Bukefalos 28 år!

Hur många katter i en etta?

Flash5

Trådstartare
Ja, hur många katter får man på en begränsad yta?

Jag har tidigare startat en tråd när mamma skulle få hem en 1årig katt.
Den katten kommer ifrån en brukare på mitt jobb som skaffade sig 3 katter, två honom och en hane. Hanen och en hona var syskon och den andra honan kom från ett annat stället.
Hanen parade sig med honan som han inte var släkt med och hon fick 5 kattungar den 3 april.
Sedan parade han sin syster och hon fick ungar för två veckor sedan, även hon 5 st.

Hanen flyttade för två veckor sedan till min mamma och bor där och har det superbra.

Första kullen är 12 veckor till midsommar tror jag, om vi räknat rätt och då skall vi försöka hitta nya hem till dem. Sedan är det bara en kull kvar.

Brukaren vill dock behålla en kattunge ur varje kull och kastrera om det är hanar hon behåller.

Men hur många katter får man ha i en etta på ca 30kvadrat?
Det går ingen nöd på katterna, alla hennes pengar går till mat och strö. Sig själv tar hon däremot inte hand om och det ser ut som skit i lägenheten, saker överallt och luktar fan.

Vad gör man? Chefen har äntligen reagerat och vi ska hjälpa henne med en rejäl storstädning till veckan. Men hur gör vi med katterna?
Ungarna kommer skänkas/säljas, men hon har inte råd med varken chipmärkning eller vaccinering och ingen kan hjälpa henne ekonomiskt.
 
Sv: Hur många katter i en etta?

har inget svar hur det ser ut i lagen..
Men i min etta har jag 3 katter o 2 hundar, dock så kan mina katter gå ut och in som dom vill här där jag bor, så de har betydligt större plats att röra sig på än enbart lägenheten.
 
Sv: Hur många katter i en etta?

Sorry, verkar som om jag fattat fel. Det där med 4 katter gäller om man driver typ pensionat.

Man får ha 12 katter.
 
Sv: Hur många katter i en etta?

Sorry igen :o

Kan inte se skillnad på 10 katter och 12 månader.

Tack för rättelsen!
 
Sv: Hur många katter i en etta?

Ja, hur många katter får man på en begränsad yta?

Jag har tidigare startat en tråd när mamma skulle få hem en 1årig katt.
Den katten kommer ifrån en brukare på mitt jobb som skaffade sig 3 katter, två honom och en hane. Hanen och en hona var syskon och den andra honan kom från ett annat stället.
Hanen parade sig med honan som han inte var släkt med och hon fick 5 kattungar den 3 april.
Sedan parade han sin syster och hon fick ungar för två veckor sedan, även hon 5 st.

Hanen flyttade för två veckor sedan till min mamma och bor där och har det superbra.

Första kullen är 12 veckor till midsommar tror jag, om vi räknat rätt och då skall vi försöka hitta nya hem till dem. Sedan är det bara en kull kvar.

Brukaren vill dock behålla en kattunge ur varje kull och kastrera om det är hanar hon behåller.

Men hur många katter får man ha i en etta på ca 30kvadrat?
Det går ingen nöd på katterna, alla hennes pengar går till mat och strö. Sig själv tar hon däremot inte hand om och det ser ut som skit i lägenheten, saker överallt och luktar fan.

Vad gör man? Chefen har äntligen reagerat och vi ska hjälpa henne med en rejäl storstädning till veckan. Men hur gör vi med katterna?
Ungarna kommer skänkas/säljas, men hon har inte råd med varken chipmärkning eller vaccinering och ingen kan hjälpa henne ekonomiskt.

Jag tycker de är bra att chefen reagear. De jag tycker ni bör göra är att anmäla brukaren till länstyrelsen, visst låter de hårt men de har normer och regler hur katter får ha de. Även prata med den som äger fastigheten omdet tex är hyresrätt. Jag tror inte de blir poppis om katterna kissar in och förstör en hyresrätt.

Nu vet jag inte hur svårt handikappad brukaren är eller hur medveten h*n är men är det ni som får ta hand om katterna (och deras kullar). Eller har är brukaren kompitent att göra de själv?
Har ni huvudansvaret över katterna (måste se till att de sköts, torka upp olyckor, annonsera ut kattungarna) så anser jag att ni kan kräva hur många katter brukaren får ha. Speciellt när du säger att de ser för jävligt ut och luktar som f-n hos brukaren då de blir eran arbetsmiljö. Chefen ska se till att eran arbetsmiljö inte är en sanitär olägenhet, vilket den verkar vara nu:(
Även om ni gör en stor röjning/städning hos brukaren finns det inga garantier att de inte blir sama sak om några veckor.

Visst är det sött med kattungar men om brukaren inte har råd med varken ID-märkning eller vaccinering så förstår jag inte ens hur h*n hon tänkte då de an hända mycket vid en förlossning som kostar pengar. Försök brukaren att förstå att denna inte kan ha fler katter samt kastrera de honor som är kvar. Om det är käränliga katter brukaren vill ha så hjälper kastreringen mot detta. Goare katter får an leta efter:D

här är en bra länk där det står mycket matnyttigt, kolla under deras artikelbank =): www.kattstatus.se
 
Sv: Hur många katter i en etta?

Brukaren bor i en stödlägenhet i anslutning till gruppbostaden jag arbetar på.
Vi har ingen schemalagd tid utsatt för att hjälpa henne då hon skall klara sig själv, MEN söker hon hjälp av oss är vi skyldiga att hjälpa henne.

Ingen av kullarna var väl planerade. Hon sköter katterna själv, dock måste vi tjata på henne att byta i lådan osv då hon inte tar tag i det själv. Det är väldigt sociala katter så kärlek får dom och mat har dom i skålarna. Det är innekatter då hon bor i ett trafikerat område..

Jag skall hjälpa henne att storstäda och mer eller mindre sanera lägenheten på torsdag. ska även ta kort på katterna och prata med hennes gode man om att annonsera ut kattungarna på blocket och i affärerna. Har pratat med katthemmet i staden men dom tar ej emot katter..

Tycker bara detta är så fruktansvärt tragiskt.
 
Sv: Hur många katter i en etta?

Jag tror att varje katt ska ha 6 kvm, så max 5 katter på 30 kvm. Men jag ska ärligt säga att jag inte vet om jag sett den siffran i djurskyddslagen. Sen tycker jag det beror på planlösning osv också, samt katternas individuella behov.
 
Sv: Hur många katter i en etta?

Det är bra att brukaren har godman då en godman har rätt att neka brukaren har djur om denna anser att h*n inte har råd. Katter kräver inte bara kattmat och sand för att må bra utan bruaren måste ha råd för oföutsedda utgifter som kan innebära då djuren blir sjuka.

Prata med godmannen om problemet, han måste ta tag i de... och sätt ut annonser så fort som möjligt på båda kullarna och ta minst 100 kr, gärna 300kr per kattunge och be godmannen öronmärka pengarna till kastrering av befintliga katter..
 
Sv: Hur många katter i en etta?

Fast vadå? En Godman vad jag vet har inte rättighet att säga någonting om något, den ska bara finnas till hans för hjälp/disskusionsstöd typ. Jag tror du tänker på en förvaltare?
 
Sv: Hur många katter i en etta?

Fast vadå? En Godman vad jag vet har inte rättighet att säga någonting om något, den ska bara finnas till hans för hjälp/disskusionsstöd typ. Jag tror du tänker på en förvaltare?

En jag känner som hade godman blev tvingad att sälja bort några djur för att denna inte hade råd me allt kring dessa djur att göra och kunna ej hålla sin ekonomi flytande då veterinärräkningar mm börja dyka upp. Lever du på existens minimum så säljer man sådant som kostar pengar... Eller så hade denna persom godman från hell:devil:

För att få god man eller förvaltare måste den enskilde ha en sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller ett liknande förhållande som medför att den enskilde inte kan bevaka sin rätt, sörja för sin person och/eller förvalta sin egendom. Ett godmansakap kräver den enskildes (huvudmannens) samtycke till skillnad från ett förvaltarskap där det krävs ett läkarintyg.

■Bevaka rätt innebär hjälp/stöd vid ingående av avtal, kontakter med myndigheter, söka annat boende mm.
■Sörja för person innebär hjälp/stöd när det gäller att huvudmannen skall få rätt vård och att vården utförs på rätt sätt. Detta innebär att omvårdnaden inte skall skötas av gode mannen utan gode mannen ska kontrollera så att huvudmannen får den vård han/hon behöver.
■Förvalta egendom innebär hjälp/stöd med att betala räkningar, göra månadsbudget, se till att det finns pengar för huvudmannen på boendet mm.
 
Sv: Hur många katter i en etta?

Absolut, men i det fallet var det säkert "tvång" om att antingen kan du bo kvar eller så får vi sälja djuren. En godman måste ha huvudmanens godkännande, till skillnad i från en förvaltare.
 
Sv: Hur många katter i en etta?

Absolut, men i det fallet var det säkert "tvång" om att antingen kan du bo kvar eller så får vi sälja djuren. En godman måste ha huvudmanens godkännande, till skillnad i från en förvaltare.

sant men om inte pengarna räcker till de dagliga sakerna måste godmannen göra något? hoppas de är så i TS fall. Brukaren har kanske råd med 2 katter men inte 4. Och brukaren skulle kastrera om denna behöll 2 hanar (hur hon brukaren nu ska a råd med de då brukarenej hr råd med att vaccinera dem innan flytt) men om denna inte gör de blir de mer inavelskullar :( då båda föräldrarna finns kvar fertila samt att en kattunge redan varfrån en syskonparning.

Till TS jag har haft hanar som blivit könsmogna vid 15v ålder, så risken finns att de blir fler kullar om man har otur. Dum fråga om hon lät hanen gå med de de honorna som fått kull innan din mamma tog över är brukaren säker att han inte parat dem igen? De kan löpa trots kull..
 
Sv: Hur många katter i en etta?

Tänkte precis uppdatera om städningen när jag såg att du hade skrivit :)

Vi började städa kl 10,00 och åkte därifrån 23,00.. 13 timmar städning av en 1a med paus för mat och fika..

Vi började med att stänga in alla katterna i badrummet, sedan skrubbade vi, rensade och gjorde det riktigt fint. Släppte sedan ut katterna och dom reste ragg hela högen och gick sakta runt i lägenheten innan dom äldtsa kattungarna började busa som tokar.

Sedan skrubbade vi rent i badrummet och avslutade dagen med fika.

Jag hade varit förbi staden Djurmagazin där jag har flera vänner som arbetar och tiggde där till mig en kattlåda och kattsand så nu har hon 2 st kattlkådor till katterna.

Brukaren var förvånansvärt glad och positiv till städningen och hjälpte till så gott hon kunde (har ganska svår reumatism).
Jag jobbade igår och plingade då på för att se om hon hade hållt det rent och döm om min förvåning när jag ser henne sopa runt kattlådorna när jag kliver in! :D

De första 5 kattungarna är leveransklara till helgen som kommer och jag hoppas verkligen att hon blir av med alla snabbt. Enligt henne själv så skall hennes gode mans väninna ha två kattungar..
 
Sv: Hur många katter i en etta?

De kanske var en knuff i rätt riktning hon behövde... Hon kanske insåg hur mycket bättre hon mådde av att inte leva i en mindre missär. :D
Hoppas hon får kattungarna sålda och att hon använder pengarna kill att kastrera befintliga katter.

Tipsa henne om att ha mkt sand i lådorna...
 
Sv: Hur många katter i en etta?

kl.

Nu måste jag uppdatera igen!
I Söndags blev ungarna 12 veckor gamla och paniken växte, dom måste ha nya hem nu!
Brukarens kontaktperson var tokig och ville skänka dom som ormmat och jag kände hur paniken växte. Jag hjälpte tjejen att skriva annonser att sätta upp i djuraffärer och i matbutiker.
Sen igår la jag in en annons på blocket med en bild.
PANG så gick min mobil varm och jag fick lov att stänga av den under natten.. (satte in annonsen sent igår kväll och trodde inte att någon skulle ringa förrän tidigast idag.) Mailen rasade in och idag fick vi sätta oss och sortera.

Men nu har alla fyra ungarna som skulle säljas flyttat. Alla hamnade i närheten hos familjer som bor på landet, kunde inte ha blivit bättre! :) Jag är sååå glad!!

bild_130_155425729.jpg

Pappa Tuffs

bild_151_155425897.jpg

Mamma Fiiin

bild_137_155426422.jpg

Hankatt

bild_139_155426786.jpg

Honkatt

bild_143_155426992.jpg

Hankatt

bild_149_155427140.jpg

Hankatt
 

Liknande trådar

Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: Calmiche
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 887
Senast: Praefatio
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 280
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp