Hur många lakan finns det?

Mängder och det trots att jag slängde alla udda påslakan (dvs. de som det inte fanns två lika av) för några år sedan. Numera använder jag bara två omgångar påslakan/underlakan/örngott då jag omöjligt kan tänka mig att sova i lakan av bomull efter att ha testat lakan i bambu. Det fungerar faktiskt att bara ha två ombyte, märkligt nog :p
Bambu låter intressant. Är de dyra?
 
Hur är ytan på dem?
silkig eller lite flossig? Är de sladdriga?

/tant nyfiken
Inte silkig silkig egentligen utan så otroligt slät att den knappt känns och väldigt mjukt. Inte flossig alls. De andas otroligt bra. De är ju inte styva men sladdriga skulle jag inte säga heller. Jösses vilken dålig beskrivare jag är 🤣 De behöver upplevas!

Såhär skriver en återförsäljare; Dessa underbara bambulakan måste man nästan känna på för att förstå hur sköna de är. Förutom silkeslen struktur som lämpar sig för känslig hud, så låter bambutextilierna din hud andas och har temperaturreglerande egenskaper. Bambulakan ger en lyxig sovkomfort med en känsla som är lik siden. Bambumaterialet håller sig fräscht längre då textilierna utgör en ogynnsam miljö för kvalster och bakterier.

Såhär skriver en annan; Mjukt skönt satinvävt påslakanset till enkelsäng i silkeslen 100% bambu. Påslakanet har ett tungt härligt fall och en ljuvlig lyster. Bambu har samma egenskaper som siden, värmer i kyla och svalkar i värme. Bambulakan absorberar 3-4 gånger mer än bomull, därför känns lakanen inte fuktiga även om man svettas under natten. Utmärkt om man har känslig hud. Påslakanet stängs med mjuka knappar längst ned.

Jag håller med dem båda två och kan verkligen rekommendera dem till alla.
 
Jag är ett snäpp värre än @Elo ,23 set o en massa löshästar av både örgott o underlakan. :o
Sa jag att jag är singel?

Jag har (nog) inte lika många som dig men jag tänker INTE räkna! :D De flesta är i percale/tvåskaftsväv förutom de till särbon... han gillar sladder-satin :cautious: Alla mina örngott är i siden för hårets skull.

Edit: Jag tänker heller INTE räkna mina fleeceplädar... :crazy:
 
Ogillar att ha saker jag inte använder.

2 uppsättningar till gäster inkl täcke o kudde (har eg plats till 1 + dubbelsäng).

3 uppsättningar (vill eg ha två men hade så hittade jag DET finaste 😍 och tycker väldigt bra om de 2 jag redan hade) till min säng. Eller, jag tror faktiskt jag bara har två lakan (har vita för de funkar till alla påslakan), det räcker iaf.

Sedan har jag två kuddar i sängen alltid och bytte innan örngott varje dag (tvättar sängkläder varannan vecka i snitt) så har 14 vanliga vita i ekologisk bomull som jag sover på. Sen kom jag på att vända kudden o byta varannan dag men har alla kvar ändå 😁

Har nog 3 påslakan med julmotiv också men ska skänka bort mitt första (det fanns ju inget annat än fula då men vad gör man inte 😁) för det räcker med två.
 
Tröttnade på alla olika storlekar på lakan och sängar. Åkte iväg med allt till en som gör trasmattor till förmån för katthem.
Köpte sedan 2 uppsättningar till alla sängar som används. Samma färg till samma säng. Olika färger till olika storlekar.
Gästsängarna har en uppsättning till varje säng. Alla i samma färg/mönster.
Bäddar aldrig fel och river inte sönder påslakanen, när jag för femtioelfte gången har tryckt i ett större täcke, i ett mindre påslakan. 😁
Klart tidsbesparade är det i alla fall. 😊
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 381
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 358
Senast: Linn-Nora
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 085
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok Här blir det hysteriskt sammanbrott, var fjortonde dag. Jag gick upp halv nio och slet loss lakan och påslakan och örngott o kastade i...
2
Svar
26
· Visningar
1 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp