna vid själva skördearbetet?
Hmm då var det det här igen. JAG skördar inte själv, JAG kan inte se om arbetet utförs rätt eller fel eller om bönderna gör allt som står i deras makt för att förindra det ena med det tredje.(vilket jag absolut inte tror att de gör) därför vaccinerar jag. Hade man själv skördat och hållt på med det så hade det varit en annan sak ju.
 
Jag pratade med min bonde igår om ensilage. Och han berättade då att han gör storbal på fältet sen plastar han om det till småbal. Då ser han om det finns några djur i, men är det verkligen så bra att plasta om och hantera balarna så mycket? Anlednignen var att det tar för långt tid att göra småbal på fältet.

Vad jag har hört ska man hantera balarna så lite som möjligt och då låter det här inte riktigt bra :confused:
 
Som sagt kan man aldrig vara helt säker...
Jag VACCINERAR och skulle aldrig få för mig att inte göra det! Jag älskar min a hästar för mycket för att chansa!
Menar att det alltid kan slinka med lite dåligt hösilage eller lite jord. har man då vaccinerat kan man ju vara lite lugnare ialla fall! Min fråga e ju bara hur ni vågar???
Vi har cirkus 30 Hästar hemma.. både tävlings hästar, avels märrar, och unghästar! Vi Vaccinerar dom!
 
Re: Svar Ja Alex

Alexandra - som faktiskt trodde folk brydde sig LITE mer än så om vad de stoppar i hästarna...
Okey så bara för att man inte tar reda på allt detta så bryr man sig inte på vad man ger sina hästar för något :confused:
Det e ju inte alla som har råd och tid att köra land o rike runt för ett annat grovfoder om det skulle ha råkat bli slaget på fel tidpunkt på dan, fel höjd eller om det blivit vänt för få gånger under torkningstiden osv osv. Även om jag ALDRIG frågar på vilket klocksalg, på vilken höjd det e slaget osv så har jag ALLTID haft bra grovfoder ändå. Men jag har väl bara haft tur ;)
 
Hur noga man än är med att fråga allt du räknade upp så kan det FORTFARANDE slinka med en liten sork eller lite jord.
Oavsett HUR noga man än är.
Jag vaccinerar också. Även om risken e liten så finns den.
Då behöver man inte sätta benskydd, transportskydd mm mm på pållen för risken att något händer e ju så liten :smirk:
 
Du är enligt djurskyddslagen SKYLDIG att ge dina djur ett fullgott foder. Hur löser du det? Den skyldigheten kan du inte vaccinera bort.

Vaccinet tar bara typ B men vad gör du om den drabbas av typ A eller C? Accepterar du då att hästen dör trots att du vaccinerat? Nej, man får nog ta och bekämpa botulinum utanför hästen istället för innuti hästen. Detta borde väl ändå vara självklart
 
Hur noga man än är med att fråga allt du räknade upp så kan det FORTFARANDE slinka med en liten sork eller lite jord.

Då är du skyldig att plocka bort detta. Varför ska hästen behöva äta ett foder med jord i eller ska hästen behöva äta ett foder med jord i bara för att du har vaccinerat?
 
Visst KAN det fortfarande komma med jod. MEN då betyder det att bonden inte gjort som han sa =)

Sen, man kan aldrig skydda sig till 100%, oavsett vad det gäller. Tyvärr =/

Och som sagt, jag skulle vaccinera om det bara var möjligt. Men jag skulle aldrig ersätta mina krav på fodret med att vaccinera. Kombinera de två däremot är ju vettigt, då är man så nära en helgardering man kan komma. Om inte pållen dör av vaccinet.. ;)

/Alexandra - kör oskodda hästar UTAN transportskydd just för att MINSKA skaderisken. det du =)
 
Under alla år har det bara påvisats typ B hos häst, aldrig typ C eller E. E har endast påvisats hos sjöfågel och C hos nöt så jag e inte speciellt orolig över det.

DU tycker det e självklart kanske men det e inte så himla självklart för alla så därför tar inte jag den risken. Man kan som sagt inte lita på att alla bönder gör allt rätt till punkt o pricka och e ärliga mot en.
 
Här kommer jag och fyller på. :)

Debatterna om botulism samt för/emot vaccination har varit många senaste året här på Bukefalos. Sök och läs får ni se.
Om några i den här tråden gjort det, kunde en del oriktiga påståenden undvikits.
I en tidigare tråd skrev jag följande:


"Med tanke på trådarna om Botulism här, vill jag redovisa några punkter tagna ur senaste Ridsport. Där förekommer 2 artiklar, vilka båda understryker vikten av vaccinering och allmän noggrannhet. Det följande taget ur "Veterinärkontrollens" spalter.

Citat:
1 Hästarna är mest känsliga för typ B och C, varav man i Sverige endast funnit typ B på häst.

2 Det finns uppgifter om att giftet har bildats bl a i stillastående pölar med vatten.

3 Ensilage/hösilage är den överlägset vanligaste infektionskällan, men giftet kan bl a finnas i gräsklippsavfall, hårdpressat hö, fuktig havre etc.

4 Olika förgiftningsvägar: Hästen äter/dricker av förgiftat foder/vatten, sticksår, m fl.

5 Dödligheten är 90%.

6 Enligt SVA finns det troligen åtskilliga fler fall med misstanke om botulism än de som blir konstaterade.

7 Det är oerhört viktigt att VACCINERA I TID! Fullgott skydd först efter alla 3 vaccinationerna, vilket innebär att vaccinationen måste påbörjas i juni för att vara verksam till hösten.

Slutsatser:
Ni som förkastar tanken på vaccination med motivering "det händer så sällan", "det finns i alla fall bara vaccin för en av många varianter", "har så fint foder", jag kollar fodret så noga", "vi ger så sällan hösilage" m fl, kanske skall tänka om nu.

Det är väl OK om ni gamblar med ert eget liv och hälsa, men här gäller det hästens, och den kan inte välja, om den vill ta risken av kvalfull död eller inte. Den enda hållbara ursäkt att inte vaccinera som jag kan se, är om hästen är höggradigt allergisk mor vaccinet."


Ovanstående kanske klargör en del vad gäller t ex Gammelns argument. Tillägger att hästar faktiskt äter jord och i övrigt slafsar runt i div tveksamma miljöer.
Enligt vad man uppgav för några månader sedan, har ingen häst som fått sin TRE sprutor, drabbats av botulism. Däremot insjuknar något tiotal varje år varav de flesta dör.
.
När det gäller Alexandras och Gammelns resonemang runt grovfoderskörd, undrar jag över deras erfarenheter och kunskaper i ämnet. Hur skall en bonde kunna skörda en vall och sedan GARANTERA att inget annat än ren växtlighet finns med i balarna? :confused: Tills någon bevisar motsatsen, vill jag påstå att det är en omöjlighet.

Alexandra, dina kunskapsbehov vad gäller hö verkar, med förlov sagt, vara en smula överdrivna. Jag har då aldrig hört talas om att någon, bonde eller kund, stått och klockat slåtter-vändning-strängning-pressning när det gäller hö. Lika lite som någon fört detaljerad bok över vädret dygnet runt under proceduren. Inte ens angett pressningsklockslaget för varje individuell bal.
Jag blir fullständigt ställd, bara av att försöka sätta mig in i ovanstående procedurer. :confused: :confused:
Snälla du, går du inte till överdrift nu?
Vi har i alla år utfört skörden efter vad vädret tillåtit och ibland har det gått på räls, ibland har det tagit en eller annan dag extra. Ibland har vi vänt 3 gånger, ibland upp till 5-6. Det bestäms ju faktiskt inte bara av skördevädret, utan också av mängd, tjocklek/längd, på gräset, sorter mm, mm. Och suprise, suprise, det har varje gång varit av bra/mycket bra kvalité enligt analyserna.

Ovan står det" I travstallet där jag brukar jobba har det använts hösilage i säkert 10 år och aldrig vaccinerats en häst."
Vilket väl borde vara ett vädigt smart argument mot vaccinering? :smirk:


LIA
 
Såvitt jag vet så har de fall i sverige där man haft ett klart samband mellan kadaver i foder o botulism varit på nöt med typ c. Fallen på häst i sverige har berott på jordinblandning o "rätt" miljö, kadaver ger dock rätt miljö även för tillväxt av typ B lokalt i en för övrigt "riskfri" bal.
PL
 
Alexandra, dina kunskapsbehov vad gäller hö verkar, med förlov sagt, vara en smula överdrivna. Jag har då aldrig hört talas om att någon, bonde eller kund, stått och klockat slåtter-vändning-strängning-pressning när det gäller hö. Lika lite som någon fört detaljerad bok över vädret dygnet runt under proceduren. Inte ens angett pressningsklockslaget för varje individuell bal.

Som vanligt har du en tendens att läsa inlägg som Fan läser Bibeln..

Men, jag har aldrig mett om exakt klockslag, men bönderna jag handlat av genom åren är i alla fall såpass nyktra att det minns om de slog morgon, förmiddag, lunchtid, eftermiddag eller kväll. Och hur vädret var. T ex "Jodå, det var sol och fint hela tiden så det torkade snabbt" eller "Ja, vi fick ju in det precis innan regnet kom, men det var på håret" eller "Jo, det där fick vi ju pressa mitt i natta för att hinna innan regnet, men sista lasset kom det några stänk på".

Och "Jo, var ju bra väder så vi vände tre gånger" eller "det var ju så jävla räligt väder, sol på dagarna och fint nattetid så vi fick allt vända det en 5-6 gånger"

Sådana saker har iaf bönderna här koll på. Dvs när de slog, både dag och tid på dygnet, hur länge det låg på slag och hur vädret var då och hur många gånger de vände det och när på dagen de pressade och hur vädret var då och när det kördes in. Aldrig varit någon bonde som inte kunnat komma ihåg det.

Sen, återigen, jag har ALDRIG rekommenderat någon att INTE vaccinera. DÄREMOT har jag flera ggr sagt att jag GÄRNA ska vaccinera min såfort jag inte behöver kasta 3000 kr i sjön för att göra det. Dvs när jag får ihop 2 hästar till här som ska vaccineras eller de börjar göra vaccinet i mindre förpackningar.

Förresten, 2001 när jag pratade med SVA så hade de som sagt en ganska "realistisk" syn på vaccination..men de kan väl likväl som någon annan känna av hur vindarna blåser och vända kappan efter det ;)
 
En fråga...

Vi hemma är ju fodertillverkare.
vi vet att om man tar prov på en hösilagebal á 400 kilo får man X provresultat.
Men vi vet också att från samma gärde har vi fått 98 hösilagebalar.
Vi vet också att strukturen i gräset, lutning på marken, svackor m.m. påverkar om vad som rullas in i balen.
Vi tar flera prover på olika gärden...
Vi markerar alla balar så vi vet varifrån dom kommer...
Och vi vaccinerar ändå.

på en 400 kilos bal så räcker det med ett enda smittat strå så är man körd.

Visste ni det?
Inte vi, i alla fall, fram till i fjol när en dog.

Så ts hit och ts dit...
Skyll inte på bonden om provsvaren illa stämmer med verkligheten.
För vi tar då inte prov på alla balar, utan enbart stickprov.

AM
 
Re: En fråga...

Nyfiken fråga som är lite utanför ämnet. Men tar ni stickprov från balarna, eller "tvärsnittsprov" på fältet? (dvs grönmassan). Har eg inte med ursprungstråden att göra, jag är bara nyfiken.

Sen säger ju inte analysen något om botulism..
 
En utav våra hästar i stallet hade botulism för ngr år sen,stod på Strömsholm lääänge och med mkt tur så överlevde hon.
Hon var vid tillfället ovaccinerad.
Det konstiga med et hela var att ingen annan utav hästarna i stallet visade ngr som helst symptom så man misstänker att det var badkaret i hagen eller hennes vattenkopp som var "smittad" via småfåglarna..Jag vet inte,och vi får förmodligen aldrig veta heller,det är så ibland tyvärr.
Men kan ju tillägga att numera är alla 18 hästar vaccinerade.Vilket ingen var vid detta tillfälle.


Alexandra w>>Men om du ringer distriktaren så kostar det inte mera än vad en vanlig vaccination kostar.Vore konstigt isåfall,för vi har vaccinerat enstaka så via distriktaren och fått betala normalt ändå.Och som jag har förstått så skall numera samma priser gälla hos alla distriktsveterinärer.
 

Liknande trådar

Hästvård Såg en intressant diskussion om frågan på ett annat forum, och tänkte därför slänga ut frågan även här. Vaccinerar ni mot botulism...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 145
Senast: Snö
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 110
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 106
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Kan man ens tänka tanken att fodra med 300 kg hösilagebal till 2 hästar (ev tre). Eller snarare en häst och en liten ponny. De har...
Svar
18
· Visningar
1 461
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp