Hur många lakan finns det?

Två set till min säng, tre till barnet, 6 till gäster (bor långt bort så många sover över). Oftast river jag ur min/barnets säng och tvättar på morgonen och bäddar med samma på kvällen. *lat*
 
Håller på att organisera om lakan, påslakan och örngott för att snabbare kunna hitta. Har väldigt många lakan men få påslakan. Ska nu räkna dem hur många de är.

Hur många har ni av varje och hur många är det som bor där? Framförallt funderar jag hur många påslakan som är rimligt att ha om man bor en till två personer i ett hushåll.

Fyra - ev fem uppsättningar har jag till mig. Rensar och kastar ut udda delar osv en gång per år och fyller på vid behov.

Så 4 lakan, 4 påslakan, 4 örngott som hör till påslakanset och 4 extra örngott (har två kuddar).

4 känns lagom för då behöver man inte akut tvätta, om man blir sjuk eller spiller eller nån katt kräks kan man byta igen efter några dagar utan att direkt behöva tvätta osv.

Nu har jag och särbon varsitt täcke (jag fryser ihjäl, han är en kamin) så då finns 4 extra uppsättningar påslakan. Väl lyxigt men jag har lite OCD och vill det ska matcha.

Vi diskuterade det här vid fikat på jobbet häromveckan faktiskt. Flera hade bara en uppsättning eller använde bara en uppsättning och tvättade på morgonen och torkade under dagen. Jag tycker om variation :)
 
Har alldeles nyss köpt ett nytt bäddset och har för första gången i mitt liv hela tre bäddset som används till vår säng (ett bäddset =1 st 240x220 påslakan och tre örngott). Känns nästan som överflöd eftersom ett av de gamla i princip pensionerats efter nyinköpet. Utöver det tre singelset vilket är lika många som antal bäddplatser vi har för gäster.
Ärvde hur många set som helst av en släkting som har "lite" svårt att slänga saker, vilket bara ledde till att jag direkt släpade dom till second hand istället. Avskyr att ha skåpen fulla av hemtextil.
 
15 påslakan, 20 örngott, 20 underlakan ungefär. 4 personer och stor tvättstuga. Har en hund som med jämna mellanrum slaktar påslakan så ibland köper jag några stycken av bara farten. Ikea is my friend.
 
3 uppsättningar till vår säng, lika många underlakan, 3 till dottern, tror vi har 3 underlakan till hennes säng med och så 3 till spjälsängen, 2 underlakan där. Tydligen är 3 den magiska siffran här :D
 
Fyra - ev fem uppsättningar har jag till mig. Rensar och kastar ut udda delar osv en gång per år och fyller på vid behov.

Så 4 lakan, 4 påslakan, 4 örngott som hör till påslakanset och 4 extra örngott (har två kuddar).

4 känns lagom för då behöver man inte akut tvätta, om man blir sjuk eller spiller eller nån katt kräks kan man byta igen efter några dagar utan att direkt behöva tvätta osv.

Nu har jag och särbon varsitt täcke (jag fryser ihjäl, han är en kamin) så då finns 4 extra uppsättningar påslakan. Väl lyxigt men jag har lite OCD och vill det ska matcha.

Vi diskuterade det här vid fikat på jobbet häromveckan faktiskt. Flera hade bara en uppsättning eller använde bara en uppsättning och tvättade på morgonen och torkade under dagen. Jag tycker om variation :)

Mina två set jag har till min säng, de är identiska... har en grej för samma lakan tror jag :p
 
Har massor skämt och sido, byter lakan minst 1 gång i veckan allt annat är för mig äckligt, lite tvångstankar om de där .. Så vi har minst 2 set till vår säng då vi var var sitt täcke, plus varsin kudde och just nu 1 extra kudde i sängen. Så har säkert 10 olika set minst plus lite udda osv.
 
Mängder och det trots att jag slängde alla udda påslakan (dvs. de som det inte fanns två lika av) för några år sedan. Numera använder jag bara två omgångar påslakan/underlakan/örngott då jag omöjligt kan tänka mig att sova i lakan av bomull efter att ha testat lakan i bambu. Det fungerar faktiskt att bara ha två ombyte, märkligt nog :p
 
5 set, dvs 2 örngott och 2 påslakan/set och 3 lakan. Har inget som är speciellt avsett för gäster, bäddar bara med nått av de vi har. Tycker egentligen vi har för många set, tar så mycket plats i skåpen och vi bor hyfsat litet med begränsad garderobs plats 😅
 
Vi är två personer. Har aldrig mer än 1 uppsättning sängkläder i tvätten samtidigt.

Vi rensade rejält vid förra flytten. Har nu kvar 2 lakan och 5 uppsättningar påslakan m tillhörande kuddfodral till vår säng. Skulle egentligen kunna rensa lite till, 2 av dessa uppsättningar använder vi aldrig..

Till gäster har vi 1 uppsättning (1 lakan, ett påslakan + kuddfodral). Önskar att vi hade sparat 2 uppsättningar till gäster för vi använder dessa ibland när vi ska sova borta och behöver ta m sängkläder. Vi har bara king size i både lakan och påslakan till vår egen säng och det är inte så ofta det funkar när vi ska sova borta i någons gästsäng..
 
Hmmm... Inte särskilt många alls. Kanske tre set med påslakan och örngott, och tre underlakan. Har några fler örngott pga att jag har köpt gamla fina med spets på loppisar. Blandar dessutom friskt i sängen och oftast har mannen och jag inte matchande påslakan..... Sådana är vi..... ;)
 
Håller på att organisera om lakan, påslakan och örngott för att snabbare kunna hitta. Har väldigt många lakan men få påslakan. Ska nu räkna dem hur många de är.

Hur många har ni av varje och hur många är det som bor där? Framförallt funderar jag hur många påslakan som är rimligt att ha om man bor en till två personer i ett hushåll.
Du verkar ha min andel lakan, för vi har väldigt många påslakan, men för få vanliga lakan.
 
Åt helskotta för många.....

Bytte sängkläder igår. Och jag ska rensa ut rejält. För enkelsäng 90 säng har jag väl ett 30-tal och till dubbelsäng (dubbeltäcke) ca 10st fulla uppsättningar.

Sambon hade mycket sparat och jag hade en del innan vi flyttade ihop. Nu när båten är såld så ska det rensas rejält bland sängkläderna då de är väldigt gamla och slitna. Känns inte sådär jätteroliga att använda så de kommer kasseras. Lakan är riktigt bra putsdukar. :D
 
Jag har 10 set till dubbelsängen, 8 set till gästsängar och typ 5 set till 2-åringen. Jag tycker inte jag har mycket sänglinne, använder igenom allt regelbundet.
 
Vet inte hur många jag har pga oreda men kanske 8-10 underlakan, 8 påslakan och 20-25 örngott.
En person.
Orkar inte tvätta så ofta så jag brukar samla till en full maskin med sängkläder innan jag tvättar.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 391
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 364
Senast: Linn-Nora
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 285
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok Här blir det hysteriskt sammanbrott, var fjortonde dag. Jag gick upp halv nio och slet loss lakan och påslakan och örngott o kastade i...
2
Svar
26
· Visningar
1 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp