Hur många nobelpristagare har ni läst?

MJLee

Trådstartare
I samband med att Abdulrazak Gurnah fått nobelpriset i litteratur och det inte är många som hört talas om honom. Handen på hjärtat, hur många tidigare pristagare har ni läst/hört talas om?

Vissa som Bob Dylan och Harold Pinter är självklara, men jag inser till min skam att det är i princip bara författare som skriver på engelska jag känner till, Darian Fo undantagen :o
 
Odysseas Elytis är min favorit även om han är romantisk och lite surrealistisk. av hans verk som jag tycker att man ska läsa Lovad vare och Dagbok från en osynlig april.
Harold Pinter har man läst.
Kazuo Ishiguro gillade jag kommer inte ihåg vad boken hette, men han skrev manuset till återstoden av dagen.
 
I samband med att Abdulrazak Gurnah fått nobelpriset i litteratur och det inte är många som hört talas om honom. Handen på hjärtat, hur många tidigare pristagare har ni läst/hört talas om?

Vissa som Bob Dylan och Harold Pinter är självklara, men jag inser till min skam att det är i princip bara författare som skriver på engelska jag känner till, Darian Fo undantagen :o
Du kanske menar innan priset? Då är det inte särskilt många. Men jag älskar Beckett :love: Albert Camus, Selma Lagerlöf etc. och de är ju väldigt household? Uppskattar även Kenzaburo Oe mycket, det är väl ett av få författarskap som personer jag läst littvet inte med inte alltid läst.
 
Du kanske menar innan priset? Då är det inte särskilt många. Men jag älskar Beckett :love: Albert Camus, Selma Lagerlöf etc. och de är ju väldigt household? Uppskattar även Kenzaburo Oe mycket, det är väl ett av få författarskap som personer jag läst littvet inte med inte alltid läst.

Ja exakt, innan. Det brukar ju bli ett väldigt uppsving av försäljning efter man vunnit.
 
Haha, jo då blir det färre. Jag har ganska dålig koll på samtida författare, men tycker att det är rätt och riktigt att de prisar ett bra författarskap även om det kanske är okänt, eller kanske framförallt därför. :)

Tyvärr är det några jag 'tvingades' läsa i skolan och då försvinner lusten att läsa utan man kommer bara ihåg analysen man skrev på provet/hemläxan.
 
Googlade fram en lista och upptäcker att jag läst ganska många....:

Verner von Heidenstam
Knut Hamsun
Sigrid Undset
Thomas Mann
Erik Axel Karlfeldt
Pearl Buck
Frans Emil Sillanpää
TS Eliot
Pär Lagerkvist
Ernest Hemingway
Albert Camus
John Steinbeck
Eyvind Johnson
Harry Martinsson
Isaac Bashevis Singer
Gabriel Garcia Marquez
William Golding
Nadine Gordimer
Toni Morrison
Günter Grass
Doris Lessing
 
Googlade fram en lista och upptäcker att jag läst ganska många....:

Verner von Heidenstam
Knut Hamsun
Sigrid Undset
Thomas Mann
Erik Axel Karlfeldt
Pearl Buck
Frans Emil Sillanpää
TS Eliot
Pär Lagerkvist
Ernest Hemingway
Albert Camus
John Steinbeck
Eyvind Johnson
Harry Martinsson
Isaac Bashevis Singer
Gabriel Garcia Marquez
William Golding
Nadine Gordimer
Toni Morrison
Günter Grass
Doris Lessing

Oj, nu när jag ser listan så är det mer än jag trodde (visste om alla men inte läst flera) men tänker förutom merparten bidra med Alice Munro, Bob Dylan, Wole Soyinka, Pablo Neruda (om ett poem räknas), Solzhenitsyn, Sartre (för att vara hipp), Steinbeck (skolan bleh), Camus (också hipp) kan inte säga att något fastnade, de var för hippa.

Winston Churchill (fast han borde inte ha fått priset imo eftersom han inte skrev fiction). William Faulkner (skolan), Elliott (katter!) O'Neill aldrig läst något av, men visste vem han var, Galsworthy (gissar att många fler än de tänker på har sett honom på tv pga Forsythe sagan som gick som serie i Sverige för många år sedan). George Bernard Shaw (skolan)

Yeats :love: Kipling! Sedan har jag varken läst eller hört om någon annan. Jösses vilken anglofil jag är.

Edit: Sedan är det en stor skillnad på dem man läst och dem man bara vet vem det är och ens kan nämna något de skrivit.
 
I samband med att Abdulrazak Gurnah fått nobelpriset i litteratur och det inte är många som hört talas om honom. Handen på hjärtat, hur många tidigare pristagare har ni läst/hört talas om?

Vissa som Bob Dylan och Harold Pinter är självklara, men jag inser till min skam att det är i princip bara författare som skriver på engelska jag känner till, Darian Fo undantagen :o

Det är väldigt få nobelpristagare i litteratur som jag hört talas om innan de fått priset, kommer på rak arm bara på Bob Dylan :D Å andra sidan - hur många är det som känner till de upptäckter som gjorts inom andra nobelprisområden innan prisen delas ut och upptäckten blir allmänt känd?

Jag ser inte att just litteratur skulle vara "viktigare" än andra områden, och skäms inte ett dugg för att inte känna till potentiella nobelpristagare - känner ju inte ens till alla som fått priset genom åren! Inser dessutom av @tantens lista att jag till och med läst flera författare utan att säkert veta att de är nobelpristagare! :D

Och så läser jag kanska mycket litteratur som aldrig skulle komma i fråga för nobelpriset, så vet inte varför jag skulle se det som viktigt att hålla reda på just nobelpristagare. Men jag har läst John Stieinbeck, Doris Lessing, Ernest Hemingway, Graham Greene, Sigrid Undset och säkert några till...
 
Håller med att om man tänker på det praktiskt så är 'vetenskaps' priserna viktigare men ja, där har man inte hört talas om någon, särskilt som de i princip alltid fått priset för genombrott/forskning för något de gjort för årtionden sedan.

Det jag tänker på är att det är många fler inblandade i de priserna, alla forskningsassistenter, andra forskare de publicerat med. En sådan upptäckt är i väl i princip aldrig gjort i ett vacuum och det är därför det i princip alltid är delat.
 
Håller med att om man tänker på det praktiskt så är 'vetenskaps' priserna viktigare men ja, där har man inte hört talas om någon, särskilt som de i princip alltid fått priset för genombrott/forskning för något de gjort för årtionden sedan.

Det jag tänker på är att det är många fler inblandade i de priserna, alla forskningsassistenter, andra forskare de publicerat med. En sådan upptäckt är i väl i princip aldrig gjort i ett vacuum och det är därför det i princip alltid är delat.
Jag som är naturvetenskapligt utbildad och intresserad har ganska ofta hört talas om själva upptäckterna innan de belönas med nobelpris, men ytterst sällan (läs aldrig) lagt några forskares namn på minnet.

Och jag sade inte att vetenskapspriserna var viktigare än litteraturpriset (även om jag kanske innerst inne tycker det), bara att litteraturpriset inte var viktigare än de andra priserna :)

Det har väl funnits några ensamma vetenskapspristagare genom åren också, typ Einstein, men håller med dig om att de ju av förklarliga skäl (de du nämner) ofta är delade. Litteraturpriset är väl dessutom "odelbart" enligt Nobels testamente?
 
Jag som är naturvetenskapligt utbildad och intresserad har ganska ofta hört talas om själva upptäckterna innan de belönas med nobelpris, men ytterst sällan (läs aldrig) lagt några forskares namn på minnet.

Och jag sade inte att vetenskapspriserna var viktigare än litteraturpriset (även om jag kanske innerst inne tycker det), bara att litteraturpriset inte var viktigare än de andra priserna :)

Det har väl funnits några ensamma vetenskapspristagare genom åren också, typ Einstein, men håller med dig om att de ju av förklarliga skäl (de du nämner) ofta är delade. Litteraturpriset är väl dessutom "odelbart" enligt Nobels testamente?

Förutom Einstein så är nog Marie Curie den enda jag känner till.
 
Jag har nog inte läst en enda nobelpristagare innan den fick pris, och inte många efter heller. Försökte mig på "Vredens druvor" av John Steinbeck för några år sedan men kom aldrig igenom. "Den gamle och havet" av Ernest Hemingway lyckades jag faktiskt med, det är en av få.
 
Alltså, det var ju svårt för mig att ha hunnit läsa Selma Lagerlöf, Kipling, Heidenstam, Sigrid Undset, Thomas Mann, Karlfeldt, Eugene O'Neill, Hermann Hesse, T.S. Eliot, Faulkner, Russel, Pär Lagerqvist, Hemingway, Camus, Pasternak, Steinberg och Sartre (om han räknas?) innan de fick priset.
Men eventuellt hade jag läst Harry Martinsson innan, det var i alla fall en av mina favoritförfattare som ung. Jag tror att jag även hade läst Toni Morrisson innan hon fick priset. Dario Fó hade jag sett (han var ju poppis 20 år innan han fick priset), Gunter Grass funderar jag på om vi inte läste i gymnasiet ... och Blecktrumman var länge den film som berört mig mest (gick på bio 20 år innan han fick priset), Doris Lessing hade jag läst mycket av långt innan hon fick nobelpriset. Bob Dylan hade jag självklart hört och Tranströmer likaså, men jag är osäker på om jag hade läst Imre Kertész innan han fick priset.
I övrigt så har priset fyllt funktionen att jag upptäckt många författarskap som jag annars hade missat. Flera har blivit favoriter, t ex har jag plöjt vad jag kommit över av Claude Simon ,V S Naipaul och Alice Munroe. Andra har jag mest läst enstaka böcker av: Singer, Garcia Marques, Oe, Pamuk, Saramago, Jelinek, Le Clézio, Szymborska, Herta Müller. Jag har säkert glömt några. Jakobsbäckerna av Olga Tokarczuk ligger på mitt nattduksbord men jag har lite kvar ....
(Nu har jag avslöjat hur gammal jag är och att årets nobelpristagare ofta varit ett säkert kort till julklapp)

 
Gemensamt för många av de nobelpristagare jag läst/sett, både de som jag tyckte mycket om och de som jag tyckt mindre om, är att det har varit böcker/pjäser/dikter/noveller som har "bitit sig fast", dvs som har väckt känslor och som jag ofta kommer ihåg långt efteråt.
 
Har läst en hel rad olika nobelpristagare, tycker det är rätt kul att läsa nån bok efter de fått priset :)

På rak arm vet jag bara att jag hade läst Kazuo Ishiguro innan han fick priset så är i övrigt ingen litteraturkännare direkt ;) resten av läsåret (som om jag läser särskilt mkt alls) lägger jag på lättsamma böcker!
 
Tror ganska säkert utan att läsa i någon lista att Doris Lessing är den enda pristagare jag hade läst innan hon fick det. Men det var ganska kul! Även om jag inte var särskilt ensam om det. 😄
 

Liknande trådar

B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 091
Senast: Rina
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 318
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp