Hur många hästar dör varje år pga luftvägsproblem?!???

Cyllene

Trådstartare
Hjälp mig här nu!!! Alla i stallet har fått panik att hästarna ska bli förkylda. Hästar är känsliga för drag och därför ska alla dörrar vara stängda! :crazy:

Jag får panik!!!

När man kommer dit klockan sex på morgonen (vilket det bara är jag som gör) så är det världens sämsta luft. 14 hästar & stängda dörrar... :(

Så nu behöver jag hjälp!! Fler hästar dör av luftvägsproblem än av förkylningar. Jag behöver statistik, artiklar eller vad som helst som kan få dem att fatta!!

/C
 
Ingen blir förkyld av drag, kyla el.dyl. Man blir förkyld/sjuk av virus eller bakterier. (Möjligtvis kan ex. drag och kyla få förkylningen att bryta ut lättare.) Smittspridningen blir knappast mindre av att man stänger in alla hästarna.
 
Ring runt till kliniker och veterinärer.
De borde ju kunna ge några siffor på hur många hästar de behandlar/dömer ut för luftvägsproblem.

Förstår att du är skärrad! Jag är också en sådan som gärna har fönstret på glänt i hästens box trots att det är minusgrader ute.

Min gamla häst (nu 21 år och fullt brukbar) har haft fönster i sin box sedan -89, och ALLTID stått med genomströmning mellan öppet fönster och stalldörr.
Kan inte minnas att han varit förkyld mer än snorig ett par dagar och ett par dagars hosta, och utan feber mer än MAX tre ggr på hela den tiden.

Men även jag har bråkat som 17 i stallet jag förut stod om att dörrarna MÅSTE VARA ÖPPNA!
Det skulle enligt ponnyungarna vara hermetiskt tillslutet, för deras hästar FRÖS annars! :confused:
Eller också så frös DE! "Ta för f-n på en till tröja då" sa jag alltid när de sa att de frös om dörren var öppen.

Förstår inte att människor är så otroligt korkade att de inte fattar att det inte kan vara helstängt i ett stall med dålig ventilation?! :confused:
 
Jag tror du kan hitta artiklar skrifter lagar mm gällande detta på jordbruksverkets hemsida!
 
"Kvickdrag (COPD)

Kallas även kronisk bronkit eller COPD (Cronic Obstructive Pulmoary Disease) vilket betyder kronisk tilltäppande lungsjukdom. Tillståndet är allvarligt och utsikterna dåliga för en drabbad häst. Hästar kan drabbas av kvickdrag genom dammigt hö, otjänligt foder, fuktig stallmiljö, stall med dåligventilation och ammoniak stank och allergi mot kvalster från mögligt hö. En annan vanlig orsak är förstörda blodkärl i lungorna till följd av överansträngning.

Symptom
Andningsvägarna svullnar, andningen försvåras, pipljud kan höras. Bukmusklerna används då och s.k. kvickdrag utvecklas. Detta sker när lungblåsor blivit uttänjda eller brustit, lungornas totala yta blir mindre och utandningen försvåras. Dubbla flankslag, ihållande hosta och starkt nedsatt prestationsförmåga. Man kan se den s.k. kvickdragsfåran under hästens revben, vilket visar att hästen andas med buken.

Smittorisk
Ingen smittorisk föreligger, men en smittad häst ska tas som en varning. Stallmiljö och foder bör noga undersökas.

Behandling
Sjukdomen som är kronisk blir ofta sämre med tiden. Under betessäsongen kan dock en förbättring märkas, men vid installning kommer symptomen att upprepas. Lösdrift eller ett utestall är att föredra för hästar med kvickdrag. Vattna alltid höet som kvickdragshästen fodras med och utsätt inte hästen för damm eller annan irritation i luftvägarna. Tyvärr blir tillståndet ofta så försämrat efter en tid att hästen måste avlivas." från qc.nu

För konkreta fakta om hur många som blir utdömda rekommenderar jag att du ringer till slu och frågar dem direkt.
 
Det måste väl finnas regler om ventilation i stall precis som det finns regler för hur stora boxarna måste vara. På kommunen kanske de kan hänvisa till nån som har hand om djurskydd. Annars jordbruksverket.
Här är en länk som jag kopierat från en annan tråd den går till en sida med föreskrifter ang hästhållning

klicka här
 
Asså, har dom dörrerna stängde NU?? :confused:

Jag har båda d¨rrerna i stallet uppe än så länge, och jag är mkt frusen, min häst också, och det går utmärkt...

Men sen, när det blir 10-20 minus, då vill jag gärna ha dörren igen, annars fryser ju allt, vatten, foder, JAG... :smirk: Men vi har oisolerat stall och bara tre hästar, egt är det plats för sex.
 
Har ni 14 hästars stall och ingen ventilation????
Jag stänger dörrarna året om, annars fungerar inte ventilationen...på sommaren om dörrarna står öppna blir det jättevarmt i stallet, stänger jag och sätter på fläkten är det så svalt och skönt..på vintern stänger jag ju för att vattnet inte skall frysa....
men jag får väl förstå ditt dilemma....utan ventilation är det ju äckligt bara med ett par hästar :crazy:
Nu på dagrana har jag öppet och vent avstängt, men kvällen bommas det igen och på med ventilationen.......
 
Förra året stod jag i ett stall där det fanns folk som gick och stängde alla dörrar och fönster. De stängde tom fönstret i min box som stod lite på glänt för det drog ju på stackars X som stod i boxen bredvid och han hade ju så lätt för att bli förkyld. Konstigt nog (mycket ironisk) så blev ALLA hästarna i mitt stall förkylda. I stallet på andra sidan stallplan där båda dörrarna och alla fönstrena stod vidöpnna blev INGEN häst sjuk.
 
Jordbruksverket har regler för hästhästhållning där det även är angivet minimikrav för ventilation.

Drag ÄR ohälsosamt för häst, men drar det verkligen på hästarna om dörren är öppen??? Det är bara om hästen står i direkt drag som det är ohälsosamt...
 
Du får väl se till att vädra så det INTE blir drag. Det går väl att ha några dörrar öppna.

Själv tycker jag inte om när alla fönster och dörrar står öppna samtidigt eftersom hästar kan få problem med kroniska ögoninflammationer med rinnande ögon som följd om de står i drag.
 
Mina hästar går ute året om, dygnet runt, och har tillgång till två uteboxar....snacka om drag :) Sen jag tog hem dom -00 har de inte varit förkylda en enda gång, nästan mer normalt att de är förkylda nån gång....haha...
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 016
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
982
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn Skrev en tråd här för ett tag sen om min då 5 år gamla numera 6åring som lider mycket av ångest. Sen dess har det blivit 100 resor...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 765
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp