Hur många dalahästar har ni?

strawberrysylt

Trådstartare
Jag vet inte om jag frågat detta förr, men jag har iaf funderat över det ett tag. Jag bor i Dalarna, så det lär väl göra att vi har några extra dalahästar per person kan jag tro :p.

Men, ni som inte bor här och även ni som gör det, hur många har ni, om ni har någon/några? Köpt själva ellef fått i gåva? Gett bort någon själva? Funderat på att skaffa?

Vad har ni för andra "Sverigesymboler"?

Jag har 4 dalahästar jag fått efter att ha cyklat Siljan Runt, 4 huvuden jag fått av kompisar, kompis mamma och min mamma vid andra målgångar, ett halsband jag fått av mamma samt en ljuslykta med dalahästar på som jag fått av kompisar.

Som annan Sverigesymbol har jag ett porfyrhalsband som är härifrån trakten.

Jag har gett bort 2 dalahästar till 2 skånska kompisar då jag bodde där, tror de blev uppskattade. Samt gett en stor till min bror (tsm med mamma o pappa).
 

Bifogade filer

  • 20190106_100458.jpg
    20190106_100458.jpg
    134,9 KB · Visningar: 39
Inte en enda dalahäst. Men en dalahästliknande häst i keramik har jag!
Vi har en sverigeflagga från en fotbollsmatch (kan det vara Sverige - Österrike tror jag?) liggande i ett förråd, det är väl den enda svenska symbol vi äger :angel:
 
Noll dalahästar och noll övriga Sverigesymboler. Tror inte det är så vanligt med dalahästar utanför dalarna ;).
 
Jag har en, vet dock inte var den är. Säkert i en låda någonstans, kanske hemma hos mamma, men den är definitivt i Skåne. Har en bricka från Ikea med deras variant av dalahästar som motiv med.
 
Jag älskar Dalahästar och har några stycken. Min mamma har mängder och min mormor ännu fler. Båda två är från Dalarna :).
 
7 dalahästar. Jag är ifrån Dalarna så det är av den anledningen. Hästarna är alla gammla som gått i arv.

Andra Sverigesymboler noll. Jo, en fasadflagga.
 
Har en riktig klassisk röd dalahäst i trä -fått.
En som liknar en dalahäst -ikea.
En dalahäst (?) i glas -vunnit.

Övrigt:
Flaggstång.
Midsommarstång i trä i liten modell.
Tuppljusstake.
 
Jag vet inte om jag frågat detta förr, men jag har iaf funderat över det ett tag. Jag bor i Dalarna, så det lär väl göra att vi har några extra dalahästar per person kan jag tro :p.

Men, ni som inte bor här och även ni som gör det, hur många har ni, om ni har någon/några? Köpt själva ellef fått i gåva? Gett bort någon själva? Funderat på att skaffa?

Vad har ni för andra "Sverigesymboler"?

Jag har 4 dalahästar jag fått efter att ha cyklat Siljan Runt, 4 huvuden jag fått av kompisar, kompis mamma och min mamma vid andra målgångar, ett halsband jag fått av mamma samt en ljuslykta med dalahästar på som jag fått av kompisar.

Som annan Sverigesymbol har jag ett porfyrhalsband som är härifrån trakten.

Jag har gett bort 2 dalahästar till 2 skånska kompisar då jag bodde där, tror de blev uppskattade. Samt gett en stor till min bror (tsm med mamma o pappa).

Jag har en :) tror jag fått den av mamma och pappa när vi varit på semester i Dalarna när vi var små.

Den är dock instuvad i ett skåp då jag inte tycker den passar in här hemma :D
 
Jag vet inte om jag frågat detta förr, men jag har iaf funderat över det ett tag. Jag bor i Dalarna, så det lär väl göra att vi har några extra dalahästar per person kan jag tro :p.

Men, ni som inte bor här och även ni som gör det, hur många har ni, om ni har någon/några? Köpt själva ellef fått i gåva? Gett bort någon själva? Funderat på att skaffa?

Vad har ni för andra "Sverigesymboler"?

Jag har 4 dalahästar jag fått efter att ha cyklat Siljan Runt, 4 huvuden jag fått av kompisar, kompis mamma och min mamma vid andra målgångar, ett halsband jag fått av mamma samt en ljuslykta med dalahästar på som jag fått av kompisar.

Som annan Sverigesymbol har jag ett porfyrhalsband som är härifrån trakten.

Jag har gett bort 2 dalahästar till 2 skånska kompisar då jag bodde där, tror de blev uppskattade. Samt gett en stor till min bror (tsm med mamma o pappa).
Jag har två stycken, en som jag skulle vilja säga är "normalstor" och en i lite mindre storlek. Jättefina, och de står i mitt köksfönster. Har "ärvt" dem, kan man väl säga.... :)
 
3 st. Jag är inte från Dalarna.
Barnen har dem och leker med.
Inga övriga sverigesymboler som jag kommer på.
 
Ingenting (om inte Ikea räknas? Då en hel del). Det skulle vara svenska hästböcker och fårskinnstofflor inköpta på Skansens höstmarknad.
 
När jag var liten hade jag dalahästar som jag fått i present. Verkade vara vanligt här omkring just då (Blekinge, 90-tal) för jag minns att både jag och mina vänner fick dem i present.

Nu har jag inga alls men hade gärna skaffat en, tycker de är vackra!
Typiskt svenska symboler vet jag inte om vi har, räknas IKEA-möbler och ärvda kökshanddukar med släktingars monogram på? :D
 
Jag har tva eller tre gamla som far sta framme da och da trots att de inte riktigt passar in i vart hem. Jag har ocksa sex, tror jag, som ar nya och tankta som gavor ... och jag ar inte fran Dalarna. 🤨

jag har ocksa en liten flaggstang med Svenska flaggan som brukar sta I fonstret I mitt kontor. Det ligger en midsommarstang I en lada, och jag har en hel del glas, typ orrefors skal med midsommar stang ... Att visa upp sina kulturella rotter ar viktigt nar man inte bor I den miljon langre, aven om ingen annan ar lika imponerad som man at sjalv.😋
 
Jämtland och Dalarna är två landskap med hög svansföring. :D

Vet en man som åkte runt med en dekal på bilen -Den som inte är från Dalarna får försöka komma upp sig på något annat sätt

Dalahästen fick ju sin status från en världsutställning och har lyckats befästa den som symbol för hela landet och landskapet i synnerhet. Det var lyckat. Har gett en massa jobb genom åren.

Jämtland har en egen president och hävdar anor från 800-talet.
Alla deras symboler är starka där men har nogi inte erövrat landet på samma sätt som dalkarlarna och kullorna :)
 
Inga, har aldrig fått och aldrig kommit på tanken att köpa själv. Men visst kan de vara fina.

Övrigt Sverigesymboler har jag nog inga heller som jag kan komma på.
 
Har ingen dalahäst. Aldrig fått och aldrig gett. Inga andra svergiesymboler förutom en sverigefilt jag fick vid ett idrottsevenemang.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 519
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 445
Senast: liiinnea
·
Hundavel & Ras Jag har ju haft en rätt jobbig höst vinter med årets sista kull som blev chockartat stor. (11 på en liten Amristik) 6 var över 100 gram...
33 34 35
Svar
684
· Visningar
31 324
Senast: Dentaku
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 070
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp