Hur många av er vaccinerar mot botulism?

Jag vaccinerar för vi har emellanåt blött hösilage och det har förekommit både jordklumpar och sorkar i balarna.
 
Alexandra w>>Men om du ringer distriktaren så kostar det inte mera än vad en vanlig vaccination kostar.Vore konstigt isåfall,för vi har vaccinerat enstaka så via distriktaren och fått betala normalt ändå.Och som jag har förstått så skall numera samma priser gälla hos alla distriktsveterinärer.

Jo, kan distriktaren "samköra" så det totalt under dagen går åt rätt antal doser är det inga problem. Tydligen är det dock bara JAG här som vill vacc. Hört med båda distriktsveterinärsområdena (jag bor nästan på gränsen) och båda säger samma sak (i mars - 03, så det ska ha ändrats under sommaren, fast då lovade de att ringa..)att de vaccinerar gärna, om jag köper de doser som annars måste kastas.

Så, har det inte sen mars kommit vaccin i mindre frp (eller distriktarnna - om de varit felinformerade - blivit rätt informerad) så får jag betala för fem doser/ggn, om jag inte hittar 2 hästar till som ska vaccineras.

Tyvärr=/

Ska höra med vet igen när det är dags för vanlig vacc. NU känns ingen ide att jaga upp distriktarna, jag får inte fullgott skydd förrän efter nyår om jag så vacc nu.. Men som sagt, de har inga att samköra med här, och de slänger inte medicin för min skull, det tycker inte JSV om..
 
Fast frågan är egentligen om de kan göra så,de är ju inte "privatpraktiserande",räkningen kommer i allafall från JBV.Eller har jag fel? Och vad säger JBV om deras "anställda" vägrar utföra sitt jobb? :confused: Bara en tanke,och jag kan ha fel..
Jag vet att våra privatpraktiserande veterinärer vill att vi köper hela dosen (som f ö skall användas inom en vecka)men att distriktarna har alltid kommit för en och en om man så velat.
 
Öppnad förpackning skall användas samma dag. Distriktsveterinärer skall debitera den faktiska medicinkostnaden med ett påslag för lagerhållning, inkurans od. Det är ganska självklart att dv upplyser om att det blir dyrt om djurägaren bara behöver en dos, hur du får detta till att dv vägrar att utföra sitt jobb fattar jag inte. Varje distriktsveterinärstation har rätt att sätta sin egen taxa på enskilda åtgärder(skall godkännas av ledningen).
PL
 
Re: En fråga...

Antar att det heter tvärsnittsprov.
Vi har ett långst rör som är vass i ena ändan.
Den slår man i balen före plastningen och tar ut prov.
Vi tar på flera ställen på en bal.
I en påse som skickas iväg så ligger prov från 5-6 olika balar.
Brukar ta prover på balar i "sankmark" eller där det är tjockt.

i år har vi ännu kvar proverna i frysen.
Skall iväg nu.
håller på att ta reda på om kostnad för clostridprov också.
Antar att den är svindyr.

AM

AM
 
Alexandra,
"Som fan läser bibeln"? Det brukar ju jag använda! :)
Faktum är, att jag tycker din kravlista närmar sig petitessnivån. Vad spelar det för roll om balen är pressad 12.00 eller 15.00 för att ta ett exempel? Är inte det viktiga att jobbet görs på rätt sätt? Sedan kan du kolla analysvägen efter värdena. Antingen litar man på bonden och att han gör ett proffsigt jobb, eller så köper man från annat håll. En oproffsig bonde kommer antagligen ändå att berätta vad du vill höra istf sanningen.
Vi tog under många år eget hö på våra vallar och naturligtvis var skörde-förutsättningarna skiftande från år till år. Men varje år visade analyserna liknande värden! Slutledning? ;)
.

Så ber jag dig observera att jag INTE kommenterat dig vad vaccinering anbelangar. Tvärtom har jag noterat, att du velat vaccinera om den ekonomiska förutsättningen varit annorlunda.
Du skriver: "såfort jag inte behöver kasta 3000 kr i sjön".
Då är vi inne på vad hästen, som individ och ägodel, är värd.
För egen del har vi det så bra, att flera grannar också vaccinerar, varför det öppnas fler än en vaccinförpackning samma dag. Även resekostnad för veterinären reduceras på så sätt. Men hade jag varit tvungen, så hade jag lagt ut dom 3000:- för grundvaccineringen. Det blir ju trots allt betydligt billigare nästkommande år. Jag ser vaccineringen som en försäkring för både mina hästar och mig själv, och jag skulle aldrig förlåta mig själv, om favoriten skulle drabbas pgav snålhet från min sida. Obs att jag inte kritiserar dig här, bara ger min egen syn på vaccinering.

Du skriver: "Förresten, 2001 när jag pratade med SVA så hade de som sagt en ganska "realistisk" syn på vaccination..men de kan väl likväl som någon annan känna av hur vindarna blåser och vända kappan efter det"
Alternativ: Sent skall syndaren vakna?

LIA
 
Ja, det dyker upp många tråkiga exempel, som gör risken för att drabbas av botulism högst påtaglig.
Själv insjuknade jag i polio som barn. Orsaken vet man nu är ett virus, vilket kan finnas i div våta miljöer. Trots att vi var ett gäng på 20-talet ungar, som alltid lekte tillsammans, var jag den enda som "fick" polio. Därför är jag kanske mer lyhörd för riskerna med botulism än de flesta.

LIA
 
Re: En fråga...

Näe, inte ett sånt jag menade. Utan när man slår fältet, och så tar man prov på gräset INNAN det balas. Eller så kan man ta innan man slår, få något snabbprov som visar när det är dags att slå. Finns anvisningar om hur man ska ta det på fältet (diagonalt och man ska ta si och så mkt per kvadratmeter etc).

Sådant jag menade, var bara nyfiken på hur vanligt det var/är att det används.
 
Lia - jo, skillnaden mellan slaget.kl X och kl Y får sin förklaring när man börjar ta hänsyn till hur stor del av fältet som ev låg i skugga när det slogs, om ev nattdagg försvunnit etc.

Bonden har ju på en åker i år lyckats klanta sig. Varken han eller jag vet hur dte gick till, men troligast är att han tabbade sig och slog lite för tidigt så delar av fältet inte hunnit toka lika bra som resten. Ett parti av balarna var nämligen INTE bra, de var pressade fuktiga. Jag får dem såklart utbytt, men ringde ju ändå och pratade med bonden om vad som gått snett.

Och, petitesser måhända, men jag ÄR petig. Sen, såklart, bonden jag köpt foder av i flera år korsförhör jag inte varje år. Han vet vad jag vill ha och kräver, och han talar om när det är slaget helt enkelt (dag), och i övrigt vet han att jag snabbt som örat skickar höet i retur om jag inte är nöjd med analysen =) (Både avseende värdena, hygieniskt och lagringsstabilitet)

Sen, jag HAR tyvärr inte 3000 kr att bara "kasta" bort. Sen, man kan ju se de som investerade mer, jag förstår hur du menar.

När jag lyckats få två hästrackare om överlever tillräckligt länge för att synkas ihop vaccinationsmässigt så överväger jag faktiskt att åka till klinik och vaccinera rubbet, inkl botulism. Kliniken ställde sig dock oförstående i år *sucka* Men kan jag inte åka till klinik kanske jag kan åka till annat stall och vaccinera ihop med hästar där. Men första ska jag ha ihop fölis och valacken på samma vacc intervall. och ffa se om fölis ÖVHT går att vaccinera *sucka*

Och, mina hästar ÄR det värdefullaste jag har, men tyvärr är min plånbok inte lika välfylld som jag skulle önska, så det måste priotiteras, och att betala 3000 kr mer än normalt/vad jag eg skulle behöva för att botulismvaccinera är inget som jag anser mig ha råd med, det finns så många andra hål att fylla.

Däremot köpte jag snabbt som örat hösilage (dyyrt) för fölis skulle för att slippa fodra med hö inne och bytte från billig halm till dyrt spån - allt för att minska risken att fölis utvecklar kronisk bronkit. Men jag kan tyvärr inte göra allt jag vill, ekonomin sätter gränser =/

Men, du får vara dne första som säger vad var det jag sa när någon av mina får botulism, jag skulle ha EXTREMT svårt att förlåta mig själv det, men just nu är det en risk jag lär ta... Det ÄR en kalkylerad risk..fördelar mot nackdelar helt enkelt. Det kan vara mitt livs mest idiotiska beslut, men just då och där fanns det inga andra alternativ, hur mkt jag ev än får ångra det sen =/
 
Jag vaccinerade när jag gav hösilage.
De veterinärer jag känner har varit med om ganska många hästar som dött så det kändes bra att ha lite bättre skydd i alla fall.
Nu ger jag hö, tycker bättre om det!
 
Visst är det konstigt att d.v säger olika??
Hos oss sägs det att öppnad förpackning skall förbrukas inom en vecka.Så säger även veterinärerna vi har här på jobbet,och även smådjursveterinären som vi har hemma omkring.
Och det är väl självklart att jag isåfall OM det nu är så att det är enhetlig taxa över landet,(vilket jag var inne på från början om du läser)tycker att de isåfall vägrar utföra sitt jobb.Eller hur? Jag har aldrig skrivit att de har enhetlig taxa,jag hade fundering om det just för att man får räkningen via JBV.
Men,jag ska kolla vidare,jag har inte påstått att jag har rätt,det var en fundering som sagt,men kan eneklt kolla vidare då vi ändå har rätt mkt kontakt med JBV via jobbet.
Ska höra med våran egen vet. här först så kanske hon kan hitta föreskrifter om det.. :)
 
Re: En fråga...

Ingen i vårt område, vad jag vet, tar dom proverna du menar.
Oftast har man inte vare sig tid eller väderlek att spela med.
När hö eller hösilage ska in ser man på strået och hur det har axat.
Hösilage tar vi in tidigare eftersom vårat foder skall passa fölston och unghästar.

Vad jag menar är att om du ex. slår på en måndag så beror det ju på väderleken om du kan pressa onsdag mitt på dagen.
Oftast blir det ju så att man pressar onsdagen, eftersom på torsdagen har det blivit för torrt eller att det varnas om regn.

hösilage är på det viset mycket svårare att få in.
Man skall ju aldrig vända på det slagna fodret som man kan göra med hö om det kommer en regnskvätt.

Bönder vet, och har känsla för när det är dags för att slå.
Sådant sitter i ryggmärgen vilket inga stadsbor kan se skillnad på.

Att det sedan skiljer sig på en vall mellan norr och södersidan, det vet vi, men vi slår allt i alla fall.

Man kan, som sagt inte vänta på att en fjärde dels vall skall bli klart.

AM
 
Re: En fråga...

En enhetlig taxa(med undantag) innebär inte att vet får använda 20% av en förpackning debitera för en dos o slänga resten.
Ang tiden: www.neogen.com/botvaxb.htm "Use the entire contents of the container when first opened. Do not store opened vials"
PL
 
Min häst ska vaccineras på måndag... Han åt hösilage (eller boxgrass) hela vintern utan att vara vaccinerad, men sen fick jag reda på hur farligt botulism verkligen är och jag vill inte chansa med honom! Känns som om det är en billig livförsäkring ifall det skulle hända något... :bump:
 
Re: En fråga...

Verkar vara väldigt ovanligt här med, vet en som tar grönmasseprov, resten gör som ni. Så var mest nyfiken i en strut bara =)

Och väl medveten ang hö/hösilage och att man inte kan vänta på del av vall etc. fast gäller det hö är man ju tvungen, kan ju inte bala blött hö..
 
Re: En fråga...

Inte för att jag har blandat mig i debiteringsfrågan här förut men kan väl ändå säga att när vi vaccinerar mot botulism så försöker vi få ihop hästarna "flaskvis"

Om jag ringer och beställer 48 doser så försöker ju vet. naturligtvis att fiska hästar någon annanstans.
Går inte det så får vi ju ta alla 50 och sedan slå ut på hästantalet.

Orättvist kanske vissa tycker här, men som tur är så har vi våra hästägare med.

I vintras fick vi in en "eftersläntare"

Ägaren fick betala alla doser själv.
Men våra ägare anser att deras dyrgripar är värda dom tusenlapparna det kostar att vaccinera, vilket kanske är skillnad med många här.


Vissa i ridbranchen tycker att det är mer värt att köpa hästutrusning i matchande färger än att skydda sin häst mot botulism.
Och ursäkterna är alltjämt detsamma:
För dyrt, händer inte mig, sällsynt sjukdom eller biverkningar.

Ursäkta mig men talesättet "snålheten bedrar visheten" ligger nära till hands...

AM
 
En reflektion...

... angående ditt inlägg här bara.
Du anser att 3000 inte kan kastas bort...
Vaddå kasta??
Hur betalar du en Strömsholmsresa??
Att ha häst ÄR dyrt.
Vissa år är fodret bättre och andra år är fodret ren katastrof.
Ibland brukar det ringa ridfolk till oss för att köpa sig till "halm, havre eller hö" svart.
Vi nekar alltid.
Av den enkla anledningen att man inte ska ta in f-n genom dörren.
För så mycket tjafs och klagomål och pedanteri har vi aldrig sett maken till.

Detta är inte riktat till dig Alex utan till den stora allmännheten.

Att ta in foder är ett skitjobb som många här inte har en aning om.
Att sedan få gnäll av någon svartbetalande fruntimmer som anser att höet är lite dammigt om man skakar det i motljus, och att det är för dyrt gör att man slår igen dörrarna.
Hellre gräver vi ner överskottet i dynghögen ;)

AM
 

Liknande trådar

Hästvård Såg en intressant diskussion om frågan på ett annat forum, och tänkte därför slänga ut frågan även här. Vaccinerar ni mot botulism...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 175
Senast: Snö
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 146
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 128
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Kan man ens tänka tanken att fodra med 300 kg hösilagebal till 2 hästar (ev tre). Eller snarare en häst och en liten ponny. De har...
Svar
18
· Visningar
1 472
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp