Hur många fingrar mellan manke och framvalv?

Problematisk

Trådstartare
Provade en sadel idag på pållen. Den låg bra och pållen trivdes i den :up: Det är en mycket bestämd dam som säger ifrån direkt om något inte stämmer, så att hon trivs i sadeln tar jag som ett gott betyg.

Det enda jag funderar på är utrymmet mellan manke och framvalv. Hur många fingrar ska man få in?
Jag får in två ("på höjden") när jag sitter i sadeln, oavsett om vi står stilla, skrittar, travar eller galopperar. När jag står bredvid får jag in tre fingrar.
Jag kan få in handen mellan ryggrad och sadel en bra bit (i kanalen) när jag rider och känner inte att något ligger an mot ryggraden, men självklart ska jag be någon titta från marken när jag sitter i sadeln.

Så egentligen är det bara det där med utrymmet vid manken. Är det för litet?
 
Provade en sadel idag på pållen. Den låg bra och pållen trivdes i den :up: Det är en mycket bestämd dam som säger ifrån direkt om något inte stämmer, så att hon trivs i sadeln tar jag som ett gott betyg.

Det enda jag funderar på är utrymmet mellan manke och framvalv. Hur många fingrar ska man få in?
Jag får in två ("på höjden") när jag sitter i sadeln, oavsett om vi står stilla, skrittar, travar eller galopperar. När jag står bredvid får jag in tre fingrar.
Jag kan få in handen mellan ryggrad och sadel en bra bit (i kanalen) när jag rider och känner inte att något ligger an mot ryggraden, men självklart ska jag be någon titta från marken när jag sitter i sadeln.

Så egentligen är det bara det där med utrymmet vid manken. Är det för litet?

Nej, 2 fingrar är rätt lagom. Tänk bara på att det ska vara hela "runten om" manken, och inte bara på höjden uppepå.
 
Jag blir så förvånad när jag läser hur många som glatt provar sadlar själva på sina hästar utan att ta hjälp av sadelutprovare eller liknande. Själv skulle jag aldrig våga chansa när det gäller sadlar.
 
@problematik förutom att givetvis ska inte sadeln ta i mot manken så är det inte exakt mått cm med x fingrar emellan där osv, som är grejen huruvida en sadel passar över fronten inkl manke på hästen, utan snarare hur sadeln ligger i övrigt utöver att manken går fri .

Betydligt viktigare än hur många fingrar du får in i manken bara den går fri, är hur sadeln passar hästen i övrigt- inte trycker mot mankbasen, mot bogbladet .
Och sen resten hur sadeln ligger utöver det .
 
Jag blir så förvånad när jag läser hur många som glatt provar sadlar själva på sina hästar utan att ta hjälp av sadelutprovare eller liknande. Själv skulle jag aldrig våga chansa när det gäller sadlar.

Fast alltså, att prova är ju inte farligt eller skadligt?

Självklart ska man inte ens sitta upp i en sadel som inte ser ut att ligga bra från marken
Självklart ska man vara lyhörd för hästen (som, i mitt fall, är väldigt tydlig med vad som funkar och inte, funkar det inte tuggar jag grus inom tre minuter)
Självklart måste man noga kolla hur sadeln ligger före, under, och efter ridpasset
Självklart måste man ha nån liten aning om vad man tittar på/efter
Självklart ska man inte slänga på vilken sadel som helst helt utan att kolla och glatt rida på i den

Men det är liksom så självklart att jag inte ens borde behöva skriva det.
Själv tycker jag det är viktigt att själv lära sig se om en sadel ligger okej eller inte. Det är helt ohållbart att kuska iväg 15 mil varje gång man vill veta om en specifik sadel är okej att rida en specifik häst i. Det är ju helt absurt.
Och hur blir man bättre på något? Jo, man övar naturligtvis. Provar lägga på olika sadlar, se hur de ligger, leta fel, känna, klämma, titta. Vågar man aldrig ens prova själv utan direkt kontaktar proffs som gör hela jobbet kommer man aldrig lära sig något.

Och ärligt talat, jag tror inte min häst kommer ta någon skada av att ridas MAX 1,5 h i veckan i en sadel som inte är professionellt utprovad men som hon trivs i. Jag tror faktiskt inte det, men tror du det så fine.

Gah blir så trött på buke ibland.
 
Jag blir så förvånad när jag läser hur många som glatt provar sadlar själva på sina hästar utan att ta hjälp av sadelutprovare eller liknande. Själv skulle jag aldrig våga chansa när det gäller sadlar.
Och jag ser det som extremt underligt när folk inte försöker lära sig en hel del själva om hur sadeln borde ligga utan litar blint på utprovare. Självklart lyssnar man på vad kompetenta personer säger men det krävs ju en hel del för att förstå vem man ska lyssna på och inte när det gäller yrkeskategorier som inte är legitimerade av någon form av kontrollorgan utan i många fall ofta är mer försäljare än intresserade av hästens bästa.
 
Fast alltså, att prova är ju inte farligt eller skadligt?

Självklart ska man inte ens sitta upp i en sadel som inte ser ut att ligga bra från marken
Självklart ska man vara lyhörd för hästen (som, i mitt fall, är väldigt tydlig med vad som funkar och inte, funkar det inte tuggar jag grus inom tre minuter)
Självklart måste man noga kolla hur sadeln ligger före, under, och efter ridpasset
Självklart måste man ha nån liten aning om vad man tittar på/efter
Självklart ska man inte slänga på vilken sadel som helst helt utan att kolla och glatt rida på i den

Men det är liksom så självklart att jag inte ens borde behöva skriva det.
Själv tycker jag det är viktigt att själv lära sig se om en sadel ligger okej eller inte. Det är helt ohållbart att kuska iväg 15 mil varje gång man vill veta om en specifik sadel är okej att rida en specifik häst i. Det är ju helt absurt.
Och hur blir man bättre på något? Jo, man övar naturligtvis. Provar lägga på olika sadlar, se hur de ligger, leta fel, känna, klämma, titta. Vågar man aldrig ens prova själv utan direkt kontaktar proffs som gör hela jobbet kommer man aldrig lära sig något.

Och ärligt talat, jag tror inte min häst kommer ta någon skada av att ridas MAX 1,5 h i veckan i en sadel som inte är professionellt utprovad men som hon trivs i. Jag tror faktiskt inte det, men tror du det så fine.

Gah blir så trött på buke ibland.
Ja, självklart kan man prova, göra en amatörmässig bedömning, prova rida och sen, om man är nöjd, så tar man ut ett proffs och kollar hur rätt man hade.

Många sadlar tycker hästen är okej, jag tycker är okej, men när man sitter i den och skrittar så blir trycket fel, vilket du inte kan känna själv, någon på marken måste kolla det. Och det kanske går helt okej att rida i, men är inte helt bra. Det kanske kan räcka med en padd, eller så.behövs en annan sadel.

Jag skulle inte, med gott samvete, rida i en sadel som jag provat ut helt själv, utan hjälp.

Jag tar ut ett proffs som kollar min utprovade sadel cirka 1 gång om året. Är den fortfarande okej i stoppningen? Har hästen ändrat sig i ryggen och fått andra behov?
 
Jag provar alltid ut en sadel själv. Sadelprovare kan de som inte vet vad de håller på med använda. Som alltid så kommer det yrkesgrupper som fyller ett tomrum. Vet man inte hur man byter däck själv så finns det någon som gör det åt en.
Kan/vill man inte laga mat går man till restaurang osv.
Sadelutprovning är inte speciellt svårt. Och återigen, den som tror en "proffstränare" har 13 sadlar till sina 13 hästar i stallet är fel ute. 3 max 4 sadlar har de oftast.
 
3 fingrar från backen blir ofta 2 med ryttare i sadeln, vilket är vad det bör vara för att inte stoppningen ska svikta igenom vid mer extremt tryck.

Sen hur sadeln sitter i övrigt är en heelt annan fråga.
 
Har tyvärr varit med om högkompetenta sadelutprovare som ändå inte förmått avläsa behovet, eller lyssna på ryttares eller hästs respons...

Det värsta jag vet är sadelutprovare som snackar bättre än de jobbar. Vet speciellt en, som "provar ut" sadlar med råd om frontriser, svanskappa, ihopvikt handduk under mitten av sadeln osv osv. Samt för stor för hästen, för liten för ryttaren etc. Och eftersom personen i fråga är bra på att snacka för sig är det många som litar blint på denne och rekommenderar friskt hen till sina vänner och bekanta. Sen inom några månader tar typ hälften ut hen igen för att prova ut en ny sadel då de inte trivs i den utprovade. Och så snurrar det på, gång på gång på gång.

Hade jag inte haft ett intresse av att lära mig så mycket som möjligt själv, inte varit på flera andra sadelutprovningar osv och inte varit kririskt tänkande, hade jag antagligen också fallit för den här personens snack.

Så bara för att nån utger sig för att vara sadelutprovare kan man inte lita på hen. Sorgligt men sant.
 
Själv tycker jag det är viktigt att själv lära sig se om en sadel ligger okej eller inte. Det är helt ohållbart att kuska iväg 15 mil varje gång man vill veta om en specifik sadel är okej att rida en specifik häst i. Det är ju helt absurt.
Och hur blir man bättre på något? Jo, man övar naturligtvis.

Instämmer helt! Jag hade förmånen att vara medryttare på en häst i många år innan jag köpte min första egna. Ägaren till den hästen var sambo med en väldigt duktig sadelmakare/utprovare. Honom lärde jag mig mycket av för där provades det sadlar lite titt som tätt. Senaste sadeln jag köpte provade jag ut själv och den ligger som en smäck både enligt hästen och sadelmakaren.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej alla här på buke! Har hemma en sadel på öppet köp och håller på att bestämma mig om jag ska behålla den eller inte. Den är lagom...
Svar
7
· Visningar
1 388
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 446
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 075
Senast: mackan
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 854
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Burkfisk
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp