Bukefalos 28 år!

hur många hoppdagar/vecka?

NightRain

Trådstartare
jag undrar lite hur många dagar i veckan ni tycker att man kan hoppa min häst?

han är allround å jag rider i skogen å tränar i paddocken.. letar nu efter nån som vill hoppa min häst då han älskar de å jag är livrädd:P tanken är att jag vill att han ska tävla lite smått i hoppning i sommar/höst. hur mycket tycker ni att man kan träna honom i hoppning i veckan?

han är inte så gammal, han är 6 år men välriden från början om man säger.. dock inte utbildad i hoppning men hoppad bana på 100, löshoppad 130.
vad tycker ni.. ?
 
Jag är verkligen ingen expert om man säger så, men min tanke är iaf att man hoppar inte högt mer än 1 gång/vecka och kanske ett pass med cavaletti och småhinder. Så länge du varvar hoppningen med dressyr och uteritter och inte hoppar högt ofta eller tröttar ut hästen så tror jag att det bara är att köra på. Lycka till :)
 
Det beror ju helt på vad du menar när du säger att hoppa!

Vissa perioder hoppar jag varje dag. Då är hinderna kanske 70-80 cm eller lägre.
Hoppar högre gör jag ca en gång i veckan.

Om ryttaren är lite åt det fega hållet eller hästen blir supertaggad vid hoppning så gör det under att ta ett par små skutt varje dag.
Det får inte vara för högt eller för många. 3-5 hinder på 70cm brukar göra märkbar skillnad utan att slita på hästen.
 
Vi har en sjuåring (d-ponny). Som sexåring hoppades hon regelbundet för tränare varannan vecka och markarbetades för tränare de veckorna det inte var hoppning, och utan tränare samma vecka som det var hoppträning. Tävlade gjorde hon en till två helger i månaden i genomsnitt. Utöver det hoppades hon faktiskt inte så himla mycket, men gick "dressyrpass" med mycket bommar flera dagar i veckan.

Nu är detta en väldigt lugn och cool ponny. Vår tolvåring, som är sju resor hetare, hoppar betydligt oftare för att inte gå i taket när det väl är skarpt läge på tävling. Han har samma grundupplägg för tränare + tävling, men hoppar mer hemma även om det inte direkt är några höjder som tränas då. Så det är väldigt individuellt från häst till häst, även om unghästar är lite speciellt. Jag har aldrig velat hoppa unghästarna "för mycket", medan vi har bekanta som hoppar sina ynglingar betydligt mer för att de ska lära sig.

Summan av kardemumman är att man alltid måste göra en individuell bedömning. Tumregeln är väl att om hästen blir jättehet kanske den ska hoppas oftare, är den väldigt lugn kan man hoppa någon gång i veckan/varannan vecka och lägga till ett markarbetespass varje vecka.
 
ha bommar framme och några sockerbitar kan man ju ha varje dag. Min ponny hoppades i perioder 4-6 ggr/vecka, men då upp till 50 cm. Annars tycker jag nog att en hoppträning/pass där man hoppar högre och en gymnastikhoppningsdag inte är för mycket för någon häst. Lite efter egen känsla och förnuft, är ju väldigt olika från ekipage till ekipage hur motiverad hästen är och hur duktig piloten är på att hitta på kul övningar som inte får hästen att tappa motivationen.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 325
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
897
Senast: Grazing
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 153
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 487
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp