Hur många balar i månaden?

Comatose

Trådstartare
Ni som står på halm - hur många balar gör ni av med i månaden? Och vad betalar ni per bal?
 
Sv: Hur många balar i månaden?

För mig går det åt ungefär tre rundbalar halm under tiden oktober -maj. Jag har två hästar och halmar även vindskyddet i hagen med den halmen. I boxarna är det permanentbädd. Jag betalade i höstas 150kr st, tröskad havrehalm av mkt god kvalité.
 
Sv: Hur många balar i månaden?

1 - 1,5 bal per häst och dag. Småbalar som väger ca 15 kilo.

Jag använder fn halm som vi har kvar på loftet som är 3 år gammal men fortfarande bra. Vi betalade 5:-/bal då hemkört.

Men priserna är allt mellan 5 0ch 15 :-/småbal för bra halm lite beroende på vart i landet man befinner sig.
 
Sv: Hur många balar i månaden?

Ca 2 balar i mån till 5 hästar (3 halvblod och 2 ponnier). Jag betalar 120 kr för rundbalar med vetehalm. Har permanentbädd....
 
Sv: Hur många balar i månaden?

Ca 2-3 balar per dag och häst, som väger runt 15 kg. Vissa närmare 20, och ibland får vi någon på 10 kg också.

Boxarna är väl strödda, hästarna har ca 1 m högt med halm när det är nystrött. Halmen är superfin, men jag minns inte om det var vete- eller havrehalm just nu dock :crazy:
 
Sv: Hur många balar i månaden?

Hos min häst går det åt ungefär 6-8 balar/månad. De två andra hästarna i stallet är inte lika renliga så där går det åt ungefär 10-12 balar/månad och box.
(små balar vetehalm, ca 10 kg/st))

Vi tar egen halm. Vet inte vad kostnaden är..
 
Sv: Hur många balar i månaden?

I vårt stall ingår 1 småbal om dagen a 5 kg ,alldeles för lite har fått köpa extra.. 1 bal om dagen står i kontraktet men en bal kan ju väga 3 lr 15kg st ,så jag ska defenitivt skriva om kontraktet när det går ut....Så läs noga innan ni skriver på något.....
 
Sv: Hur många balar i månaden?

I vårt stall ingår 1 småbal om dagen a 5 kg ,alldeles för lite har fått köpa extra.. 1 bal om dagen står i kontraktet men en bal kan ju väga 3 lr 15kg st ,så jag ska defenitivt skriva om kontraktet när det går ut....Så läs noga innan ni skriver på något.....

Hos oss räcker 4 stora rundbalar 3-4 veckor och då finns det 8 hästar. "Ta vad du behöver" och dom har 4-5 dm i boxen. För detta bet vi 50:-/häst och månad.
 
Sv: Hur många balar i månaden?

En rundbal räcker i ca 10 dagar till fyra hästar. Betalar 50:- balen.
 
Sv: Hur många balar i månaden?

Vi har stora rundbalar, betalar 250 kr/st och då räcker 1 bal på 4 hästar i minst en månad.
 
Sv: Hur många balar i månaden?

150 kr - storbal. Använder som fri tillgångsfoder på lösdrift. Inne på bal nr 3 i vinter. Varierar vilket slag av halm, men mkt god kvalitet.
 
Sv: Hur många balar i månaden?

Kanske 2 stora rundbalar i månaden på tre hästar och ett får och en get. 250 pix styck.
Har kornhalm, har dock fått förfrågan om jag vill använda råghalm vet inte om jag vågar det dock.. dom balarna var MKT större vägde runt 800 kg eller nåt.. Det var stora fyrkantsbalar.
 
Sv: Hur många balar i månaden?

*KL*
Jag blir alldeles :eek::eek::eek:
Jag har funderat på att ha mina på halm. Fetponnyn skulle behöva äta lite halm ute i hagen också.

Men då jag hittade en annons där nån sålde halm i rundbal så la jag ner planerna. Det skulle ruinera mig då h*n ville ha 400kr/bal. Men nu ser jag ju att ni betalar ju "ingenting" för eran halm:eek:

Kan det ha att göra med vilket län man bor i??
 
Sv: Hur många balar i månaden?

*KL*
Jag blir alldeles :eek::eek::eek:
Jag har funderat på att ha mina på halm. Fetponnyn skulle behöva äta lite halm ute i hagen också.

Men då jag hittade en annons där nån sålde halm i rundbal så la jag ner planerna. Det skulle ruinera mig då h*n ville ha 400kr/bal. Men nu ser jag ju att ni betalar ju "ingenting" för eran halm:eek:

Kan det ha att göra med vilket län man bor i??

400:- per bal för halm??!!:eek:
Det är ju vad man betalar för superfint, analyserat hösilage!!
Jag betalar 50:-/st för små storbalar halm, ca 150 kg. Kornhalm som är jättefin.
Bor i Skåne... :bump:
 
Sv: Hur många balar i månaden?

Kan nog bero på län.
Själv sitter jag mitt på västgötaslätten med massor med halm som folk nästan slänger efter en!

Nu står inte min på halm längre, men när båda hästarna i stallet gjorde det gick det åt 1 bal på 3 månader. Vi ska nu öppna vår andra bal imorgon.
Men så ska man kanske tillägga att det är rejäla saker på dryga 600 kg, stora fyrkantsbalar som flyttas med truck.
Stallägaren slår havre själv och halmen igår i stallhyran. Men de som köper av honom ger i år 0,75-1 kr/kg lite drygt (beror på hur mycket kompis de är :grin:) pga de dåliga havrepriserna. Han var tvungen att höja priset för att inte gå med förlust.
 
Sv: Hur många balar i månaden?

Tror du det där folket kan kasta så långt som till norrbotten:D
 
Sv: Hur många balar i månaden?

En bal i veckan lägger jag in (småbalar), en gång den här vintern har jag behövt lägga in oftare än så för att de hade varit inne lite längre ett par dagar på grund av väder/hovslagare mm. Stallägaren lägger in ungefär lika mycket. Jag vet inte vad halmen kostat, den ingår i stallhyran.
 
Sv: Hur många balar i månaden?

Knapplån.

Jag blir nästan lite förundrad här, över skillnaderna! Jag mockar varje dag, och lilla hästen bor i en box på 12 kvm. All skitig halm åker ut, och hon äter knappt någonting alls, kanske några kg per dygn. Och ändå så får jag strö minst 1 liten bal om dagen, men ibland uppemot 3 st.

Har ni andra lite halm i boxarna, bädd, eller hur gör ni för att det ska gå åt så lite halm egentligen!?
Min har som sagt ca 1 m högt när det är nystrött, men det plattas ju till efter någon timme i boxen såklart. Det går ändå åt i genomsnitt 40 balar i månaden, för att hon ska få bo mjukt och fluffigt, med mycket ren halm att äta på om hon vill.

När denna omgång av halm är slut, ska vi byta till bädd. Antingen spån eller torv, har inte riktigt bestämt mig än.
 
Sv: Hur många balar i månaden?

Jag blir också lite konfunderad... Hur kan det skilja så mycket? Jag skulle kunna använda ca 4 balar/vecka om jag snålar, men skulle nog vilja ha det 6-7 bals-fluffigt i hans box. :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många balar i månaden?

Förra året gick det åt ca 1 stor rundbal i månaden till min häst. Då stod hon ej på bädd. Jag vill ha rejält med halm och det ska inte finnas någon möjlighet att de ligger på betongen.
Betalade 120 kr per bal.

I år står hon på en rejäl permanentbädd.
Älskar min bädd!! :love:
Det går otroligt snabbt att mocka.
Jag fyller på med en stor skottkärra halm en gång i veckan, har dock ingen aning om hur mycket det är i vikt räknat. Men inte alls speciellt mycket.
Har ingen aning om vad halmen i sig kostar, det ingår i stallhyran.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
615
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej Allihop! Ni som köper spånbalar, var köper ni dem och vad betalar ni nu, idag, per bal? Köper ni pallar, eller köper ni lösa balar?
Svar
9
· Visningar
1 253
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Tyvärr måste jag skicka efter hösilage i 300-250/kg balar från annan del av Sverige pgav årets dåliga skörd. Har hittat nytt på annons...
Svar
0
· Visningar
446
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp