Hur många lakan finns det?

karamelldrottningen

Trådstartare
Håller på att organisera om lakan, påslakan och örngott för att snabbare kunna hitta. Har väldigt många lakan men få påslakan. Ska nu räkna dem hur många de är.

Hur många har ni av varje och hur många är det som bor där? Framförallt funderar jag hur många påslakan som är rimligt att ha om man bor en till två personer i ett hushåll.
 
Håller på att organisera om lakan, påslakan och örngott för att snabbare kunna hitta. Har väldigt många lakan men få påslakan. Ska nu räkna dem hur många de är.

Hur många har ni av varje och hur många är det som bor där? Framförallt funderar jag hur många påslakan som är rimligt att ha om man bor en till två personer i ett hushåll.

Vi har väl 7-8 set nånting och sen en del ”udda” eller singel som mest används till gäster.
Alltså 4 örngott och ett king size påslakan räknas som ett set.

Lakan har vi något liknande.

Byter sängkläder minst varje vecka :)
 
Jag har två kuvertlakan som jag växlar mellan och två vanliga lakan till gäster som sover på soffan. Påslakan och örngott har jag räknat till uppåt 7-8 av varje. Det är nog hyffsat hela set men då jag sover med två kuddar och alla set innehåller ett påslakan och ett örngott så går det aldrig jämt upp.
 
Håller på att organisera om lakan, påslakan och örngott för att snabbare kunna hitta. Har väldigt många lakan men få påslakan. Ska nu räkna dem hur många de är.

Hur många har ni av varje och hur många är det som bor där? Framförallt funderar jag hur många påslakan som är rimligt att ha om man bor en till två personer i ett hushåll.
2-5 för en person.
Lite beroende på hur ens tvättmöjligheter ser ut och om man vill byta material/design efter årstid e.dyl.

Antalet underlakan och udda örngott kan variera lite mer eftersom de slits snabbare och beror på om jag hittar några bra reafynd och köper på mig för framtiden. Men då är det max de fem översta i högen som cirkulerar i aktivt bruk och ett par överex ligger som lager. Bättre att de som är halvslitna blir slutslitna och kasseras bort än att ha en stor mängd som ligger länge i olika grader av halvslitenhet.
 
Jag är kronisk samlare av lakan, framförallt underlakan.
Mina loppisfynd består till stor del av underlakan som är användbara till skillnad från det moderna sladdret. Tyvärr måste endel av dem sys om så de passar 90*200 säng vilket de inte syddes för ursprungligen.
 
Vi har nog tre uppsättningar. Dock endast ett lakan vi använder och främst en sort påslakan/örngott pga det är en dyrare variant i linne och jag är för snål för att köpa nya. Tvättar på morgonen och hänger på tork, då kan jag bädda till kvällen.
 
Vet faktiskt inte hur många lakan jag har? Det mesta är linnelakan. Dels det som återstår av den uppsättning om ett dussin som jag sydde i tonåren och en drös ärvda hemvävda.
Det går åt två vid varje bäddning eftersom jag lägger dem på andra ledden för att de itnte ska trassla av från sängen. Jag ligger inte stilla om nätterna...

Påslakan har jag två par nyare som jag mest har till gästhuset. Alla mina andra är gamla och lite fula och de två sängarna där vill jag ha likadana på. Påslakan håller ju i evigheter så de flesta jag har är runt 20-30 år gamla och är helt fräscha fortfarande.

För egen del skulle jag väl egentligen behöva max tre omgångar av påslakan och örngott här i huset. Jag tvättar ofta.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 328
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 310
Senast: Linn-Nora
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 164
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok Här blir det hysteriskt sammanbrott, var fjortonde dag. Jag gick upp halv nio och slet loss lakan och påslakan och örngott o kastade i...
2
Svar
26
· Visningar
1 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp