Hur många procent jobbar ni ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

Dimmalimm

Då menar jag först och främst ni som har barn som inte fyllt åtta.
Jag jobbar 75% Min sambo 100% men han är ändå ledig på tisdagar, jag är ledig torsdagar och slutar tidigare på fredagar. Vår dotter är två år. Jag skulle gärna jobba mindre, men det tillåter inte ekonomin :mad:
Det jag tänker på är att min jobbarkompis har en son på 1½ år och de jobbar 100% båda två. De tjänar bättre än mig och min sambo, ungefär samma boendekostnad. Jag tycker personligen att han får väldigt många timmar på dagis :confused:
Hur gör ni ?
/Dimmalimm
 
Sv: Hur många procent jobbar ni ?

100 % redan från början efter mammaledigheten.
 
Sv: Hur många procent jobbar ni ?

100% båda två men vi arbetar skift :) så det blir väldigt lite barnomsorg ändå.
 
Sv: Hur många procent jobbar ni ?

Bägge jobbar 100 %, många timmar blir det...Hade inte jag varit gravid så hade jag jobbat 75 % istället.
 
Sv: Hur många procent jobbar ni ?

100% från och med att barnen var 9 år (de minsta). Och det är för mycket. Jag tycker det är rätt "jobbigt" med skolbarn (ja, missförstå mig rätt nu, vill givetvis inte vara utan dem!). Det är så mycket läxor och det är aktiviteter åt alla håll. På många sätt var det lättare då de var små, inte minst för att man faktiskt kunde ha dem på fritids. Nu måste de vara ensamma då vi jobbar.
Jag skulle vilja jobba 75% tills den minsta gått ut gymnasiet...
 
Sv: Hur många procent jobbar ni ?

Jag har alltid jobbat heltid och lite till, men alltid tänkt att jag ska gå ner i tjänst "så fort jag får färdigt det ena och andra på jobbet, så fort tillfälle ges" osv. Tvekat lite när det gäller ekonomin åxå, klarar vi oss på 75% t ex? (Min man jobbar heltid, tre barn). Hela tiden skjutit beslutet framför mig, har liksom alltid jobbat heltid och fått ihop det på något vis.

För ett år sedan sa dock huvudet och kroppen ifrån - och ofrivilligt blev jag tvungen att gå sjukskriven en period. Inte kul, men jag lärde mig två saker:

- Jag har ett större ansvar för att min familj mår bra än att ständigt böja mig baklänges för att få ihop jobbet. Familjen är min prioritet. En självklarhet som man faktiskt får påminna sig om när man snöat in sig i jobbets alla "måsten".

- rätta mun efter matsäck. Vi klarade oss alldeles utmärkt på 80 % av min lön när vi var tvungna. Tiden jag fick över till familjen går inte att värderas i pengar. Faktiskt.

Så efter att i många år (snart nio år) skjutit beslutet framför mig, har jag äntligen bestämt mig och även genomfört det. För att göra en lång historia kort - jag jobbar 75%.
 
Sv: Hur många procent jobbar ni ?

Min man jobbar 100% och jag jobbar 83% (nör jag börjar igen). Vi hitills inte haft något barn på dagis då jag jobbar natt. Då maken jobbar även helger så har vi samkört våra scheman så han är hemma när jag behöver sova. Äldsta barnet är 9 år och det har funkat bra hela tiden! Han spar sina obligatoriska dagar och plockar ut om det kör ihop sig någon gång. Är ensam med barnen när jag vakar av men tjejerna kommer hem vid 13.40 efter skolan och då sover jag ett par timmar medan de passar småbarnen. :)
 
Sv: Hur många procent jobbar ni ?

Efter en lång tids sjukskrivning så har jag nu återgått till mitt arbete,som ligger på 76%.Min man jobbar ca 150% (han har eget företag).
Vår äldsta son ,som är 7 år,går på skolan varje dag mellan 08-13 och den yngsta,5 år,går på dagis ca 3 dagar i veckan.Jag jobbar natt och sover då dagtid ca 2 vardagar i veckan.De helger som jag arbetar är pappan ledig.
I början så fick barnen inte vara på dagis när någon av oss var ledig.Det resulterade i att det blev för lite tid på dagis för sonen och han kom inte in i gruppen riktigt.Så numera ska han vara där minst 3 dagar i veckan,även när jag har "ledig vecka".

Nu klarar vi oss väldigt bra ekonomiskt så jag kan fortsätta arbeta deltid,vilket vi tycker är det mest idealiska för vår familj.

/Annelie
 
Sv: Hur många procent jobbar ni ?

Jag är lite bortskämd så jag behövde knappt ta ut några dagar alls första året, så nu jobbar jag 50% och mammaledig 50% på pappret... ;) Men vi har ett litet företag, min man hans två kusiner och så jag en kille anställd. Så det blir mer jobb ialla fall... Men ang dagis så går Elin 15 timmar i veckan. Mest för hennes skull faktiskt, hon blev "instängd" när jag hade svårt att komma ifrån och träffa andra barn och mammor. Hon stormtrivs nu på dagis efter ett par jobbiga veckor i början av hösten då jag funderade på om jag gjorde rätt.
Min man jobbar under högsäsong (vår, sommar och höst) mins 110% ibland betydligt mer. Men under vintern, så kan det handla om en nån timme i veckan i vissa fall...
 
Sv: Hur många procent jobbar ni ?

Jag jobbar 75%. Våra barn är 10 och 12. Jag var hemma tills de var dryga 3,5 och 1.8 mån och sedan dess har jag jobbat 75. Jag kommer aldrig (om jag inte blir piskad) att jobba mer. Min man kör 150 (egen) så det skulle inte fungera annars. Nu känner jag att jag hinner med för det tar tid med läxor och barnens intressen.

merman
 
Sv: Hur många procent jobbar ni ?

Jag har jobbat 80 % hela tiden. Jag gör det fortfarande trots att min son snart fyller 9.
 
Sv: Hur många procent jobbar ni ?

Bara en fråga: finns det någon familj där det är mannen som har gått ned i tjänst medan kvinnan jobbar 100%? Varför tycks det alltid så självklart att det är kvinnan som ska prioritera barnen och mannen som ska prioritera jobbet?
 
Sv: Hur många procent jobbar ni ?

Mabuse skrev:
Bara en fråga: finns det någon familj där det är mannen som har gått ned i tjänst medan kvinnan jobbar 100%? Varför tycks det alltid så självklart att det är kvinnan som ska prioritera barnen och mannen som ska prioritera jobbet?

Jag önskar jag kunde svara "vår familj" på din fråga, men det kan jag inte ÄN. Jag jobbar nu 80%, min man 100%, men bara tills han har disputerat (i februari), då går han ner på 80% (om han över huvudtaget jobbar, han kanske får gå arbetslös ett tag) och jag 100% för då ska jag skriva min avhandling :crazy: . Vi var föräldralediga lika länge, så det känns naturligt för mig att vi ska fortsätta dela på "hemmabiten" i tid.

Varför så många kvinnor prioriterar barnen och männen jobbet, tja, en spegling på hur de fördelat föräldraledigheten?
 
Sv: Hur många procent jobbar ni ?

Hos oss är det så att jag inte kan jobba 100% natt och därför får min man jobba dessto mer. Han trivs på sitt jobb vilket jag inte gör.......
 
Sv: Hur många procent jobbar ni ?

Vi jobbar 100% bägge två, 6åringen i skola o hos dagmamma + 4 åringen hos dagmamma 25 timmar/vecka. Vi ses inte många kvällar (fritidsledare bägge två)men tar igen det andra dagar.
 
Sv: Hur många procent jobbar ni ?

Min man jobbar heltid och jag pluggar heltid, men kan i och med det styra lite över min tid själv om jag inte har lektioner på högskolan som är schemalagda.

Innan jobbade jag heltid, men i samma kommun som vi bor (=10 minuters resväg enkel resa). Vi har alltid delat på hämtning/lämning för att barnen inte ska behöva vara så länge på dagis.
 
Sv: Hur många procent jobbar ni ?

Men atminstone ar de ju jamstallda... ;)

Det verkar vara den framsta efterstravan nufortiden :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag har en liten fundering, då det råkade bli lite tokigt för mig här om veckan med jobb. Har nämligen två jobb. Måndag: Sjuk (...
Svar
4
· Visningar
1 014
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
34
· Visningar
2 091
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 478
Senast: Angel
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp