Hur många dalahästar har ni?

Nä. Men jag skulle vilja ha en halmbock att ta fram vid jul.

Jag tittade på ett par förra julen, men de var så taffligt gjorda att jag nästan tappade lusten.
 
Jag har 8 små i olika färger. Kylskåpsmagneter med dalahästar. När jag var barn hade min kusin en häst som man kunde sitta på. Jag var väldigt avundsjuk och drömde om en egen. Släkten kommer från Orsa och hade en fäbodstuga i Fryksås.
 
Har en riktig klassisk röd dalahäst i trä -fått.
En som liknar en dalahäst -ikea.
En dalahäst (?) i glas -vunnit.

Övrigt:
Flaggstång.
Midsommarstång i trä i liten modell.
Tuppljusstake.
Kom på att det finns mer som borde funka inom kategorin.
Har många knivar, smyckeskrin, sockerskål, smycken mm mm av sameslöjd :love:
Och om jag spinner vidare fast på min mammas sida är det förvisso inte längre Sverige men karelskt hantverk. En del har hon själv gjort.
Samt en del kalevalasmycken och min favorit är som en blomma ska se om jag hittar nån bild. Fast det är iofs lite ot så kanske skiter i bilden :D
 
Och just det, sverigesymboler, vad innebär ens det? Jag har lite skandinavisk design och en väldig massa svenskt porslin från olika tidsåldrar, gills det?
 
Det måste ju synas att man är från Dalarna :D.
Jag har 8 dalahästar i trä dock inga som är klassiskt röda. Har någon kudde och grytlapp med dalahäst på också.
Sen ett silversmycke med dalahäst (som jag fått av min farmor för längesedan) vilket jag använder. 2 andra smycken som också är från Dalarna med dalamotiv.
Även en "dalalåda" med kurbits på.

Vad mycket det lät som nu när jag skrev allt :o
 
Jag har en dalahäst, kom på att jag ville ha den som ett avbrott i min annars ganska moderna och avskalade inredning. Hittade en från 1954 i en second hand butik och här hemma ger den verkligen ett litet ”men hoppsan där står en dalahäst”

Är från norra-Norrland så har inga blodsband med min dalahäst.

Förövrigt har barnen sverigetröjor och lusekoftor.
 
Handlar inte en del om ifall man har "prydnadssaker"?
Om jag hade sånt kanske jag skulle ha nåt dalahästrelaterat också.

Jag har Dalahastar ... men jag har dem inte framme. :sneaky:

En del konstnärer har gjort kul grejor med dalahästar.
Peter Johansson är väl den mest kändaVisa bifogad fil 23575

Jag funderar nu pa vad konstaren hade for avsikt att saga hasten i skivor :confused: Det gar inte att lagga pussel med utan ser mest knepigt ut ...

Jag har noll dalahästar, är från Dalarna. Jag har inga andra "sverigeprylar" heller men skulle vilja ha en liten folkdräkt till typ ålder 1-2 eller så till kommande barnet. Så otroligt gulligt, och roligt att spara. Men en riktig dräkt kostar ju en del och jag misstänker att en sådan kommer vara ganska långt bak i prioriteringen om något år. :p

Jag har en kompis vars mamma hade en drakt nar hon var runt 5-6 ar, sedan hade hon drakten, och hennes dottrar, och nu hennes barnbarn. Hemma hos kompisen hanger det bilder i hallen av dem alla ikladda samma folkdrakt. Det kan vara vart pengarna nar den foljer slakten pa det sattet. ;)

Maken kommer i och for sig fran Dalarna och en av de tva gamla dalahasterna vi har kommer via Maken. Den andra ar en gra dalahast som ar typisk for ... Falun? :confused: och som vi fick i present fran ett par kompisar vi traffade ute i varlden och som kom darifran.
Orsaken att vi har Dalahastar ar dock att vi bor utomlands. Vi har ocksa en hel del viking paraphernalia och andra "Sverigeprylar" ... men da vi bor, och bott utomlands sa lange, ar det numera bara en paminnelse om vara rotter nar jag ser det i skap och lador, och vacker en hel del nostalgiska kanslor.:p
 
Vi har nog ett par dalahästar här hemma. :D Några nyare varianter som barnen har haft och lekt med, men även äldre ärvda, jag har även en dalahäst i glas som jag fick i studentpresent. :D I övrigt har vi flaggstång och flagga till den, används mest till födelsedagar och begravningar.
Finns även en del älgar som min kära mor har gett oss i present. :meh: Eftersom vi bor på landet och jagar så måste vi älska att ha älgar som prydnad. :crazy: Att ingen av oss jagar älg har inte gått in efter 20 år.
 
Kom på att jag ju har ett par dalahästtights :D

main_image.jpg
 
Här är min hästhylla, som synes fem dalahästar, en från makens blåbärslopp, en Svärdsjö-häst, två från Nusnäs och en i glas. Övriga hästar är Indiska, Konstantinopel och senaste tillskottet från Nerja, Spanien.
Det är alltså främst för att de är hästar, inte för att jag är väldigt nationalistisk ;)
 

Bifogade filer

  • image.jpg
    image.jpg
    175,2 KB · Visningar: 53
Här är min hästhylla, som synes fem dalahästar, en från makens blåbärslopp, en Svärdsjö-häst, två från Nusnäs och en i glas. Övriga hästar är Indiska, Konstantinopel och senaste tillskottet från Nerja, Spanien.
Det är alltså främst för att de är hästar, inte för att jag är väldigt nationalistisk ;)
Ska vi börja räkna antalet hästar så hamnar vi på ett betydligt högre siffra. :angel:
Den här från Kina är en av mina favoriter :heart
20190107_190333.jpg
 
Nä har inga och inga Sverige- symboler heller....
Men jag tycker det är en intressant fråga- vad blir en symbol och varför? Vilket behov fyller den? Vad vill vi visa upp?
Kom just på att jag har en magnet av en älg. Jobbade några år på en turistbyrå och den magneten var poppis tex hos tyskar.
Har säkert fler saker som ligger i lådorna
någonstans
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 333
Senast: liiinnea
·
Hundavel & Ras Jag har ju haft en rätt jobbig höst vinter med årets sista kull som blev chockartat stor. (11 på en liten Amristik) 6 var över 100 gram...
33 34 35
Svar
684
· Visningar
31 173
Senast: Dentaku
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
Tjatter Måste bara skriva av mig om den smått osannolika situation som uppstått... Jag bokade för några månader sedan biljetter för att flyga...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 905
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp