Hur många nobelpristagare har ni läst?

Det har väl funnits några ensamma vetenskapspristagare genom åren också, typ Einstein, men håller med dig om att de ju av förklarliga skäl (de du nämner) ofta är delade. Litteraturpriset är väl dessutom "odelbart" enligt Nobels testamente?
Och även de som delades kommer man bara ihop en för, t ex Fleming. Pavlov är en som många känner till utan att kanske veta att han fick nobelpriset. McClintock kommer jag ihåg, var något med genetik och svarta majskorn så hyfsat lätt för en lekman att begripa (och så är det ju inte så många kvinnor som fått nobelpris)
 
Tror ganska säkert utan att läsa i någon lista att Doris Lessing är den enda pristagare jag hade läst innan hon fick det. Men det var ganska kul! Även om jag inte var särskilt ensam om det. 😄
Minns den spontana glädjen i ett sammanträdesrum när det precis meddelats att hon fick det. :)
 
Jag har läst jääääättemånga nobelpristagare. Varje år läser jag innevarande års pristagare, oavsett om jag läst hen tidigare eller inte. Årets pristagare har jag inte läst och känner inte till heller, så det ska bli spännande. Jag hade i och för sig hoppats på Jamaica Kincaid i år, men det kommer framöver, är jag säker på. Men den jag hoppas allra mest på i framtiden är Chimamanda Ngozi Adichie, men hon har inte skrivit tillräckligt mycket än.
 
I samband med att Abdulrazak Gurnah fått nobelpriset i litteratur och det inte är många som hört talas om honom. Handen på hjärtat, hur många tidigare pristagare har ni läst/hört talas om?

Vissa som Bob Dylan och Harold Pinter är självklara, men jag inser till min skam att det är i princip bara författare som skriver på engelska jag känner till, Darian Fo undantagen :o

Innan Nobelpriset sp självklart Bob Dylan men också Wislawa Szymborska som fick det 1996. Har en bok med dikter av henne som jag ärvt av morfar och jag har själv alltid läst mycket poesi.

Även Kenzaburo Oe hade jag hört talas om innan han fick det 1994.

Dario Fo för jag hade spelat en pjäs av honom.

Sen har jag läst både Selma Lagerlöf och Pär Lagerkvist men de fick ju priset långt innan jag var född. Tomas Tranströmer hade jag också läst en del av innan han fick priset.

Sen har jag också läst Sigrid Undset men hon fick det ju också långt innan jag var född 1923.
 
Hmm, inser nu att många jag läst/visste vem det var fick nobelpriset innan jag ens var född.
 
I samband med att Abdulrazak Gurnah fått nobelpriset i litteratur och det inte är många som hört talas om honom. Handen på hjärtat, hur många tidigare pristagare har ni läst/hört talas om?

Vissa som Bob Dylan och Harold Pinter är självklara, men jag inser till min skam att det är i princip bara författare som skriver på engelska jag känner till, Darian Fo undantagen :o
Bara Kazuo Ishiguro och Doris Lessing tror jag, dvs innan de fick priset.

Men tror inte det är något konstigt. De brukar väl oftare lyfta författare de tycker behöver bli mer kända än prisbelöna väldigt kända författare?
 
I samband med att Abdulrazak Gurnah fått nobelpriset i litteratur och det inte är många som hört talas om honom. Handen på hjärtat, hur många tidigare pristagare har ni läst/hört talas om?

Vissa som Bob Dylan och Harold Pinter är självklara, men jag inser till min skam att det är i princip bara författare som skriver på engelska jag känner till, Darian Fo undantagen :o
Jag fick en bok av min far som yngre tonåring. Kärlek i kolerans tid. Gjorde några tappra försök men den men kom bara ett par kapitel. Vet fortfarande inte vad han hittade på som traskade in tillbokhandeln och skulle köpa en bok åt sin tonårsdotter.
Och varför bokhandlaren rekommenderade den boken......?
Den försvann snabbt från min ägo.

Har inte haft någon lust att ge mig på någon annan författare.
 
Jag har läst några som jag tycker att det är skandal att de inte fick Nobelpriset (JRR Tolkien och Astrid Lindgren). Men av de faktiska pristagarna så är det nog bara Selma Lagerlöf (Nils Holgerssons underbara resa) och Rudyard Kipling (Djungelboken) som jag läst.
 
Tror inte att jag har läst något av någon innan hen tilldelats nobelpris.
Däremot ganska många efteråt. Min mamma fick alltid årets nobelprisbok i julklapp av sin chef och jag lånade dem ofta efter henne. (hon är dock bortgången sedan snart 10 år)
Några av de senaste pristagarna har jag lyssnat på som ljudböcker, det räknas väl också som att ha läst dem....
 
Kazuo Ishiguro är nog den enda som jag hade läst innan pristagaren fick priset (det är verkligen en av mina favoritförfattare!).
Eller nej, Doris Lessing också!
Bob Dylan tycker jag inte räknas (tycker fortfarande det är ett obegripligt val).
 
Jag får det till 30 stycken, och då räknar jag inte t ex poeter där jag bara läst någon enstaka dikt utan liksom tillräckligt för att det ska kännas som om jag verkligen läst.

Flera olästa är sådana som jag verkligen vill läsa, såsom Toni Morrison, men det har inte blivit av.
 

Liknande trådar

B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 093
Senast: Rina
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 321
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp