Hur många katter

Hur många katter har ni?
4 st

Har ni fler djur hemma, t ex hund?

Nej

Vad är lagom antal katter enligt er?
En helt omöjlig fråga att svara på, beror helt på situation och katter/ägare.
För mig här och nu är 4 max, de funkar bra ihop och jag bor för litet för fler (52 kvm samt 15 kvm nätad uteplats), men skulle jag bo större skulle jag kanske kunna ha fler.

Varför?

Anser ni själva att det är rent hemma hos er (inte allt för mycket hår, luktar inte kattkiss) med det antalet katter?
Nej, det är katthår och lite sand i princip överallt. Jag har en ras som hårar, så jag får vackert leva med det. Är ingen städare av rang heller.
Däremot luktar det inget.
 
Vi har 2 innekatter (ragdoll, kastrater) i en villa med stor trädgård på 115 ish kvadrat. Dock så går vi ut och går med dem under uppsikt regelbundet på våran tomt. Skulle kunna tänka mig 1-2 katter mer, men inte fler än så för då tycker jag att lådorna blir för jobbiga:cautious: Utöver katterna så har vi också en kanin som är inne på vintern och ute på sommaren och hon och katterna håller varandra bra sällskap:p Hemma hos oss luktar det inte sålänge man gör rent lådan varje dag men katthår är det fullt av oavsett om man städat för 1 dag sen eller 1 månad sen, framförallt uppe i mitt rum men det är inget som stör oss så mycket:D
 
@Nattljus du behöver inte bli otrevlig/använda dumsmileys.
Jag förstod verkligen inte frågan ang att det skulle lukta katt. Katter är ju så renliga djur man kan hitta, så är lådorna skötta luktar det inte katt.

Är f.ö inte den enda som svarat ang städning av lådorna.

Jag har 2 katter på 55 kvm. 2 lådor, och dammsuger som sagt mer än jag skulle önska.


Varför kände du dig så träffad när fler har skrivit om lådorna och du inte taggats?
Personligen tycker jag att ;) är en trevligare smiley än 😳 om vi ska vara sånna. men men
 
Hur många katter har ni?
4 st

Har ni fler djur hemma, t ex hund?
Nej

Vad är lagom antal katter enligt er?
En helt omöjlig fråga att svara på, beror helt på situation och katter/ägare.
För mig här och nu är 4 max, de funkar bra ihop och jag bor för litet för fler (52 kvm samt 15 kvm nätad uteplats), men skulle jag bo större skulle jag kanske kunna ha fler.

Varför?

Anser ni själva att det är rent hemma hos er (inte allt för mycket hår, luktar inte kattkiss) med det antalet katter?
Nej, det är katthår och lite sand i princip överallt. Jag har en ras som hårar, så jag får vackert leva med det. Är ingen städare av rang heller.
Däremot luktar det inget.


Upplever du det vara stor skillnad i mängden hår/sand eller behovet av städning mellan säg 2 eller 4 katter?



Jag har lyxen att båda mina brudar använder samma låda så behöver inte gå runt och rensa på flera platser som det är nu. Så den största skillnaden vore väl att behöva hitta fler bra platser för kattlåda där den inte syns men alltid är tillgänglig 🤔
 
Upplever du det vara stor skillnad i mängden hår/sand eller behovet av städning mellan säg 2 eller 4 katter?



Jag har lyxen att båda mina brudar använder samma låda så behöver inte gå runt och rensa på flera platser som det är nu. Så den största skillnaden vore väl att behöva hitta fler bra platser för kattlåda där den inte syns men alltid är tillgänglig 🤔

Sand blir ju dubbelt så mycket. Hår borde ju bli dubbelt också, men inget jag märker.
Jag har 2 lådor på 4 katter. I detta skåp står båda. Så mitt i vardagsrummet.
 

Bifogade filer

  • 20181216_192016.jpg
    20181216_192016.jpg
    174,4 KB · Visningar: 35
Hur många katter har ni?
Har ni fler djur hemma, t ex hund?

Vad är lagom antal katter enligt er?

Varför?

Anser ni själva att det är rent hemma hos er (inte allt för mycket hår, luktar inte kattkiss) med det antalet katter?

MVH en som vill ha fler katter men inte äckligt hemma

Vi har en katt men hade gärna haft fler! Men katten i fråga vill inte ha någon mer katt ;)

Är tänkt att det ska bli en hund till nästa sommar/höst också, det längtar vi efter! :love:

Luktar ingenting förutom doftljus/linnevatten hos oss, det går ju att städa :angel: (Appropå att det skulle vara äckligt, katten kissar bara i lådan = blir klumpar som vi slänger = luktar inte kiss/är inte kissigt i övriga huset)
 
Hur många katter har ni?
Jag har två huskatter.

Har ni fler djur hemma, t ex hund?
Inte just nu, men det har funnits hund tidigare och tillkommer hund snart igen.
Inga andra djur dock.

Vad är lagom antal katter enligt er?
Beror på typ av katt, skulle jag säga. Mina är rätt stillsamma och jag hade kunnat tänka mig två till utan problem.

Anser ni själva att det är rent hemma hos er (inte allt för mycket hår, luktar inte kattkiss) med det antalet katter?
Jag tycker att lukt hänger på hur ofta man rensar lådorna, hur mycket strö det är i dem, samt VAD för strö man har. Jag upplever mindre (eller snarare fräschare) lukt med mitt träbaserade strö än med t.ex. sand, kristall eller papper. Enda gången det luktar är om katterna just varit där, eller om lådan behöver tvättas/fyllas på.

Hår däremot har vi i mängder. Det går inte att komma ifrån. Båda katterna är långhåriga, och speciellt ena fäller nonstop. Men vi håller efter så gott det går och tycker nog att det är rätt rent här hemma trots allt.
 
Varför kände du dig så träffad när fler har skrivit om lådorna och du inte taggats?
Personligen tycker jag att ;) är en trevligare smiley än 😳 om vi ska vara sånna. men men

Jag tycker headbanging smiley :banghead:
är rätt rejält otrevligt och inte lämnar så mycket rum för tolkning annat än idiotförklarande/otrevligt .
Även om det nu mot all förmodan var någon annan du avsåg som inte taggats när du skrev headbanging och alla utom en osv ang reflektionen att kattlådor behöver underhållas osv för att undvika att det luktar katt 👍
 
Senast ändrad:
Hur många katter har ni?
Två katter, LaPerm

Har ni fler djur hemma, t ex hund?
Nej... Men lär säkert bli en till katt. Eller minst en hund om mannen får bestämma :angel:

Vad är lagom antal katter enligt er?
Beror helt och hållet på. Vi måste i alla fall ha två i och med vi båda jobbar 7-16 och inte kan vara hem på varje lunch. Hade härna haft måååånga men måste även tänka på att vi campar väldigt mycket och dom ska rymmas i husvagnen med.

Anser ni själva att det är rent hemma hos er (inte allt för mycket hår, luktar inte kattkiss) med det antalet katter?
Ja det är rent hos oss. Luktar inte katt. Finns givetvis några damtussar och lite päls på soffan, men innom normala gränser.
 
Hur många katter har ni?
1 katt, hon gillar inte andra katter så därför är hon ensamkatt.

Har ni fler djur hemma, t ex hund?
Ja jag har en liten hund också samt 8 vuxna gerbiler och ett gäng gerbilbebisar i skrivandets stund.

Vad är lagom antal katter enligt er?
Lagom för mig personligen är 2, 3 är absolut ett alternativ också då jag har haft det förut.

Anser ni själva att det är rent hemma hos er (inte allt för mycket hår, luktar inte kattkiss) med det antalet katter?
Päls blir det snabbt då både katt och hund fäller lite konstant men inget som stör mig så ja jag skulle klassa det som rent ändå.
 
Hur många katter har ni?
2 st,hane och hona.

Har ni fler djur hemma, t ex hund?
3 Marsvin,2 kaniner,1 hamster.
Vi har även 2 hästar så stallkläder/skor kanske kan räknas in.

Vad är lagom antal katter enligt er?
0 katter 😉

Varför?
Är ingen kattmänniska eg men fick ta över dessa två för ingen ville ha dom. Nu är honan en av mina bästa vänner och hanen sonen jag aldrig fick❤
Men efter dom här blir det inga fler katter.

Anser ni själva att det är rent hemma hos er (inte allt för mycket hår, luktar inte kattkiss) med det antalet katter?
Hos oss är det smådjuren som luktar/skräpar ner mest.
Visst kan det lukta ur lådorna ibland men inte speciellt ofta. Kattsand kan det dock ligga utanför lådorna så det är ett evigt sopande.Folk som kommer på besök brukar reagera på att det doftar gott här men så är jag ett fan av doftpinnar.
Fäller gör katterna på höst och vår men kör med håravrullare på kläder och i soffan.
 
Hur många katter har ni?
3(,5 :cautious:)
Har ni fler djur hemma, t ex hund?
Nej
Vad är lagom antal katter enligt er?
3(4:banghead:)
Varför?
Jag känner att 3 är ganska optimalt egentligen, jag hinner med alla, smittrycket är inte så stort, och jag blir inte ruinerad på mat och sand. Men en fjärde håller på att nästla sig in i mitt hjärta så vad vet jag egentligen.
Anser ni själva att det är rent hemma hos er (inte allt för mycket hår, luktar inte kattkiss) med det antalet katter?
Nej, men det beror ju på min smått makalösa ovilja att städa. :laugh: När jag har perioder av renlighet luktar det ingenting annat än rent, men med 3(+:meh:) långhårskatter kommer det alltid att vara päls över hela lägenheten och mig själv.
 
Har en (åtta månaders) katt i en 1.5a på ca 40- 50 kvadrat hon verkar inte tycka det är för litet och jag tycker inte hon hårar speciellt mycket (trots semi långhår) eller att det luktar. Gäller ju att underhålla henne och gå ut på promenader osv då hon har massa energi pga sin ålder (sen har hon ett takhögt klösträd vid fönstret som hon kan underhålla sig själv med). Hade mer en gärna haft en kattkompis till henne men det får nog tyvärr vänta tills vi bor lite större eftersom just nu har vi bara plats för en kattlåda.

Uppdaterar det här inlägget med att det kommer en katt till imorgon som jag ska vara jourhem till. Vi får se hur det går.
 
Vi har tre långhåriga katter (en Norsk Skogkatt och två Birmor) och två gula labradorer. Upplever inte att det luktar vare sig hund eller katt men vi vädrar och dammsuger i princip varje dag.
Hårsituationen däremot :D det är väldigt svårt att hålla den under kontroll... labbarna verkar fälla året runt och katterna är inte mycket bättre...
 
Nu två katter ingen hund. Innan haft två katter och en hund, tre katter och en hund, två katter och två hundar osv. Som mest två katter och tre hundar. Allt beror på yta.

Bor nu på 38 kvm och två katter som sagt. Innan en stor hund med. Inga problem. Men katterna uppskattar att slippa runda hunden när de rejsar ;)

Jag har robotdammsugare. Bästa köpet!!

Luktar inte om jag inte glömmer rensa lådan på några dagar. Skitigt så nej kan jag inte påstå och folk brukar påpeka att det är rent och välstädat. Jag hatar att städa så inte för jag är pedant heller ;)
 
Jag har fem katter.
De är mest inomhus nu under vintern, mest utomhus när det inte är vinter.
De är till mycket god hjälp att hålla nere mängden gnagare i uthusen vilket är utmärkt.
Jag tycker inte det luktar katt - men det är fullt tänkbart att andra upplever det annorlunda.
"Borde" väl dammsuga oftare än jag gör men det är ju mitt problem och ingen annans.
Det vore väl lagom med fyra, kanske, och det kommer väl att reglera sig själv om några år eftersom den äldsta katten är 14 år och ingen av katterna är fertil.

Inga andra djur som är inne i huset - men ett gäng hästar.
 
Nu två katter ingen hund. Innan haft två katter och en hund, tre katter och en hund, två katter och två hundar osv. Som mest två katter och tre hundar. Allt beror på yta.

Bor nu på 38 kvm och två katter som sagt. Innan en stor hund med. Inga problem. Men katterna uppskattar att slippa runda hunden när de rejsar ;)

Jag har robotdammsugare. Bästa köpet!!

Luktar inte om jag inte glömmer rensa lådan på några dagar. Skitigt så nej kan jag inte påstå och folk brukar påpeka att det är rent och välstädat. Jag hatar att städa så inte för jag är pedant heller ;)

Fast Inte rensa lådan på några dagar ? 😯
 
Hur många katter har ni? Tre
Har ni fler djur hemma, t ex hund? Nej

Vad är lagom antal katter enligt er? Två

Varför? Då kan de ha sällskap och trygghet av varandra men man hinner ändå med båda.

Anser ni själva att det är rent hemma hos er (inte allt för mycket hår, luktar inte kattkiss) med det antalet katter? Ja, det beror ju helt på hur ofta man städar. Gör man inte rent lådan flera gånger varje dag stinker det ju oavsett om det är en eller flera katter. Hur mycket hår det blir beror på katten, vissa hårar mycket andra betydligt mindre.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 596
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 723
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
34
· Visningar
2 423
Senast: Amha
·
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 227
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp