Hur många böcker läser du samtidigt?

Hur många böcker läser/lyssnar du på samtidigt?

• Jag läser/lyssnar inte på böcker

Röster: 0 0,0%
  • En bok i taget, jag börjar inte med nästa förrän jag är klar med den tidigare

Röster: 43 57,3%
  • Två böcker (t.ex. en bok en en ljudbok)

Röster: 17 22,7%
  • Tre eller fler samtidigt

Röster: 15 20,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    75

__sofia__

Trådstartare
Jag har tänkt på det här innan, men kom att tänka på det igen nu efter ett inlägg i "Vad läser du just nu" tråden.

Om du tänker på hur du läser fysiska böcker, ljudböcker och eböcker - läser du en bok i taget? Eller har du flera igång samtidigt?

Det är olika. Ibland läser jag en i taget, ibland två, sällan upp till tre.

Om jag läser mer än en bok samtidigt är det ofta för att en av dem antingen inte finns som ljudbok, eller inte finns på mitt bibliotek. Möjligen att jag inte står ut med uppläsaren.
Eller så kan jag känna att jag inte riktigt är i rätt stämning för en bok när jag påbörjat den, och då kan det bli att jag växlar med något annat.

Men oftast läser jag en bok i taget och växlar då mellan att läsa den i tryckt form och som ljudbok, så jag röstar på det.

Gissar att det var efter mitt inlägg i den tråden frågan uppstod igen 😅

Svarade som jag skrev där, en fysisk bok och en ljudbok samtidigt. Lyssnar när jag jobbar och promenerar men läser när jag slappnar av och innan sovdags på kvällen :)

Går i perioder ibland en, ibland två pch ibland tre.Därav stämmer inget av svarsalternativen helt. Eller alla om man så vill. Lyssnar inte på böcker så jag läser alla böcker.

Har alltid en igång i bokklubben på storytel. Sedan har jag en jag valt enhälligt som jag antingen lyssnar på eller läser i pappersformat. Har 3 ibland men det tycker jag blir lite mycket, då blir det inte så mycket läst i fysisk bok.

Jag tänkte inte på att ha "blandat" (eller något liknande) som alternativ när jag gjorde omröstningen, så ni får välja det som ni tycker passar bäst in på er.

Japp, det var efter ditt inlägg :D
(Jag har dock varit lite fascinerad av det sedan jag, först när jag var vuxen, förstått att inte alla läser flera böcker samtidigt - jag kan ibland vara uppe i tio böcker samtidigt. Men det är kanske fler som har flera igång nu, när man kanske har en ljudbok och en bok igång samtidigt, än innan när man bara läste fysiska böcker.)

Jag läser en bok i taget, men det händer att jag lägger undan en bok jag påbörjat och läser något annat om den första boken känns seg just nu men att jag vill ge den en chans senare.

En bok i taget.
Läser ut dem ändå relativt fort så det känns kanske inte riktigt värt att ha flera på gång. Eller så är det bara så att jag fastnar med en bok och vill läsa klart den direkt. Har faktiskt aldrig funderat eller tänkt på att ha flera böcker samtidigt.

Skulle inte kunna fokusera om jag läste flera samtidigt, men när jag var yngre hände det att jag pausade med en om den var lite tråkig, och läste en annan, och sen läste ut den första.
Har lånat en bok igår, som ska lämnas igen den 21/4, känner mig stressad för vet inte om jag kommer kunna läsa den på så kort tid. (Tror det är kö på den).
Den förra boken lånade jag om 3 ggr innan jag ens orkade börja läsa den …

Jag läser en bok i taget, och jag läser traditionellt i en fysisk bok (eller pocket då), jag har inte alls kommit in i det här med ljudbok. Lyssna på musik eller (lättsamma) poddar funkar, men annars tappar jag väldigt lätt fokus om jag bara ska lyssna.

Jag skulle nog säga att jag läser relativt fort, så jag instämmer med tidigare talare att det nästan inte är värt att ha flera igång samtidigt. Och är det en spännande bok vill man ju bara ha upplösningen så fort som möjligt. :D

Läser också ut alla, även de som jag verkligen inte gillar. Har jag liksom investerat tid i den från början vill jag läsa klart, hur jäkla trist den än är.

Kan tillägga att jag inte skulle kunna ha mer än en fysisk bok igång samtidigt. Samma med ljudböcker, bara en i taget. Men att ha en av varje samtidigt funkar för mig då jag lyssnar och läser vid så olika tillfällen :) Läser och lyssnar alltid klart innan jag börjar på nya.

Jag har igång flera samtidigt, t ex kan jag vilja ha något väldigt lättsmält som jag läser när jag ska sova och något tyngre på dagtid. Eller en fysisk bok och en e-bok samtidigt. Ljudböcker fixar jag bara inte, jag tappar fokus och irriterar mig ofta på uppläsarrösten

Jag röstade en bok i taget. Om jag har två böcker som är väldigt olika (typ motsatta genrer) kan det funka att läsa dem samtidigt, men då blir det ändå att en bok blir tydligt prioriterad framför den andra. Just nu har jag så! En tungläst och tjock intervjubok som legat på nattduksbordet i flera månader, läser lite här och där. En roman eller annan "lättare" bok som får följa med i väskan när jag är ute på stan så jag kan läsa i kollektivtrafiken osv. Jag kan bara läsa fysiskt, ljudbok är inte ett alternativ.

• Gilla
Reactions: Sel
Bara en bok i taget. Jag är en intensiv läsare/lyssnare och grottar ned mig lite för mycket för att orka eller hinna med fler tror jag. Nuförtiden lyssnar jag dessutom nästan uteslutande på ljudbok och det skulle kännas märkligt att skifta mellan två stycken. Jag kan tänka mig att två olika format fungerar bättre, men som någon annan skrev vill man ju veta hur det slutar så fort som möjligt! :D
Enda gången jag näääästan tänkte fuska och lägga bort en bok till förmån för en annan var när jag hade nybörjat en serie och min favoritförfattare släppte en ny, men jag lyckades hålla mig!

Jag har tänkt på det här innan, men kom att tänka på det igen nu efter ett inlägg i "Vad läser du just nu" tråden.

Om du tänker på hur du läser fysiska böcker, ljudböcker och eböcker - läser du en bok i taget? Eller har du flera igång samtidigt?

Jag tog en i taget. Enda är om jag lyssnar på julkalender och vill ha en "vanlig" bok vid sidan av, då kan det bli två.

Jag har oftast två böcker aktivt "igång" samtidigt, en fysisk (här räknar jag även in läsplatta) och en ljudbok. För mig funkar det eftersom de böcker jag lyssnar på tenderar att vara ganska annorlunda än de jag läser fysiskt, så det är sällan så att det känns förvirrande eller att jag har svårt att hålla isär handlingarna.

Tror jag hade känt mig stressad av att ha fler än så på samma gång, jag vill liksom gärna bli klar med en bok efter några veckor för att kunna gå vidare till nästa men hade jag haft 5-6 stycken igång samtidigt hade det tagit en väldig tid innan jag blev klar med någon!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 32
  • Inavlad hundvalp

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar