Hur många katter

Nattljus

Trådstartare
Hur många katter har ni?
Har ni fler djur hemma, t ex hund?

Vad är lagom antal katter enligt er?

Varför?

Anser ni själva att det är rent hemma hos er (inte allt för mycket hår, luktar inte kattkiss) med det antalet katter?

MVH en som vill ha fler katter men inte äckligt hemma
 
Hur många katter har ni?
Har ni fler djur hemma, t ex hund?

Vad är lagom antal katter enligt er?

Varför?

Anser ni själva att det är rent hemma hos er (inte allt för mycket hår, luktar inte kattkiss) med det antalet katter?

MVH en som vill ha fler katter men inte äckligt hemma

Tre, och jag tycker det är lagom. Men jag skulle nog kunna ha fem utan att tycka det var äckligt.

Kisslukt tycker jag egentligen beror mest på val av strö och frekvens lådorna städas med.
Min är utekatter och gör mest ifrån sig ute.
Innan de gjorde det så var det att ha tre kattlådor med bra strö (jag gillar Pee wee´s koncept) som städades ofta, var och varannan dag.
Alla katter tolererar/gillar inte att gå i en låda som någon annan varit i, så rekommendationen är att ha en låda på katt, gärna utplacerade på olika ställen hemma.

Angående katthår så beror det ju på hur duktig man är med att hålla efter, samt om man borstar katterna eller inte.
Hos mig är det tidvis ganska hårigt hemma men försöker se till att dammsuga av värsta håren inför besök om det är en sådan fällperiod..
Ser också till att alltid ha klädborstar tillgängliga för gäster, för även om jag just dammsugit kan de ju bli håriga när de klappar, eller katten råkat ligga just på deras stol, eller stryker sig mot dem.
 
Tänker att 2-3 katter är lugnt. 4-5 då börjar det bli många, och fler än 5 då är man en fullskalig crazy catlady deluxe 😅

Nån som har 4, 5 eller fler katter?

Inne eller utekatter kanske är relevant också
 
Hur många katter har ni?
Har ni fler djur hemma, t ex hund?

Vad är lagom antal katter enligt er?

Varför?

Anser ni själva att det är rent hemma hos er (inte allt för mycket hår, luktar inte kattkiss) med det antalet katter?

MVH en som vill ha fler katter men inte äckligt hemma
Hur många katter man har beror ju på hur man bor och hur man sköter dem. Jag har haft fyra utan problem men bor själv i en större villa, flera kattlådor och utrymmen som bara katterna har tillträde till när jag inte är hemma. För närvarande har jag dock bara två och har inga planer på att skaffa fler just nu, jag har även två stora hundar.
 
Jag har 4-6 katter beroende på hur man räknar.
En har självmant flyttat hemifrån. En är hos en fodervärd. Så fyra hemmavarande katter. Plus 2 hundar av mindre modell. Hyffsat stort hus. Äckligt - tja det beror på vem man frågar, finns säkert dom som tycker det är äckligt medan andra inte bryr sig
 
Hur många katter har ni?
Har ni fler djur hemma, t ex hund?

Vad är lagom antal katter enligt er?

Varför?

Anser ni själva att det är rent hemma hos er (inte allt för mycket hår, luktar inte kattkiss) med det antalet katter?

MVH en som vill ha fler katter men inte äckligt hemma


Finner frågan svår att svara på utifrån frågeställningen.

Hur många katter osv beror ju på hur stort man bor, vilka förhållanden katterna har osv.

Oavsett det, så nej- det luktar inte kattkiss i bostaden eller är för mycket hår osv, om man städar och det krävs inte mycket att städa efter katterna men givetvis krävs det att man städar kattlådor dagligen 😳
 
Har en (åtta månaders) katt i en 1.5a på ca 40- 50 kvadrat hon verkar inte tycka det är för litet och jag tycker inte hon hårar speciellt mycket (trots semi långhår) eller att det luktar. Gäller ju att underhålla henne och gå ut på promenader osv då hon har massa energi pga sin ålder (sen har hon ett takhögt klösträd vid fönstret som hon kan underhålla sig själv med). Hade mer en gärna haft en kattkompis till henne men det får nog tyvärr vänta tills vi bor lite större eftersom just nu har vi bara plats för en kattlåda.
 
Jag har 5 katter här hemma. Dock är det en kattunge/ung katt och resten vuxna. Jag är uppfödare så inperioder är det ett gäng kattungar här med. Innekatter. Jag brukar fråga mina kompisar om de tycker det luktar kattkiss, och hittills har alla sagt att det inte luktar katt här. Vi bor i hus (140 kvm) och har lika många lådor som katter, med bra strö, som rensas varje dag.

Kan dock säga att förra året när jag hade 13 ungar och 3 vuxna på 62 kvadrat luktade det rejält, trots att jag hade typ 10 kattlådor som rensades 3 gånger/dag :banghead:;). Det gick liksom inte att undvika. Men så fort de flyttade försvann lukten.
 
Har bara en Rex och en hund. Ingen av dem fäller knappt.
Skulle behöva ha en till katt som kunde jaga. Grannens katt var tidigare i stallet men blev hastigt sjuk och det märks redan på mössantalet. Jätteduktig och mysig katt så det är sorgligt :cry:.
Vill helst inte ha nån mer katt inne eftersom de två funkar så bra ihop och tror inte att hon skulle acceptera någon ny speciellt bra faktiskt.
 
Har 1 känner att det ör maxantalet för innekatt på 40 ish kvadrat. Hon är smidig å använder i princip alla hyllor å möbler att klädra å vara på.
 
Va måste man städa kattlådorna för att det inte ska lukta? :confused: :banghead: ;)

Alla utom en verkade iallafall förstå frågeställningen. Intressant att läsa om era erfarenheter med lite fler katter och hur ni resonerar kring antalet.

Ena uppfödaren jag köpte katt av, där luktade huset lite katt. Trots att de katterna kunde gå ut i inhägnad. Tror det var lite för många katter på den ytan helt enkelt. Vet ej exakt hur många katter han hade, var nog ca 8-10 plus kattungarna. Många fertila katter dessutom.
Hos uppfödaren till katt 2 fanns det 4 vuxna plus kattungarna och där upplevde jag det rent och fräscht som om inga djur fanns i hemmet. Bara 1 fertil vuxen. Det var ett mindre hus och ingen möjlighet för katterna att gå ut.

Hos mig går 2 innekatter (en fertil, en kastrat) och 1 hund bra. 2 katter och 2 hundar (har en extra hund på besök ibland), inte lika bra men det är ju inte pga katterna. Blir mer damsugning än jag vill. Hus 200 kvm.
Vill gärna ha 4 katter. Inte sambon...
 
Hur många katter har ni?
Har ni fler djur hemma, t ex hund?


Jag har två innekatter. Inga andra djur.

Vad är lagom antal katter enligt er?

Lagom vet jag inte, men jag hade INTE velat ha fler.

Varför?

För att det är krävande nog med två (i passning, aktivering, städning ... allt).

Anser ni själva att det är rent hemma hos er (inte allt för mycket hår, luktar inte kattkiss) med det antalet katter?

Nej. Det luktar inte men jag städar som en mindre tok. Ändå är det hår överallt, hela tiden. Under fällningsperioder får jag typ mental astma.

Det enda som överväger är att de är ganska roliga typer och även håller en varm när de kryper så tätt intill de kan i soffan/sängen. Och så kan man ta söta kort på dem! ;)

Mvh, 3700 bilder i mobilen.
 
@Nattljus du behöver inte bli otrevlig/använda dumsmileys.
Jag förstod verkligen inte frågan ang att det skulle lukta katt. Katter är ju så renliga djur man kan hitta, så är lådorna skötta luktar det inte katt.

Är f.ö inte den enda som svarat ang städning av lådorna.

Jag har 2 katter på 55 kvm. 2 lådor, och dammsuger som sagt mer än jag skulle önska.
 
Va måste man städa kattlådorna för att det inte ska lukta? :confused::banghead:;)

Alla utom en verkade iallafall förstå frågeställningen. Intressant att läsa om era erfarenheter med lite fler katter och hur ni resonerar kring antalet.

Ena uppfödaren jag köpte katt av, där luktade huset lite katt. Trots att de katterna kunde gå ut i inhägnad. Tror det var lite för många katter på den ytan helt enkelt. Vet ej exakt hur många katter han hade, var nog ca 8-10 plus kattungarna. Många fertila katter dessutom.
Hos uppfödaren till katt 2 fanns det 4 vuxna plus kattungarna och där upplevde jag det rent och fräscht som om inga djur fanns i hemmet. Bara 1 fertil vuxen. Det var ett mindre hus och ingen möjlighet för katterna att gå ut.

Hos mig går 2 innekatter (en fertil, en kastrat) och 1 hund bra. 2 katter och 2 hundar (har en extra hund på besök ibland), inte lika bra men det är ju inte pga katterna. Blir mer damsugning än jag vill. Hus 200 kvm.
Vill gärna ha 4 katter. Inte sambon...

Ert hus är mindre än vårt - som hyser 4 (eller 5) katter samt två hundar.

Jag har 3 fertila och 1(2) kastrater. Det luktar inte kattlåda hos mig (mer än om kastrathonan har bajsat utanför lådan vilket hon gör ibland pga dålig mage).
 
Hur många katter har ni? 3 vuxna och 2 kattungar.

Har ni fler djur hemma, t ex hund? Nej.

Vad är lagom antal katter enligt er? Varför? Inte fler än en vuxen katt/rum. Av flera skäl. Dels behöver katter kunna söka sig undan från varandra, men rent praktiskt är det bra att kunna isolera dem i olika rum vid skada, sjukdom eller osämja.

Anser ni själva att det är rent hemma hos er (inte allt för mycket hår, luktar inte kattkiss) med det antalet katter? Ja, vi är inte pedanta men det luktar inte kattkiss (eller bajs) och eftersom jag har devon rex har jag inte direkt katthår överallt heller. Har inget torrfoder framme som står och luktar heller.
 
Två katter. Eftersom att dom inte tycker om varandra så hade väl en katt varit lämpligare men det är som det är.
Dom har mycket yta iallafall så dom behöver inte umgås.
Haft hund också hela livet men inte just nu. Snart igen hoppas jag dock att det ska finnas en hund.

Jag har aldrig upplevt att det har luktat. Däremot är det mycket hår och jag städar inte så ofta. Men så stör det mig inte att det är hårigt heller och när det gör det så städar jag.
Det värsta tycker jag är kattsanden, den ena drar med sig mycket sand ut ur lådan och pga långhårig och får det även i min säng.
 
Just nu hålls min katt på 15kvm plus utebur på 4kvm. Det bara måste lukta, även om inte jag känner det.
Klarar inte ha låda inne oavsett hur ren den är. Doften känns alltid. Om folk använder parfymerad sand känns det bara mer. Neutral sand ger minsta doften. Det spelar ingen roll om lådan städas fyra gånger om dagen. Jag känner det ändå.

Han är en korthårig blandning mellan birma och okänd strövande fader. Periodvis fäller han hysteriskt, men största problemet är nog att han drar med sig grus in som han sprider överallt.

Inom några dagar får katten tillgång till normala ytan på 70kvm inne och 15kvm ute. Där kommer att hållas rent med robotdammsugare och centraldammsugare. Jag håller tummarna för att det funkar bra.

Har bara en, men det är för att han inte pratar katt så han blir mobbad och utstött.

Här finns inga andra inomhusdjur. Jag har tidigare haft två katter och de hade stor glädje av varandra så jag tycker egentligen att det vore det bästa. Fler skulle jag inte vilja ha.
 
Hur många katter har ni?
2, en huskatt och en maine coon (kastrerade honor)

Har ni fler djur hemma, t ex hund?
Nej

Vad är lagom antal katter enligt er? Varför?

Svårt att säga, beror helt på hur man bor. Jag har haft tre katter på ca 80 kvm, det var nästan en för mycket. Jag städade hela tiden!
Två är lagom tycker jag, då har katterna sällskap av varandra och det blir inte överdrivet hårigt och sandigt. Men det är mycket städande ändå.

Anser ni själva att det är rent hemma hos er (inte allt för mycket hår, luktar inte kattkiss) med det antalet katter?

Jo, det är rent. Luktar lite kattlåda precis där lådan står, morsan satte ett doftblock på soptunnan så nu luktar det kattlåda och citron :yuck: Hår blir det mest i katträdet och i favoritstolen.
 
Hur många katter har ni?
Har ni fler djur hemma, t ex hund?

Vad är lagom antal katter enligt er?

Varför?

Anser ni själva att det är rent hemma hos er (inte allt för mycket hår, luktar inte kattkiss) med det antalet katter?

MVH en som vill ha fler katter men inte äckligt hemma


Två katter, samt en deltidshund, i liten lägenhet.

Alltså... det där med skitigt är ju subjektivt. Jag småstädar ganska mycket, en del kattsand blir det. Men den värsta nedsmutsaren är hunden i så fall, labrador.

Jag vill inte att det ska lukta, sådant reagerar jag på snabbt. Men det handlar bara om att rensa kattlådan två gånger om dagen och vädra, vilket alla djuren stöttar - de vill inte heller leva i urinlukt. ;)

Päls på golv och på tyger blir det däremot. Det är svårare att komma åt även om jag håller efter så gott det går. Men dammsugning och våttorkning med jämna intervall löser det mesta.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 514
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 635
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 217
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 643
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp