hur många ridklubbar har denna policyn?

N

noppitoppan

min ridklubb ska tydligen ha en policy om att man inte får lov å stalla upp travhästar på klubben som privathästar. en tjej blev nämligen nekad å ställa in en travhäst hon hade tänkt och köpa så hon fick avblåsa köpet för att hon inte har någon stallplats till hästen. frågade ridskolechefen varför igår å fick ett snäsigt svar att de inte vill ha den sortens ridning på vår klubb. ifrågasatte då varför fjordingar och shettisar får lov å stå på klubben och fick svar att i framtiden skulle inte dessa heller vara välkomna.

tycker att detta är mycket upprörande då jag i hela mitt liv trott att alla är välkomna till en ridklubb som drivs av idiella krafter. pratade även med ordföranden som tyckte lika dant som, kommer inte ihåg allt hon sa men hon var på samma linje som ridskolechefen.

jag trodde att det som var viktigast för att få stalla in en häst på en ridklubb var att man betalade sin hyra i tid, följer de regler som finns och att hästen är uppfostrad och hanterlig för personal. att en ridklubb var en "fritidsgård" för alla som gillar hästar oavsett vilken ras man har. nä på måndag ringer jag ridsportsförbundet å byter klubb, kan inte tävla för en klubb där alla inte är välkomna.

är detta vanligt att man nekar folk att stalla in sina hästar pga ras?
 
inte på ridskolorna där jag rider/har ridit. där är alla välkomna. ;)
 
Vi har bara en inhysning på ridskolan just nu, stallplatserna räcker normalt endast till ridskolans och personalens hästar.

Inhysningen vi har är dock en nordis, vet ej om den har travarstam eller ej.

Vi har tidigare haft en nordistravare i verksamheten dessutom så sådana fördomar finns inte här iaf.
 
Det finns många fördomar mot den sortens hästar du nämner. Dessa kanske inte vanligen uttalas så öppet som i det här fallet men finns där....
Hästägare som har hästar av "sämre" ras (läs oftast billigare) blir sämre behandlade och flyttar till slut självmant. Utan att hänga ut någon ridskola har jag sett detta händ flera gånger. Sorgligt!
Instruktörer som kommer med otrevliga kommentarer och ignorerar ryttarna på lektioner osv. Vanligare än man tror.
Det finns dock, inte att förglömma, ställen där man är välkommen med vilken sorts häst som helst. Heder åt dom ställena. :bow: :bow:
Finns denna policy på papper? Eller är det något någon slängde ur sig? Ta kontakt med styrelsen för klubben och påtala detta. Det får inte gå till så. Borde vara diskriminering eller dylikt. Om klubben/ridskolan inte är privatägd så är det troligen inte tillåtet. Fast varför skulle det vara tillåtet bara för att den är privatägd??
Finns det någon som vet bättre???? :confused: (troligen)
 
:eek:
Jag kan inte förstå varför inte en travare kan få stå på anläggningen. Är de rädda att de andra hästarna ska ta skada av det eller vad? :confused:
Nej en sån klubb hade jag nog lämnat
 
ridskolechefen sa att de inte vill ha den sortens ridning på anläggningen. även ordföranden sa så. klubben ska vara till för dem som vill träna. tror att även den här tjejen ville det med den tilltänkta hästen hon hade tänkt å köpa även om det är en travhäst.

personligen tycker jag inte heller att man ska kanske köpa en travhäst om man vill tävla på en hög nivå då oftast inte räcker till, har själv både halvblod å travhästar hemma så jag har inga fördommar mot travhästar. men jag tycker att det är inte ridskolechefens bekymmer vad det gör med sin häst så länge de betalar hyran i tid, gör rätt för sig, hästen är uppfostrad å man följer reglerna som finns.
 
Bara för en nattklubb är privatägd, kan inte den neka t.ex. invandrare tillträde pga att de är invandrare. Fast det beror på att vi har en lag mot diskriminering av invandrare. Jag tror inte det finns en lag mot diskriminerering av personer som äger travare.

Fast tar föreningen emot kommunala bidrag, tror jag att kommunen skulle bli mindre glada om de fick reda på att anläggningen inte var öppen för alla föreningens medlemmar.
 
Sådana fasoner måste ju vara ENBART storstadsrelaterat!
För på vischan så har klubbarna inte råd att hålla på med sådana dumheter!

Men är det kö kan jag anse att den som inte använder ridhuset behöver få en boxplats på en anläggning med ridhus.
Är det platsbrist är det ju bättre att de som behöver ridhus har hästen vid ridhuset, och de som inte använder ridhuset stallar upp ngn annanstans.
 
Om du äger din ridskola själv så antar jag att du själv kan neka att hyra ut till vilka sorters hästar du vill. Skimlar, under 150 cm. osv. Är det kommunen som är med och betalar merparten, äger anläggningen osv så tror jag inte det ses med så blida ögon om denna diskriminering förekommer.
Finns ingen lag mot diskriminering av folk med ridtravare så borde den komma fort som katten! :devil:
 
den här klubben ligger ute på landet. kan ju säga att flera har blivit sura för att jag har reagerat. tjejen som skulle köpt travhäst ville ju ha den där så att hon kunde träna i ridhus å paddock annars hade de ju inte brytt sig. tycker det är enbart tråkigt även om jag har eget stall hemma o inte är i behov utav å ställa varken mina halvblod eller travhästar där.
 
Varför skulle inte hon som ville ha en travhäst vilja träna i ridhus och så :mad:. Och vad har ridskolechefen med det att göra. Ren idioti i det stallet skulle inte jag vilja stå iallafall, gillar man hästar gillar man alla hästar och utestänger ingen på det där sättet.

Cissi :bump:
 
vilket förbannat pucko :mad:
Är det så det är skulle jag inte ställa upp någon häst där bara för att ,idioti klarar jag mej bra utan .
Fast det är synd om hästen och eleverna som lär sej göra skillnad på häst och häst....man kan ju fråga sej hur ridskolechefen ser på invandrare :mad:

Vanligt vet jag inte ,inte i mitt distrikt iallafall ,det skulle kanske vara nån tomte med privatstall i nån skog nånstans som skulle neka ett kallblod eller dyl. plats .
Men det har jag inte hört om .
 
skulle vara roligt och veta vart denna ridklubb ligger, så kunde vi alla som har fd travare som ridhäst bommbadera dom med platsförfrågan :D fast jag förstår att du inte vill lämna ut adressen, det skulle jag inte heller göra, för man vill ju inte hamna i samma klass som ordf & ridchefen :rofl:
:cool:morzan
 
Jag säger bara : Byt klubb !
Meningen med en ridskola är att den skall vara öppen för alla !
Jag kan förstå att man tex inte kan ta emot hingstar, det är ju ett merjobb för de anställda, men så länge travarn är väluppfostrad att hantera så borde den få stå där !
Blir så arg på såna personer, själv är jag ingen jättefan av travare direkt, men när vi hade eget stall hade vi tre travare uppstallade där under olika perioder....

bibban
 
nej vad jag vet så har jag aldrig hör det förut. Vi i våran klubb välkommnar i alla fall alla. Hoppas att det inte blir fler som inte får flytta in. Kan ni inte avsätta ordföranden och ridskolechefen om de har såna åsikter. Det viktigaste är väl att få in pengar till klubben så man kan hitta på roliga saker eller har jag missuppfattat det. De kanske inte vill ha klubben kvar.?
 
Detta svar är INTE för att hoppa på dig :cool:

Men jag forstår till dels policyn. I ett 'blandat' stall blir där lättare 'gnäll' - tävlingsryttarna retar sig på ponnyungarna o tvärt om.

På mitt gamla stall var det en sådan blanding, och det var fruktansvårt jobbigt. Ena dagen flängde det runt med ponnyungar som trillade av hit o dit (inte kul när man sittar på en k*t hingst :crazy:) - nästa dag red 'proffsen' dressyr samtidigt som våra hoppträningar :mad:

Bästa stallmiljö får man nog om alla ungefär har samma mål med ridningen..... Inte skulle du väl stå på ett stall med isiser, om du vill rida barock eller :confused:
 
Jag tycker inte att det är konstigt att man vill ha folk med samma mål och ambitioner på en ridanläggning, allt blir så mycket lättare då. Och de som tex har travare har ofta inte så stora tävlingsambitioner
 
Fast de med travare som faktiskt tävlar och ligger en bit upp i klasserna,skall de också nekas stallplats??

Svårt att veta var man skall dra gränsen,en travare som ridtränas,tävlas,och aldrig tränas i trav måste väl räknas lika mycket som ridhäst som ett Halvblod i det sammanhanget...Eller har jag fel???

Skall de också bli diskriminerade??

Mvh Pigge
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 740
Senast: shia
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 720
Senast: Asko
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 032
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp