Hur många sadlar har ni?

Det finns folk som sitter och scannar öppna forum, många här är öppna om vilka de är så det är ganska lätt att åka och stjäla. Ett råd i all välmening.

Jag tror inte att det ökar risken nämnvärt. Vill någon sno sadlar så är det nog lättare att ta sig till närmsta stall och leta upp sadelkammaren :) Känns lite långsökt att någon skulle sitta och läsa en tråd på bukefalos, ta reda på vilka som gömmer sig bakom nicken och sedan leta rätt på var deras häst står (om man inte har hästen hemma)...

De som snor sadlar vet nog redan om vilka stall som kan ha dyra sadlar och vara värda att besöka, skulle jag tro.
 
Så kan det va. Så då antar jag att ni sitter och berättar om när ni är på semester, vad nu har för värdesaker hemma osv. Man får göra vad man vill men min granne tyckte inte stölden var rolig.
 
Just nu ingen häst, en sadel som hängt med från gamla hästen. Det är en allroundsadel av märket Jorge Cavanes. Men det lär ju bli något nytt.

Just att köpa sadel är nog vad som stressar mig mest med tanken att köpa ny häst. :p
 
Det finns folk som sitter och scannar öppna forum, många här är öppna om vilka de är så det är ganska lätt att åka och stjäla. Ett råd i all välmening.
Sadelstölderna har pågått i flera år nu och ingen som vill ha sin sadel kvar förvarar väl den i stallet längre? Vad gäller märken och att leta upp de som har märket så visst finns det beställningsjobb men det vanliga är att de tar allt oavsett.

Jag bor långt från större vägar. Det finns inga fler hästställen här. Att det finns stall här syns överhuvudtaget inte från stora vägen och vår väg är ingen väg man ens åker in på "bara för att". Vi har ca 4 meter mellan stall och hus (dörr till dörr) men visst gick de in och det trots larmskyltar (och självklart lås). Att det då enbart var larmat i stalldelen kunde de omöjligt veta. Den larmsensorn vi satte upp efter, som larmar om någon går mot sadelkammaren syns inte utifrån. De tog det som fanns inklusive en gammal syntetsadel. Så att skriva ut vilka märken man har kvittar nog. Det är mer slumpen som avgör var de går in. Inte ens polisen kunde fatta att de gick in här. Dels så nära huset, så litet stall och dels så långt ifrån större vägar. De brukar hålla sig till hästtätare områden och gå in där de kan gå in utan att synas från huset men här var de nog främst ute efter annat och såg sin chans när de såg stallet.

Problemet med de här ligorna är att de tar inte bara sadlar och annat de kan bära med sig. Problemet är också att polisen inte har resurser att åka ut. Grannen såg tjuvarna och ringde men de hade ingen att skicka. Nu ska det vara bättre då de här stölderna har börjat prioriteras men chansen att de hinner ut är minimal och det vet tjuvarna. De tar allt av värde de kan bära med sig. Mindre motordrivna grejer som röjsågar, motorsågar och dylikt tar de lika gärna som sadlar. Därför kvittar märkena. Det viktiga är att inte förvara grejer så att de kan komma åt dem utan väldigt stora åthävor. Man ska veta att det här är inga småtjuvar utan de är väldigt vältränade och organiserade (tänk så framgångsrika de hade kunnat vara på ett positivt sätt om de ägnat sig åt positiva saker istället!). De åker aldrig runt med hett stöldgods utan det göms och hämtas senare av andra bilar. Hos en granne hade tre vakthundar legat och sovit innanför det fönster de gick förbi med stöldgodset. Hundar som reagerar på minsta ljud och som inte hade reagerat alls. Det krävs träning för att ta sig förbi då. Min egen hund reagerade inte heller.

Så visst, dumt att skriva namn och adress, vilka värdesaker man har och att man nu åker på semester på sin öppna profil på facebook men det är ändå stor skillnad att skriva vilket märke man har här på buke. Det behöver ju inte ens vara sant. Vi kan lika gärna blåljuga hela högen.
 
Två hästar, två sadlar. En gammal Hubertus allroundsadel och en gammal Simco. Hade länge bara simcon men skaffade en engelsk sadel på inrådan av sjukgymnast. Det gjorde ingen skillnad.
 
Sadelstölderna har pågått i flera år nu och ingen som vill ha sin sadel kvar förvarar väl den i stallet längre? Vad gäller märken och att leta upp de som har märket så visst finns det beställningsjobb men det vanliga är att de tar allt oavsett.

Jag bor långt från större vägar. Det finns inga fler hästställen här. Att det finns stall här syns överhuvudtaget inte från stora vägen och vår väg är ingen väg man ens åker in på "bara för att". Vi har ca 4 meter mellan stall och hus (dörr till dörr) men visst gick de in och det trots larmskyltar (och självklart lås). Att det då enbart var larmat i stalldelen kunde de omöjligt veta. Den larmsensorn vi satte upp efter, som larmar om någon går mot sadelkammaren syns inte utifrån. De tog det som fanns inklusive en gammal syntetsadel. Så att skriva ut vilka märken man har kvittar nog. Det är mer slumpen som avgör var de går in. Inte ens polisen kunde fatta att de gick in här. Dels så nära huset, så litet stall och dels så långt ifrån större vägar. De brukar hålla sig till hästtätare områden och gå in där de kan gå in utan att synas från huset men här var de nog främst ute efter annat och såg sin chans när de såg stallet.

Problemet med de här ligorna är att de tar inte bara sadlar och annat de kan bära med sig. Problemet är också att polisen inte har resurser att åka ut. Grannen såg tjuvarna och ringde men de hade ingen att skicka. Nu ska det vara bättre då de här stölderna har börjat prioriteras men chansen att de hinner ut är minimal och det vet tjuvarna. De tar allt av värde de kan bära med sig. Mindre motordrivna grejer som röjsågar, motorsågar och dylikt tar de lika gärna som sadlar. Därför kvittar märkena. Det viktiga är att inte förvara grejer så att de kan komma åt dem utan väldigt stora åthävor. Man ska veta att det här är inga småtjuvar utan de är väldigt vältränade och organiserade (tänk så framgångsrika de hade kunnat vara på ett positivt sätt om de ägnat sig åt positiva saker istället!). De åker aldrig runt med hett stöldgods utan det göms och hämtas senare av andra bilar. Hos en granne hade tre vakthundar legat och sovit innanför det fönster de gick förbi med stöldgodset. Hundar som reagerar på minsta ljud och som inte hade reagerat alls. Det krävs träning för att ta sig förbi då. Min egen hund reagerade inte heller.

Så visst, dumt att skriva namn och adress, vilka värdesaker man har och att man nu åker på semester på sin öppna profil på facebook men det är ändå stor skillnad att skriva vilket märke man har här på buke. Det behöver ju inte ens vara sant. Vi kan lika gärna blåljuga hela högen.
Tack för ditt långa inlägg, jag jobbar med detta.
 
Inte för att vara sådan men jag tror inte du vet vad du pratar om.
Vaddå polska ligor och inhemska ligor? Vaddå jävlas? Vem jävlas?



Det är liksom allmän kunskap att inte berätta var värdefulla föremål finns.


Jag har visserligen ingen personlig erfarenhet av sadelstölder - men utifrån de jag sett/hört talas om på nära håll - är det ofta *Öststatsligor* som åker runt och stjäl. Dessa läser knappast ändå Bukefalos.

De gånger det motförmodan inte är ovan nämnda ligor, är det väl rätt ofta enstaka personer (alltså ej ligor) som känner den man stjäl sadlarna (och då ofta annan utrustning också) av, och dessa vet ju ändå var grejerna finns.
 
4 hästar i dagsläget 2 sadlar (ok 4 men 2 är inte mina och ska skickas till Spanien)

2 ridhästar min Bates caprilli CC cair hoppsadel och min mors Wintec hoppsadel. Ska köpa väninnans Bates och byta ut vår wintec så småningom
 
Jag har visserligen ingen personlig erfarenhet av sadelstölder - men utifrån de jag sett/hört talas om på nära håll - är det ofta *Öststatsligor* som åker runt och stjäl. Dessa läser knappast ändå Bukefalos.

De gånger det motförmodan inte är ovan nämnda ligor, är det väl rätt ofta enstaka personer (alltså ej ligor) som känner den man stjäl sadlarna (och då ofta annan utrustning också) av, och dessa vet ju ändå var grejerna finns.

Vad menar du? Att det inte finns svenska ligor som stjäl?
 
Det är liksom allmän kunskap att inte berätta var värdefulla föremål finns

Fast alltså hur gömmer du ett stall? Det syns ju utanpå att det är ett stall och där finns sadlar. Svårare än så behöver inte tjuvarna göra det för sig. Verkar extremt mkt svårare att ta reda på vem som döljer sig bakom ett nick och sen ta reda på i vilket stall den hästen står! Jag känner till många här men vet inte riktigt hur jag skulle lista ut på vilken adress dom har sin häst 🤔
 
Fast alltså hur gömmer du ett stall? Det syns ju utanpå att det är ett stall och där finns sadlar. Svårare än så behöver inte tjuvarna göra det för sig. Verkar extremt mkt svårare att ta reda på vem som döljer sig bakom ett nick och sen ta reda på i vilket stall den hästen står! Jag känner till många här men vet inte riktigt hur jag skulle lista ut på vilken adress dom har sin häst 🤔
Haha, bra poäng!

Det vore möjligen en sak att skriva om sina sadlar offentligt på facebook med sitt namn. Men på buke? Knappast.
 
Fast alltså hur gömmer du ett stall? Det syns ju utanpå att det är ett stall och där finns sadlar. Svårare än så behöver inte tjuvarna göra det för sig. Verkar extremt mkt svårare att ta reda på vem som döljer sig bakom ett nick och sen ta reda på i vilket stall den hästen står! Jag känner till många här men vet inte riktigt hur jag skulle lista ut på vilken adress dom har sin häst 🤔
Va?
Vet inte du var Intesåsnällo bor?!?

F ö har Intesåsnällo inga sadlar, hans matte har däremot en dressyrsadel Albion Legend (som han nog kan ha), en Devoucoux dressyr flatback (som ingen kan ha men som jag älskar!) och en hoppsadel Devoucoux Oldara som jag tyvärr måste sälja och köpa en han kan ha.
Ture har en vidrig Ideal/Crown som inte heller passar men den kan iaf Intesåsnällo ha så länge.
 
1 häst och 1 Erreplus JD hoppsadel i dag. Sålde min Morris & Nolan dressyrsadel i våras eftersom hästen stod still och kostade en massa veterinärvårdspengar. Saknar den och skall försöka hitta en liknande när vi är på banan igen.
 
En häst. Tre sadlar. En sele;-)
En hoppsadel. En Sensational Ride. En Custom made. Har inte alla sadlar i stallet på grund av stöldrisken faktiskt. Maratonvagnen alltid låst med en tung kätting och hänglås.
Rider uteslutande i Sensationsadeln med inhopp av hoppsadeln.
 
@Hippocampus Jag förstår din tanke men den känns långsökt just i detta sammanhang eftersom vi är anonyma och inte kan kopplas ihop med adress där vi förvarar sadeln utan ett gediget undersökingsarbete.

Däremot har jag tänkt mycket på de som "checkar in" på instagram eller Facebook. Gärna med en bild på sin häst i dess utrustning och en text i stil med "Skönt att äntligen kunna träna hemma igen".
Där är det liksom bara att klicka på knappnålen och styra sin kos till platsen för att plocka sadeln - om det är en sådan man är ute efter.

De två senaste stallen jag stått i har av den anledningen inte tillåtit platser och incheckningar i sociala medier.
 
16 hästar, fyra sadlar som används (en sliten islands, en äldre westernsadel samt en halvny (säg fem-sex år) dressyrsadel och en antagligenjättegammal dressyrsadel.
Har en westernsadel som jag hade till en häst tidigare, som kan tänkas säljas om jag ser en lämplig köpes-annons, och ett par reserver till islandshästsadeln som börjar vara lite väl sliten efter mycket användande. Reserverna har jag köpt begagnat för nästan inga pengar, eftersom den jag använder kommer att behöva ersättas (i och för sig inte så gammal och borde kunna repareras, men använd i snitt tre eller fyra ridpass per dag i åtta år, så den är ordentligt använd).

Jag gillar att köpa begagnat när det är sådant jag kommer att behöva sedan.

edit: och så har jag en allroundsadel som jag fått gratis, som används enbart till tävling i bruks-ridning, och en allround mot hopp som är väldigt lite använd men säkert drygt tio år gammal (jag köpte den ny) och som används de få gånger jag deltagit i pay and jump och som lämpar sig de få gånger jag låter någon av mina hästar gå ponnyridning.

Men jag har inte en sadel per häst.
 
Jag tror jag har uppemot 15 sadlar till 8 hästar. Flera av dem är gamla/inte värda mer än max 1000kr och hänger mest men braåha ifall nån blir smalare/vidare etc. De flesta hästarna delar på en wintec, Knights, Albion och thorowgood. Inga direkta lyxsadlar alltså. Jochen hennigsadeln bor i bostadshus. Aldrig att den får sova i stallet, hur väl det än är låst och larmat.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har efter mycket efterforskningar kommit fram till att en lippo fazzino skulle kunna passa på min häst men nu till problemet. Jag...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: Litiabelle
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
626
Utrustning Ni som har dj largo, hur långa är ni och till vilken kåp stl ? Jag har hittat en 17" då min häst ej kan ha 17,5, men hittar bara sadlar...
Svar
3
· Visningar
401
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Tjo, har några sadlar som just nu är upplagda på det jag hittade i källarn som jag skulle vilja få upp på väggen istället.🙈 Vilken typ...
Svar
1
· Visningar
285
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp