Hur många poäng...

R

Rigoletto

hade ni när ni red er första LC:1 ??

Vad är godkänt tycker ni?
 
Sv: Hur många poäng...

Haha jag grävde i min pärm och i min första LC:1 fick jag 130 poäng...Då var man 11 år..haha Godkänt är alltid 60% av maxpoängen, vilket i LC:1 blir 150 poäng. Vad som är godkänt för dig och din häst beror ju helt på vad ni satsar på.
 
Sv: Hur många poäng...

Jag hade 57% :smirk: Tss... Jag tycker nog attgodkänt borde vara 60%, men det är ju min åsikt och jag har inte riktigt fått klart för mej vad som är rätt.
 
Sv: Hur många poäng...

Jag fick 57% i min första lokala LC:1
Då på en bana som min häst knappt orkade galoppera på för de va så djup sand. :p
Vill inte räkna med klubbtävlingarna då jag inte tycker de är så rättvist bedömda..
haha, ja kan ju nämna att ja fått 117 (46%)poäng som lägst på min fjording i vår nybörjar karriär.. :rofl:

Ja har inte tävlat så många LC:1or utan det brukar mest va LC:2...

för övrigt tycker ja 50% dvs hälften borde räknas som godkänt, eftersom det kan va rätt "svårt" att få 60% om inte hästen är redigt duktig. Det är iaf vad jag upplevt... och då menar jag inte bara på mina ritter.. :p (dom är väl inget att hurra för, haha)

Fast man ska inte haka upp sej för mycket på poängen..
Sist jag red dressyr fick ja bara 52% på min häst som va supertrött o inte har musklat upp sig än, men jag kände mej jättenöjd med den ritten!
så poängen är inte det viktigaste.
Vissa domare tycker dessutom om en speciell hästsort mer, och vissa tycker om att man rider fort, osv.
Så man får försöka anpassa sig om man vet hur domaren tänker :p
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många poäng...

Min första LC:1 gick Riktigt åt skogen, haha. Det började med att min häst drog med mig på första Snett Igenom och eftersom han var så taggad gick han typ bara och tacktade hela programmet. När jag kom till galoppen blev det ingen galopp i första varvet (tror att det är höger) för att jag inte ville fatta galopp på han innan han lugnat sig.. Sedan på nästa galopp fick vi fel galopp, men inte märkte jag det..10-11 år som jag var ;) I alla fall fick vi 100 p och 40 % :o Så varje gång jag inte är nöjd med en tävling tar jag bara fram det och då blir jag genast nöjd med min ritt :angel:
Godkänt i LC:1 tycker jag är 50 %
Elin
 
Sv: Hur många poäng...

Det ska då inte vara svårt att få 60% i LC:1, och om man inte får det beror det knappast på hästens kapacitet...
 
Sv: Hur många poäng...

nu är det dock så att dressyrdomare (generellt, JA!) tenderar att döma ner det som sticker ut lite (som kanske inte gör allt 100% rätt),
och istället lyfta fram ekipaget som gör allt hyfsat men ser så jävla tråkigt ut för både häst och ryttare.
 
Sv: Hur många poäng...

PathOfClovers skrev:
Det ska då inte vara svårt att få 60% i LC:1, och om man inte får det beror det knappast på hästens kapacitet...

Jag vet inte vilka klasser du tävlar i normalt, men när man tävlar i LC:1 så är man oftast ganska "grön". Man har oftast inte tävlat särskilt mycket och är nervös. Då är det inte särskilt lätt att få 60 %, jag har aldrig fått det (har tävlat LC:1 ca. 3 gånger) och jag hoppas att du inte tycker att jag skryer nu, men jag rider inte direkt dåligt (;) ), även om jag inte rider som ett proffs.. Om du har tävlat LC:1 och fått över 60 % så tycker jag att du nog var lite för duktig för LC:1 och borde ha sattsat på tex. LB-LA.
Elin
 
Sv: Hur många poäng...

Det jag menade var att det är knappast pga. hästen att man inte lyckas rida ihop 60% i LC:1. Och OM det nu verkligen skulle vara "hästens fel", så skulle det isåfall vara att den kanske inte har lärt sig att galoppera, eller att den helt enkelt inte är tillräckligt utbildad. Men vem åker och tävlar med en häst som inte är utbildad nog att klara av klassen man ska rida? Det är inte alls särskilt konstigt/dåligt att du inte fått 60%, men du skyller väl inte på din häst?

Angående mig själv, så tävlade jag ponny fram tills årskiftet nu (nu är jag för gammal), och ja egentligen red jag regional LA och FEI, men vi var med i division II-allsvenskan och då är det LC som förklass. Sist jag red LC var i september 2004 och då fick jag 74%. Och visst, egentligen red vi LA, men vad mer kan man göra i LC än att rida rätt vägar och ha hästen i en bra form samt sitta korrekt? Det är ju det enda man plockar poäng på i LC och LB och det är ju faktiskt grunderna.
 
Sv: Hur många poäng...

Det var bara det jag ville få veta :)
Nej, självklart skyller jag inte på Boss (har inte ens ridit LC med honom :p), den mesta delen utav programmet avgör ju ryttaren själv hur det går. Sedan är det väl några + i kanten om hästen har bra gångarter mm.
Elin
 
Sv: Hur många poäng...

Då är vi alltså överens? Eller? :p

Det där med gångarter hjälper en inte särskilt mycket i LC...Kan även tillägga att ponnyn jag tävlade och fick 74% i LC med inte har några speciella gångarter alls, hon är ridskoleponny. Däremot jäklarns lydig! ;)
 
Sv: Hur många poäng...

146 poäng! :D Men jag kom delad etta ändå.. :banana:
 
Sv: Hur många poäng...

Har ingen aning, var så länge sen, men jag vart godkänd iaf. På en totalt orutinerad ridskolehäst som jag tävlade åt klubben.
 
Sv: Hur många poäng...

runt 147 tror jag, kommer bara ihåg att han gick bra i allt utom galoppen. Men det var länge sen!
 
Sv: Hur många poäng...

har aldrig ridit LC:1 på tävling.......för tråkigt

men jag har ridit de massor me gånger på typ KM på ridskoleponny.....första gången jag red de hade jag 60,9%
 
Sv: Hur många poäng...

Jag hade väl kanske 127 poäng första gången jag red LC:1 , eller om det var 125? Den ponnyn ( ridskolehäst , verkligen inte känd för att vara dressyrhäst, däremot super på att hoppa .. ) tvärstannade vid galoppfattningen , men det var ju någr år sedan så :smirk: Ska försöka att aldrig rida lc:1 igen, tvåan är mycket roligare , speciellt då man vinner :angel:
 
Sv: Hur många poäng...

PathOfClovers skrev:
Då är vi alltså överens? Eller? :p

Det där med gångarter hjälper en inte särskilt mycket i LC...Kan även tillägga att ponnyn jag tävlade och fick 74% i LC med inte har några speciella gångarter alls, hon är ridskoleponny. Däremot jäklarns lydig! ;)

Nja.. det hjälper kanske inte särkilt mycket, men lite extrapoäng får man iaf :) Fast i LC:1 tycker jag att (iaf på våran klubb) verkar de gå, som du sa tidigare, mest efter vägarna och om de har rätt gångart.
Elin
 
Sv: Hur många poäng...

62% Tycker jag är godkänt..
med min första ponny: hehe..en liten b-ponny och jag var typ 9-10 år..gick inte så bra..var rädd för allr o så..fick nog 52%

min andra ponny: gick inte på fyrkanten..fatta fel galopp och var allmänt i obalans fick 56%

min stora häst.. Vi fick 56% det änd ajag krävde den gången var att hon skulle gå runt banan och det gjorde hon ju.. inte så br akanske men men..
 
Sv: Hur många poäng...

hmm första gången jag red L:C1 fick jag nog ca 130p. Nu när jag tävlade i L:C1 sist så fick jag 181p och jag ska nog bara tävla i L:B (kanske nån L:A snart) i fortsättningen.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 601
Senast: hhere
·
Mat Jag har några urbrunna ljusglas som jag tycker är väldigt charmiga, och skulle vilja ha som dricksglas. Plast använder jag bara sådant...
Svar
2
· Visningar
349
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: hamilton1
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
473
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp