Hur många grader har ni inne/ute?

Rosett

Trådstartare
Är värmen på?
Skriv gärna om ni har sån värme ni "bestämmer" över själva eller om den slås på av nån annan.


Jag har nog en ovanligt varm lägenhet för det är 9 ute och 23 inne. Värmen har inte slagits på än.
Har nog inte haft under 22 grader de senaste 8 åren.
 
Luftvärmepump som slogs på häromdagen. 18 grader inne jag tror inte jag haft över 20 grader om inte solen värmt upp under oktober-april nånsin under mitt liv. När jag bodde i lägenhet så hade jag bara element på när jag hade tvättat kläder.
 
Brukar ha runt 18 grader i sovrummet och runt 20 i vardagsrummet och köket. Lagom temperatur.
Bestämmer inte temperatur på elementen själv.
 
Hade varit intressant att ha en termometer i min lägenhet.

Ofta sover jag med pyjamas med långa ärmar och ben, strumpor och handledsvärmare plus tjockt täcke. På sommaren behöver jag ta på strumpor inomhus, denna årstid dubbla strumpor.

Mina grannar köpte en kamin för ett par år sedan så lägenheterna är rätt kalla, inte bara jag som frusen (även om jag är åt frusna hållet).
 
Inomhus, runt 17-18 verkar det variera mellan. Imorse var temperaturen nere på 16-någonting, men då var jag iofs uppe före fem och det var -5 grader utomhus. Vi bestämmer själva, skulle gärna ha varmare men försöker att inte slösa på elen. Kommer förhoppningsvis installera en liten kamin i februari och kan få upp temperaturen någon grad i vardagsrummet, så vi slipper frysa hela tiden. Har en värmefilt runt benen när jag jobbar hemifrån.
 
20231010_211224.jpg


Styr över innetempen själv tack och lov.

Har kronisk värk, blir lätt stel och får ännu mer värk om det är svalt/kallt inomhus, så jag föredrar för välmåendet att inte ha kallare än 21° och idealt är 22-23°.
 
Ingen värme på ännu, eldat i ena kaminen för första gången i höst. Bestämmer själv över värmen och brukar ha under +10 i sovrummet på vintern sedan jag bar ut ex, dubbla duntäcken.
 
Vet inte temperaturen i min lägenhet förutom sovrummet där jag har en Philips wake-up light. Enligt den är det 20,9 grader just nu i sovrummet - skulle gärna ha 19 grader så att jag kan ta fram vinterduntäcket :D

Vet inte om föreningen har satt på värmen än men tror det. Jag stängde av mina element/satte dom på noll i typ april-maj. Bor på våning 5 så antar jag får värme från lägenheterna under. Därutöver är fönsterna i vardagsrummet och sovrummet i söderläge, vilket också ger värmen - i vart fall under sommarhalvåret. Så för min del är det svårare att få sovrummet svalt - använder fläkt under sommarmånaderna. Kan dock få till korsdrag då köket ligger mot norr och på så sätt sänka temperaturen i lägenheten under sommaren.

Värme saknar jag inte och kan som sagt själv styra mina element under vinterhalvåret. Sommarhalvåret behövs dom som sagt absolut inte.
 
Temperaturen ska egentligen mätas mitt i rummet och en bit upp. Det gör inte jag men skriver ändå :)

20231010_213903.jpg


Bor i radhus och har givetvis ingen värme igång.
I sovrummen är det lite svalare.

Vintertid brukar termometern säga 13-16 grader. Är nog lite varmare än så i vardagsrummet och i badrummen är det nog 18-19 grader. Sovrummen, särskilt mitt, har nog vintertid 12-14 grader. Dottern sätter igång sina element men jag har inte haft sovrumselementet igång på åtminstone åtta år.
 
Temperaturen ska egentligen mätas mitt i rummet och en bit upp. Det gör inte jag men skriver ändå :)

Visa bifogad fil 129788

Bor i radhus och har givetvis ingen värme igång.
I sovrummen är det lite svalare.

Vintertid brukar termometern säga 13-16 grader. Är nog lite varmare än så i vardagsrummet och i badrummen är det nog 18-19 grader. Sovrummen, särskilt mitt, har nog vintertid 12-14 grader. Dottern sätter igång sina element men jag har inte haft sovrumselementet igång på åtminstone åtta år.
Nä inga element i sovrummet här heller men stänger aldrig dörren heller så det blir varmt ändå. Har nog aldrig haft sovrumselementet på sedan vi flyttade in 2010. Haha
 
Pendlar ju en del i och med hur solen värmer upp vår sida av huset och hur vi eldar osv. Brukar sällan ha element på i sovrummet, snarare väldigt skönt med svalka där efter den delen av sommaren när man steks....! Golven blir kalla precis som på de flesta gamla hus men bara på med tofflor 😁

Samma sak i huset jag växt upp i; innan vi isolerade och gjorde iordning kattvinden var det kallt i rummet ibland som jag och brorsan delade, ibland så kylan från lakanen nästan gjorde ont i musklerna innan man värmt upp sängen men oj så gott man sov!
 
Senast ändrad:
Bor i lägenhet där värme ingår. Tyvärr betyder det max 21 grader såhär års (fram till april ungefär) vilket är på tok för kallt för mig. Jag mår bäst vid 24 grader. Funderar på att skaffa element, men tills vidare tar jag på mig min kashmirklänning och mina tights i merinoull. Då mår jag okej iaf.

Ute är det just nu 7 grader, i morse var det -1. :(
 
Just nu, 8 grader ute, och 17 grader i köket. Har satt på luftvärmepumpen för 10 dagar sedan. Kallare på övervåningen där vi sover.
 
Är värmen på?
Skriv gärna om ni har sån värme ni "bestämmer" över själva eller om den slås på av nån annan.


Jag har nog en ovanligt varm lägenhet för det är 9 ute och 23 inne. Värmen har inte slagits på än.
Har nog inte haft under 22 grader de senaste 8 åren.
Runt 10 grader ute och 19 inne. Reglerar temperaturen själv med elelement och luftvärmepump samt eldar vid behov.
Det är kallt, men det finns filtar och tofflor :p
 
Vår värme är på året runt, har fjärrvärme och elementen står alltid på fullt förutom i sovrummet. Nu när det varit kallt på nätterna och blåsigt ute har de börjat bli varma.
Har 23 - 24 grader inne, kallare än så är en plåga 🥶
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid kunnat sova lite mindre 6-7 h och funkat hyfsat med det. Nu har jag haft en sjukdom och behandling som lett till en annan...
Svar
16
· Visningar
661
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 948
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 486
Senast: bobbbo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 013
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp