Hur många poäng...

Sv: Hur många poäng...

jag hade 108 poäng i min första LC:1 på en seg ridskoleponny som bland annat sket och skyggade för fåglar i den fria skritten. hahaha. jag var väl 10 år kanske
 
Sv: Hur många poäng...

Det beror helt på om man sitter på ett lånat ök och inte ridit "dressyr" seriöst innan utan bara är där för att lära sej, eller om man har en egen välutbildad häst, har tränat en del dressyr, är noggrann och kan rida hästen "i form" och kanske satsar på att tävla "på riktigt" för att få placeringar.

Kommer tyvärr inte ihåg vad poängen ligger på numera, men 40% kan man vara nöjd med om man tillhör den första kategorin, tillhör man den andra kan man vara nöjd med 50-60%
 
Sv: Hur många poäng...

Har aldrig ridit LC (bara högre klasser) hehe..*skulle kanske inte svarat men ändå :angel: *
 
Sv: Hur många poäng...

Fick 161 poäng, alltså 59 %, i min första LC:1. Godkänt tycker jag ska vara hälften.
 
Sv: Hur många poäng...

Inte så lustigt om du får så bra poäng i LC :smirk:

Men när man rider fina vägar, har hästen i rätt form och ordentligt ställd, sitter i bra balans och startar/stannar på ett snyggt o "smidigt" sätt, vad mer kan man göra?
jag skyller aldrig nånting på hästen, men vifår inte ofta mer än 56% hur fint det än är...

Kan ju tillägga att vi är från en liten klubb vilket inte verkar vara så populärt bland dressyrdommare... :smirk:

Var tydligen en som tävlade mot oss (vetinte om de va i min klass lr i den andra..) i dressyr förra helgen com pratade lite med domaren..
Hon red tydligen ett "skitdåligt" program utan att hästen gick bra o utan att rida bra vägar o så, men ändå kom hon bland de bästa..
Sånt är så enormt irriterande..
Bara för att man tillhör en stor klubb eller känner domaren så får man mer poäng än andra.. suck
 
Sv: Hur många poäng...

Ja, det där har jag märkt också! Det var en tjej som jag satt och tittade på som genade jättemycket i vägarna, fuskade med hörnpasseringar och med en häst som kastade med huvudet då och då, samt fattade fel galopp två gånger i varje varv innan hon fick rätt. Ändå kom hon femma har jag för mig? :confused:
 
Sv: Hur många poäng...

"för övrigt tycker ja 50% dvs hälften borde räknas som godkänt, eftersom det kan va rätt "svårt" att få 60% om inte hästen är redigt duktig."

Så skrev du, det var därför jag svarade att om man inte lyckas få 60% i LC så tror jag knappast att det är pga. hästen, men OM det nu skulle vara pga. hästen så tror inte jag den hästen är redo att tävlas med.

Vad menar du med inte så lustigt att jag fick bra poäng i LC? Som sagt så red jag inte LC egentligen, det var enbart för att få en uppvärmningsklass i allsvenskan. Vi var uppklassade ur LC men det räknas inte när man rider en serie.

Ja, det är ju tråkigt om man blir orättvist dömd, det håller jag med om. I Stockholm där jag tävlar är det inte så markant som du beskrev det, alltså folk från mindre klubbar blir inte neddömda pga det tex. När jag hade startat lokal några gånger med ponnyn så började domarna känna igen oss (min tränare är själv domare så hon berättade att det snackades om oss) och det va ju självklart fördelaktigt till viss del att domarna kände igen oss när vi kom ut på tävlingar. Men det var inte för att jag kom ifrån en stor klubb (vi är en relativt liten ridskola) eller för att jag hade en tjusig häst (ridskoleponny som sagt), men det kan säkert skilja sig mellan distrikten...
 
Sv: Hur många poäng...

de e alltid så...... man undrar jämt vad domarna håller på med.

bra ridning premieras inte i detta landet.
 
Sv: Hur många poäng...

Hur kommer ni i håg allt det här?? Jag red nog min första LC typ 1981 och har ingen aning om vilken procent jag fick. Tror inte ens man räknade i procent på den tiden utan enbart på poäng :o
 
Sv: Hur många poäng...

Förr i tiden var 50% godkänt det var väl egentligen inte så många herrans år dom ändrade till 60% eller att 6 skulle vara godkänt istället för 5.
 
Sv: Hur många poäng...

Jaha, det var det du menade...
Jag borde kanske inte skrivit på just det sättet, för det var väl inte så jag menade...
Det jag syftade på var om hästen inte var tillräckligt stark för att gå till 100% i form, eller om den inte har ett bra steg..
För vissa domare dömer bara på dem som har stort luftigt steg (iaf på storhäst..)

MEn som sagt, det var väl inte rätt ord att komma med kanske...

Ja, det är väl inte så konstigt att du, som tydligen rider FEI (skrev du väl..?!), får 74% i en LC....

""Vi var uppklassade ur LC men det räknas inte när man rider en serie.""
Jasså?? :confused: .. Det var konstiga regler, eftersom det bara var en förklass.. menmen..
det är ju itne ditt fel .:p
 
Sv: Hur många poäng...

På min allra första dressyrtävling (liten tävling på ridskolan) fick jag 108 p. Hästen jag red var en väldigt lat ridskolehäst som ingen ville rida för hon var så seg, men jag gillade henne. Inne på banan blev hon ännu segare än vanligt. På varje kommentar står det för lite trav, för lite galopp, avbrott mm.
Första tävlingen sen med min egna häst fick vi 140 p (tävlig i stallet) då var hon riden ca 4 mån och hade precis lärd sig galoppera så det var jag jättenöjd med.
 
Sv: Hur många poäng...

Jag kommer inte i håg.. jag kollade i mina pärmar.. där jag sparat allt sådant där :)

Hahaha jag hittade oxå ett gammalt inbetalnings kort för ridlektioner. 30 kr per lektion på ridskola.. Det var tider det ;)
 
Sv: Hur många poäng...

Jo, man räknade procent redan då... Jag vet inte varför jag fick för mig att rida en LC:1 redan -81 eller om det möjligtvis var våren -82, fick väl omkring 35% eller något... "Lydnadshinder" ingick vilket jag red på i trav och fick kommentar på!

Jag red en ridskoleponny, kat C men på gränsen till B, och red katastrofalt dåligt!

Mvh Cissi
 
Sv: Hur många poäng...

Min första LC var för mer än 15 år sedan på en mkt ovillig riskolehäst som inte alls ville vara ensam i ridhuset. 128 p....

Jag var bara tvungen att leta upp protokollet i en av mina gamla pärmar.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 748
Senast: hhere
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
974
Senast: co-SMAD4
·
Mat Jag har några urbrunna ljusglas som jag tycker är väldigt charmiga, och skulle vilja ha som dricksglas. Plast använder jag bara sådant...
Svar
2
· Visningar
413
Senast: starcraft
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 016
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp