Hur många spånbalar/vecka?

Hästmassören

Trådstartare
Kommer i höst att dra igång en mindre inackorderingsverksamhet där bl.a strö ska ingå, (spånbalar). Jag måste väl begränsa antalet balar/månad och undrar därför vad ni tycker är en rimlig mängd spånbalar som ska ingå per månad.
Visse hästar är ju grisigare än andra och vissa hästägare mockar mer "ekonomiskt" än andra.
 
Sv: Hur många spånbalar/vecka?

I vårat stall ingår det fem balar i månaden, ibland räcker det och ibland blir man tvungen att köpa fler. Så fem eller fler är rimlig tycker jag.
 
Sv: Hur många spånbalar/vecka?

En i veckan är vad som går åt för min kuse. Jag petmockar, men hon kissar väldigt mycket.
Men sen beror det ju på hur mycket hästarna ska vara ute också. Är de ute mycket blir det ju inte lika skitigt så då går det ju inte åt lika mycket.

Kan du inte bara göra så att du låter folk betala för det antal balar de använder?
 
Sv: Hur många spånbalar/vecka?

Hur mkt kommer hästarna att var ute. Är ju skillnad om hästarn aär ute 5 eller 15 h om dagen. Hos oss ingår 4 balar per månad, men sen kan man köpa extra om det behövs. Våra hästar är ute ca 12 timmar om dagen, och de flesta klarar sig på 4-5 balar per månad.
 
Sv: Hur många spånbalar/vecka?

Vi har en standard på 1 bal/vecka som ingår i stallhyran men har möjlighet att köpa extra ½bal eller 1 bal/vecka (vi har ingen riktig gris så det brukar räcka )
för extra kostnad.

Det finns en lista på anslagstavlan i stallet där man kan skriva upp sig på extra-balar så kör personalen in den åt en och man faktureras för den.
 
Sv: Hur många spånbalar/vecka?

4 tycker jag är rätt normalt. Så får man betala om man behöver fler.
 
Sv: Hur många spånbalar/vecka?

Hos oss ingår 4 spån/månad och sedan får man köpa fler för 50 kr/st. Jag brukar andvända 5 spånbalar trots att jag har en renlig häst och mockar ekonomiskt, men jag har rätt mkt spån till hästen.
Några i vårat stall har 3-4 extra i månaden.

Stallägaren lägger ut en spånbal i "spånfacket" när det är slut och skriver sedan upp på en lista i stallet. Vill man inte ha ngr extra så är det bara att stryka sig från listan.
 
Sv: Hur många spånbalar/vecka?

Jag tycker också att fyra balar i månaden är lagom, det är nog få som klarar sig på mindre. Det är bra att räkna på normalförbrukning och inte på snålförbrukning, för det är så få som klarar av det. Och då är det lätt att man som stallägare tvingas se på hur hästarna står på miserabla bäddar när hästägarna är för snåla för att köpa extra...
 
Sv: Hur många spånbalar/vecka?

4-6 balar/månad brukar det gå åt.
 
Sv: Hur många spånbalar/vecka?

Vi använder 6 balar i månaden i snitt per box på vintern när de inte är ute lika länge som på sommaren.

På sommaren går det inte så mycket då de bara är inne antingen ett par timmar på dagen eller över natten beroende på väder.

Men att erbjuda 1 bal i veckan gör det ju enkelt och lätträknat,sen kan de ju alltid få köpa till extra balar.
 
Sv: Hur många spånbalar/vecka?

Jag har permanentbäddar till mina hästar, det går ungefär 1/2 bal i veckan. Mina hästar är ute mycket, ca 15 timmar/dygn och är renliga. I hyran ingår dock 4 spånbalar/månad det räcker alltså mer än väl.
 
Sv: Hur många spånbalar/vecka?

Brukar gå åt 4 balar i månaden för mig.
 
Sv: Hur många spånbalar/vecka?

Stämmer in på majoriteten, fyra är rimligt.
Stallet jag stod i tidigare ingick 3 balar/mån men jag fick alltid köpa till en extra. De som hade ponnyer klarade sig på tre, men inte vi med stora hästar. Stallägaren ville dock inte förstå detta, så vi köpte för det mesta alltid till fler.
Våra hästar ute minst 8 tim/dag.
 
Sv: Hur många spånbalar/vecka?

kl

Även vi kör på fyra i månaden. Fyra hästar. Alla använder fyra i månaden.
 
Sv: Hur många spånbalar/vecka?

4 spånbalar/mån ingår i stallhyran.
Jag använder bara 2 för jag har spånbädd och en häst som bara bajsar i ett hörn.
På morgonen syns det knappt att han stått i boxen.
 
Sv: Hur många spånbalar/vecka?

4-5 balar är väl rimligt
men beror det till stor del på hur pass mycket du har räknat med att spån skall gå på i din månadshyra.
 
Sv: Hur många spånbalar/vecka?

Lyckost!:crazy::crazy: Har en riktig gris. Och en halvgris.
 
Sv: Hur många spånbalar/vecka?

vi får två balar i månaden, det räcker inte. inte ens den som har stallet räcker det för och då har den bädd. så vi köper in extra balar.
 
Sv: Hur många spånbalar/vecka?

Jag räknar med knappt fyra balar i månaden till min ponny, då är han väldigt renlig och står bara uppstallad ca 11 timmar/dygn.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 413
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 241
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 153
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp