Hur många dalahästar har ni?

Den här skulle jag gärna vilja ha!

image_992_4.jpg
:love::love::love::love:
 
Är det förresten någon som vill ge sig på att gissa om det här är en "riktig" dalahäst (hur ser man förresten det?), och när den kan tänkas vara gjord? Jag har pinsamt dålig koll och har som sagt bara ärvt denna av min mormor utan att egentligen fråga så mycket om saken... :o

dla.jpg
 
Är det förresten någon som vill ge sig på att gissa om det här är en "riktig" dalahäst (hur ser man förresten det?), och när den kan tänkas vara gjord? Jag har pinsamt dålig koll och har som sagt bara ärvt denna av min mormor utan att egentligen fråga så mycket om saken... :o

Visa bifogad fil 23648
Den ser väldigt autentisk ut, och om din mormor haft den i många år innan dig är den säkerligen också en sådan.
 
Här är min hästhylla, som synes fem dalahästar, en från makens blåbärslopp, en Svärdsjö-häst, två från Nusnäs och en i glas. Övriga hästar är Indiska, Konstantinopel och senaste tillskottet från Nerja, Spanien.
Det är alltså främst för att de är hästar, inte för att jag är väldigt nationalistisk ;)

Har Nejakillen kommit in i flocken utan problem? :p
 
Är det förresten någon som vill ge sig på att gissa om det här är en "riktig" dalahäst (hur ser man förresten det?), och när den kan tänkas vara gjord? Jag har pinsamt dålig koll och har som sagt bara ärvt denna av min mormor utan att egentligen fråga så mycket om saken... :o

Visa bifogad fil 23648

En vän till mig har ett jäkla öga för antika saker och hon har köpt in och sen sålt riktigt gamla Dalahästar för upp mot 3000:- st.
Det där kanske är en riktig raritet.
 
Jag har några stycken spridda i huset. Är varken från Dalarna eller nationalistisk av mig, men jag är hästnörd och det märks i inredningen. Jag har ett gäng andra prydnadshästar, somliga av väldigt udda modell (loppisfynd :heart), men jag tycker att dalahästarna är väldigt vackra i all sin enkelhet.
 
Jag vet inte om jag frågat detta förr, men jag har iaf funderat över det ett tag. Jag bor i Dalarna, så det lär väl göra att vi har några extra dalahästar per person kan jag tro :p.

Men, ni som inte bor här och även ni som gör det, hur många har ni, om ni har någon/några? Köpt själva ellef fått i gåva? Gett bort någon själva? Funderat på att skaffa?

Vad har ni för andra "Sverigesymboler"?

Jag har 4 dalahästar jag fått efter att ha cyklat Siljan Runt, 4 huvuden jag fått av kompisar, kompis mamma och min mamma vid andra målgångar, ett halsband jag fått av mamma samt en ljuslykta med dalahästar på som jag fått av kompisar.

Som annan Sverigesymbol har jag ett porfyrhalsband som är härifrån trakten.

Jag har gett bort 2 dalahästar till 2 skånska kompisar då jag bodde där, tror de blev uppskattade. Samt gett en stor till min bror (tsm med mamma o pappa).

Jag har en dalahäst, här i Australien. Och e bords-sverigeflagga och en gosedjurs-ren som heter Sven.
Jag har även ett äldre inramat foto på kungen och drottningen vid swimmingpoolen :D
Vänner som kommer hit som inte varit hemma hos oss förut brukar fråga om det är mina förräldrar :o
 
Har inga dalahästar hemma, utöver en skål formad som en och inuti målad som en dalahäst. Skulle dock vilja ha några gamla dalahästar, men tyvärr brukar dom vara dyra även i dåligt skick om man hittar dom på loppis. Är från Dalarna, och gillar dalahästen. Sockenhästarnar är också väldigt fina. I övrigt, är det väl Ikea som står för den svenska symbolen här hemma :rofl:
 
Här är min hästhylla, som synes fem dalahästar, en från makens blåbärslopp, en Svärdsjö-häst, två från Nusnäs och en i glas. Övriga hästar är Indiska, Konstantinopel och senaste tillskottet från Nerja, Spanien.
Det är alltså främst för att de är hästar, inte för att jag är väldigt nationalistisk ;)

Åh, en Svärdsjö-häst :love: :love:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 234
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 411
Senast: liiinnea
·
Hundavel & Ras Jag har ju haft en rätt jobbig höst vinter med årets sista kull som blev chockartat stor. (11 på en liten Amristik) 6 var över 100 gram...
33 34 35
Svar
684
· Visningar
31 315
Senast: Dentaku
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 031
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp