Hur många av er vaccinerar mot botulism?

Tabitha

Trådstartare
Ja, jag vet att denna fråga har varit på tapeten tidigare- men såvitt jag minns var det ett tag sedan. Har precis börjat fodra med hösilage, men valt att inte vaccinera i nuläget eftersom jag köper av en "pålitlig" lokal bonde (som inte heller vaccinerar sina egna hästar) och hösilaget har en ts på 76. Risken för botulism minskar väl ju högre ts-halten är, men såvitt jag har förstått är inte ens hö helt 100% säkert. Har dock börjat fundera på om det är dumt att inte vaccinera. Hur gör ni? :confused:
 
Jag har inte gjort det och kommer inte att göra det.

I travstallet där jag brukar jobba har det använts hösilage i säkert 10 år och aldrig vaccinerats en häst.
 
Jag har aldrig gjort det och kommer inte att göra det.
Tror att det är värre att vaccinare för mycket än för lite!
 
Jag hade osså uppe denna fråga för nån vecka sedan... ;) O man blir ju inte klok på hur man ska göra... Vi ska ant börja ge hösilage ute i hagen till hästarna nu i höst o man funderar ju hur man ska göra...? Man kan ju lyssna på andra o höra olika erfarenheter, för det finns verkligen både för o emot. Men sedakan man ju bara bestämma själv hur man ska göra...
 
För mig var det självklat! Pratade med veterinären och han nämde ett flertal stall där många hästar dött av sjukdomen och i och med att så många nu har fått upp ögonen för ensilage och börjat fodra hästarna med detta kommer självklart antalet drabbade hästar öka. Vaccinet är ju inte ett 100% skydd men bra mkt bättre än ingenting! Sen förstår jag att man kanske inte har råd att vaccinera om man har många hästar. Nu ger jag hö, vilket jag gillar bättre än silaget och det funkar bättre på min häst! Sen är ju silaget väldigt aptitligt och bra på många andra sätt!
 
Min förra häst dog förra året i boutolism + två andra pållar...fast de var nästan fullt vaccinerade. Tycker att man ska vaccinera för att vara på säkra sidan.
P.s detta var också en väldigt pålitlig försäljare :smirk:
 
jag gör då jag tyvärr känner till flera hästar som tyvärr avlidit. (ovaccinerade), det är möjligt att jag ej vaccinerat om jag ej vetat om dessa fallen. Men nu tar jag det säkra före det osäkra!
 
Ja, risken är liten. Så liten att den inte existerar..... nästan. Faktiskt nästan mindre än att ditt hus skall brinna upp eller att du skall krocka osv.
Så du har väl ingen försäkring heller??

OK, jag tar i, men tänk till lite. Risken finns, eller hur? Hur skulle du känna dig, om hästen dog av botulism i vinter?? När du kunde ha vaccinerat!

Läs tidigare trådar i ämnet!

LIA
 
VACCINERA. Har sätt hästar dö i botulism- oerhört plågsam död. Skulle aldrig förlåta mig själv om hästen dog och jag kunde ha vaccinerat. Visst är risken liten men inte tillräckligt liten- 20-talet hästar dör varje år av detta.
 
Jag vaccinerar. Tycker det e en självklarhet när man vet att det kan hända.
 
Hittills har ingen vaccinerad häst dött.

En kompis förlorade sin häst i botulism härom året och det var det värsta jag varit med om. Så enormt plågsamt för hästen. :cry:

Det är vår skyldighet att skydda hästarna så mycket vi kan så här är alla vaccinerade...
 
min pålla åt hösilage från februari till juni ovaccinerad.
nu håller jag på och grundvaccinerar henne (alltså inte jag, veterinären :smirk:) för att vara på säkra sidan.
 
Jag vaccinerar också. Jag vet ett par hästar som dog av botulism förra året och det var inte roligt. :cry:
 
Jag vaccinerar inte. Tycker det är viktigare att tillverka ett bra foder under de förutsättningar så att inte botulinum får möjlighet att bildas. Dessutom inneha sådana kunskaper om foder så att man kan upptäcka ev botulinumsmittat foder och kasera detta. Detta tycker jag är viktigare än att vaccinera hästarna :smirk:
 
Men det kvittar ju hur bra foder man tillverkar för man kan ju inte se och förhindra att det kommer in en sork eller annat djur i balen. Man kan ju inte rota runt i balarna direkt för att kolla så det inte kommit med någon liten rackare.
 
Varför inte både vaccinera och vara noga med fodret?
Du kan ju inte se om fodret är "smittat". Dessutom kan hästarna få det i sig på andra vägar. Läs tidigare trådar i ämnet!

LIA
 
Jag vaccinerar inte. Varken nu eller förra gången de stod på hösilage.

Jag skulle eg vilja vaccinera, men sålänge de envisas med att sälja vaccinet i frp om 5 doser, och doserna måste förbrukas när frp är öppnad så är det helt enkelt inte ekonomiskt genomförbart när jag bara har två hästar.

Vid diskussion med X veterinärer och SVA år 2001 ang botulism, risk och vaccination fick jag följande samstämmiga svar:

Om man fodrar med ett hösilage med en TS-halt ÖVER 60% men UNDER 70% så är risken för botulism i princip inte större än den är att de ska få botulism från hö. Risken är MÅNGA gånger större att de får otäcka biverkningar av vaccinet.
MEN, botulism är en fruktansvärd sjukdom och har oerhört hög dödlighet och det är oerhört hemsk för djurägaren att bara kunna stå och se på när hästen dör i princip. Så de ville varken avråda eller råda till vaccination.

Jag bedömmer risken för botulism som MINIMAL, men samtidigt skulle jag ha mycket svårt att förlåta mig själv OM de fick botulism. Men jag vaccinerar inte av ekonomiska skäl. Det kan jag bittert få ångra, det får väl tiden utvisa.

Risken är egentligen större att de bryter benet i hagen eller på annat sätt skadar sig så de måste avlivas. Skillnaden är väl att det är svårt att ens försöka skydda sig från, botulism kan man iaf försöka.

Men som sagt, ingen vaccination här. Även om jag haft möjlighet i år hade jag fått fodra ovaccinerat ett bra tag eftersom det inte var planerat med hösilage och grundvacc tar tiid..

När de börjar skräpa sig och distrubera vaccin i engångsdoser, då ska jag omvärdera mitt beslut!
 

Liknande trådar

Hästvård Såg en intressant diskussion om frågan på ett annat forum, och tänkte därför slänga ut frågan även här. Vaccinerar ni mot botulism...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 145
Senast: Snö
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 109
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 105
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Kan man ens tänka tanken att fodra med 300 kg hösilagebal till 2 hästar (ev tre). Eller snarare en häst och en liten ponny. De har...
Svar
18
· Visningar
1 461
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp